B1 blogcsalád



A törvény pocsék, de ha a bíró rosszul alkalmazza, ő a hibás

2018. június 03. - ashwood

ashampoo_snap_0001.jpgAz országgyűlés bármit megtehet, és ha ez valakinek nem tetszik, akkor az nem demokrata – nagyjából így összegezhető a Fidesz felfogása. És pontosan ez tükröződik a Stop Sorosnak csúfolt törvénytervezetben is.

A normaszöveg színvonalához igazodva: Soros György 88 éves. Sokkal valószínűbb, hogy egy meredekebbre épített lépcsővel is meg lehet állítani, nem kell ahhoz bohócot csinálni a teljes magyar népképviseletből.

A Stop Sorossal azonban nem az a legnagyobb baj, hogy felesleges - sőt!

A törvény-tervezet boncolgatása előtt felidéznénk Trócsáni László igazságügyi miniszter nemrég adott interjújának egyik kulcsmondatát: "…ma gyakori az, hogy a bíró átértelmezi a jogot vagy olyan kiterjesztő értelmezést ad egy fogalomnak, amely szemben áll a jogalkotó által adottal. Ebben az esetben a bíró átveszi a jogalkotó feladatát, és bírói kormányzással állunk szemben. … a bírói kormányzás mélyen antidemokratikus." 

Vagyis az a kormány elvárása az elvben független igazságszolgáltatással szemben, hogy szolgainak hajtsa végre a a kormány akaratát. Persze nagyon függetlenül. De maradéktalanul. Mert semmi helye az egyéni jogértelmezésnek.

Mindegy, mennyire illeszkedik ez az elképzelés a jogállamisághoz (semennyire), de legalább önmagára is érvényesnek tarthatná a Fidesz azt, ami ebből a mondatból következik: a kodifikáció során magas színvonalú, egyértelmű normaszöveg születik, ami nem ad helyet a független bírók egyénieskedő jogértelmezésének és független ítélkezésének.

Lássuk: a beterjesztett normaszöveg kiállja-e ezt a próbát? (Nagy Boldizsár, nemzetközi jogász, egyetemi tanár elemzése alapján.)

– A tervezet címe szerint a "jogellenes bevándorlást" hivatott megakadályozni. Csakhogy a magyar joganyag nem ismeri sem a jogszerű, így a jogellenes bevándorlás fogalmát sem. A "bevándorlás" fogalmát most sem definiálják.

– A benyújtott szöveg szerint "szervező tevékenységnek minősül különösen, ha az (1) bekezdésben meghatározott célból
a) Magyarország területének [schengeni] külső határ szerinti határvonalán, illetve határjelénél határmegfigyelést szervez,
b) információs anyagot készít, terjeszt vagy ilyenre megbízást ad,
c) hálózatot épít vagy működtet.”

– Kérdések:

1, Mi a határmegfigyelés? Bámészkodás? Bambulás? Erős nézés előre? Milyen magatartásforma valósítja meg a határmegfigyelést?

2, Honnan lehet tudni, hol húzódik a határtól számított 8 km-es körzet határa? Mindenki tudja például Budapesten, hogy a több tucat dunai kikötő melyike minősül határnak? És ha a kikötői mólót bámuljuk, az határmegfigyelés? Vagy a budai oldalon bambulunk?

3, Mi számít tiltott információs anyagnak? Szemelvények a magyar büntetőjogból? Esetleg az alaptörvény vagy a NER közfalakra akasztott szövege? A határt átlépők jogairól és kötelességeiről való tájékoztató? Ki fogja eldönteni egy "információs anyagról", hogy sért-e a jogszabályt vagy sem?

4, Mi az a hálózat? Ki működtet egy hálózatot? A vezető vagy a tagok is? Egy civil szervezet már önmagában hálózat?

5, Amennyiben "szervező tevékenységnek minősül különösen", akkor mi minősül nem különösen, de szervező tevékenységnek? A jog nyelvében a "különösen" kifejezés az éppen felsoroltakon kívül más tevékenység oda sorolását is megengedi. A jogalkotó tehát nem nevesít a törvényben olyan magatartásformát, amelyet amúgy a jövőben büntetni szándékozik?

– Bűncselekményt követ el: "Aki szervező tevékenységet folytat annak érdekében, hogy Magyarországon menedékjogi eljárás kezdeményezését tegye lehetővé olyan személy részére, aki hazájában vagy a szokásos tartózkodási helye szerinti országban vagy olyan más országban, amelyen keresztül érkezett, nincs faji, nemzeti hovatartozása, meghatározott társadalmi csoporthoz tartozása, vallási, illetve politikai meggyőződése miatt üldözésnek kitéve, vagy a közvetlen üldöztetéstől való félelme nem megalapozott, b) a Magyarországra jogellenesen belépő vagy jogszerűtlenül tartózkodó személy tartózkodási jogcímet szerezzen."

1, A jogalkotónak valóban az a reális elvárása bárkivel szemben, hogy ránézésre döntse el azt, amire a hatóságoknak és a bíróságoknak is hónapok állnak rendelkezésükre?

2, Mi történik akkor, ha valaki segít egy olyan személynek, a hatóságok erre bekaszlizzák gyorsított eljárásban, majd hónapokkal később kiderül, hogy az olyannak mégiscsak járt a menedékjogi eljárás, sőt, valamilyen szintű oltalmazotti státuszt is kapott a magyar államtól?

3, Egy olyat nem illet meg az ártatlanság vélelme?

4, Mit jelent a "közvetlen üldöztetés"? És akkor mi a közvetett?

5, Jogszerűtlenül az országban tartózkodó személy-e az a külföldi mérnök, aki nem vette észre, hogy lejárt a tartózkodási engedélye? Ha igen, akkor az ügyvédjét börtönbe zárják, amiért segít neki újat kérni?

És még hosszan sorolhatnánk.

Mindenkinek el kell fogadni, hogy a jog nyelve nem azonos a hétköznapi nyelvvel. Egy vasárnapi ebédnél senkinek nem múlik az élete egy nem kellően pontosan meghatározott fogalmon. A jogban igen. (A a "jogos védelem" a fenti módon lenne meghatározva a a Btk-ban, egy jó ügyvéd minden gyilkosságot ezzel magyarázhatna, és minden gyilkost fel kellene menteni.) Legutóbb hasonlóan homályos fogalmak alapján akkor kellett ítéleteket hozni, amikor például azt írta a jog, hogy: "kiutazása sértené a szocialista államrendet".

Ilyen minőségű joganyagnál várja azt az igazságügyi miniszter, hogy a bíróságok ne értelmezzék, csupán szolgaian használják a jogszabályt, kiszolgálva a kormányt.

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr3914020078

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tények önkényes értelmezése szabad a hazai bíróknak 2018.06.05. 08:35:15

A tények bírói önkényes értelmezése Magyarországon NEM bűncselekmény, ezért a magyar igazságszolgáltatás NINCS bűnözők kezében.

Trackback: Bírói önkényuralom kialakulása 2018.06.05. 08:34:54

Ha a hatalomnak nincs semmilyen kontrollja, illetve csak is saját maga, akkor a rendszer törvényszerűen önkényuralomba torkollik. - Bírói Önkény Ellen mozgalom

Trackback: Bírósági rendszer jelenleg önkényuralmi ág 2018.06.05. 08:34:19

Tegyük tisztába! A hazai bíróságok nem a harmadik hatalmi ág, hanem az egyik önkényuralmi ág. Minek kellene lennie? Inkább hatalom ellenőrző és szabályzó ágnak.

Trackback: Fővárosi Törvényszék neve helyesen Büdipesti Törvénytelenségi Hokedli 2018.06.05. 08:34:02

A Büdipesti Törvénytelenségi Hokedli a hazai bírói bűnözés fellegvára. Sem az általános emberi jogokat, sem az európai unió törvényeit, sem hazánk törvényeit nem tartják be, úgy gondolják azok csak irányadóak, de ezektől ők olyan döntéseket hoznak, a...

Trackback: Bírói Önkény Ellen mozgalom Kisokos 2018.06.05. 08:33:12

A  bírói önkény és a bírói bűnözés társadalmunk legveszélyesebb  problémája.  Hazánkban nem csak a papok, bankok, a politikusok,  gázszolgáltatók, de a bírók és a bíróságok is nagyon elkurvultak.   Magyarországon a törvénykezés és a bírósági gyakorla...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FCUK26 2018.06.03. 15:05:21

olyan dolgokat kértek számon a törvényjavaslaton, amik a végrehajtási szabályok között szoktak lenni.

"Vagyis az a kormány elvárása az elvben független igazságszolgáltatással szemben, hogy szolgainak hajtsa végre a a kormány akaratát. " nem, nem ez az elvárás, hanem az, hogy a jogot úgy értelmezzék, ahogyan a jogalkotó szándéka szerint kellene. mondok direkt nem hazai példát: a genfi egyezmény egyértelműen fogalmaz, a menekült az első biztonságos országig menekülhet, és ott menedékjogot kell kérnie. szír-magyar közös határ ugye nincs, útközben van jópár biztonságos ország (mivel az életét menti, számára biztonság az, ahol az élete nincs veszélyben, ugye). namost a bíróságok az évek során eljutottak oda, hogy az első biztonságos ország fogalmát teljesen átértékelték. az eredeti jogszabály megalkotóinak ez volt a szándéka? nem.

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2018.06.03. 16:21:16

@FUCK26: "a jogot úgy értelmezzék, ahogyan a jogalkotó szándéka szerint kellene"

És ki mondja meg, mi volt a jogalkotó szándéka? És ha a jogalkotó szándéka ellentétes a jogszabállyal? Minek egyáltalán jogszabály, elég egy szándéknyilatkozat, talán az nem lesz ellentétes önmagával.

A nagy szervilis lihegésben minden fasságot elfogadtok, ha az a gecitől jön. :))

Hegedűs_Imre 2018.06.03. 16:32:01

@FCUK26: Éppen elég példa volt a cikkben... Ön biztosan eldönti első látásra hogy akinek ad egy pohár vizet jogosan kéri, vagy nem...

Magyarország államformája ... Válsághelyzet 2018.06.03. 16:51:18

@Hegedűs_Imre: +

(Az a véglény nem érdemli meg tőled a magázást.)

FCUK26 2018.06.03. 17:20:11

@Hegedűs_Imre: értem, hogy te us a hülyék számát gyarapítod itt, de miért hirdeted?

látjátok feleim szümtükkel 2018.06.03. 17:39:04

@FCUK26:

Tévedsz, mert ezeknek nem a végrehajtási szabályokban kell lenni. A törvény szövegét nem a végrehajtásban kell tudni értelmezni, hanem magában a törvényben, illetve a törvényből. Azért törvény.

látjátok feleim szümtükkel 2018.06.03. 17:41:41

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: "Minek egyáltalán jogszabály, elég egy szándéknyilatkozat, ..."

Jogos, elég, ha Orbán, meg Szijjártó a közmédiában kinyilatkozik. Aki meg előre nem tudta, hogy mit fog kinyilatkozni az úgy járt.

látjátok feleim szümtükkel 2018.06.03. 17:47:38

Mellesleg ehhez a nagy törvényalkotáshoz elég lett volna a meglévő törvények egyes passzusait átfogalmazni, és pontosítani. De ennek a kormánynak és fejének soha nem volt kenyere a pontos fogalmazás. A valóságtartalomról meg már a kúria is kimondta nagypalkátügyileg, hogy nem tényeket tartalmaztak.

Egyébként nem biztos, hogy ezt a fidesz elhiszi, mert a legújabb fiatal, hivatalos szóterjesztő azt mondta, majd a bírói gyakorlatnak kell kialakítania mely cselekmények lesznek ezután büntetendők. Szóval valami sző(?)r van a levesben.

FCUK26 2018.06.03. 18:16:40

@látjátok feleim szümtükkel: nem
Megyek bele, nem érted, nem is fogod.

puszt 2018.06.03. 19:01:32

@látjátok feleim szümtükkel: "a legújabb fiatal, hivatalos szóterjesztő"... véletlenül nem egy újabb hülye?
Rezzenéstelen pofával azt mondani, hogy a bírák gyakorlata miatt kell az új törvény, majd az új törvényre azt mondani, hogy majd a bírák gyakorlata kialakítja... Ez már tényleg a kész elmebaj!

látjátok feleim szümtükkel 2018.06.03. 19:04:47

@FCUK26:

De értem, neked is élni kell valamiből. Tudjuk, nem te vagy az első, és nem is az utolsó.

sinus67 2018.06.04. 09:29:33

És tessék mondani, lesz egy új numerus clausus is?

