B1 blogcsalád



Sokba került a tízéves kapkodás a internetes jeggyel, de legalább rossz lett

Szólj, hogy elrontottak valamit, elvisz a rendőr

2017. július 26. - jdesi

Miért bukott el a BKK és a T Systems nagy varázslata az E- ticket Budapesten? Mert kapkodni kellett – halljuk az önkritikus magyarázatot és ugye, aki siet az időnként hibát követ el. Dehát muszáj sietni, mert határidő, vizes vb, csak úgy, itt a XXI. század, máshol is van már. A megfelelő aláhúzandó.nosztalgia_jegy.jpeg

És különben is, nevetséges, hogy vonatra, repülőre, hajóra bármikor vehetek interneten jegyet, ahogy tudok autót, hajót, repülőgépet is bérelni így, most a lányokról és egyebekről ne is beszéljünk.

Szóval, éppen ideje volt.

Kis hibája ennek a kapkodós magyarázatnak, hogy a BKV-nál már lassan egy évtizede foglalkoznak az e-ticket bevezetésével, és azzal is, hogy az interneten keresztül lehessen jegyet, bérletet venni.

2010 előtt egy időben a BKV egy vezető munkatársa volt megbízva azzal, hogy koordinálja a fejlesztést, találjon olyat, aki képes megcsinálni, majd megvalósítani a nagy tervet. Persze már akkor ezer érdek keresztezte egymást, úgyhogy a legnagyobb eredmény, amit elértek ez volt, hogy

a feladattal megbízott menedzser egy igen csinos, több tízmilliós végkielégítést kapott, majd dolgavégezetlenül távozott a cégtől.

 

Miközben már akkor jópár cég próbálta elnyerni a feladatot, jobbnál jobb ötletek sorakoztak, hogyan lehetne kényelmesebbé, egyszerűbbé tenni a budapestiek életét.

Az egyik ezért nem kellett, a másik azért. Amikor meg mégis – akkor kiderült a főváros nem akarja, vagy a kormány, vagy kivették az iskola kapuját, tehát szó sem lehet róla.

 

És itt két dolgot szúrjunk közbe. Az egyik, hogy maga a feladat, mármint működő és biztonságos számítógépes rendszert létrehozni egy városi közlekedésben jegyeladásra, azért ma már korántsem számít világcsúcsnak. Százezrével működnek az efféle dolgok. Csak, hogy egy példát mondjunk, embert nem tudunk, aki  repülőjegyet utazási irodában fizetve venne, és aztán a sokoldalas papírjegyét lobogtatva indulna neki az útnak.

Na jó, először kicsit izgultam, amikor úgy vágtam neki, hogy csak a telefonomon volt meg a jegyem, de elég hamar kiderült, ennél egyszerűbb dolog e műfajban nincs is.

És itt elértünk a következő fontos ponthoz.

Az egész fejlesztés lényege, hogy egyszerű, felhasználóbarát legyen. Vagyis, ha macerás  a vásárlás, majd a használat, akkor megette a fene az egészet. Ha magammal kell cipelnem, a személyimet, az anyakönyvi kivonatomat, az oltási bizonyítványomat, az informatikai végzettségemet igazoló diplomát (hogy a BKK vezérnek elég okos legyek ahhoz, hogy használhassam), akkor kösz, inkább továbbra s lukasztok, az legalább olyan romantikus hungarikum.

Lassan ott tartunk, hogy egy középső csoportos megoldja azt, elő se kelljen semmit vennem, se bérletet, se telefont, hogy a zsebemben lévő izé igazolja, nem lopom én a BKV pénzét. Tisztes, becsületes polgár vagyok, aki egy működő szolgáltatásért szívesen fizet.

Tudunk efféle városokat, bár azokban kétségtelen nincsenek Tarlósok, pökhendi közlekedési cégvezetők és még valahogy a számítástechnikai cégek irányítóinak is kisebb az arca egy-egy méretes pofáraesés után. (Szükség esetén tudok ajánlan a T Systemsnek egy nagyszerű válságkommunikációs céget. Nem lesz olcsó, de szerintem megéri.) Ja, és ott a rendőrök nem a hibák feltárásában közreműködő fiatalokat zaklatják négyesével,  sebaj.

Kicsit sárga, kicsit savanyú, de magunknak választottuk.

A minap kemény küzdelmet vívtam az egyik nagy magyar szolgáltatóval (Telecom), hogy sikerüljön tőlük egy telefonkártyát rendelnem. Túlbecsültem a képességeimet, alulmaradtam a harcban. Több fordulót vívtunk mondhatni egyik sem volt az enyém. És viszonylag jól megúsztam, csak egyszer neveztek reménytelen baromnak – na jó, udvariasabb szavakat használtak -, majd kemény munkával mindent összekevertek. Aztán feladtam. Egy benzinkútnál vettem egy kártyát. Azt már csak alig negyed óra alatt regisztrálnom kellett.

