B1 blogcsalád



Orbánék atomerőmű helyett egy munkásokat kiszolgáló étterem megépítését helyezték kilátásba

2019. január 28. - Mr Flynn Rider

Nem viccelnek. 

orban_parlamenti_konyha_nok_napja_2018.jpg

Megy az időhúzás és a kétségbeesett megoldás-keresés. Rájöttek, amit mindenki látott évek óta: mégsem ez az évszázad üzlete, kivéve, ha téged Vladimir Putyinnak hívnak.

Pénteken Süli János a paksi bővítésért felelős tárca nélküli miniszter tartott sajtótájékoztatót, amiből nem derült ki semmi. Pontosabban de: az, hogy nem történik semmi Paks2 körül, ami arra utalna, hogy valóban meg fog valósulni az orosz gigahitelből (10 milliárd euró) finanszírozott, az EU-val nagynehezen lezsírozott, de korrupciós ügyektől és biztonsági kockázatoktól (olyan geológiai törésvonalon akarják fölépíteni ahol sem az uniós, sem az orosz szabályok szerint nem épülhetne atomerőmű) hemzsegő projekt.

A 444 összefoglalója a sajttájról kárörvendően állapítja meg: Süli János elődje, aki szintén János (csak Lázár) öt évvel ezelőtt azt ígérte, hogy 2023-ra már üzemelhet az első új blokk.

De nézzük, mi derült ki:

  • Süli János nem tudja, hogy mikorra lesznek készen a új paksi atomerőművi blokkok tervei;
  • ha egyszer egyáltalán készen lesznek, akkor onnan számolva 92 hónap (több mint hét és fél év) múlva lehet készen az első blokk, de ez a lehető legfeszesebb, elméletileg még lehetséges forgatókönyv;
  • Süli olyan tervet szeretne leadni a hatóságnak, ami biztosan megfelel a követelményeknek, mert a soha be nem fejeződő, vagy éppen félbehagyott építkezés a legdrágább a világon, és a biztonságos kivitelezés a legfontosabb szempont;
  • a magyar kormány nem teljesíti az oroszok igényét az építkezés mihamarábbi elkezdésére, annak ellenére, hogy a Roszatom vezetése tavaly több nyilatkozatban is sürgette a munkát, 2019 októberében akarták volna elkezdeni az alapozást;
  • tárgyalnak az orosz kormánnyal a gigahitel feltételeinek átírásáról; (a most hatályos változat szerint 2026. március 15-én kellene elkezdeni törleszteni az óriási orosz hitelt);
  • Varga Mihály pénzügyminiszter hamarosan Moszkvába utazik, hogy a halasztásról megállapodjon, és csak akkor kelljen elkezdeni törleszteni, ha már tényleg készen van legalább az egyik új blokk.
  • Az előkészítésre 10 darab számla keletkezett; ezeket az orosz állam kifizette a Roszatomnak, a 444 szerint a pénz nem is járt Magyarországon. (A magyar államnak ráért volna 2026-tól kifizetnie ezt a pénzt az orosz államnak, de nem várt a kormány, hanem már el is küldte a pénzt Moszkvába, így egyelőre senki se tartozik senkinek.)

Hogy mi épül meg akkor Paks2-ből? A minisztert a sajtótájékoztatóján 

„egy munkásokat kiszolgáló étterem és a hozzá tartozó konyha építését is kilátásba helyezte a közeljövőre vonatkozóan, illetve emlékeztetett, hogy Paks úthálózatának felújítása és bővítése is továbbra is napirenden van”, illetve a kalocsai új Duna híd is megépül.

Süli János a 444 beszámolója szerint abból az alkalomból tartott sajtótájékoztatót, hogy az OECD atomenergetikai ügynöksége megjelentetett egy tanulmányt arról, hogy atomerőművekre továbbra is szükség van, és ezek jól kiegészítik egymást a megújulókkal. Tegyük hozzá az igazság kedvéért: Süli János narratívájában fel se merült, hogy az atomerőművet nem építik fel, sőt, a sajtótájékoztató egy pontján Süli azt mondta, hogy felmehet az áram ára, és ha külföldről veszünk áramot, akkor "a kitettség a lakosság olcsó ellátását bármikor megingathatja", és ezért is "elkerülhetetlen a paksi beruházás". Tavaly egyébként a magyarországi áram 31 százaléka érkezett külföldről, és Süli szerint ez veszélyes, mert az import aránya egyre magasabb.

Vonjunk le pár következtetést:

  1. Nem történik semmi Paks2-ügyben, a magyar kormány belátta, hogy rossz üzletet kötött és húzzák az időt. Nem tudni, mikorra épül meg az atomerőmű, de minden egyes manővere a kormánynak arra irányul, hogy ne kelljen megépíteni. Az oroszok közben gyatra minőségű tervekkel és diplomácia nyomásgyakorlással bombázzák az Orbán-kormányt.
  2. Az időhúzás és ez az egész atomkaland azért igen sokba kerül a magyar adófizetőknek: évente százmilliókba kerül az orosz kölcsön törlesztése. Az orosz euróhitel kamata 3,95-4,95%, miközben Magyarország 1,9 százalékos kamatra tud fölvenni euróhitelt a nemzetközi pénzpiacon. Széll Bernadett kérdéseire adott kormányzati válaszokból kiderült, a drága és fölösleges orosz hitelt ennek ellenére elkezdtük lehívni oly módon, hogy a felvett hitelrészleteket azonnal visszatörlesztjük – mégpedig a sokkal olcsóbb pénzpiaci hitelből.
  3. Süli János gyakorlatilag bevallotta, hogy az eredeti elképzelés már rég bedőlt. Ugyanis most hatályos változat szerint 2026. március 15-én kellene elkezdeni törleszteni az óriási orosz hitelt, az erőmű pedig biztosan nem lesz kész addigra. Elvileg az ott termelt áram árából fizetett volna az ország az oroszoknak.
  4. Nem tudni, hogy Varga Mihály tárgyalásainak mi lesz az eredménye. Ha az oroszok engednek, akkor is bizonyosan „kérnek valamit majd egyszer cserébe”.

 

(Fotó: Orbán Viktor miniszterelnök a Parlament konyhájában, 2018 nők napja)

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr9814593290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orbánék Moszkva fele menekülnek! 2019.01.28. 23:35:18

@felső határ nincs:

A felcsúti tolvaj gazdádat meg a családját az OLAF m´ár rég lebuktatta hogy szétlopják maguknak az EU támogat´ásokat. Lopbán elvtárs nagyon jól tudja hogy van még max. két éve és az EU teljesen berekeszti az Orbanisztánnak nyújtott támogatásokat mert se jogállam, se Európai Ügyészségi tagság nincs csak a mérhetetetlen fideszmaffia lopás.

Lopbán elvtárs már ezekre az időkre készül, amikor kénytelen lesz emiatt is kil´éptetni Orbnaisztánt az EU-ból, meg amiatt is mert nemzetközileg fogja köröztetni az EU.

Ekkor jön be az, hogy az EU támogatások helyett majd ruszki hitellel fog valahogy eldöcögni az ország, viszont a 10 milliárd eurós megrendelést egy az egyben az orbán maffia fogja lenyúlni magának.

Nektek 6 osztályt se végzett mélysötét fidesz jobbágyoknak meg csak az a szerep jut, hogy évi 1400 "önkéntes" túlórával vissza törlesszétek Putyin gazdátoknak azt a 10 milliárd eurós hitelt. Ezért tart még titeket Orbán, nem azért mert különben minden jó nagyokat röhög rajtatok hogy ti még mindig beszopjátok a soros, migráns bérreteg´ést.
Az csak tesztel titeket, hogy készen álltok a még nagyobb szopásotokra az imádott gazdátok´ért.

felső határ nincs 2019.01.28. 23:40:29

@Orbánék Moszkva fele menekülnek!: Hat nekem nem ugy tunik hogy lebuktatta....:)

Akkor mar az osszes B1es agyhalott munkanelkuli lenne.

BiG74 Bodri 2019.01.28. 23:46:55

@Populista Pista:
" Magyarország északnyugati felének aljzata az Afrika-lemezhez tartozik, délkeleti fele az Eurázsia-lemezhez."

frikazojd · http://kocs.ma 2019.01.28. 23:47:15

ööö.. az oroszok már engedtek. persze kértek is valamit, pontosabban végül két dolgot: a hitelt felvesszük és másnap visszatörlesztjük, de egynapi kamatot ki kell fizetni (természetesen 10+ milliárd eurónál ez sem kevés pénz).

a másik meg már meg is van: gruevszki.

Sir Bates dö Hól 2019.01.28. 23:54:03

@felső határ nincs: mindegyik az, ami jogállamban valósult meg, közpénzből;-)...
de látom, te mire hajtasz;-)...na jól van, nesze: menj a deszkán telibaszott retkes kurva anyádba!;-)...

Sir Bates dö Hól 2019.01.28. 23:54:47

@John Brennan: sz'al csak kibökted: féltékeny vagy?;-)...

Sir Bates dö Hól 2019.01.29. 00:30:34

@felső határ nincs: az összes így épült froban, amihez közpénzt rendeltek;-)...

Populista Pista 2019.01.29. 00:41:51

@BiG74 Bodri:
Akkor a lemezzel jön a néger és nem a Soros hozza?

BiG74 Bodri 2019.01.29. 01:15:14

@Populista Pista:
Lehet! Szegények, nem is akartak jönni, csak ezek a kegyetlen földtani erők idehozták őket a lemezzel együtt, aztán itt vagy lebuknak, vagy felgyűrődnek!

m54 2019.01.29. 02:14:15

www.facebook.com/ALDEgroup/videos/10155912932015020/

Szegény ballibek, még az ALDE is más számokat mond. Pedig azok is kellően Orbánfóbok.
Szerintük az 5%-t nyerik meg az orbáni oligarchák Simicskával együtt! Nem annyit lopnak, annyit nyernek meg!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2019.01.29. 06:10:03

@John Brennan: Már megint a szerelmeddel üldözöd? Szánalmas h nem tudod elfogadni h kosarat kaptál.

midnightcoder2 2019.01.29. 07:29:06

@Orbánék Moszkva fele menekülnek!: "Lopbán elvtárs már ezekre az időkre készül, amikor kénytelen lesz emiatt is kil´éptetni Orbnaisztánt az EU-ból, meg amiatt is mert nemzetközileg fogja köröztetni az EU."

Azt nem értem, hogy az ilyen dillettáns marhaságokat hogy tudják leírni olyan emberek, akik ahhoz azért elég értelmesek, hogy megtalálják a számítógépen a fõkapcsolót, és el tudják sajátítani a billentyûzet és az egér használatát.

Nem, kis hülye barátom, Orbán nem fogja az országot kiléptetni az EU-ból. Nem a segélyek miatt, hanem azért, mert az MSZ(M)P 40 év proletárdiktatúra után szépen csõdbe vitte az országot, utána pedig szorgos kézzel szétloptak kb. mindent ami mozdítható. Ez után lényegében nem maradt itt semmi, a hazai gazdaság nagy részét a MÉH telepekrõl megmentett szoci gépeken kínlódó kényszervállakozások jelentették, és a nép kb. azért nem halt éhen, mert jött egy rakás multi zöldmezõs beruházásokkal. És kb. ma is ugyanez a helyzet, a GDP nagy részét a multik és az õ beszállítóik, illetve az õket kiszolgáló egyéb vállalkozások adják. Multik nélkül ezt az országot kb. be lehetne zárni, mert hogy önálló hazai gazdaság alig van. Ezek a multik pedig már anno is azért jöttek be, mert számítottak arra hogy mi egyszer EU tagok leszünk, és addig maradnak itt amíg azok vagyunk. És mivel Orbán ugyan gazember, de a bal oldallal ellentétben alapvetõen nem hülye, így az olyan állítások, hogy a Patás majd jól kiléptet minket az EU-ból a szavazótáboron belül is csak a kimondottan agyhalott alsó 1% riogatására alkalmasak.

midnightcoder2 2019.01.29. 07:41:15

Amúgy pedig ami fix:

1. Az energetikában az elmúlt pár évben nem igazán volt semmilyen áttörés, azon túl hogy az autóipar elkezdett akkumlátorokat fejleszteni - ami kb. arra elég, hogy az elektromos autók folyamatosan egyre inkább vállalható alternatíva legyenek a következõ 10 évben az átlagpolgárnak is.

2. A skandináv országokban egyre több villanyautó fogy, de még idehaza is egyre többet látni. A gyárak végre elmozdultak ebbe az irányba. Ennek pedig nem csak az lesz a következménye, hogy egyre kevesebb lesz a városokban a rákos beteg, de az is, hogy az áramigény Európában nõni fog.

3. A globális felmelegedés miatt a fosszilis tüzelõanyagok használata egyre problémásabb lesz.

Mi következik ebbõl ? Az, hogy akinek lesz egy atomerõmûve az határozottan nem jár rosszul. Mert hogy a megújuló az nagyon szép dolog, de Pl. a téli-nyári teljesítménykülönbséget a technológia jelen állása szerint nem igazán lehet kiegyenlíteni. Ahhoz pedig, hogy a névleges teljesítményigény hat-nyolcszorosát építsük ki hogy télen is legyen áram, picit drága. A németek is addig tudják ezt megtenni, amíg be tudják durrantani a barnaszenes erõmûveket ha kell a delej, illetve amíg tudják venni a francia atomáramot.

szepipiktor 2019.01.29. 08:03:35

Tegnap a nemzet miniszterelnök asszonya írta meg ugyanezt (a marhaságot).
Most az összes ellenzéki blogger végigviszi?
Paks2 nem az áramról, az energiáról szól(t), hanem a nemzetközi és ellenőrizhető hitelek kiváltásáról!
Ehhez kellett egy indokolható gigaberuházás és a költségeket kellett jelentősen megemelni.
Az erőmű nem számít, a pénszivattyú működik. A szovjet kölcsönt meg szabadon használhatja a csúti.
Tehát addig, amíg nem kezdődik az építkezés, addik optimális a dolog!
.
Leírhatják az ellenzéki politkusok, blogerek ezerszer is a kamut, a demagóg propagandát, a társadalom, még a saját híveik döntő része is tudja, ismeri a valóságot.
Így ezek a cikkek az öndokumentálás kategóriái, a megfelelés eszközei, magyarán egy teljesítésigazolás csupán.
Amíg az ellenzéki média és bloggertársadalom csak ennyire képes, ez a retortikai, startégiai szintje, a csúti és szabadcsapata évtizedekig hatalmon marad és rombolja az országot.

szepipiktor 2019.01.29. 08:04:17

nemzet miniszterelnök JELÖLT asszonya
bocs

Ballib vagyok mert rettegek 2019.01.29. 09:36:07

A Soros bérenc ballibek megint bebuktak hogy életükben sose dolgoztak, ezért semmihez sem értenek. Csak a pofázáshoz.

Minden szakember tudja hogy egy gyár csak akkor tud termelni ha vannak ott munkások. Ahhoz viszont hogy dolgozni tudjanak enniük kell. Ez az építőipar alaptörvénye hogy a tevezést és kivitelezést a menzával kell elkezdeni.

Ezt csinálták most meg, enélkül sose lenne áramunk mert éhes melós nem dolgozik hanem lop, de a lippsikk persze megint csak kárognak és röhögnek azon hogy a NER igen is Jobban teljesít minden eddigi rendszernél.

nemecsekerno_007 2019.01.29. 09:48:43

Megint van min rúgózni gyerekek... Ugyan számolja már ki valaki, hogy ha az országban egy év alatt eladott üzemanyagot átkonvertáljuk elektromos áramra az hány mW?!?! Mert ha átállnánk teljesen elektromos közlekedésre akkor ezt kéne megoldani.

BaitHrunner 2019.01.29. 09:49:08

@Sir Bates dö Hól:
Ne butáskodj már. Abszolút nem jellemző. Még Flamanville-nél sem volt tender.
Csehek próbálkoztak de nem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
Csehország sem kísérletezik többé tenderrel és versenytárgyalás nélkül fogja kiválasztani a tervezett új atomerőmű szállítóját. A stratégiai partner kiválasztásában egy új kormányzati szervezet, az "Atombizottság fog közreműködni, amely egyben koordinálni fogja a csehországi atomenergetikai fejlesztési programot - idézte Lenka Kovacovska cseh ipari miniszter-helyettest a HlídacíPes.org nevű prágai hírportál."
...
Gyakorlatilag mi voltunk az egyetlen ország a világon, amely nyitott versenyeljárás keretében keresett partnert az atomerőmű építéséhez”

Ballib vagyok mert rettegek 2019.01.29. 09:49:49

@midnightcoder2:

Te ostoba Gyurcsány csiscska, mi az hogy Orbán Viktor benn fog minket tartani az EU-ban hogy gyarmatok legyünk? Mit gondolsz, Orbán Viktor szórakozásból hirdette meg a szabadságharcot az EU ellen? Egy szabadságharc szabadsággal végződik, nem pedig a gyarmati sors meghosszabbításával. Annak csak örülnél te libbsii´ ha még 5-6 évig EU gyarmat lennénk.

Orbán Viktor szerencsére jól előkészítette a talajt a mihamarabbi kilépésre. Ma már mindent visszavett állami kézbe ami nem volt mert a ballibek eladták. Ma már újra állami, de legalábbis az államot szolgáló nagytőkés osztály kézében van a MOL, az Eon, a földek, a trafikok, a kaszinók, a Balaton, a bankok nagy része (itt gyorsítani kellene a rablótőke elzavarásában), és még sorolhatnám tovább, Mészáros Lőrincnek egymaga 300 iparág van a kezében, amit a szocik valaha elloptak meg elprivatizáltak maguknak, de szerencsénkre Orbán Viktor visszavette azokat és ezek az iparágak újra virulnak és termelik a milliárdos profitot a magyar családoknak.

Orb´n Viktornak tehát nem kell semmi multi, mert anélkül is megél az ország, ha meg a multik elmennek és átadják a cégüket a magyar államnak, akkor az emberek jöhetnek dolgozni az államnak. Aki meg nem talál munkát, mehet külföldre mosogatni, ez úgyis népszokás a ballibeknél. Kinek kellenek multik te ostoba ballib?

Arra meg ne számíts hogy Orbán Viktor Ludast olvasva várja hogy az EU letartóztassa, ez csak a hozzád hasonló libbbssik nedves álma.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.01.29. 09:51:29

@camilló: Süli olyan tervet szeretne leadni a hatóságnak, ami biztosan megfelel a követelményeknek, mert a soha be nem fejeződő, vagy éppen félbehagyott építkezés a legdrágább a világon, és a biztonságos kivitelezés a legfontosabb szempont"
Süli szerint még nem készült el az a terv, amit be lehetne adni engedélyeztetésre. Te nem olvasol?
Állítólag az oroszok készítik a terveket. Ők értenek hozzá, ők építik. Nem tudtak összehozni egy épkézláb tervet. Vagyis nincs engedélyezett terv. Eladdig nincs miről beszélni. Nem baj, a munkások kapnak enni. Mellesleg a miskolci Cora építésénél hol volt az étterem? Nem emlékszem...

