B1 blogcsalád



Nem a sajtószabadság szűnik meg Magyarországon, hanem a sajtó

2016. október 30. - B1blog

Ellenzéki sajtó? Ősszel elintézik – somolygott egy informátorunk még augusztus végén.

nsz_1.jpg

Hittük is, meg nem is. Már nem csak sajtó-berkekben volt masszív pletyka, hogy „Mészáros Lőrinc” kinézte magának a Népszabadság kiadóját, a Spéder Zoltán személyes „G-napja” után az Index sorsa is kérdésessé vált, de

az „ezt azért nem merik meglépni” naivitása még hat év után is munkált bennünk.

Két hónap telt el a fenti beszélgetés óta. Vegyük sorra az ellenzékinek tartott sajtó fontosabb elemeit:

Népszabadság: A történet közismert, a végeredmény borítékolható volt a felfüggesztés bejelentését követően. A kiadót már – néhány áttételen keresztül – megszerezte „Mészáros Lőrinc”. Az még kérdés, hogy magát a Népszabadságot újra indítják-e Liszkay Gábor vezetésével, de feleslegesnek tűnik ráindítani egy második Magyar Időket a már meglévőre. Nem is szükséges. A Népszabadság csak egy látványos zászlóshajó volt egy hihetetlenül masszív flotta élén.

Hogy mennyire komoly a flotta, azt mi sem jelezi jobban, hogy a következő orgánumokra tette rá a kezét „Mészáros Lőrinc”: Népszabadság, Világgazdaság, Manager Magazin, Nemzeti Sport, Nemzeti Sport Magazin, Népszabadság Top kiadványok és mellékletek, nol.hu, vg.hu, Új Dunántúli Napló, Heves Megyei Hírlap, 24 óra, Somogyi Hírlap, Új Néplap, Világgazdaság kiadványok és konferenciák, Hírmátrix.hu, Tolnai Népújság, Békés Megyei Hírlap, Petőfi Népe, Grátisz, Vasárnap Reggel, bama.hu, baon.hu, beol.hu, heol.hu, kemma.hu, sonline.hu, szoljon.hu, Képes Sport, Sport and Life, nso.hu, Autó-Motor, Autómotor.hu, Fanny magazin, Lakáskultúra, Tina Konyha, Ínyenc, Édes élet, Test&Lélek, hot!, hot! extra, mindmegette.hu, Astronet.hu, Lakáskultúra Online, Bravo magazin, mainap.hu, tvműsor.hu, jegyed.hu, lapcentrum.hu, Dunaújvárosi Hírlap, Fejér Megyei Hírlap, Veszprémi Napló, Vas népe, Zalai Hírlap, Veszprémi 7 nap, Hévi forrás, Mega Infó vidékjáró Magazin, Nagykanizsai Maraton, Szuperinfó lapcsoport, Várpalotai Hírek, feol.hu, duol.hu, veol.hu, zaol.hu, vaol.hu, mcsatorna.hu, likebalaton.hu, randizol.hu, szallasbomba.hu, dunadigital.hu, fejerdigital.hu, naplodigital.hu, vasdigital.hu, zaladigital.hu.

Szép, nagy falat.

Mindmegette.hu

Népszava: A lap évek óta a totális csőd és a megszűnés között billeg. Bár éveken keresztül tartotta lélegeztető gépen az újságot néhány MSZP környéki pénzember, adományaik hektikusak, kiszámíthatatlanok voltak, lényegében könyöradományként érkeztek. Ennek ellenére a szocialista politikusok szerettek úgy gondolni az újságra, mint sajátjukra – ha a finanszírozást nem is, a követelőzéseket illetően igen. A lap és a párt útjai azonban lényegében két éve teljesen külön váltak. 2016-ban a megjelenést német szociáldemokrata alapítványok támogatják, ha nem is vastagon, de legalább németes precizitással. Példányszámokról persze jobb nem is beszélni – a legjobb esetben is legfeljebb napi 10 ezer eladott újságról beszélhetünk. (Ez nagyjából a Magyar Hírlap és a Magyar Idők közös napi példányszáma.)

Hozzávetőleg egy éve köztudott, hogy a szocialistákhoz – nem alaptalanul – sorolt Geomédia, a Szabad Föld és a Vasárnapi Hírek kiadója szemet vetett a Népszavára. Számos elképzelés született a lapok integrációjára – így mindenkit meglepetésként ért, amikor bejelentették: a Magyar Hírlap egykori tulajdonosa, a svájci Marquald Média veszi meg Geomédiástól a Népszavát. Még ennél is nagyobb meglepetést okozott a kiadó későbbi reagálása: ők bizonyosan nem vesznek részt az üzletben. Nem is, mivel a lapokat egy rejtélyes, épp bejegyzés alatt álló lichtensteini vállalat vette meg Jürg Marquard nélkül. Hogy ki a valódi vevő – sejtelmünk sincs.

 sl_1.jpgA Magyar Nemzetet ma már (vagy ma még) nyugodtan sorolhatjuk az ellenzéki lapok közé: a G-nap óta sikerült bebizonyítania a lapnál maradó gárdának, hogy újságot is képesek csinálni, nem csak propagandakiadványt. Olvasottságuk ugyan nagyot zuhant, de még mindig kenterbe veri a kormány szócsöveit a napi 20 ezer körüli eladott példányszámmal. Amíg Simicska képes és hajlandó finanszírozni, addig így is marad.

A politikai napilapok piaca ki is fulladt: a Magyar Idők és a Magyar Hírlap bemutatása felesleges.

A legfrissebb hírek szerint azonban mégsem sikerül a Ómolnár Miklóssal, a Fidesz házi bulvárpápájával beindítani a ripost.hu-ból kinövő tabloid napilapot. Sebaj: megszerzik helyette a Lapcom kiadót. Másfél hete a szakmát meglepetésként érte, hogy Pallagi Ferenc, a Bors főszerkesztője, a magyar bulvár megteremtője távozik a lap éléről. Ugyanis több időt szeretne tölteni… valami mással. Aha. Most már érthető:

Pallagi nem kíván asszisztálni

az általa a Blikk közelébe - vagyis napi 200 ezer (!) eladott példányszám magasságába – hozott lap habonyizálásában. Persze a Lapcom nem csak a Bors miatt érdekes. Ők adnak ki két megyei napilapot is (Kisalföld, Délmagyarország), így a Mediaworks megszerzésével

19 megyéből immár 15-ben a kormánypropaganda diktálja a vezércikket.

Ingyenesen osztott napilapból - láss csodát – egy maradt a piacon, mégpedig a Habony Árpád kezén lévő Lokál. Többet nem is kell mondanunk.

A hetilapok piaca érdekesebb.

pl1.png

A HVG és a Heti Válasz, ha más-más okokból is, de tartja magát, a jelek szerint viszonylag stabilan. Mindaddig, amíg a tulajdonosok hajlandóak lenyelni a veszteséget. Utóbbi mögött pedig Simicska Lajos áll, vagyis: lásd Magyar Nemzet. A Magyar Narancs és az Élet és Irodalom annyira marginális, hogy a habonyi térképen még nagyítóval sem látszik a lap vásárlóközönsége. Létük adományok és elszántság függvénye – annyit pedig vélhetően még egy-két évig össze tudnak kalapozni, amennyi a megjelenéshez nélkülözhetetlen.

Nem úgy a 168 óra. Egykori fénye ugyan megkopott, de még mindig

a top három legolvasottabb politikai hetilap egyike.

Információink szerint nem sokáig. Bár az új tulajdonos hátteréről sok hír megjelent a napokban, még mindig nem lehet tisztán látni. Ami biztos: a lap a beszállítóinak (nyomda, szolgáltatók) már most tetemes összeggel tartozik, ahogy az újságírógárdának is. A háttérben pedig felsejlik a Fidesz-szimpatizáns Köves Slomó-féle ortodox zsidó közösség. A zsidóságon belül is törpe minoritásnak számító Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) néhány száz tagjával gond nélkül megkapta az egyházi státuszt a Fidesztől, miközben nálánál jóval nagyobb közösségek nem. Az EMIH volt az, amely a kormány Horthy-kultuszt építő és a holokausztban viselt magyar felelősséget elutasító politikáját mindvégig nyíltan támogatta, szemben a baloldalhoz sorolt, jelentősen népesebb Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségével.

Az EMIH-hátterű, ismeretlen befektető a jelek szerint megszolgálja a kormányzattól kapott koloncot. Nem csak a 168 órát viszi a tönk szélére – és túl -, de kisebbségi tulajdonosként a Klubrádiót is megtáncoltatja. Ha már a kormánynak nem sikerült hivatalnokokkal kicsinálnia a rádiót, megteszik mások. Segítőnk szerint a következő választás eredményéről már biztos nem fog beszámolni a 168 óra.

A jelentősebb hetilapok közül egyedül a fidesznyik szubkultúrát képviselő Demokrata sorolható egyértelműen a kormányhoz – Bencsik András lojalitása viszont legalább annyira masszív most, mint volt a Népszabadság Pártélet rovatának élén.

ha_1.jpg

A tévék piacát is baltával faragják.

A közmédia és a TV2 bekebelezése és kitömése után a hírek szerint Széles Gábor Echo Tévéje Habony étlapján a következő fogás. A kifogás az oligarcha ellen: túl sokat kacsint ki a szélsőjobb, vagyis a Jobbik felé. Majd Árpád megrendszabályozza az adást.

Az ATV-vel elég volt kesztyűs kézzel (el)bánni. Németh Sándor bármire hajlandó volt, hogy a Hit Gyülekezet megkapja az egyházi státuszt, plusz még állami reklám-milliárdok is essenek a tévébe. A szolíd átfordítás még tart, de aki az egykori nettó-balos propagandára vágyik, az már ne nagyon kapcsoljon rájuk.

HírTV – lásd Heti Válasz és Magyar Nemzet. Évtizedekig bizonyosan nem tudja finanszírozni Simicska sem e pénznyelőit, de a következő választásokig még biztosan

Az RTL Klubba beletört a bicskájuk a fiúknak – és ebből még baj lehet. A nyíltan ellenzéki híradó mellett a jelek szerint terjeszkedni kezdett a cég – persze ha valaki mögött Németország áll, viszonylag könnyen int be a kedves vezetőnek. A 24.hu-ba vásárolta be magát a cég, kezdetben 30 százalékkal, ám ez a jövő év közepére könnyen 100 százalékra is felfuthat. A jobb napokat is látott portálban pedig benne van a lehetőség, hogy átvegyen esetleg megüresedő pozíciókat.

Hiszen az online média is erős mozgásban van: egyre-másra tűnnek fel a habonyista oldalacskák, magukat újságírónak hazudó propagandisták vezérletével. Komoly falat az Origo benyelése volt - erről lemondtak a németek a béke és az RTL Klub megtartása érdekében. Ma az egykor legnagyobb portálnál egzisztenciájukért, fizetésükért remegő újságírók zömmel név nélküli cikkekben ontják a kormány okádékát.

A piacon ritka kivétel az Index, amely – ha nem is vastagon – nyereséges, vagyis képes önmagát fenntartani. Életben maradása vagy beszántása tehát nem „üzleti döntés” lesz – kizárólag a Spéder-Orbán meccs eredményének függvénye.

Miként ma majdnem a teljes magyar sajtó Orbán egyetlen kézlegyintésétől függ.

Nincs itt üzleti döntés, egy száll se. Csak politikai.

Ugyanis ha az üzlet dominálna, gyorsan letisztulna a piac, eltűnnének Habony hírharsonái. De nincsenek rászorulva a valódi teljesítményre. Elég megnézni a TV2-s üzleti modellt: az állami bank adóforintokból kölcsön ad a megvásárlására, a kölcsönt pedig az adóforintokból vásárolt állami hirdetésekből fizetik vissza. Mindenki jól jár – kivéve az adózó, aki nem feltétlenül Vajna, Habony, „Mészáros” kitömésére szánja a befizetett adóját.