Mondta a benzinkutas lány, hogy az interneten váltsak csomagot – el is magyarázta, miként.

Természetesen a rendszer pillanatokon belül letiltott. Most van egy regisztrált kártyám és a hajamra kenhetem.

De a többi hibát nem sorolom, mert most olvastam az indexen, hogy annak csúnya büntetőügy lehet a vége. Kihallgatás, bilincs, előzetes, kerékbetörés.

Ezért csak úgy megemlítem, hogy nem oly rég egy másik országban jártam és vettem magamnak egy telefonkártyát egy piac melletti kis trafikban. Ez egy olyan ország, ahol valóban van terrorizmus, gondoltam a magyar viszonyokból, hogy lesz majd fakszni, amíg üzembe helyezhetem.

Kérdeztem az orrát piszkáló eladót, mit kell tennem, hogy működjön a telefonom. Végigmért, nyilván jó emberismerettel levonta azt a következtetést, hogy súlyos technika kihívásokkal küzdök. Kikapta a telefont a kezemből, lepöccintette a hátlapját, beledugta a kártyát.  És kicsit megvetően annyit mondott. Na, most már jó lesz.

És jó volt.

És azóta is jó, ha éppen arra járok.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr4112691283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

go49s 2017.07.26. 12:24:16

Nem vagyok kommentelős tipus. De tudnod kell hogy az általad emlitett IT menedzser , ha jól értettem kire gondolsz, az ügyek alakulásában ártatlan. Minősítésed még a "pofátlan végkielégítések" népharag gerjesztő hangulatát idézi. A megidézett fiatalember annak az időnek eticketing ügyekben legtapasztaltabb szakembere volt. Ő hozta létre az azóta is működő legnagyobb magyarországi kedvezmény kártya rendszerét. Sok időbe telt amig meggyőztem arról jöjjön a BKV-hoz dolgozni mert itt megcsinálhatja a már akkor kétszeri kudarcos project indításon átesett elektronikus jegyrendszert. Eljött a tuti állásából a megbecsült beosztását feladta a feladatért. Fél év alatt összerakta a rendszert tokkal vonóval. A mostani bekerülési költségek töredékért egy megtérülő beruházás terve volt az asztalon. A város vezetői szó szerint megijedtek, hogy akkor most mi lesz? Ők ezt máshogy gondolták. Hosszu tender időszak, egymással harcoló beszállítók , bőkezű lobbisták, stb... El is kaszálták rendesen. A projectet a végsőkig támogató vezérigazgató távozása után számára sem volt hely tovább a cégnél. Szakmai renoméja komoly csorbát szenvedett , az a minimum , hogy ezt törvényes keretek között honorálják neki. Hiszen Ő mindent elkövetett, a feladatát elvégezte! Ma Gibraltárban él és dolgozik valami bankkártyával összefüggő projectet vezet, nagyon komoly elismerés mellett. De szerintem lesz ott még eticketing is.

Karipapa01 2017.07.26. 13:08:45

@go49s: Ez a mondat szúrja a szemed? :
" Persze már akkor ezer érdek keresztezte egymást, úgyhogy a legnagyobb eredmény, amit elértek ez volt, hogy

a feladattal megbízott menedzser egy igen csinos, több tízmilliós végkielégítést kapott, majd dolgavégezetlenül távozott a cégtől."

Én ezt így olvastam:
2010 előtt a BKV megbízott egy szakembert, hogy dolgozza ki az E-tickett rendszert. Ez a szakember végrehajtotta a feladatot, csakhogy "ezer érdek keresztezte egymást", ezért a BKV inkább kirúgta őt és inkább kifizette a a többmilliós végkielégítést, mintsem bevezette volna a rendszert.
Szerintem a posztoló nem a munkatársadat, hanem a BKV-t ekézi azzal, hogy inkább hajlandó igen magas végkielégítést fizetni, csak nehogy a vezetőség érdekei csorbát szenvedjenek. Én legalább is így gondolom az olvasottak alapján.

Terézágyú 2017.07.26. 14:02:02

@go49s:
"Sok időbe telt amig meggyőztem arról jöjjön a BKV-hoz dolgozni"

véded a szarodat.

has 2017.07.26. 14:06:36

Nem tudom mit kell kitalálni azon, ami már máshol működik. meg kell venni.

Leooo 2017.07.26. 15:04:00

Basszus, Moszkvában is van leolvasós (NEM LUKASZTGATÓS) jegyrendszer egységekre feltöltött kártyákkal, sok éve működik, baj nélkül, pedig a megoldás felett eljárt már az idő...
Ott a londoni Oyster, müszik, régóta. Ha akarod, az Oyster kártya se kell, mert egy PayPass bankkártyával is megy a kaland, horribile dictu ugyanazon a járművön levő ugyanazzal a kártyaolvasóval.
Csak Magyarisztánban kell bürokratikus rettegés közben fényképes(2017!!!) RIGO szart bevezetni, meg egy elfuserált, összecsapott, ezer sebből vérző e-ticket rendszert összetákolni 10 év kínlódás után, pökhendi türhő és tahó vezetőkkel súlyosbítva...
Ez aztán a priceless megoldás, "Magyarország jobban teljesít...és persze világszinvonalú!" Ilyen esetekben mindig elgondolkodok egy korlátozott hatókörű armageddon kívánásán!