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.01.29. 09:53:52

@Ballib vagyok mert rettegek: szállodát is kell építeni. Mert rendes melós aludni is szokott. És mozit, fürdőt, kocsmát, kuplerájt.

Kuglóf. Az 2019.01.29. 10:38:04

Az építkezések úgy kezdődnek, hogy ODAÁLLÍTANAK egy Toi Toi BUDIT.

Csak úgy mondom. Az lehet hogy a balliberális menynnországban úgy van, hogy nekünk nem tetsző embereket ODAVEZÉNYLÜNK egy semmisincs helyre, aztán ÉPÍTSÉK föl a saját gulágjukat és kezdjenek el ott ennivalót termeszteni. Aki meghal, jó, az erősek meg LÉTREHOZNAK valamit.

Szóval, bármit is erőlködtök, fing helyett csak szar jön ki. Persze MIVEL lent összeszorytjátok, a bélsár a szátokon keresztül távozik.

Ja, Szél Detti (aki hat házi decit nyel) KEZDTE a Paks2-vel BAJOK VANNAK cikket. A B1 a következő, aztán persze majd még jönnek.

Minden ballib bérretteg 2019.01.29. 10:39:08

Az lehet hogy az orosz hitel 3-4% körül van, de ha azonnal visszafizetük, mint ahogyan azt megtettük, akkor annak a kamata éppen 0 Ft.

Szóval egy posztban leírni, hogy több száz millába fáj az orosz hitel a kamatok miatt, és azt is, hogy tulajdonképpen egy fillért se vettünk fel ebből, az némi tudahasásos kognitív disszonanciára utal a szerző részéről.

Minden ballib bérretteg 2019.01.29. 10:40:56

@Ballib vagyok mert rettegek:

Saját nicken próbáld balfasz..

Az EU-ból senki nem akar kilépni. csak éppen azt nem hagyjuk hogy az EU Soros és a ballibek játszótere legyen. Sokkal jobb ha megmarad szuverén nemzetek uniójának.

wolves84lb 2019.01.29. 11:12:54

@felső határ nincs:
"Mert a libbant politikusok es blogaszok kozott mindenki atomszakerto is, nem csak az allamcsodhoz ertenek."

Jaja, pont úgy, mint az a 10-15 ismert fideszes nick, akik a blog.hu-n minden kibaszott témához odaböfögik az ismert lózungokat. Ugye neked is feltűnt már ez? Vagy nem, ez nem zavar?

Te hülye fasz...

wolves84lb 2019.01.29. 11:26:50

@Ballib vagyok mert rettegek: húbazdmeg, batyufasz, nagy lehet a baj, ha már téged is berántottak ide kommentelni...mondjuk hoztad a szokott színvonaltalanságodat :))

wolves84lb 2019.01.29. 11:32:01

@Kuglóf. Az:
Kuglóf. Az
0 bejegyzést írt és 19 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

2019.01.27. óta tag.

Hát ezért kár volt új reget králnotok, kis fideszes szarfaszú patkányka...

wolves84lb 2019.01.29. 11:33:26

@Minden ballib bérretteg: azt csak a hozzád hasonló kis buzi fideszes fasztarisznyák hiszik, hogy ez így működik...egy kattintással lehívjuk a zsét, egy másikkal meg tádám, vissza is fizettük.

Sir Bates dö Hól 2019.01.29. 12:50:59

@BaitHrunner: nyilván más elképzelésünk van a nyitott versenyeljárásról és a transzparenciáról;-)...

soha nem kérdőjeleztem meg, hogy nem a roszatom ajánlata lett volna a legjobb, a legelfogadhatóbb... a probléma az, hogy titkosítottak hatástanulmányokat, gazdasági szerződéseket, mely a közérdekkel ellentétes, nem két magánfél, hanem az állam az egyik szerződő fél...
nyilván van fenntartásom a nukleáris energiával szemben, de meggyőzhető vagyok érvekkel: na ez, a meggyőzés maradt el, s ezt nehezményezem...
s még mindig nem látom, hogy mit fogunk tenni az elhasznált fűtőelemekkel 30-40 év múlva...

amennyiben viszont, mint itt többen megjegyzik, a szerződéskötés elsődleges célja a hitel felvétele, akkor ez mennyire jogszabályellenes, s miként viszonyul a "hazudtunk reggel, éjjel meg este" vallomáshoz?... vagy esetleg nincs jogom állampolgárként, szavazóként vagy adófizetőként megtudni a valós helyzetet?...
mindketten tudjuk, hogy nem volt kóser a szerződés ilyetén módon való kezelése (bár az felmentést tudunk rá adni, ha nagyon akarjuk... egy magyarázatot mindig mindenre tudunk találni, ha akarunk;-))

Sir Bates dö Hól 2019.01.29. 13:05:07

@Igazamvanvagyigazamvan?: amennyiben nincs elég kapacitás a helyszínen jelenleg, akkor valahogy ezeket is meg kell oldani...
(szeged környékén csatornáztunk, negyven kilométerre találtunk egy házat a munkásoknak ötszörös áron a normálhoz képest, de ott tudvalevő volt, hogy a munka egy év alatt befejeződik... 80 km oda-vissza naponta elérni a munkaterületet! mert szűk volt a szálláshelyek keresztmetszete!)

BaitHrunner 2019.01.29. 13:36:02

@Sir Bates dö Hól:
Nem hinném, hogy nagyon nagy véleménykülönbség lenne itt. Igen, az átláthatósággal komoly gondok vannak.
Magával a ténnyel, hogy megépítjük Paks II-t viszont az égadta világon semmi. Sőt...
A napokban olvastam, talán egy másik blogon, hogy egy átlagos háztartás éves energiaigényét kb. 1000m3 gáz, vagy 700 liter olaj elégetésével lehet biztosítani. Lusta vagyok keresni, lehet nem teljesen pontosak a számok de a nagyságrend stimmel. Na most ez atomenergia esetén egy(1!!!) kockacukor nagyságú fűtőelemet jelent. És ezt a hulladékot elkülönítve és biztonságosan tárolhatjuk. Szemben a fosszilis alapúval, amit ugye csak simán a légkörbe eregetünk.
Nyilván le lehet pakolni 5-10 Paks II-nyi kapacitást napelemből meg szélkerékből, de amíg a tárolás nem megoldott, addig teljesen értelmetlen. Mert megújuló esetén az esetek 80-90%-ban a fosszilis erőműveknek kellene menniük.
És hát ugye ebből a szempontból (energiatárolás) földrajzilag sem állunk túl jól. Tározós erőműveket pl. nem tudom hová tudnánk letenni. Akksi nem játszik, az elérhető legmodernebb technológia esetében is Paks max. néhány percnyi termelését tudnánk tárolni. 50-100 millió dolláros költséggel (lásd: Elon Musk, Ausztrália). Egy ilyen időszakban mint a mostani, több hetet kellene. Érdemes utána számolni mit jelentene ez még, az 5-10 Paksi II-nyi megújuló kapacitás költsége mellett.

Szóval kell az atom, és mellé az átláthatóság is.

citrix 2019.01.29. 14:20:50

Bős-Nagymaros 2. Annyi különbséggel hogy a szlovák oldal megépült amivel a lehető legrosszabbul jártunk mert a Dunát elterelték és a Szigetköz szinte víz nélkül maradt. A nagymarosi beruházás hatalmas összeget elnyelt aztán ment a levesbe, de még így is jobb mint ha az eredeti terv szerinti duzzasztásos, napi kétszeri vízleeresztésű és a Prédikálószékre vizet szivattyúzó tárolós változat megépült volna.
Paks 2 tervezett költsége köszönőviszonyban sincs a valós bekerülési költséggel, az infrastruktúra kiépítését eleve nem tervezték bele. A munkaerőköltség, az építőanyag árak, a bw e nem tervezett plusz biztonsági rendszerek, az engedélyezési tervek drágulása, a turbinagépek drágulása, az építés elhúzódása irreálisan növeli a költségeket, csodálkoznék ha a magyar állam finanszírozni tudná azt amit eddig se tudott hiszen ha tudná eleve nem kellene hitelből hozzáfogni. A valós költségek az eredeti ár minimum 3 de inkább 6-8 szorosát jelentik. Elég ha megnézzük az utóbbi évek (Orbán alatt) állami beruházásait, a tervezési költség és a befejezési költség között 4-6 szoros különbség volt. Miért lenne Pak 2 kivétel?

Sir Bates dö Hól 2019.01.29. 14:41:08

@BaitHrunner: amint látom nincs véleménykülönbség, mert azt, hogy te a mélyebb ismereteid alapján másként állsz a nukreális energiához, mint én, azt nem nevezném annak: te magabiztosabban hoznál meg egy ezzel kapcsolatos döntést...

Sir Bates dö Hól 2019.01.29. 14:46:28

@Igazamvanvagyigazamvan?: nem, mert nem volt akkora kiterjedésű a beruházás időben, s megoldották a munkások az élelmezésük másként (a házban volt konyha)... ellenben, ha három vagy több évig maradtunk volna ott, akkor akár egy mobil otthon, akár egy ingatlan vételén is elgondolkoztam volna, mint költségcsökkentő tényezőn;-)...

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2019.01.29. 15:34:24

@BaitHrunner: "Magával a ténnyel, hogy megépítjük Paks II-t viszont az égadta világon semmi."

80 év múlva az akkor működő megújulók 5-30 éves technológiát fognak képviselni, míg Paks2 a száz évvel korábbit.

"És ezt a hulladékot elkülönítve és biztonságosan tárolhatjuk."

Legyen a kockacukornyi fűtőelemed tárolási költsége évi 1 dollár. 100000 évnyi tárolás költsége 100000 dollár.

"Nyilván le lehet pakolni 5-10 Paks II-nyi kapacitást napelemből meg szélkerékből, de amíg a tárolás nem megoldott"

Atomerőműnél sem megoldott a tárolás. Ugyanannyi fosszilis erőművet kell üzemeltetned. Nem igazán környezetbarát megoldás.

"És hát ugye ebből a szempontból (energiatárolás) földrajzilag sem állunk túl jól. Tározós erőműveket pl. nem tudom hová tudnánk letenni."

Magyarország a Kárpát-medencében terül el, pl. itt vannak kőhajításnyira szép nagy hegyek Szlovákiában.

Nem nyitok vitát, ne írj, nem fogok válaszolni, csak árnyaltam a bejáratott hazugságaidat.

megujulok.blog.hu/

BaitHrunner 2019.01.29. 16:35:51

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:

"80 év múlva az akkor működő megújulók 5-30 éves technológiát fognak képviselni, míg Paks2 a száz évvel korábbit."
Persze, hogy fiatalabb technológia lesz, mert addigra 3x-4x fel kell építened. Ez ugye megint nem kevés költség. Viszont addigra már egy amortizálódott atomerőművűnk lesz, ami rendkívül olcsón fog termeli.

"Legyen a kockacukornyi fűtőelemed tárolási költsége évi 1 dollár. 100000 évnyi tárolás költsége 100000 dollár."
Hja, egyszerűbb szabályozatlanul a légkörbe eregetni mindent. Az nem kerül semmibe. A kiégett fűtőelem egyébként legalább részben felhasználható(reprocesszálás).

"Atomerőműnél sem megoldott a tárolás. Ugyanannyi fosszilis erőművet kell üzemeltetned. Nem igazán környezetbarát megoldás."
Mindaddig amíg a telepített kapacitás a mindenkori minimum felhasználás alatt van, nem értem miért lenne szükség tárolásra. Ha van atomerőműved, akkor az igen magas rendelkezésre állás miatt, az ott megtermelt áram helyett nem szükséges fosszilist égetned. Azon felül persze, de az egy másik dolog. Ne keverd a szezont a fazonnal.
Ezzel szemben a megújuló csak az esetek kis részében termel. Mindaddig amíg a tarolás nem megoldott, fosszilist kell égetned ha kell a delej.

"Magyarország a Kárpát-medencében terül el, pl. itt vannak kőhajításnyira szép nagy hegyek Szlovákiában."
Azért olyan szomszédokkal mint Ukrajna, Románia, Szerbia, Szlovákia, az ellátásbiztonságot a határon kívűlre tenni... hááát... már-már nemzetbiztonsági kockázat. De lelked rajta...

"Nem nyitok vitát, ne írj, nem fogok válaszolni, csak árnyaltam a bejáratott hazugságaidat."
Jófej vagy...
A kevés kivételtől eltekintve mindig élmény a diskurzus itt a b1-en... :)

"megujulok.blog.hu/"
A saját magad által szerkesztett viccblog, régen sem volt jó hivatkozási alap. Szerintem ne erőltesd.

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.01.29. 16:40:32

@Sir Bates dö Hól: amikor Paks épült, hol laktak a munkások?

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.01.29. 16:42:27

@BaitHrunner: nekem gazdasági kételyeim vannak. Mire felépül, mennyi lesz az áram ára? A nukleáris energia nem lesz-e elavult?

Igazamvanvagyigazamvan? 2019.01.29. 16:48:44

@BaitHrunner: akkor lesz amortizálódott, ha kitermelte a bekerülési árát. Az időközi karbantartás viszont hozzáadódik a költségekhez. Kérdés: meddig lesz biztonságosan használható? Paks I kiváltása, ha jól tudom, szükségszerű.

2019.01.29. 16:51:02

@BaitHrunner:

Kár, hogy a HVG / ugye ott jelent meg az általad idézett kijelentés/ pontatlanul közölte Kovačovská véleményét.
Ugyanis a volt ipari miniszer-helyettes asszony konkrétan ezt mondta a tenderről:

"Netvrdím, že se to neosvědčilo. Ale má to svá omezení."= Nem mondom, hogy nem működött. De megvannak a korlátai.
hlidacipes.org/nove-jaderne-bloky-budou-nejprve-v-dukovanech-cesko-chce-partnera-na-100-let-dopredu

Sir Bates dö Hól 2019.01.29. 17:05:16

@Igazamvanvagyigazamvan?: nem tudom: lehet, hogy ideiglenes szállásokon, lehet, hogy helyi lakosoknál, lehet, hogy sátorvárosban; lehet, hogy az étkezést gulyáságyúval, katonai sátor funkcionált étkezőként, de mindenképpen megoldották, miként most is megoldják katarban, hogy hol alszanak a stadionokat építő vendégmunkások; de nem hiszem, hogy azt bármelyikünk is emberek számára elfogadható körülményeknek minősítené a saját mércénk szerint;-)...

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2019.01.29. 17:06:08

@Igazamvanvagyigazamvan?: "Paks I kiváltása, ha jól tudom, szükségszerű."

Nem szükségszerű.

1. Amerikában a hasonló korú (mint mikor Paks1-et le akarják állítani) erőművek élettartamának 20 éves meghosszabbítását tervezik. A legolcsóbb megoldás Paks1 élettartamának meghosszabbítása lenne, ha mindenáron a legdrágább energia előállítási módot, az atomenergiát választjuk.

2. Most is 40% áramot importálunk, és nem gondolja ezt senki nemzetgazdasági kockázatnak. Nem sok értelme van 110 Euróért áramot előállítani, mikor a piacon 40-50 Euró, és a csökkenése várható hosszútávon. Ha az erőmű építési költsége megsokszorozódik - ami várható -, az áram előállítási költsége is magasabb lesz 110 Eurónál.

3. Egy atomerőművi blokk építése 5 év, kettőé 6 év. Ha a harmincas években akarjuk üzembehelyezni, akkor a 2020-as évek első felében kell a társadalomnak megtárgyalnia és dönteni. Közben a megújulók forradalma hónapról-hónapra döntögeti az újabb és újabb rekordokat, technológiai áttöréseket.

4. A megújulók nem csak lényegesen olcsóbbak, de veszélytelenebbek is. Könnyen megkaphatjuk a leejtett, esetleg megrepedt reaktortartályt a ruszkiktól, akiknek soha nem volt erősségük a technológiai fegyelem betartása. A megújulók nagy részét magyarok gyárthatnák, míg így a ruszkik kényére-kedvére kiszolgáltatjuk magunkat.

5. Akármit is akarunk, nem egy korrupt haszonszerző klikknek kéne helyettünk eldöntenie.

camilló 2019.01.29. 17:09:14

@Igazamvanvagyigazamvan?: Mit jelent a rossz terv? Süli eltudja dönteni, hogy jó? Kétlem! Nagy vonalakban akkor is tudják, hogy mi kell az építkezéshez. Az organizációt ezzel már el lehet kezdeni. Miskolci Cora. Az egy 6 milliárdos építkezés volt, forintban. Paks ugye 10 milliárd euróban. Árnyalatnyi különbség. Személyes véleményem az, hogy akár egy olyan építkezéshez is kellene normális étkezési lehetőség, mint egy áruház. Egy 10 milliárd eurós beruházás ahol több ezer ember fog dolgozni, nem összehasonlítható ebből a szempontból egy áruház építésével, de megismétlem, ott sem ártana annak a pár száz embernek, ha lenne lehetősége arra, hogy legalább délben normálisan tudjon enni. Egyébként ha akarod kipróbálhatod, milyen így dolgozni, intézek neked munkahelyet, csak hogy érezd a törődést. Most így télen pont jó lesz. Akkor mégy enni amikor én, oda ahová én, akkor mehetsz be a konténerbe amikor én, stb. Meglátjuk mennyit fog változni a véleményed! De kipróbálhatod, esetleg nyáron harminc-egynéhány fokban is ezt a munkát, akkor talán értékelni fogod, ha délben normális körülmények között főtt ételt ehetsz! A munkavédelem első helyen beszél a dolgozók ellátásáról. Ahogy korábban írtam, nem az a fontos, hogy egy olyan helyen ahol csak a gólya szarhatja nyakon legyen rajta sisak, hanem az, hogy tudjon normális helyen öltözni, pihenni enni, ne egy büdös műanyag budiba kelljen bemennie és nem sorol tovább!

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2019.01.29. 17:10:46

hvg.hu/gazdasag/20181120_paks_2_martha_imre_levele_suli_lajosnak

"1. A magyar–orosz szerződések

A paksi hitelszerződés magyar oldalról fércmunka, silány, nem a magyar érdekeket tartja szem előtt, ami az engedélyeztetésnél is megbosszulja majd magát – áll Mártha levelében. A volt MVM–vezér úgy fogalmaz, a miniszter irodájában „jelenleg lévő szerződéskupac egy orosz diktátum lett”, és Süli János csapata vért izzad, hogy „vállalhatóan manőverezzen a szerződéses keretek között, de egyre jobban látszik, hogy lehetetlen, így a projekt jogi, műszaki értelemben összeomlik”. Mártha Imre szerint a helyzet kezelése Süli János felelőssége.

