Tehet-e arról valaki, hogy testvére, Petrás János egy nyíltan rasszista, homofób, antiszemita zenekar, a Kárpátia frontembere? Valószínűleg nem – a családját, ugye, ritkán választhatja meg az ember.
Tehet-e arról valaki, hogy férje egy virtigli antiszemita, aki ha a helyzet úgy kívánja, izraeli zászlót éget, ha a helyzet úgy kívánja, nagy nyilvánosság előtt zsidózik egy ízeset? Valószínűleg nem, bár az együttélés ténye egy ilyen emberrel felveti annak a lehetőségét, hogy a kedves feleség mégis csak közösséget vállal vele, ergo elfogadja, mi több legitimálja hites ura, Döbrentei Kornél antiszemitizmusát.
De még ha el is tekintenénk a fent említett két aprócska életrajzi ténytől, akkor is nehezen tudok továbblépni a harmadik kérdés felett, miszerint
meg lehet-e hívni fellépőnek a Zsidó Kulturális Fesztiválra egy olyan énekest, aki fellépett azon a Magyar Szigeten,
ahol többek között az Egészséges fejbőr, a Magozott cseresznye, a már fent említett Kárpátia , tehát nem kicsit neonáci zenekarok adja a talpalávalót a suttyó náci közönségnek? Vagy aki ugyancsak örömmel fellép a Hazatérés templomában egy olyan rendezvényen, melynek házgazdája a szintén nettó antiszemita Hegedűs Lóránt lelkész?
Nehezen tudom elképzelni, hogy az imént felsorolt művészeti tevékenységek a merő véletlenségből vagy netán nagyfokú tudatlanság következményeként kapcsolódnának erősen szélsőjobboldali rendezvényekhez – kiváltképpen a már említett családi háttér mellett.
A Zsidó Kulturális Fesztivál főszervezője, Böjte József nyilatkozata szerint hecckampányt folytatnak azok, akik
ellenvéleményt fogalmaznak meg Petrás Mária meghívása miatt.
A fent felsorolt tények tükrében talál mégsem az. Bár az is lehet, hogy mindezen információk nem álltak Böjte úr és a többi szervező rendelkezésére, amikor összeállították a meghívott művészek listáját.
Tehetnek-e valamit ilyen információk tükrében a szervezők azért, hogy ne egy szélsőjobbbarát énekesnőt kérjenek fel a régi zsidó dal, a Szól a kakas már eléneklésére a Zsidó Kulturális Fesztiválon? Petrás Máriának ezzel a múltjával mégis mi keresnivalója lehet így a zsinagógában és a zsidó fesztiválon?
Még mindig azt lehetne mondani, hogy tévedtünk.
Még mindig lehetne azt mondani, hogy nem voltunk elég körültekintők. Már ha értik a tisztelt szervezők, hogy mi is valójában a baj.
Krantz A. István
Az utolsó 100 komment: