Évek óta tiltakoznak a városvédők, építészek, tájépítészek, környezetvédők a Városligetben felhúzni szándékozott Múzeumi Negyed koncepciójával szemben. A kormányzat ma kihátrált a Közlekedési Múzeum mögül. De azért felépítik és tovább megy a nonszensz hazudozás is.
Olyan ez az eset, amikor valaki levetkőzik és pucéran beugrik a kaktuszbokrok közé. Később megkérdezik tőle a barátai:
- Hát ezt meg miért csináltad?
- Akkor még jó ötletnek tűnt...
A Liget Projekt ötlete is ilyen.
Annak idején, amikor a Közlekedési Múzeum első verziója felépült, ideiglenesnek szánták. (Bővebben az épület történetéről itt olvashat.) Az épületet mégis megtartották, a világháborúban lebombázták, majd a szocializmusban kibővítették.
A múlt évben azzal bontották le, hogy alá négy szinten keresztül mélygarázst és kiállítótermeket építenek, illetve eredetiben is felépítik újra, mert „szép”. Ma kiderült, hogy azok az építészek, akik 4-5 éve mondják, hogy nem fognak beférni a vagonok, mozdonyok, repülőgépek a föld alatti kiállítótermekbe, tulajdonképpen igazat mondtak. (Kérdéses volt, egyáltalán hogyan jutnak le...?) Ráadásul közben 7 milliárdról több, mint 15 milliárdra kúszott fel az épület felépítésének költsége. Így az Orbán-kormány vett egy nagy levegőt és bejelentette, hogy az épület ugyan újjáépül (minek?), de mélygarázsok és föld alatti kiállítóterek nélkül.
A Közlekedési Múzeum a Liget Projekt egyik fontos eleme lett volna.
Nagy veszteség ez Vitézy Dávidnak, aki egy értelmesebb verzióval vigasztalódhat, de nagy nyereség lehetne a budapestieknek, ha az épületet nem építenék vissza.
Pont egy hete dobták be a budapestiek postaládájába az aktuális ligetes marketinganyagot, amiben biztosítják – milliomodszorra – a lakosságot, hogy zöldfelület növekedni fog. (Annak ellenére, hogy Lázár János a múlt heti kormányülés után már csak a „zöld felület megtartásáról” beszélt). A marketing és a Liget Projekt havi több millió forintból robog tovább. Csak néha fejjel megy falnak, ilyenkor fordítanak egyet a kormányon, hogy nekirohanhasson a következő falnak.
Nem volt az utóbbi években a Liget Projekt egy mérnök, egy építész se a projektben, aki ránéz a tervekre és azt mondja, ez hülyeség?
Vagy legalább a szakmai érveket meghallgathatták volna előbb. Nem most kezdődött ugyanis ez az egész: Baán László és barátai fejében több, mint három éve pattant ki az isteni szikra – ha a főnök fel akar költözni a Várba (azt se teszi meg, csak ha a 2018-as választásokat is megnyeri), akkor a múzeumoknak költözniük kell. Hova költözzenek? Kérdezték egymástól Baán László és barátai, aztán kitalálták:
költözzenek a Városligetbe!
Valószínűleg ez az ötlet előkelő helyet foglal el a "Világ Leghülyébb Ötletei" című vaskos kötetben.
Aztán azon nyomban elkezdtek látványterveket gyártani, mint a Dagály uszodánál is tették ugyanezt a szorgalmas grafikusok.
Amikor az első favágások elkezdődtek (minden előkészítés, tájékoztatás, vagy utánagondolás nélkül) a civilek (már megint!) megszervezték magukat és ellenálltak. A rendőrségnek és a verőembereknek kellett őket megfélemlítenie. Az Építészkamara, a Tájépítészek Szövetsége, a Greenpeace, a Levegő Munkacsoport hangosan tiltakozott. De ezt idáig nem hallotta meg senki.
Egész mostanáig úgy nézett ki, hogy a józan észnek semmi keresnivalója a Liget Projekt környékén.
Ma történt meg az első olyan bejelentés, ami arra enged következtetni: vannak még olyan emberek a Projektben, akinek van legalább egy centi a kezében és képesek egy repülőgép szárnyfesztávolságát lemérni és elgondolkodni azon, hogy fog ez két-három-négy emelet mélyre lemenni. Darabokban?
A másik kérdés: mennyiért?
Ezek az emberek azokon a további kérdéseken is elgondolkodhatnának, amiket a tiltakozók évek óta pedzegetnek. Például: miért épít valaki kilátót a Közlekedési Múzeum (mostanra már nem az) tetejére, ha az épület Budapest egyik legmélyebb pontján áll?
Hogy kerülnek fák a Népművészeti Múzeum tetejére, amikor tudjuk, hogy ott a födém felett pár centis földréteget tudnak felhúzni csak?
Vajon miért van szüksége Magyarországnak nagyobb Népművészeti Múzeumra, mint Kínának? Pláne, ha a Múzeum területének elenyésző része lesz valóban kiállítás? Akkor tulajdonképpen egy múzeumnak nevezett plázát építünk a Városligetbe.
Vajon hol fog parkolni az a rengeteg turistabusz, ill. rengeteg autó, amit most majd kitiltanak a Dózsa György útról, a Felvonulási térről?
Amúgy tudta, hogy lefújták a színházat is az István utca sarkáról, mert kiderült, hogy négyszeresére növelné a forgalmat? Tudta, hogy most azért van dugó folyamatosan a Dózsa György úton, mert a Liget Projekt előzetes csatornázását végzik?
A projekt ellenzői szerint most, hogy az épületeket bontják / lebontották a Városligetből, eljött a történelmi pillanat arra, hogy végre a parkkal foglalkozzunk és Budapest polgári visszakapják a parkjukat – akár felújítva. De minden arra mutat, hogy a kormányt se nem érdeklik a budapesti polgárok véleménye (nem lehet népszavazást tartani, a közvélemény-kutatásokat pedig elintézték azzal, hogy ezek úgyse tükrözik a budapestiek véleményét) és szívesen költene el milliárdokat olyan épületekre, amiket senki sem akar a Ligetben látni.