2. Engedélyeztetés

Az oroszok – Mártha Imre szerint – képtelenek európai uniós jogi környezetben atomerőművet engedélyeztetni, és az ehhez szükséges dokumentációt, terveket elkészíteni. A gyenge szerződés itt is megbosszulja magát: több tízmilliárd forinttal nőnek a költségek.

3. Gyártási szabványok

A beszállító orosz cég, a Roszatom nemcsak az engedélyeztetésben, a gyártásban sem tudja majd az uniós szabványokat – „drága és extra erőfeszítések nélkül” – betartani. Mártha Imre levelében úgy fogalmaz,

mit kezdjünk egy mutatós, ámde orosz szabványok szerint felépített atomerőművel, amit itthon az EU-ban nem lehet majd jogszerűen üzemeltetni? Kilépünk az EU-ból, hogy be lehessen kapcsolni?

4. Magyar közvélemény, lakossági, társadalmi támogatottság

Az energetikai szakember szerint óriási a szakadék Paks I. és Paks II. társadalmi támogatottsága között,

bármilyen kis szikra elegendő ahhoz, hogy egy hangulathullám elsodorja a beruházást. Minél később következne be ilyen, annál nagyobb lenne a Bős–Nagymaros-jellegű kár és veszteség.

5. Gazdaságosság

A 2012–2014-es piaci elemzések már nem irányadóak, a Paks II. által termelt áram költsége magasabb lesz a tervezettnél, ezért újra kell számolni az üzleti tervet.

Mártha Imre arról is ír, hogy a jelenlegi erőmű legalább 60 évig biztonságosan üzemben tartható, „Paks I. üzemidejét a 2040-es évekig ki lehet tolni”, és ezt a minimális befektetést igénylő, „aranyesőt” jelentő üzemidő-többletet nem kihasználni több mint gondatlanság lenne”. Viszont, ha együtt működik a két erőmű, akkor az így létrejövő többletet lehetetlen volna eladni az árampiacon. A szakember hozzáteszi, arra gondolni sem mer, hogy „valaki azért akarná leállítani Paks I.-t, hogy Paks II. korábban beférjen a villamosenergia-rendszerbe, hiszen az hazaárulás lenne”.

Probléma az is, hogy nincs elég képzett szakember sem Magyarországon, sem a Roszatomnál, „ami az építkezést, párhuzamos üzemeltetést tovább drágítja”. Ráadásul szerinte a párhuzamos üzemeltetés kapcsán megtévesztő az új erőmű szabályozhatóságára hivatkozni,

ez olyan, mint az új 435 lóerős MTZ traktorral Forma–1-es versenybe nevezni.

Gond, hogy nincs és nem is lesz megfelelő mennyiségű és hőmérsékletű víz a Dunában Paksnál, ezért „azonnal át kell terveztetni a Paks II.-terveket”, még mielőtt „egy újabb Duna-kör jellegű környezetvédelmi mozgalom” indul el – figyelmeztet Mártha Imre. Egyúttal felhívja a figyelmet arra, hogy a megújuló villamos energia termelését nem szabad a paksi beruházással szembeállítani, mert „10-15 éven belül a megújuló termelés több szezonban és napszakban ki fogja szorítani a rendszerből Paks II.-t”.

Írását úgy összegzi, hogy

a Paks II. projektet becsukott szemmel folytatni a jelenlegi műszaki, pénzügyi tervek alapján, az aláírt orosz–magyar szerződések keretében, társadalmi támogatás hiányában szakmai dilettantizmus lenne.

Ezért javaslatai a következőek:

vissza kell menni az uniós intézményekhez, és át kell alakítani a vállalásokat, mind az építkezés, mind az üzemeltetési időszakra vonatkozóan,
a Paks II.-ben lévő adminisztrációs vízfejet sürgősen racionalizálni kell, mert a következő 8-10 év alatt vállalhatatlan költségtúllépést okoz,
a szerződést újra kell tárgyalni,
el kell érni, hogy a lényeges berendezéseket az oroszok az EU-szabvány szerint tervezzék,
rendre közzé kellene tenni a Paks II.-re vonatkozó friss közvélemény-kutatásokat,
haladéktalanul vizsgálni kell Paks I. további üzemidő hosszabbítását: csak akkor és úgy épüljön meg az új erőmű, és akkor állítsák üzembe, amikor Paks I. blokkjainak legalább felét már leállították,
nem kellene aláírni a kivitelezési, építkezési számlákat,
a műszaki terveket EU-szabványok szerint át kell dolgozni,
az üzembe helyezést a 2040-es évekre kell időzíteni, amikor Paks I. hasznos üzemideje lejár, gondosan elkerülve ezzel a két erőmű párhuzamos üzemét,
az üzleti tervet az új költségekre, friss piaci adatokra, a megújuló energiaforrások terjedésére tekintettel át kell dolgozni.
Mártha Imre levelében arra kéri a tárca nélküli minisztert, hogy fontolja meg szigorúan szakmai jellegű aggodalmait."

Sir Bates dö Hól 2019.01.29. 17:12:52

@BaitHrunner: ellenben még mindig nem látom, hogy mi lesz a használt fűtőelemekkel? mert arról nem rendelkezik a szerződés, erről szó is volt a sajtóban, s nem adtak rá választ; mivel pedig ez is költség, azt hol szerepeltetik a beruházás tervezésekor, hogy számolják ki az üzemeltetési költséget, ha nem ismerik ennek a tényezőnek az árát?

BaitHrunner 2019.01.29. 17:20:54

@Igazamvanvagyigazamvan?:
"nekem gazdasági kételyeim vannak."
Gazdasági talán... környezetvédelmi egyáltalán nem. Vannak komoly gondok az átláthatósággal. Elméletileg fix áras, de ki meri erre letenni az esküt.

"Mire felépül, mennyi lesz az áram ára?"
A felhasználás növekedni fog. Ha bezárják az atom és a szénerőműveket akkor az ár robbani fog szerintem. Olcsóbb biztosan nem lesz.

"A nukleáris energia nem lesz-e elavult?"
Nem hinném. Jelenleg nincs versenyképes alternatíva. És nem látszik, hogy ez mitől változna. Tárolásban nincs áttörés, az új szelkerekek lassan elérik az elméleti maximális hatásfokukat. Szélből nem lesz több, még napból sem.
Fúziós...? Mire be kell zárni Paks II-t talán.

camilló 2019.01.29. 17:21:50

@citrix: Nagymaros. Milyen tárolós megoldásról beszélsz?? Nem engedték volna le a vizet. A csúcsra járatás teljesen mást jelent. Egy kis adalék a vízlépcső kapcsán: Létezik egy olyan nemzetközi egyezmény, amiben a magyar állam azt vállalta, hogy egy bizonyos mélységű vízi utat biztosít. Ezt ha jól emlékszem 1948-ban írták alá. Hozzáfűzném, hogy a 2. Világháborút lezáró békeszerződés megkötésénél a nyugati szövetsége hatalmakat a magyar kérdésben egyedül a Duna hajózhatósága érdekelte. Nos ezt a mélységet csak duzzasztással lehet elérni. Ennek az egyik eleme lett volna Nagymaros. A Duna elterelése az akkori magyar politika irányítóinak köszönhető. Kezünkben volt a Duna vízszint szabályozásának a kulcsa, amit most csak úgy használunk, hogy a Szigetköz vízpótlása valamennyire megoldott legyen. Nagymaros kapcsán is dilettáns, senkiháziak döntöttek. Paks ellenzői kapcsán pont ezt látom. Nagymarost a rendszerváltás szimbólumként azonosítják sokan. Állítólag azzal kezdték ki a rendszert (valójában nem de lépjünk túl rajta), a mostani magát ellenzéknek nevező politikum Paksban ugyan ezt látja!

camilló 2019.01.29. 17:23:03

@Sir Bates dö Hól: A használt fűtőelemeket itthon kell tárolnunk köszönhetően egy Eu-s szabályozásnak.

camilló 2019.01.29. 17:25:49

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: Ugye tudod, hogy az orosz szabványok szinte mindenben szigorúbbak, mint az Eu-s szabványok?

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2019.01.29. 17:29:48

Az atomenergia az egész világon visszaszorulóban van, a megújulók exponenciális fejlődéssel törnek előre.

megujulok.blog.hu/2017/06/12/az_atomenergia_alkonya

Ennek a trendnek megy szembe az autópályán a geci, személyes haszonszerzés okán. Akkor is akar lopni, mikor az EU pénzcsapokat elzárják.

BaitHrunner 2019.01.29. 17:30:51

@Sir Bates dö Hól:
Itthon kell tárolni.
Létezik egyébként olyan, hogy Központi Nukleáris Pénzügyi Alap. Ugyan csak 98-tól létezik, és eddig kb. 300 milliárd ment bele. Ez nem túl sok, de ha nem is változnak a befizetések mértékéi, a mai árfolyamon akkor is lesz benne 1-2000 milliárd mire Paks II kifut.

"Az atomtörvényben lefektetett alapelveknek megfelelően a radioaktív hulladékok kezelése nem háríthat elfogadhatatlan terhet a jövő generációkra. E követelmény kielégítése érdekében a hulladékok elhelyezésének és a nukleáris létesítmények leszerelésének a költségeit annak a generációnak kell fizetnie, amely a nukleárisenergia-termelés és az izotópalkalmazás hasznait élvezi."

www.rhk.hu/rolunk/mandatumunk/finanszirozas/

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2019.01.29. 17:30:57

@camilló: :))

A ruszkik világhíres technológiai "fegyelmére" apellálsz? :))

Sir Bates dö Hól 2019.01.29. 17:35:45

@camilló: és már megvan, hogy hol? mert ez is a tervezés része! ha ebben még nem döntöttek, akkor a dilettantizmus itt is áll... ha jóindulatú vagyok....

camilló 2019.01.29. 17:35:51

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: Én csak azt mondom, hogy szigorúbbak a szabványaik, és ez nem véletlen! Érdeklődöm, hogy mennyire ismered az oroszokat?

camilló 2019.01.29. 17:37:47

@Sir Bates dö Hól: Ha jók az információim, több helyszínt is vizsgáltak, vizsgálnak. Ha jól emlékszem valahol a Mecsekben van olyan földtani adottság, ami alkalmas a magas sugárzású anyagok tartós (végleges) tárolására. Szó volt a volt uránbányákról is, de azt talán elvetették.

Sir Bates dö Hól 2019.01.29. 17:39:16

@BaitHrunner: ezek szerint ez a tétel (62.5Mrd€), ez benne van a kormány által közzétett árban?

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2019.01.29. 17:41:42

@camilló: Sajnos túl jól ismerem a ruszkikat. A finnekenek is az a legnagyobb bajuk velük, hogy nem tartják be a szabályokat.

Sir Bates dö Hól 2019.01.29. 17:44:06

@camilló: szerintem ez lenne az első lépés a tervezéskor;-)... de én nem ismerem az atomsugárzást, csak hiroshima, csernobil meg fukushima kapcsán láttam a következményeit, azt meg, hogy ha valamire tudottan szükségem volt kötelezően, akkor annak mindig felment az ára... mint az uzsorakamat esetén;-)...

BaitHrunner 2019.01.29. 17:45:47

@Sir Bates dö Hól:
Nem, ez nincs benne. Ezt az erőmű fizeti, úgy ahogy eddig is, és egy elkülönített számlán őrzik. Ez csak tipp, de gondolom be van építve valamennyire az áram arába.

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2019.01.29. 17:49:58

@Sir Bates dö Hól: A geci egyszer már meg akarta dézsmálni a Központi Nukleáris Pénzügyi Alapot, de akkor visszafogta magát. Semmi kétségem afelől, hogy bármikor felmarkolja az egész zsozsót, mikor érdeke úgy kívánja. Láttunk már ilyet tőle.

camilló 2019.01.29. 17:52:01

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: Szerintem ebben a témában nem engednek meg maguknak olyat, ami később katasztrófához vezetne. A válaszodból valószínűsítem, hogy max. a sztereotípiákon keresztül ismered az oroszokat. Tudod az baj, hogy ezzel nem vagy egyedül. Az erőmű szerelését itthon végzik, mindent lehet ellenőrizni, nem hiszem, hogy olyan alkatrész beépítésre kerülne, ami nem fér bele a szabványba. Sokkal mostohább viszonyok között épült az első erőmű, ott sem történt komoly hiba. Az igaz, hogy akkor nem a lenyúlásról szólt a beruházás. Egyébként nem hiszem, hogy lebutítanák a műszaki tartalmat. Másként megy majd el a pénz...

camilló 2019.01.29. 17:53:30

@Sir Bates dö Hól: Az első variáció az volt, hogy ahogy eddig is, megy vissza a kiégett fűtőelem. No, ezt nem engedi az EU.

Sir Bates dö Hól 2019.01.29. 17:54:11

@BaitHrunner: ezek szerint 62,5Mrd€ leadózott közpénzből megépítjük a tárolót, majd az üzemeltetőnek ezt mégiegyszer kifizetem, azért, mert törlesztenie kell az államnak, így ez a lakosságnak 125Mrd€-jába kerül, melyet egyrészt adóként, másrészt üzemeltetési díjként fizetek meg.
na, például ezt nevezem én transzparenciának és korrekt tájékoztatásnak.

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2019.01.29. 17:54:46

@camilló: "nem engednek meg maguknak olyat, ami később katasztrófához vezetne."

A katasztrófák jellemzően nem akaratlagosak.

Nem kell katasztrófának bekövetkeznie. Pont elég, ha az aranyárban mért erőmű használhatatlan lesz.

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2019.01.29. 18:03:07

"A Roszatom képtelen volt időben bizonyítani, hogy biztonságos atomerőművet árul

A finnországi Fennovoima nevű cég bejelentette, hogy nem sikerült beszerezniük az engedélyeket az új atomerőművükre. 2018-tól már építeni akarták, de most csak 2019-re várják a papírokat ehhez.
Az a baj, hogy a finn atomipar biztonsága felett őrködő hivatal elégedetlen a tervekkel, ezért nem adják ki egyelőre a szükséges engedélyeket.
Ez azért érdekes hír Magyarországon is, mert a Fennovoima ugyanúgy a Roszatommal dolgoztat, mint a magyar állam Pakson, és ugyanolyan típusú erőművet terveznek építeni ott, mint amilyenből Paksra kettőt is rendeltek.

A Hanhikivi néven épülő finn atomerőmű elvben jobban áll, mint a paksi, hiszen már 2010-ben döntöttek a megépítéséről, évek óta tart az engedélyeztetése, és tavaly novemberben már teherautók hordták el a földet az építkezés tervezett helyszínén.

Ehhez képest Paksról csak 2014-ben született döntés, és még semmilyen építési munka sem kezdődött. Most viszont úgy tűnik, hogy a finn telephelyen is megáll az élet.

Mindkét országba az orosz állami Roszatom építene atomerőművet, mindkét esetben VVER-1200 típusút, amiből egyelőre még egyetlen egy sem készült el teljesen sehol a világon.
Hiányos, silány terveket adtak le

Az a baj, hogy a finn állam nukleáris ügynöksége (STUK) elégedetlen a Roszatom terveivel, és ezért egyelőre nem adott engedélyt az ottani építkezés megkezdésére.

A STUK most azt állítja, hogy érdemben vizsgálni sem tudja egyelőre Hanhikivi erőmű dokumentációját, mert "hiányos vagy silány minőségű" terveket kaptak csupán.

A Fennovoina (aminek 34 százalékos tulajdonosa az orosz állami Roszatom) hétfőn kénytelen volt bejelenteni, hogy egyelőre nem adnak át több anyagot a finn hatóságnak, és már maguk is úgy számolnak, hogy csak 2019-ben kaphatják meg az építkezéshez szükséges engedélyeket. Ez legalább egy év csúszást jelent az eddigi menetrendhez képest.

Ide jobbat küldenek? Vagy a magyarok elnézőbbek?

A legelső tervek alapján 2020-ra kellett volna elkészülnie a finnországi atomerőműnek, ezt tolták ki aztán 2024-re, ám ehhez képest most újabb egy év csúszás valószínű. A paksi erőmű is csúszásban van, közel két évvel maradtunk le, mert az Európai Bizottság különböző vizsgálataira kellett várni. Ezek közül idén márciusban az utolsó is megérkezett.

Most itthon is az engedélyeztetés megy, és információink szerint a Roszatom már ide is küldi a terveit. Érdekes lenne tudni, hogy ide jobbakat küldenek-e, mint a finneknek, és ha igen, akkor miért nem tudnak oda is ilyen jókat küldeni, hiszen ugyanolyan típusú erőművekről van szó.

Itthon még semmilyen hivatalos szakmai kifogás sem hangzott el a tervekről, nyoma sincs olyan problémáknak, mint amilyeneket a finnek találtak. Sőt, Szijjártó Péter külügyminiszter Putyin orosz elnök augusztusi budapesti látogatása után azt közölte, hogy

"nem állíthatja meg most már semmi”

a paksi építkezést, ami 2018 januárjában egészen biztosan elkezdődik.

Az is érdekes, hogy a Roszatom hogyan tudja Magyarország felé teljesíteni a dokumentációs elvárásokat, ha a cég finn leányvállalatánál elismerték, hogy munkaerőhiányban szenvednek, és ezért is haladnak nehézkesen. A STUK már korábban figyelmeztetett, hogy szerintük nincs elég kapacitása az oroszoknak a tervek megfelelő minőségű kidolgozására.

Idén ezért mintegy 100 emberrel bővítették a stábot Helsinkiben, de még így sem sikerült határidőre elkészíteni azokat a pótlásokat, amelyeket a finn hatóság megkövetelt tőlük.

(Az is igaz, hogy a Roszatom hivatalosan a túl nehézkes finn bürokráciát hibáztatja a mostani csúszásért, és arról, hogy nincs elég emberük, csak a finnországi konzorcium egyik finn vezetője beszélt, megerősítve a STUK közleményében olvasható problémát. A Roszatom hivatalos közleménye szerint ők minden szükséges erőforrást biztosítottak.)
Nekünk muszáj lesz 8 év múlva már törlesztenünk

Ezzel szemben a finn erőmű esetében abban az arányban hitelez az orosz állam, amekkorában a Roszatom is tulajdonos lesz. Vagyis az oroszok a saját cégüknek adnak hitelt, és ezért a finn kormányon nincs olyan sürgető nyomás, mint a magyaron, nem kell mindenáron tartani egy határidőt.
Az oroszok erőltették ott

2014-ben a Roszatom mentette meg a projektet azzal, hogy bevásárolt az építkezést bonyolító konzorciumba, a Fennovoimába, és azt is elintéztek, hogy az orosz állam adjon hitelt az építkezésre. Mára orosz és finn állami vállalatok, illetve finn önkormányzatok maradtak a projekt mellett elsősorban. Az oroszok igyekeztek bevonni egy horvát céget is, de róluk kiderült, hogy igazából a saját strómanjuk, így a finn kormány nem engedte bevenni őket. A fura helyzetről itt írtunk részletesebben.
Van, aki szólni mer itt?