Duplaxiii 2017.07.26. 16:11:08

Sajnos a poszt olyan területet feszeget, ami igazolja, hogy hozzá nem értők végezhetnek felelős munkát és azt hozzá nem értők véleményezik.
Az e-jegy nem bkk, nem villamos, hanem full informatika, annak összes kötelező szabályával. Onnan kell kiindulni és nem egy 100 éves fapados rendszert modernizálni.
(innen származik a jelenlegi botrány is...)
A bkk rendszer alapgondja az irreális dijszabás! Az e-jegytől várnák a gazdaságosságot, de ennek semmi alapja, az e-jegy még drágább is lesz, hiszen nem hüjék és a zónákat majd úgy állítják össze, hogy ami ma egy papírjegy, az kettő legyen elektronikusan.
Ezt átéltük már korábban többször a járatok átszervezésével. Ugye a Moszkva térről egy jeggyel eljuthattunk Újpestre, majd a metróra hivatkozva ezt megszüntették, ma 1 metró + 1 metró + 1 busz = három jegy és 30% hosszabb idő.
Korábban kezdeményeztük a vonalbérlet bevezetését, monjuk egy járat 4000 ft. Kettővel mész melőzni, két vonalbérlet = 8000, 2000 megtakarítás, mert veszel hegyet, ah máshova utazol. De elutasították, hogy bonyulult... Ja az egy bkv dolgozónak, az egy piros filccel ráírni a járatszámot, amit talán az ellenőr felismer és összevet a járat számával.
Lesöpörték, most 700 ft/km a papírjegy, és a bérletesek kapnak sokszoros kedvezmény a keveset utazókkal szemben. Mert ha egyszer megyek, akkor mindennap koptatom a járművet, több energiát fogyasztot stb.
Az e-jegy lényege az lenne, hogy többen utazzanak és fizessenek, ami meg attól függ, menyibe kerül. Na ez az, ami a bkv/bkk-t soha nem érdekelte, mert amíg veszteség van, addig az állam kisegít...
Az e-jegy tehát drágább lesz, mert az alapot meg kell tartani.
Nem kell ide mobil meg más faszság!
technikailag egyszerű, minden megvan!
Kikerülhető a sok jogi hercehurca, személyes egyszeri regisztráció egy chipkártyához, ami egyedi és védett. Aztán ugyanúgy teszel rá pénzt, mint a mobilkártyádra.
És az egyszerű elolvasók, ha van rajta pénz, bemehetsz, ha nincs, akkor nem.
Ja a buszokon történő ellenőrzés ugyanúgy kérdéses, mint a mostani e-bérlet esetében, mert az ellenőr mit tud nézni? Azt, hogy van-e chipkátyád. A e-bérletnél meg csak azt, hogy egyezik-e a képernyőinfó a központi adatbázissal.
A jegynél ez csak úgy olható meg, ha "visszaír" a leolvasó, hogy ekkor és ekkor jegyet vettél és ezt már látja az ellenőr.
nem kell történelmet tárolni, kettő időkód kell, a bérletnél az érvényességi idő, a jegynél egy órán át az utolsó vásárlás (mondjuk ez az átszállást nem védi...). OK, írjuk mellé a járatazonosítót is.
A buli megoldva, a chipkártya védett, bárhol tölthető, az ellenőr meg pontosan azt kapja, amit ma a papírjegyekkel.
Ehhez nem kell 5 év és sok milliárd, és főleg nem árdrágítás és idióta zónarendszer.
Vigyék le a vonaljegy árát 100-150 forinra, az érvényességét meg 30 percre. Ez ma mindenhol elég. Így sokan használnák, olcsó lenne és még a bevétel is nőhetne.

FCUK8 2017.07.26. 19:47:47

@Duplaxiii: az azért szép, hogy osztod az észt, anélkül, hogy fingod lenen róla :) hosszú évek óta metrón átszálláskor nem kell másik jegy.

go49s 2017.07.26. 23:38:03

@Karipapa01: Hát igen erről van szó! Örülök ha ezt olvasod ki az írásból. Nagyon közel áll a valósághoz, közelebb már nem is lehetne!

go49s 2017.07.26. 23:42:18

@Terézágyú: Ez egy tiz évvel ezelőtti történet, amit én kommenteltem. Nincs rajta mit védeni!

go49s 2017.07.26. 23:46:02

@Leooo: Jó hogy Moszkvát emlited! Három év volt amig a rendszer "teszt" üzemmódban működött. Mindent elrontottak benne amit lehetett. De azóta megy. Minusz 30 fokban is.
süti beállítások módosítása