B1 blogcsalád



A 6 legbizarabb tény Paks2-ről

2015. november 24. - Mr Flynn Rider

Paks2 talán a világ legértelmetlenebb gigaberuházása. Körülbelül annyira értelmetlen, mint a négyes metró. Ilyen alapon piramisokat is építhetnénk a kedves vezetőinknek, az is ennyire "jó" üzlet lenne.

  1. Sokba kerül, nem, irtózatosan, brutálisan hihetetlenül sokba, felfoghatatlanul sokba;
  2. Szükségtelen: zöld energiával kiváltható lenne sokkal kevesebbért;
  3. Teljesen titkosították 30 évre az egészet;
  4. Elavult technológiával készül, amit nem teszteltek még;
  5. Bizonytalanságok, költségek ezreivel nem számol;
  6. Környezetszennyező (még azt sem tudni, hogyan, miből, hova rakjuk le az elhasznált fűtőelemeket);
  7. Sosem térül meg (meredeken zuhan a zöldenergia előállítási költsége);
  8. Az adófizetőknek kell visszafizetni a gigahitelt az oroszoknak, kamatostul (hol lesz addigra Orbán...?);
  9. Azoknak az oroszoknak, akik éppen a kiújuló hidegháborús viszonylatban a másik oldalon állnak - ergo

az atomerőmű felépítésével Magyarország is bekerül a Nyugat és az oroszok közti szürke zónába. 

paks.jpg

A paksi atomerőmű (Origo.hu)

Ezért aztán megpróbáltuk összeszedni a hat legabszurdabb tényt Paks2-ről. Tessék kapaszkodni.

1. 10 milliárd euróba kerül - plusz a rejtett költségek

Ismételgessük. ízlelgessük. 4 ezer milliárd forint hitel az oroszoktól. Az összköltség amúgy 10 milliárd euró. A költségek 20%-át álljuk mi, a 80%-át az oroszok. 

Összehasonlításképpen: Magyarország költségvetésében a bevételek sornál a múlt évben kb. 16 milliárd forint szerepelt (kerekítve). Azaz, az egész ország egy éves költségvetési bevételéből maximum 4 db atomerőmű épülhetne meg. Ha nem lenne nyugdíjrendszerünk, az se fedezné az erőmű építését. 

Várjon, nincs vége. Mindezt ugye hitelből oldjuk meg, az oroszoknak tartozunk máris. Még nem tudni, hogy lehívtuk-e az első 10%-ot a hitelből. A kormány ezt sem hajlandó elárulni. 

A visszafizetés nem lesz egy sétagalopp: 21 éven át közel évi 300 milliárd Ft-ot, azaz nagyjából 6000 milliárd Ft-ot kell összedobniuk a magyar adófizetőknek. Minden magyarnak hétszázezer forintjába kerül a bővítés. Önnek is. A gyerekének is. Bizony. 

Még mindig nincs vége. Ez a tervezett hitel összege, meg a tervezett költségvetés, ami általában az építkezés indulásával a kiadások egyre feljebb kúsznak - nincs kizárva, hogy a végén az egész a duplájába fog kerülni. Szijjártó kidobott zakója azt se fedezi, se a lakás a Pasa-parkban. 

2. Teljes orosz függésbe kerül az ország

Vajon hogy jön mindez össze a kormány szabadságharcos politikájával?

  1. Moszkva mégis jobb, mint Brüsszel?
  2. Az oroszoknak jobb tartozni, mint az IMF-nek?
  3. Miért jó Magyarországnak, hogy eladósodik Oroszországnak?

Ezek megválaszolatlan kérdések.

Gyaníthatóan Orbán Viktor és köre jól kitömi a zsebét ezzel a szerződéssel, a titkos tárgyalásokra az oroszok biztos jó pár tömött borítékkal érkeztek. 

3. Már most látszik, hogy ráfizetés és rossz üzlet

Világszerte állítják le az új atomerőművek építését, ugyanis egy valakinek éri meg: aki a hitelt adja rá. Nemcsak az atomkatasztrófák környezetre gyakorolt hatását nézve, hanem gazdasági-pénzügyi oldalról is teljes csőd egy ilyen projekt.