Az orosz konstrukcióval szemben már 2014-ben is merültek fel szakmai aggályok Budapesten. Ősz János, a BME docense például azt mondta róla, hogy

„finoman fogalmazva nem túl jó konstrukciót vettünk”. "

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2019.01.29. 18:05:36

Nincs kétségem afelől, hogy a geci hatalmi szóval meggyorsítja majd az engedélyezési eljárást, láttunk erre már sok sok példát, ő a sokszázmilliárdos vagyonával akárhova tud menekülni, ha beüt a baj.

BaitHrunner 2019.01.29. 18:13:24

@Sir Bates dö Hól:
Itt most nem értem miért dupláztad meg. De igen, végső soron mint minden mást, ezt is a lakosság meg az ipari felhasználók fizetik meg az áram arában.

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2019.01.29. 18:25:28

Csak a magyaroknál a rossz atom nem mer beszállni a beruházásba, félti a vagyonkáját, nem látja megtérülőnek. Ő már csak tudja. :))

2019.01.29. 18:33:58

@BaitHrunner:

A cikk kétéves.
2018 februárjában Babiš a Respekt hetilapnak a következőket nyilatkozta:
"Pro mě je jediná možná cesta skrze mezinárodní, otevřený a transparentní tendr. Jde mi zejména o energetickou nezávislost na jakékoli velmoci,“
Számomra az egyetlen járható út a nemzetközi, nyílt, transzparens tenderen át vezet. Elsősorban bármelyik energetikai nagyhatalomtól való függetlenség megőrzése a cél.

A cseh sajtó folyamatosan figyelemmel követi a projekt körüli történéseket. Érkeztek már hírek a fenti kijelentéssel ellentétes forgatókönyvek létéről.

Viszont a cseh miniszterelnök 2018 decemberében a dukovani atomerőben tett látogatását indokolva kijelentette:
"..přímo na místě jsem vyzval pana Beneše, aby vyhlásil soutěž na stavbu nového pátého bloku. "
..a helyszínen felszólítottam Beneš urat, hogy hirdesse meg az új ötödik blokk építéséhez szükséges versenytárgyalást.

A paksi modellt inkább Zeman köztársasági elnök erőlteti. A cseh lapok kiszivárogtatták a legutóbbi Orbán látogatás jegyzőkönyvének egyik részletét. Zeman a paksi bővítésről érdeklődött, Orbán válasza pedig a következő volt:
„Projekt je již nyní dva roky ve skluzu, a to především proto, že hodně času zabralo jeho prosazování na evropské úrovni. Ruská strana není zvyklá, že je potřeba tyto projekty nějakým způsobem obhajovat a prosazovat vůči třetím subjektům, tj. vůči Bruselu,“

A projekt kétéves csúszásban van elsősorban azért, mert sok időt vesz igénybe az európai szintű előmozdítása. Az orosz fél nincs hozzászokva ahhoz, hogy ezeket a projekteket harmadik féllel, azaz Brüsszellel szemben megvédje.

Orbán dodal, že předpokládá, že dostavba nabere ještě další skluz, prý zhruba půlroční. „Zároveň je však přesvědčen, že se na maďarském příkladu Rusko naučí, jak jednat s EK, a příští projekty pro něj budou snazší,“ stojí v zápise.

Orbán hozzátette, hogy körülbelül még fél éves késés várható. "Ugyanakkor meg van győződve arról, hogy Oroszország megtanulja, hogyan kell kezelni az EK-t, és a következő projektek könnyebbek lesznek neki" - mondta. Ez áll a jegyzőkönyvben.

2019.01.29. 18:44:39

@BaitHrunner:

Az már nyilvános adat, hogy a csehországi atomreaktor bővítésére hét céggel folynak előzetes tárgyalások.
- az orosz Rosatom
- a francia EDF
- a délkóreai KHN
- a kínai China General Nuclear Power
- a francia Arevy - Mitsubishi Atmea és az amerikai Westinghouse közös projekt

BaitHrunner 2019.01.29. 18:54:10

@Ms.Cunnesburry:
Jó. Nekem az volt az utolsó infóm, hogy kitáncoltak ebből. E szerint úgy tűnik, hogy mégsem.
Köszi szépen!

Sir Bates dö Hól 2019.01.29. 19:09:21

@BaitHrunner: mert az alapba mindenképpen közpénz kerül...

2019.01.29. 19:13:32

@BaitHrunner:

Szívesen. A tánc még tart. Babiš nagy játékos.

BaitHrunner 2019.01.29. 19:26:01

@Sir Bates dö Hól:
Az alapba az atomerőmű fizet, ami masszívan nyereséges. Nem gondolom, hogy közpénzzel kellene itt bármit is pótolni.
"A Paksi Atomerőmű a radioaktív hulladékai végleges elhelyezésének, valamint a kiégett üzemanyaga átmeneti tárolásának – beleértve a tároló leszerelését is -, és a nukleárisüzemanyag-ciklus lezárásának, továbbá az atomerőmű leszerelésének, valamint az ellenőrzési és információs célú önkormányzati társulásoknak nyújtott támogatás költségeit a Központi Nukleáris Pénzügyi Alapba történő befizetés útján köteles biztosítani."

2019.01.29. 19:59:59

@BaitHrunner:

Mondjuk elkelne a placcon egy portál, amely hitelesen tájékozat a környező országokban zajló történésekről.

látjátok feleim szümtükkel 2019.01.29. 20:10:49

@BaitHrunner:

A paksi atomerőmű nem a magyar államé? Márpedig ami a magyar államé, az mind közvagyon, közpénz.

Sir Bates dö Hól 2019.01.29. 20:57:32

@BaitHrunner: aminek a fizetésére jogszabály kötelez, az adó vagy koncessziós díj, így kezelhetjük adóként, függetlenül attól, hogy ki a tulajdonosa a fizetésre kötelezett cégnek, a magánszemély esetén ez fel sem merül;-)...

BaitHrunner 2019.01.29. 21:13:10

@Ms.Cunnesburry:
Hát igen. Néha úgy érzi az ember, hogy még itt a régióban is vak.
:)

BaitHrunner 2019.01.29. 21:17:11

@látjátok feleim szümtükkel:
De igen, a magyar államé, persze hogy közvagyon. De nyereséges, ezért nem kell bele közpénzt pumpálni. Elfogadnék egy bkv-t ilyen eredménnyel.

BaitHrunner 2019.01.29. 21:27:53

@Sir Bates dö Hól:
Ennyi erővel adó a kgfb is...
Jogszabály kötelez arra is, hogy ne sétálj ki fizetés nélkül a boltból.
Amúgy továbbra sem értem nálad a kettes szorzót.

Sir Bates dö Hól 2019.01.29. 21:40:34

@BaitHrunner: akkor nézzük úgy, hogy az állam a így beszedett pénzt, amennyiben nem kellene megépíteni a tárolót (amit azért kell, mert atomerőművet választották), közvetlenül is a rezsicsökkentésre fordíthatják, vagy másként kezelné, mert nyereségként őt is gazdagítja tanár: vagy esetleg fordíthatná más típusú áram előállítására...
"Jogszabály kötelez arra is, hogy ne sétálj ki fizetés nélkül a boltból." ezt fölösleges volt idehozni;-)... egyébként igen, a kgfb is központi elvonás;-)... nem szabad akaratomból kötöm a szerződést;-)...

2019.01.29. 22:23:52

@BaitHrunner:

" még itt a régióban is vak. "
Is?
Főleg itt vak, a régióban. Hamarabb olvashatsz híreket a világ eldugott tájairól, mint a szomszédos országokról. Pedig a problémáink hasonlók és érdekes figyelni országonként milyen megoldásokban gondolkodnak.

BaitHrunner 2019.01.29. 22:26:11

@Sir Bates dö Hól:
Ott siklik ki a logikád, hogy Paks I. miatt a tárolót így se, úgy se ússzuk meg.
Az erőművet le kell szerelni(terv szerint teljesen azt hiszem 2083-ig), a tárolót pedig meg kell építeni. Nem véletlen, hogy 98-ban(sajnos egy kicsit későn) hozták ezt a döntést.

BaitHrunner 2019.01.29. 22:30:09

@Ms.Cunnesburry:
Így jobban belegondolva amúgy tényleg furcsa, hogy mennyire kevés információ érkezik.

