B1 blogcsalád



Városliget: aprócska fénysugár villant fel az őrületben  

2017. május 17. - Mr Flynn Rider

Évek óta tiltakoznak a városvédők, építészek, tájépítészek, környezetvédők a Városligetben felhúzni szándékozott Múzeumi Negyed koncepciójával szemben. A kormányzat ma kihátrált a Közlekedési Múzeum mögül. De azért felépítik és tovább megy a nonszensz hazudozás is. 

varosliget_kozlekedesi_muzeum_terv.jpg

Olyan ez az eset, amikor valaki levetkőzik és pucéran beugrik a kaktuszbokrok közé. Később megkérdezik tőle a barátai:

- Hát ezt meg miért csináltad?

- Akkor még jó ötletnek tűnt...

A Liget Projekt ötlete is ilyen. 

Annak idején, amikor a Közlekedési Múzeum első verziója felépült, ideiglenesnek szánták. (Bővebben az épület történetéről itt olvashat.) Az épületet mégis megtartották, a világháborúban lebombázták, majd a szocializmusban kibővítették.

A múlt évben azzal bontották le, hogy alá négy szinten keresztül mélygarázst és kiállítótermeket építenek, illetve eredetiben is felépítik újra, mert „szép”. Ma kiderült, hogy azok az építészek, akik 4-5 éve mondják, hogy nem fognak beférni a vagonok, mozdonyok, repülőgépek a föld alatti kiállítótermekbe, tulajdonképpen igazat mondtak. (Kérdéses volt, egyáltalán hogyan jutnak le...?) Ráadásul közben 7 milliárdról több, mint 15 milliárdra kúszott fel az épület felépítésének költsége. Így az Orbán-kormány vett egy nagy levegőt és bejelentette, hogy az épület ugyan újjáépül (minek?), de mélygarázsok és föld alatti kiállítóterek nélkül.

A Közlekedési Múzeum a Liget Projekt egyik fontos eleme lett volna.

 

Nagy veszteség ez Vitézy Dávidnak, aki egy értelmesebb verzióval vigasztalódhat, de nagy nyereség lehetne a budapestieknek, ha az épületet nem építenék vissza. 

Pont egy hete dobták be a budapestiek postaládájába az aktuális ligetes marketinganyagot, amiben biztosítják – milliomodszorra – a lakosságot, hogy zöldfelület növekedni fog. (Annak ellenére, hogy Lázár János a múlt heti kormányülés után már csak a „zöld felület megtartásáról” beszélt). A marketing és a Liget Projekt havi több millió forintból robog tovább. Csak néha fejjel megy falnak, ilyenkor fordítanak egyet a kormányon, hogy nekirohanhasson a következő falnak. 

Nem volt az utóbbi években a Liget Projekt egy mérnök, egy építész se a projektben, aki ránéz a tervekre és azt mondja, ez hülyeség? 

Vagy legalább a szakmai érveket meghallgathatták volna előbb. Nem most kezdődött ugyanis ez az egész: Baán László és barátai fejében több, mint három éve pattant ki az isteni szikra – ha a főnök fel akar költözni a Várba (azt se teszi meg, csak ha a 2018-as választásokat is megnyeri), akkor a múzeumoknak költözniük kell. Hova költözzenek? Kérdezték egymástól Baán László és barátai, aztán kitalálták:

költözzenek a Városligetbe!

 

Valószínűleg ez az ötlet előkelő helyet foglal el a "Világ Leghülyébb Ötletei" című vaskos kötetben. 

Aztán azon nyomban elkezdtek látványterveket gyártani, mint a Dagály uszodánál is tették ugyanezt a szorgalmas grafikusok.  

Amikor az első favágások elkezdődtek (minden előkészítés, tájékoztatás, vagy utánagondolás nélkül)  a civilek (már megint!) megszervezték magukat és ellenálltak. A rendőrségnek és a verőembereknek kellett őket megfélemlítenie. Az Építészkamara, a Tájépítészek Szövetsége, a Greenpeace, a Levegő Munkacsoport hangosan tiltakozott. De ezt idáig nem hallotta meg senki. 

Egész mostanáig úgy nézett ki, hogy a józan észnek semmi keresnivalója a Liget Projekt környékén.

