B1 blogcsalád



A magyar anyukát hamar kirúgják, ha kiderül, hogy terhes

2015. október 22. - kation

Megoldja-e az EMMI új törvénytervezete a „Hova tegyem a gyereket, amikor visszamegyek dolgozni?” kérdést?

A tervezet szerint lesz több bölcsődei férőhely – hurrá. Cserébe eltűnnek vagy átalakulnak a családi napközik. A rosszul működő ellátási rendszer termelte ki a családi napköziket, amelyek úgy-ahogy megoldották a munkába korán visszatérő anyák gondjait. De szerencsére

az állam most ismét megoldja ezt az úgy-ahogy megoldott problémát is.

Amelyik gyereknek nem jutott hely a bölcsiben, annak a szülei fizettek a családi napköziben. Számos TÁMOP-pályázat támogatta, hogy a munkanélküli embereket kiképezzék, és családi napközik létesüljenek. Sokan saját forrásból végezték el a tanfolyamot. Az idők változnak, egykor támogatott célok és intézmények mára már nem érdemesek arra sem, hogy fennmaradjanak. Arról nem is beszélve, hogy az új bölcsődei helyekért is fizethetnek majd egyes szülők.

kep1.jpg

Azok a szülők eddig is családi napközibe adták a gyerekeiket, akik minőségi(bb) ellátást szerettek volna adni a gyermekeiknek. Mert

  1. a bölcsődei nevelés és gondozás elsősorban a kisgyermekek napközbeni ellátását jelenti;
  2. a bölcsőde elsősorban gondozó hely, nem foglalkoztatják és fejlesztik úgy a gyerekeket, mint az anyukák otthon;
  3. a bölcsőde nem tartozik a köznevelés intézményei közé, és jellemzően nem diplomás óvodapedagógusok foglalkoztatják a gyermekeket.

Csak egy példa.

Képzeljük el, ahogy 7 ilyen kisgyerekre vigyáz egy kisgyermek nevelő és egy dajka.  A nem szobatiszta gyerekek gondozása le is köti a dajka szinte minden erőforrását. A kisgyermeknevelő pedig próbál egyszerre foglalkozni azokkal a gyerekekkel, akik életkori sajátosságaikból, pszichomotoros fejlettségükből adódóan legfeljebb is egymás mellett játszásra képesek, de együtt játszásra még nem.

Ez nem jelenti azt, hogy a családi napközi az ellátás csúcsa, ami miatt most krokodilkönnyeket hullatunk. Mert

  1. az ott dolgozók két hónapig járnak tanfolyamra, mielőtt gyerekek közé engedik őket;
  2. két hónap tanfolyam alatt nehezen elsajátítható az a rengeteg pedagógiai, pszichológiai és egészségtani ismeret, amelyre szükség van ahhoz, hogy valaki elláthasson gyeremekeket csecsemőkortól egészen a korai serdülőkorig.

Mégis, minőségibb ott az ellátás, amit a kis létszám és a családias légkör teremt meg; valamint a vezető korábban TÁMOP-pályázattal felkeltett lelkesedése és elkötelezettsége is nagyobb, mert verseny van a családi napközik között.

A közintézményekből továbbra is fájdalmasan hiányzik a szolgáltatói szemlélet.

Arról már nem is beszélünk, hogy a tervezet háttere, amiben majd minden önkormányzat és munkahely megteremti a feltételeket, éppen olyan jól átgondolt, mint a mindennapos testnevelés: mára kitermelte az írásbeli torna házi feladat abszurdját. (Nem, nem jól átgondolt.) Viszont amíg tornaházit lehet írni otthon vagy lehet a testnevelés órát a lépcsőházban tartani, addig egy kétéves gyereknek bizony igazi kisvécére van szüksége és igazán lehelyezett mosdókagylóra.

De majd a szülők kifizetik. (Ha tudják. Az önkormányzat nem tudja, általában.)

kep2.jpg

A bölcsőde vagy családi napközi dilemmát még talán meg is lehetne oldani állami beavatkozással, csak nem ezzel a törvénytervezettel. Akkor hogyan?

  1. Atipikus foglalkoztatási formákkal
  2. Rugalmas munkaidővel

Vagyis olyan rugalmas megoldásokkal, amiben az anyukák otthonról tudnak dolgozni, vagy a gyereküket be tudják vinni a céghez pár órára, és közben együtt maradnak. Nyugat-Európában elterjedt megoldott,

a magyar rögvalóságban az anyukát általában hamar kirúgják, ahogy kiderül, hogy terhes.

Amennyiben Magyarországon is ismernék ezeknek a fogalmaknak a jelentését és támogatnák is őket, akkor nem kellene a szülőknek két rossz megoldás közül a kevésbé rosszat választania, hanem maguk adhatnák meg a gyereknek azt a gondoskodást és nevelést, amelyre igazán szüksége van ebben a legkorábbi életkorban.

És közben nem kellene feladniuk a karrierjüket, vagy a megélhetésüket.

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr88011505

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PeniValdes · http://asikerutjain.blog.hu/ 2015.10.22. 17:24:14

Láttam bölcsődét belülről mint papírral rendelkező. Véleményem
Bölcsődei csoportban van úgy 12 gyerek,valahol több is, ami tudtommal nem lehetne,de mindegy. Na most szerintem ennyi gyerekkel nem lehet fejlesztést végezni,megadni azt amit egy családi napközi meg tud adni. Úgy tényleg nem alkalmas másra a bölcsőde mint megőrizni a gyereket,mig a szülő dolgozik. A csanába azért tud máshogy működni, mert ott van max 6-7 gyerek. Na az most ok,hogy a bölcsődei 12-es csoportban van 2 gondozónő,vagyis elméletben ugyanannyi jut egyre mint a csanákban,csakhogy a valóságban nem lehet a többi gyereket kizárni,tehát bukik az egész. A másik, hogy az adott gondozónő nincs folyamatosan jelen a csoport életében a munkamegosztás miatt,délutános műszakban pl abszolút arról szól az egész,hogy megebédelnek a gyerekek ,lefekszebnek,felkelnek, uzsonna, hazamennek...
Tehát ezen a szinten is átkéne pár dolgot gondolni,hiszen a jelenlegi megoldással nem lehet fejleszteni,túl sok gyerek van hozzá egy csoportban.
Másik, az óvodáskor alatti fejlesztő, meg ilyen olyan foglalkozásoknak abból a szempontból van értelme, hogy adnak egy rendszert a heteknek. Viszont ilyen kicsiknél elég lenne valójában a szabad játék is, mert hát a legtöbbet azon keresztül tanul. csakhát ezzel a hozzátartozó érthető mód nem tud mit kezdeni,hogy a gyerek csak játszik. Tehát ambivalens érzéseim vannak ezzel kapcsolatban.
Igazából jóval több mindent kéne átértelmezni, megreformálni,mint azt,hogy hány férőhely van...
Kb ennyi
süti beállítások módosítása