Sir Bates dö Hól 2019.01.30. 00:03:53

@BaitHrunner: paks I-t miért nem toljuk az oroszokra? lehetett volna kivételt kérelmezni a határozattal szemben, csak az az után épíendő nukleáris erőművekre vonatkozzon a döntés például.
ezt nem arra mondtam, hogy ettől rossz paks. ettől viszonyt tény marad, hogy kétszer 62,5Mrd€-ba kerül a tároló.
egyébként arról kellene meggyőznie az erőművet támogatóknak, hogy ez ettől még jó és szükséges megoldás.
(és tudod az is bassza a csőrömet, hogy mészáros építi, de legalább piaci áron építené meg és a legjobb minőségben. de abban azért mindenki megegyezik, hogy túlszámlázás lesz, még a ner-t támogatók is. ha csak normálisan keresne azokon a tendereken, arra talán még csak a számat húznám, de ezek az folyamatos költségemelkedések azért basszák a csőrömet. úszó vb megvan? de ettől még simán meggyőzhető lehetnék a paksII szükségességéről. csak beszélni kellene róla.
például a pénzügyi előnyök már megdöltek.)

citrix 2019.01.30. 07:06:42

@camilló: Mindenki azt gondol amit akar. Talán ezt még szabad. A választ, mármint hogy egyáltalán megépül-e (és áramot termel!) Paks2 és mikor, mennyiért, azt egy valami válaszolja meg: a történelem. Eljön 2024 és meglátjuk, termel-e áramot legalább az egyik blokk. Ha igen, és annyiért amennyiért tervezve lett 2014-ben akkor minden elismerésem és nyilvánosan megkövetlek téged, de magát Orbánt is. De van egy olyan érzésem, ez aligha fog bekövetkezni.

BaitHrunner 2019.01.30. 07:20:51

@Sir Bates dö Hól:
Biztos én vagyok a hülye, de nekem ez a kettes szorzó még mindig nem esik le. Magyarázd el kérlek!

Engedményt kérni a határozattal szemben szerintem teljesen abszurd. Egyrészt precedenst jelentene, másrészt pedig a legtöbb erőmű az előtt épült. Kizárt, hogy itt bármiféle egyesség létrejöhetett volna.

Nem tudom egyébként, hogy konkrétan teged mivel lehetne meggyőzni, ha a CO2 semlegesség meg 90+%-os rendelkezésre állás egy alaperőmű eseten nem elég.

Figyu, azt már megbeszéltük, hogy az átláthatóság és a korrupció tekintetében egyetértünk. Kérdem én, mi a garancia arra, hogy bármilyen más típusú erőmű vagy termelés esetén ez nem lenne jelen? Szerintem semmi, úgyhogy ezt akár ki is zárhatnánk. Mármint energetikai még környezetvédelmi szempontból.

De egyébként kíváncsi lennék a te véleményedre is, mert így nehéz ütköztetni a veleményeket. Te mivel oldanád meg a hamarosan kieső kapacitás pótlását?

Sir Bates dö Hól 2019.01.30. 11:55:45

@BaitHrunner: amennyiben most van beleépítve az árba, akkor csak egyszer kell kifizetni (ebben az esetben én értettem félre/voltam értetlen, az én hibám, elnézést kérek, rávezettél) türelmednek köszönhetően tisztáztuk, hogy 62,5Mrd€ a költség, csak ennyi volt a kérdésem...

mivel nem értek hozzá, nem tudok ezzel szemben alternatívát felmutatni, de nem láttam olyan diszkussziót a témában, mely eligazodni segítene.
transzparencia hiányát a fentiekben is nehezményezem.
a korrupciót úgy általában nehezményezem, de nem venném bele ebbe a kérdéskörbe, nem hinném, hogy bármely más megoldásnál (szélerőmű, vízerőmű, napenergia) ne bukkanna fel, tekintet nélkül bármely kormányra, sz'al ezt nem is emelném ki.
azt nem látom, hogy miért a roszatomot választották, miért nem egy másik beszállítót! (az, hogy már ilyen működik, ezért ez a legolcsóbb, az nem érv számok nélkül; az akkor érv, ha valaki kiáll és azt mondja: a roszatom 100%, ezzel szemben a másik 120%, erre leírhatná valaki, hogy ez nem igaz, mert az csak 80%, amit azonnal lehetne cáfolni: milyen autót vegyek a cégbe? van egy opel van egy vw, ott van az ára, az üzemeltetési költségek, dönthetek; ilyen döntési helyzetbe hozzanak egy nukleáris erőmű beruházása esetén is!)
csupán csak ennyit nehezményezek...
nem tudunk szakmai érveket ütköztetni, mivel ad1/ilyenekkel nem rendelkezem; ad2/nem ebben a tekintetben "ájvékoltam"!

a konzultáció vagy tájékoztatás során mondjuk inkább erre költene a rogán minisztériuma, mint a soros-plakátokra...

a véleményem az, hogy tartok a nukleáris erőművektől (ellenben nincs fóbiám ezekkel kapcsolatban), de jelen pillanatban nem nagyon látok más megoldást...
(volt szerencsém látni, hogy miként állítják elő a paksi biztonsági rendszer alkatrészeit: egy egyetemi oktató háztartásbeli felesége forrasztgatott nyáklapokra ellenállást a konyhájukban, mint a valóban dolgozó az alvállalkozói sor végén 2001-ben; soha nem felejtem el! most nem viccelek! az oktató elmagyarázta, hogy nincs ezzel semmi gond, működik ez, de valóban sokkoló volt ezzel szembesülni: én az atomerőmű működésével ennyi tapasztalattal rendelkezem)

a fentiek alapján nem értem, hogy miként állítja bárki is, hogy a roszatom a legjobb megoldás (bár nem győzöm hangsúlyozni, hogy akár lehet ez a való is: de az, hogy "nem szoktak nyílt tendert hírdetni soha" az nem érv a transzparencia ellen! ne titkosítsanak már iratokat ezzel kapcsolatban!)

BaitHrunner 2019.01.30. 13:14:26

@Sir Bates dö Hól:
Hogy miért ezt választották csak tippjeim vannak.
Ez már 3+ generációs reaktor, a jelenleg elérhető legmodernebb és legbiztonságosabb technológia.

www.paks2.hu/hu/Atomenergia/AtomeromuBiztonsaga/Lapok/default.aspx

Tudtommal jelenleg egyetlen egy ilyen üzemel, az pedig orosz.

Ezen felül a franciákkal ugye nagyon rossz tapasztalataink vannak, a kínaiakat jobb ha hagyjuk, a Westinghouse meg épp a csőd szélén állt.

Ezek igazából csak tippek, de személy szerint én is a roszatomot valasztottam volna. Nagy kár egyébként tényleg, hogy a lakosság nem volt kéklőképpen tájékoztatva.

Sir Bates dö Hól 2019.01.30. 13:20:12

@BaitHrunner: a franciákkal mik azok a rossz tapasztalatok? mert az oroszoknál lehet hivatkozni a bolgár, a finn és a talán a brit példára (a britben nem vagyok teljesen biztos)...

mgdé 2019.01.30. 16:22:25

@Igazamvanvagyigazamvan?:

Az akkor épült paksi lakótelepeken. S sokan váltásban, mert 7*12 óráztak, a következő héten meg szabadok voltak, mentek haza - pl. építgetni a családi házukat -, s jött a másik 7*12-es turnus.
Persze voltak 5 v. 6 * 8 órázók is. A helyiek, az ott már letelepült fiatal családosok - lakást kaptak -, meg a környékbeli falvakból meg Szekszárdról bejárók. No meg az elváltak, akiknek így pár évig folyamatosan volt hol lakniuk, albérleti díj ktg. nélkül.

Az étkeztetés az építők számához képest messze nem volt rendesen megoldva. Kaszáltak is a főkapu előtt kosárból ezt-azt áruló környékbeli asszonyok és nyugdíjasok, a lacipecsenyés meg valszleg 5 menő balatoni büfést együtt is simán kenterbe vett.

camilló 2019.01.30. 17:07:54

@citrix: Ezt most nem értem. Szerintem nem nekem szántad.
Egyébként nem fog az eredeti határidőre megépülni, vagy ha igen akkor.... Az eredeti költségből meg biztos, hogy nem fog kijönni. Én még nem voltam olyan építkezésen, ahol nem merültek fel plusz költségek! Hidd el nem egyet csináltam végig.

DeiFlagellum 2019.02.01. 20:49:04

@szepipiktor: ÍGY VAN!

Dehogy lesz itt PAKS2, sohanapján kiskedden... Putyin 10 milliárd euróért megvette o1g-t, és kész, a többi körítés...

öcsi333 2019.02.08. 18:51:13

@citrix: Tisztelt citrix:!Elsőnek a bicskei hőerőmű épült,félig.Most hatalmas csarnokok rozsdásodnak a gazban.Aztán a másikat a nagymarosit a Dunába temették,és elfeledték.3a magyar igazság.Legalább lehet 3db.félig épített erőművünk.A szomszéd városban hatalmas atomerőmű áll bezárva,leállítva.A mohi.(Néha Mohovcei atomerőmünek is mondják a Garam parton)Távolabb a Budejovice atomerőmű,a Dunánál, részben leállítva.(Állag megóvásra néha termel áramot)Mert olyan olcsó az áram,hogy nem éri meg üzemeltetni.Meg a piaci viszonyok,és mond szépeket az Eu.Megépül új erőművűnk! Aztán a szomszéd beindítja két hatalmas atomerőművét..Olcsóbb lehet áramot vásárolni mint termelni..Ki garantálja a jelenlegi árakat?Na legalább lehet 3db félig épített erőmű..3 a magyar igazság.Az atomerőmű,drága,veszélyes,(az atom hulladék elhelyezése probléma.) Az alternatív dolgokat kellene támogatni. Jövőre kerül forgalomba az energia termelő tetőcserép,(magyar találmány) Közben megjárta Amerikát. Most coll-ban érkezik. kb.1,5ezer dolcsi áron szeretné a gyártó forgalmazni. A napelem,és szélenergia,is elérhető a háztartások számára..Ezt az atomerőművet meg el kellene felejteni.Talán a PAKS bezárásáról kellene beszélni..
süti beállítások módosítása