Nem fog nőni Magyarország versenyképessége, ha megépítjük, sőt, hátrányba kerülünk, mert nagyon drágán fog áramot termelni. Hihetetlen mértékben zuhan a zöld (szél-, nap-, víz) erőművek által termelt energia ára. Mindenki a zöld energiába fektet, mert olcsó és biztonságos. (Olvassa el a Napi.hu cikkét, érdemes.) És jó üzlet. 

A németeknél pont 2020-ra állnak le teljesen az atomerőművek - mi 2018-ban kezdünk el két új blokkot építeni. Sokért beszáll Orbán Viktor egy szar üzletbe, mi fizetünk érte, hogy szopassanak bennünket az oroszok. 

4. Kamu hatástanulmányok, bizonytalan elemzések, titkosítások

Viszont senkit sem érdekel, hogy rossz üzlet, hogy vannak-e a beruházásnak alternatívái. Hozzáértő honatyáink anélkül döntöttek róla, hogy egyáltalán tisztában lettek volna azzal, mit csinálnak, csak nyomták a gombot, mint egy kísérleti majom, ha banánt kap. 

Az egész projekt eleve titkos (a magyar adófizetők adják a pénzt, de az adófizetők nem tekinthetnek bele a szerződésbe - érted...), de a civilek és az újságírók addig erőlködtek, hogy sikerült megtudni pár dolgot. (Annyira titkos, hogy a Párbeszéd Magyarországért EP-képviselőjének, Jávor Benedeknek is fél évi levelezés és titoktartás mellett engedtek belenézni.) 

Például nem tudni, mi fog történni a fűtőelemekkel. Bizonytalan a sorsuk egyelőre. Az teljesen titkos, de ami kiszivárgott, abból az derül ki, hogy elavult számokkal dolgoztak az elemzők és az erőmű borzasztóan káros a helyi élővilágra.

Amúgy az Energiaklub szerint ezekből a hatástanulmányokból pont a legkárosabb környezeti hatásokat "felejtették ki". A civilek szerint pl. egyáltalán nincs szükség Paks2-re, a zöld energiával teljesen ki lehetne váltani az atomerőműveket.  

Azaz: még mi, magyarok se tudjuk, hogy mire vettük fel a hitelt. Nem tudjuk, mik a kockázatok. Hogy meg tud-e épülni. Hogy mennyibe fog kerülni. Orbán egy üres oldalt írt alá, amin csak az van: sok pénzt kell visszafizetni. Ráadásul az egészet titkosították harminc évre. 

5. Törvénytelen, ezért az EU leállította. De mi csakazértis folytatjuk!

Pályáztatás nélkül, az EU-s szabályokat semmibe véve választotta ki az Orbán-kormány a Roszatomot, így kötelezettségszegési eljárás indult Magyarország ellen. A beruházás ellentétes a versenyjoggal és a közbeszerzési joggal, ez tuti biztos. Azaz törvénytelen. 

Az Európai Bizottságnak azzal is gondja van, hogy kap-e állami támogatást az egész, ezt is vizsgálják.

6. Korrupciógyanús és demokráciaellenes

Az Ipsos és a Medián felmérése szerint a magyarok 2/3-a ellenzi Paks megépítését és inkább a zöld energiába fektetne. A kormány döntése - mivel titkos és csak egy szűk csoport érdekeit veszi figyelembe - nem csak szakmailag megalapozatlan, de teljesen antidemokratikus.

Az egész giga-beruházás (ekkora még nem történt az országban) remek táptalaja a korrupciónak. 

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr668104674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman BircaHang Média · http://bircahang.org 2015.11.25. 05:31:19

Még egy bizarr tény: kiemelten hasznos a beruházás az ország számára.

