B1 blogcsalád



6 ok, amiért nem jártunk jól az új metrókocsikkal

2016. június 03. - Spectra

Nem felújított, hanem új metrókocsikat szállított le az orosz partner - legalábbis ezt állítja a 444 és a Népszabadság is szakértőkre hivatkozva.

6rtglmvd8lrzae5ks.jpeg

  • Elsőre azt gondolnánk, jól jártunk, hiszen az új jobb mint a felújított.
  • Akkor mégis mi a gond, miért hőzöng mindenki?

Az alábbiakban mutatunk 6 ok, amiért nem jártunk jól az új (és nem felújított) metróvagonokkal.

Úgy tűnik, a kákán is csomót keresnek egyesek, hát már az is baj, ha - tételezzük fel - jobb metrót kapunk a pénzünkért, mint számítottunk rá?

- nyilatkozta maga Tarlós István főpolgármester az Origónak. Hozzátéve, hogy egyébként nincs olyan információja, miszerint nem felújított, hanem teljesen új kocsikat szállítana Budapestre a 3-as metróra az orosz járműgyártó Metrovagonmas.

Játékból tételezzük fel, hogy valóban újak ezek a kocsik, most akkor a város mikor jár jobban: ha a pénzéért felújítottakat kap, vagy ha teljesen újakat?

- tette fel a kérdést Tarlós. Mi pedig válaszolunk rá:

Nem jártunk jobban, mert:

  • Csak 25 év garancia jár: Bár a régi kocsikat korszerűsíteni olcsóbb, ez kompromisszumokkal jár. A felújítás utáni garantált élettartam csupán 25 év, szemben egy új jármű 30 évével.
  • Nem lesz biztonságos és komfortos: A régi szerelvények a felújítás után sem lesznek egyszerűen végigjárhatók, ami veszély esetén a menekülést segítené. Sem légkondicionáltak. Sőt, nyitógombok csak az ajtók egyik oldalán lesznek, ráadásul az ülő utasok feje fölött. A laprugóknak köszönhetően pedig a kocsik és a peron szintje folyton változni fog, ami főként a kerekesszékeseknek és a babakocsisoknak lesz gond.
  • 15 milliárddal többet fizettünk érte: Az orosz cég mintegy 69 milliárd forintért “újította fel” a szerelvényeket.  A 69 azonban valójában kb. 84 milliárd forint.Ugyanis Budapest euró alapú devizahitelt vett fel a felújításra, aminek kamata 15 éves futamidő alatt plusz 15 milliárd forint. Ráadásul az árfolyamkockázattal is szembe kell nézni.
  • Ha eleve új vagonokra pályáztatnak, jobban megérte volna: Ha új vagonokra írtak volna ki pályázatot, akkor a BKV becslései szerint a teljesen új járművek 90 milliárd forintba kerültek volna. Ám ha a 2-es és a 4-es metróvonalra gyártott Alstom kocsik árából indulunk ki, akkor is csak 85 milliárd lett volna a fizetendő összeg. És ebbe még nem számoltunk bele, hogy a versenyeztetésnek is valószínűleg további árcsökkentő hatása lett volna.
  • Az oroszok seggét nyaljuk: Az üzletet egyébként állítólag az oroszok kezdeményezték. A szóbeszéd szerint a 3-as metró járműcseréje a magyar–orosz-gázszállítást és Paksot is tartalmazó „alkutorta” egyik szelete volt. Ha a tendert azonban új szerelvényekre írták volna ki, akkor az orosz cég - messze nem a legkorszerűbb modelljei - valószínűleg alulmaradtak volna a versenyben. A megoldás így egy szűkebb, felújítási tender lett, amiről végül a Metrowagonmash egyetlen riválisát, az észteket is kizártuk.
  • Korrupt és törvénytelen húzás: Ha a kocsik valóban újak, akkor a teljesítés maximálisan ellentmond a fővárosi közgyűlés felújításról szóló határozatának, a szerződésnek, de még a támogatást rögzítő - felújításról szóló - kormányhatározatnak is. Ez pedig a DK szerint felveti a korrupció, a csalás illetve a megtévesztés gyanúját. A kormány úgy döntött a felújítás mellett, hogy még a főváros is inkább az új járművek beszerzését támogatta. A DK szerint azonban az új szerelvényeket nem "ezzel az álságos és botrányos tenderrel” kellett volna megszerezni.