2018.06.05. 02:31:12

@FCUK26:

Látom, továbbra is szaporodsz, már a 26. vagy a sorban. Ha így haladsz, lesz ez még 322 is.

Egyébként ha már beleugatsz az okos emberek vitájába:

Munkavédelmi technikusként rendre belefutok olyan törvényekbe, amelyek ellentétesek egymással.
Példa.
A 93. évi XCIII. tv. ide vonatkozó paragrafusa azt mondja ki, hogy a kockázatelemzést 3 évente kell felülvizsgálni.
Na most. Ehhez képest az NGM rendelete pedig azt írja elő, hogy évente.

Na komám!
Akkor most melyiket vegyem naprakészen, és értelmezzem, mint jogkövető állampolgár?

Na ugye faszkalap...

2018.06.05. 07:02:37

@sinus67: ez elég valószínűtlen az EU tagjaként, így nem kell tovább rettegned, aludj egyet!

dr. mesterséges színezék 2018.06.05. 08:08:18

@FCUK26: "amik a végrehajtási szabályok között szoktak lenni. "

Megalófaszt. Jó hogy nem szolgálati szabályzatban írjuk le, hogy mit is akarunk érteni a zalaptörvény adott handabandáján!
A mit hogyan értsünknek nem mellékletben, hanem preambulumban kell lenni, hacsak a jogszabály külön nem hivatkozik egyéb helyre, ahol a terminus definiálva van.

dr. mesterséges színezék 2018.06.05. 08:10:07

@sinus67: Türelem!
Az előzőnél előbb százalékoltunk, azután listáztunk; innováltunk, jobban teljesítünk: most előbb van lista, aztán százalékolunk.

dr. mesterséges színezék 2018.06.05. 08:15:06

@látjátok feleim szümtükkel: "De ennek a kormánynak és fejének soha nem volt kenyere a pontos fogalmazás."

Az a jogi gengsztercsapat, amelyik összehozta, hogy a hetente == háromhetente; amelyik határozattal überolt minősített jogszabályt, amikor nem volt kétharmada; amelyik addig kritizálta az MSZP-SZDSZ salátatechnikáját, hogy kormányra került, és azóta nem mulaszt el évet salátatörvény nélkül -- majd pont az egyértelműségre fog törekedni, és pont akkor, amikor a cél a kritizálóinak bármilyen ürüggyel basztatása...

dr. mesterséges színezék 2018.06.05. 08:17:22

@látjátok feleim szümtükkel: " A törvény szövegét nem a végrehajtásban kell tudni értelmezni,"

Jóllehet nagy hagyománya van annak, hogy a NAV próbál jogértelmezés ürügyén jogszabályt alkotni magának, aztán jön a meglepi, amikor a bíróság máshogy gondolja.

Iván Gábor IGe · vilagnezet.blog.hu 2018.06.05. 08:29:25

"…ma gyakori az, hogy a bíró átértelmezi a jogot vagy olyan kiterjesztő értelmezést ad egy fogalomnak, amely szemben áll a jogalkotó által adottal. Ebben az esetben a bíró átveszi a jogalkotó feladatát, és bírói kormányzással állunk szemben. … a bírói kormányzás mélyen antidemokratikus."

Ez igaz, de a bírók csak azt csinálják, mint a politikusok.

Talán hozni kellene olyan törvényeket, hogy ezt ne tehessék meg. Továbbá a bírók egyéni felelősségét is meg kellene engedni törvényileg. Jelenleg azt csinálnak, amit csak akarnak. Bírói anarchia van.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.06.05. 08:36:59

Az Európai Unió/Brüsszel lett kicserélve Sorosra, mert ha nem cserélik ki, akkor elzárják a pénzcsapokat és kiteszik az Orbán kormányt. Tehát Soros csak egy szinonima trükk eszköz. Taktika elterelő háló.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.06.05. 14:33:52

" a Helsinki Bizottság, tréninget tartott a bíróknak. "

Igen voltak ilyenek és ez az OBH, azaz Szájerné Handó Tünde keze és szervezése alatt történtek és történnek. Ergó ő a felelős érte. Ergó ki kell rúgni!!!
süti beállítások módosítása