The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=Hy6Cf9nGNiw 2015.11.25. 10:22:40

Birka te miért nem olvasol hosszú távú előrejelzéseket a megújuló energia előállítási árának várható alakulásáról? Szerinted az atomerőműben képződő sugárzó anyagokkal mit fogunk kezdeni? Már Paks I. alacsony sugárszennyezett hulladékával sem tud mit kezdeni az ország. Akkor mit fog kezdeni az atomerőművekkel élettartamuk végén? Mert azzal is kell foglalkozni nem csak lenyúlni egy csomó pénzt az orosz hitelből. YSzóval ez legfeljebb a Csúti Patkány szempontjából kiemelten hasznos beruházás, mert ha ő eltűnik a süllyesztőben ez a szar akkor is itt marad, és akkor már nem az ő gondja lesz az atomhulladéktól való megszabadulás.

The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=Hy6Cf9nGNiw 2015.11.25. 10:32:09

@maxval bircaman BircaHang Média: Egyátalán elolvastad a posztot, vagy csak a szokásos böfögésedet írtad le. A poszt elég világosan és érthetően elmagyarázza, hogy miért nem jó ötlet Paks II. megépítése.

The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=Hy6Cf9nGNiw 2015.11.25. 11:11:54

@maxval bircaman BircaHang Média: Mi bajod van a tényekkel? Az atomerőmű nem fölöslegesen drága, vagy nem kerül iszonyú sokba a visszamaradó sugárzó anyagok ártalmatlanítása vagy tárolása? Nem jelent környezeti kockázatot egy atomerőmű? Nem kamuk a hatástanulmányok? nem jelent majd olyan függőséget az oroszoktól, amire nincs szüksége az országnak?
Te honnan tudod ilyen 100%-os biztonsággal,hogy mire van szüksége az országnak? Ezek szerint mindenki hülye és nem ért a szakmájához, beleértve az energiával foglakozó szakembereket és a politikusokat is?
Azért jó, de egyben magányos dolog lehet, hogy csak te vagy helikopter és rajtad kívül mindenki hülye.

Exploiter 2015.11.25. 14:10:24

Miért kell keverni a valós problémákat a hülyeségekkel?
Váltsd ki zöldenergiával Paksot, persze.
Nyílt tender, orosz függés, független hatástanulmány, nyílt számok: jogos kérdések. Zoldenergia: sci-fi

kilincs ami nincs 2015.11.25. 16:12:03

@maxval bircaman BircaHang Média: Így van - egy igaz putyini illiberálist nem zavarhatják meg a tények! Egyébként is az atomreaktor hasznos dolog, főleg a régebbi orosz fajta (honnan lehetne egyébként beszerezni az igazi politikai játszmákhoz való polónium-210-et?)

Rwindx 2015.11.25. 17:00:45

Tények?

1. "ízlelgessük. 4 ezer milliárd forint hitel az oroszoktól. Az összköltség amúgy 10 milliárd euró. A költségek 20%-át álljuk mi, a 80%-át az oroszok. "
Az összköltség 12 mrd EUR, amiből 10mrd hitel az oroszoktól, ami 3100mrd Ft.
"21 éven át közel évi 300 milliárd Ft-ot, azaz nagyjából 6000 milliárd Ft-ot kell összedobniuk a magyar adófizetőknek."
Erre azért kiváncsi lennék hogyan jött ki, mert ez nekem durva hazugságnak tűnik.

"2. Teljes orosz függésbe kerül az ország"
Mitől lenne függőbb mint most? Ugyanúgy tőlük vesszük a a fűtőanyagot mint eddig.

3. "Világszerte állítják le az új atomerőművek építését, ugyanis egy valakinek éri meg: aki a hitelt adja rá."
Ez szimpla hazugság. EU-ban valóban (franciáknál és briteknél), de ennek ellenére a világban mintegy 100 reaktort terveznek építeni.
"nagyon drágán fog áramot termelni."
Nos egy olyan emberrel közösen számoltuk mi mit fog jelenteni ez áremelkedésben az új erőmű (ami amúgy finanszírozni fogja a "rettentő drága" beruházást, aki zsigerből elutasítja. Ennek alapján a jelenlegi 40Ft körüli áramár kb 7 Ft-al fog nőni. Az említett zöld Németországban már most 90Ft/KWh felett van...