De elfordulni ő sem tud. Senki ne gondolja, hogy a kormánypropaganda meg- vagy elkerülhető lenne. Aki szakít a napi politikai betevővel és kizárólag kereskedelmi rádiót hallgat – Habony zseniális ötletének hála – csak az ő agyszüleményein él. A Magyar Távirati Iroda (MTI) híreinek ingyenessé tétele remek húzás volt: a könnyű- vagy komolyzenét játszó rádióknak is kötelező híreket mondaniuk félóránként. Az ingyenes MTI pedig a legolcsóbb. Persze, hisz adóforintokból tartják el.

Nem egyes médiumok sorsa aggasztó önmagában – bár az is -, hanem a folyamat, amelynek a végén

repedésmentes alternatív valóságot alkot majd a Fidesz-média Magyarország körül.

Olyan burkot, amelyen nem hatol át a kritika, kormánypolitikus képtelen bármibe belebukni, sosem derül ki, hogy egy elolvasott hír valóban megtörtént eseményről számol-e be.

Ez lesz az igazi 1984.

ashwood

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr9311912455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andras J Fazekas 2016.10.30. 10:57:47

Helyre kell állítani a normális médiaviszonyokat Magyarországon.

Abnormális dolog, hogy a posztkommunista ellenzéki sajtó a társadalmi támogatottságához mérten sokszorosan túldimenzionált, ráadásul elégséges kereslet híján piaci értelemben fenntarthatatlan Magyarországon.

Az "alternatív valóság" épp az, amit ez túldimenzionált liberó-balf@sz-bolsevista médiaszörny évtizedek óta össze-vissza hazudozik Magyarországon, és Magyarországról.

A bolsevista típusú hazudozásnak amit a posztkommunista baloldali, meg a Soros György által lefizetett "liberális médiumok hazudozásának ugyanis semmi köze a "valósághoz".

Andras J Fazekas 2016.10.30. 11:10:35

A bolsevista típusú, valóság elferdítő, kiforgató, át- meg szétmagyarázó, a külföldet hazug félreértelmezésekkel ellátó baloldali média a "valóság", ennek visszaszorítása, a normális médiaviszonyok helyreállítása pedig a Fidesz "alternatív valósága" …

Ezt jól összehoztátok itt a szerkesztőségben skacok !

Csak így tovább !

Hajrá !

ulpius66 2016.10.30. 12:41:37

Kedves B1blog!

Figyusz!

Eddig kinek a tulajdonában voltak ezek a lapok, amit az a csúnya Fidesz megvásárolt?

Na jó, .... vicc volt a kérdés!

Mint a cikkből is kiderül eddig a ballibsik kezében voltak ezek a sajtóorgánumok!!!!

...és mint jól tudjuk SAJTÓSZABADSÁG CSAK AKKOR VAN, HA A SAJTÓ A BALLIBSIK KEZÉBEN VAN!!!!!!

Ennyike.....

Scott Tenorman Must Die 2016.10.30. 14:36:00

juuuj, akkor most a szabadság megvan? vagy az keddig marad? kedden bukik meg ovival a sajtószabadság is?

csiszlikek dáridója 2016.11.01. 15:55:43

A sajtó szükségszerűen "ellenzéki", kritikus, a kormányzás ellensúlya. Kormánypárti újságírás nem létezik, azt ugyanis úgy hívják, hogy állami propaganda.

csiszlikek dáridója 2016.11.01. 16:04:01

@Andras J Fazekas: "Helyre kell állítani a normális médiaviszonyokat Magyarországon." Még az is lehet, hogy Orbán célja a médiaegyensúly megteremtése - kritikus hangok felvásárlása, majd bezúzása adófizetői pénzekből - a végrehajtók viszont csak a lenyúlható pénzt látják ebben is. A működtetéshez nem értenek. Újságírókat amúgy sem találnának ilyen munkára, legfeljebb álnéven okádó űrlényeket...

Andras J Fazekas 2016.11.01. 16:08:55

@csiszlikek dáridója: @ (!)

A bolsevista típusú hazudozás amit a balf@sz média művel évtizedek óta az nem kritika, és nem kritikus hang.

Egyébként piacképes kereslet sincs rá a mai Magyarországon.

Ha olyan jó buli lett volna, az MSZP tuti nem adta volna el a Népszabadságot.

Úgyhogy ne fáraszd magad.