 

varosliget_kozlekedesi_muzeum_1.jpg

Ma történt meg az első olyan bejelentés, ami arra enged következtetni: vannak még olyan emberek a Projektben, akinek van legalább egy centi a kezében és képesek egy repülőgép szárnyfesztávolságát lemérni és elgondolkodni azon, hogy fog ez két-három-négy emelet mélyre lemenni. Darabokban?

A másik kérdés: mennyiért?

Ezek az emberek azokon a további kérdéseken is elgondolkodhatnának, amiket a tiltakozók évek óta pedzegetnek. Például: miért épít valaki kilátót a Közlekedési Múzeum (mostanra már nem az) tetejére, ha az épület Budapest egyik legmélyebb pontján áll?

Hogy kerülnek fák a Népművészeti Múzeum tetejére, amikor tudjuk, hogy ott a födém felett pár centis földréteget tudnak felhúzni csak?

Vajon miért van szüksége Magyarországnak nagyobb Népművészeti Múzeumra, mint Kínának? Pláne, ha a Múzeum területének elenyésző része lesz valóban kiállítás? Akkor tulajdonképpen egy múzeumnak nevezett plázát építünk a Városligetbe. 

Vajon hol fog parkolni az a rengeteg turistabusz, ill. rengeteg autó, amit most majd kitiltanak a Dózsa György útról, a Felvonulási térről? 

Amúgy tudta, hogy lefújták a színházat is az István utca sarkáról, mert kiderült, hogy négyszeresére növelné a forgalmat? Tudta, hogy most azért van dugó folyamatosan a Dózsa György úton, mert a Liget Projekt előzetes csatornázását végzik? 

A projekt ellenzői szerint most, hogy az épületeket bontják / lebontották a Városligetből, eljött a történelmi pillanat arra, hogy végre a parkkal foglalkozzunk és Budapest polgári visszakapják a parkjukat – akár felújítva. De minden arra mutat, hogy a kormányt se nem érdeklik a budapesti polgárok véleménye (nem lehet népszavazást tartani, a közvélemény-kutatásokat pedig elintézték azzal, hogy ezek úgyse tükrözik a budapestiek véleményét) és szívesen költene el milliárdokat olyan épületekre, amiket senki sem akar a Ligetben látni.

Más szóval: az őrület folytatódik a Ligetben. Eggyel kevesebb múzeum, ugyanannyi épület.

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr7112511467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.05.17. 19:30:26

Valószínűleg volt mérnök a Liget Projektben, ezért nem hozták nyilvánosságra a terveket a március végi határidőig...
Miért kell mindenképpen a ligetbe építeni? Vigyék azt az innovációs múzeumot Rákosrendezőre, akkor is tudnak lopni a terület rehabilitálása során... Ez lesz a Duna-partra tervezett Rubik-kocka?

Az óriási lebetonozott placc megszüntetése az egyetlen értelmes lépés, senkinek sem kell az a rengeteg turistabusz a ligetbe.

Nzoltan 2017.05.18. 08:23:51

Ez az ellenzék egy nyomorék csőcselék.

Az rendben van, ha megakadályozzák a plusz épületek felépítését, de mi a probléma hogy egy épületet visszaállítanak a háború előtti állapotába és kap egy olyan funkciót, ami eddig is népszerű volt? A mozdony nem fér be? Hát majd szétszedik és lent összerakják.
Aztán a földalatti fejlesztésekkel ismét mi a probléma? Ez a világ minden pontján teljesen elfogadott dolog.
Aztán megy a sírás a parkolók hiánya miatt, mert most mindenki a felvonulási téren akar parkolni, de ha az megszűnik.....

Én csak azt látom, hogy amikor bármelyik ellenzéki megmondóember leült a liget projektvezetőjével vitázni, egyszerűen nem tudott érvelni. Vagy felkészületlen, vagy teljesen alkalmatlan volt rá.
Ez egyszerűen szánalmas.

Ez nektek bizony, eredmény és reménysugár.... ja De mihez?....
Én bírom Budapestet, de az ottani proli emberekkel egyszerűen nem lehet mit kezdeni. Koszosak, igénytelenek és jól érzik igy magukat.

Nzoltan 2017.05.18. 08:25:42

Egyébként bírom ezt a folyamatos számháborút. Azok kattognak rajta, akik regnálásuk alatt úgy ment csődbe az ország, hogy semmi nem épült.
süti beállítások módosítása