4. Kamu hatástanulmányok, bizonytalan elemzések, titkosítások
Környezeti hatástanulmányok pont megjelentek, a titkosításal én sem értek egyet, viszont aki azt mondja hogy zöldenergiával kiváltható jelenleg egy atomerőmű az dilettáns hülye. Pont azért építenek a németek is perpill tucatszám szén és gázerőműveket mert kiváltható egy az egyben...

"5. Törvénytelen, ezért az EU leállította. De mi csakazértis folytatjuk!"
Ezt majd meglátjuk.

"6. Korrupciógyanús és demokráciaellenes"
Ez finoman szólva faszság.
"Az Ipsos és a Medián felmérése szerint a magyarok 2/3-a ellenzi Paks megépítését és inkább a zöld energiába fektetne."
Én pedig úgy látom, hogy ennem pont jobbára a politikai táborok a vezetőiktől függetlenül egyetért: Paksra szükség van. Nyilván nem mindegy hogy tették fel a kérdést.

énisfélek 2015.11.25. 17:18:03

25 éve minden egyes kormány és haveri köre minden egyes évben a költségvetés jelentős százaléka erejéig (ez mostanában kb 4-6 EZER milliárd forint/év) kárt okoz az országnak. Az ezernyi gyanús ügyletből vajon miért miért csak Paks szúrja szemedet?

"zöld energiával kiváltható lenne sokkal kevesebbért;"

Ez egy ordas hazugság, kérdezd meg bármelyik energetikust.

inebhedj - szerintem 2015.11.25. 17:32:47

Egyre inkább úgy látom, hogy az egyenlítő blog mögött a Paks II politikai-gazdasági érdekköre áll, amely ilyen ál-kritikai pamfletekbe szőtt ordítóan átlátszó blődségekkel akarja lejáratni a beruházással kapcsolatos jogos kérdések felvetőit. :(

Rwindx 2015.11.25. 17:34:05

ja, "Elavult technológiával készül, amit nem teszteltek még;"
A poszter kifejthetné mitől is lenne elavult egy 3. generációs reaktor?

annalovacska 2015.11.25. 17:52:06

hu.wikipedia.org/wiki/A_paksi_atomer%C5%91m%C5%B1_b%C5%91v%C3%ADt%C3%A9se
Két dolog:
Paks 1-et már le kellett volna állítani, lejárt a "szavatossága"
Paks 1 40 %-t termeli az ország áramszükségletének. A többi függést okoz Magyarországnak. Paks 2-vel Paks 1. leáll. Ugyanott leszünk. És az is igaz, jelenleg atomerőmű termeli a legolcsóbb áramot. Kellenek az alternatív lehetőségek is, de egyik sem olyan olcsó, mint az atomáram. Ez van.

Quas! 2015.11.25. 18:17:55

Ha elavult technológiával készül, akkor hogyhogy nem tesztelték, honnan tudjuk, hogy elavult???

Azért azzal nem ártana tisztában lenni, hogy mit is hívunk zöld energiának. A biomasszát, mert az tulajdonképpen csak fatüzelés, a napenergiát, mert a napelemek előállítása borzasztó környezetszennyező és drága, csak azért "éri meg" a lakossági beruházása mert rengeteg rajta az állami támogatás jelenleg, a szélerőművet, a MAVIR honlapján meg lehet nézni, hogy mikor és mennyit termelnek...
Paks jelenleg 10Ft/KW körüli áron termeli a villanyt, ebben benne van az összes kapcsolódó költség, a teljesség igénye nélkül pl vízhasználati díj, az élettartam hosszabbításra és a biztonság növelésére fordított összegek, a majdani hatástalanításra és leszerelésre szánt pénz és nem utolsó sorban a dolgozói bérek és a tulajdonos ( jelenleg az állam ) haszna is.
Paks 2 természetesen drágábban fogja előállítani az energiát, de nem a mostani árakhoz kellene viszonyítani, hanem a jövőbeni árakhoz.
Ez a "cikk" megint tele van felháborító csúsztatásokkal és félremagyarázásokkal.

annalovacska 2015.11.25. 18:22:42

Paks 2 kell, mert Paks 1-nek vége van. A hitel nem kéne....

Quas! 2015.11.25. 18:29:03

@annalovacska: Nem kéne, de sajnos kell. Paks1 egy se gombokból épült. Ez még mindig jobb mint bármilyen banki hitel, azokkal már egyszer megszívta az ország, vagy esetleg mindenféle haszon-orientált magánbefektetői tőke.

tralalala 2015.11.25. 19:46:08

Ez is egy olyan tanulmány, hogy Paksba bele van számolva a megépítés, lebontás, tárolás, logisztika költsége, a zöldenergiába meg csak annyi, hogy azt mágikusan tündérkék odarepítnik, örökké karbantartják, sosem avul el, sosem megy tönkre, mindig süt a nap?

Gyulimali 2015.11.25. 22:09:54

Szeretném megkérdezni, hogy mégis a kedves cikkíró hogyan képzeli el villannyal elláni az egész országot, amikor télen, mondjuk 2 hétig egyfolytában köd van... Akkor se szélenergia nincsen, se napsütés.
Ja, és vízierőművünk is éppen nulla van. Szóval az elgondolás jó, csak...
Ja, nem!
Azt hiszem, ennek a dolognak neki kellene futni még egyszer.

Ketzifintshy 2015.11.26. 07:03:51

Tegyük fel, hogy jó paks2 az országnak. Akkor mi az oka, hogy ettenet titkos a projekt?

2015.11.27. 04:28:58

az az allitas, hogy megujulo meg zoldenergiaval kivalthato lenne teljes egeszeben a paksi bovites, az legalabb akkora legbolkapott hulyeseg, mint a kormanypartiak terelese, hablatyolasa Paks 2-vel kapcsolatban

a zoldenergia kivetelevel nagyjabol igazak a panaszok, hogy mindent titkositottak, azt se tudjuk merre mennyi

az oroszokkal igyekszik mindenki joban lenni, a nemetek is nagyon fuggnek az oroszoktol, csak eppen az orosz gaztol...

ahogy fentebb irtak, a zoldenergia sci-fi kategoria

az, hogy a kis kinai eloallitja a napelemet, majd a nemet allam vagy az unio ad ra tamogatast, ezert a polgarnak nagyon megeri, de nem tul hatekony, rovid az elettartama, ha nem lenne rajta tamogatas, akkor senkinek sem erne meg
igy viszont a kicsi kinai orul, hogy az EU-ban kozpenzen tamogatjak a napelemet, ergo a kinai ipart

ja, a napelem az egy rohadt kornyezetszennyezo eljarassal keszul, miutan tonkremegy, azutan szet kell bontani, ami szinten rettenetesen kornyezetszennyezo

de mindenki tapsikol, hogy milyen zold...

nyilvanos vita kellett volna Paks2-rol, akkor tisztabban latnank
meg az is lehet, hogy az orszagnak jo ez a beruhazas, de amig titkoloznak, addig nem tudhatjuk
nem kellene titkolozni! ha annyira faszak a feltetelek, a megterules, akkor nyilvanossagra kellene hozni az egeszet

sírjatok 2017.05.15. 22:02:00

"5. Törvénytelen, ezért az EU leállította. De mi csakazértis folytatjuk!"

Hú ezzel mi is lett? Ja az EU zöld utat adott mégis :D

Omnisapient 2017.08.30. 18:58:41

@annalovacska: az egész titkosítása nem kellene. Akkor látnánk a számokat, tanulmányokat vagy éppen azok hiányát és nem találgatni kellene, hogy kell-e vagy sem, drága-e vagy sem, megéri-e vagy sem, stb. Másképp fogalmazva nem csak a beavatottak, hanem mindenki adatok alapján tudná eldönteni, hogyan viszonyul hozzá. Nem kellene a politikai pártok iránti szimpátia/utálat vagy elköteleződés, vagy épp a zsigereink által diktáltak szerint viszonyulni a gumicsonthoz.

annalovacska 2017.08.30. 23:10:46

@Omnisapient: Tökéletesen egyetértek. Nem kérdés: normális országban az információk egyértelműen vannak kezelve. Csak hát Paks 2 nem normális országban fog épülni.
süti beállítások módosítása