A legfelháborítóbb az egész ügyben azonban az, ahogy

nem lesz vizsgálat annak kiderítésére, hogy végül is milyen kocsikért fizetünk több tízmilliárd forintot.

Tarlós ugyanis azt nyilatkozta, hogy újságcikkek és találgatások alapján nem fog vizsgálódni. Lázár János pedig korábban elintézte annyival, hogy a kormánynak nincs köze ahhoz, hogy melyik megoldás miért lenne jobb vagy rosszabb, és nem szólnak bele, végül milyen technikai megoldás születik.

Tehát hazudnak, sunyin titkolóznak és még vizsgálatot sem indítanak.

Bezzeg, ha a szocik tették volna ugyanezt 2010 előtt, akkor már

máglyán égették volna el az előző városvezetést.

Hagyó Miklós volt főpolgármester-helyettes 9 hónapot töltött előzetes letartóztatásban, többek közt azért, mert a 4-es metró-projekttel kapcsolatban mintegy 60 millió forint vagyoni hátrány okozásával vádolták.

A botrány kirobbanása után Hagyót meghurcolták, karaktergyilkosságot követtek el. A peráthelyezések és az évekig tartó jogi hercehurca után azonban a bíróság megállapította első fokon, hogy - a nokiás dobozhoz hasonlóan - ez a vádpont is légből kapott volt, hiszen az ügyészség egyetlen említésre méltó bizonyítékot sem tudott felmutatni.

Megjegyzésképp: az AAM-vádpontban Hagyó terhére rótt - majd ejtett - 60 millió forint kevesebb, mint egytizede a most szóban forgó összegnek.

(Kép: AFP/RIA Novoszti)

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr358775510

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2016.06.03. 15:42:08

Teccettek volna forradalmat csinálni....nem itt járnánk ebben sem.....meg másban sem!

DR. Smit Pal 2016.06.03. 18:50:40

Az mszp-s idokben loszar sem volt, csak kigyullado buszok, semmi mas. Nem veletlen, hogy a Demszki Amerikaban bujkal a felelosegre vonas elol. Most meg folyamatossan jonnek az uj buszok, villamosok, metrok.

DR. Smit Pal 2016.06.03. 18:53:40

Ja es a vegtelen korrupcio mellett, (nokias doboz es a tobbi) esz nelkul emeltek a berlet arakat.

mitis 2016.06.03. 18:58:05

Szerintem lassan már fel kellene oszlatni az országot a picsába,mert ennyi idióta f@szkalap feljelentgető sehol máshol nincs csak itt.

_zahnrad 2016.06.03. 18:59:02

Az újjal nyilván jobban járnánk, de az még többe került volna.

Veszély esetén a ruszki metró is átjárható lesz, egy gombbal nyitja a homlokajtókat a vonatvezető.

Azt pedig megnézném, ha a felújított szenvedne balesetet egy ki nem cserélt alkatrész miatt, abból milyen botrány lenne. Tessék elhinni, hogy attól márpedig jobb a felújítottnak mondott új.

Álom Polgár 2016.06.03. 19:01:37

Jó magyarok, nyugodjatok.
A közlekedés megoldva, ezen elcsámcsogunk pro és kontra még egy darabig.
Miközben tudj Isten hány milliárdot tolnak ki ez idő alatt, amit nem tudunk tehát nem fog fájni.

elemes 2016.06.03. 19:02:53

A poszt minden szavával egyetértek.

Szzzz 2016.06.03. 20:23:01

Jó, akkor azok szerint akik szerint hatalmas biznisz egy új mtró árának 80-90%-ért cukrozni a szart, az itt jelentkezzen, és annak hasonló baráti feltételekkel vállalom mondjuk a lakásának felújítását.
Egy ilyen felújított metró nagyjából a kéteztres évek eleji műszaki színvonalat hozzák.
Tehát a deal kövezkező. Jelentkezel itt, egy pár hónapra kiköltözöl a 54 nm-es panellakásodból, és egy 15M forint ellenében felújítva visszakapod.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.06.03. 21:15:12

1. Ha az Alstom kocsik árából indulsz ki: Verseny akkor is volt, az nem plusz különbség az óta, de az infláció igen. Ezt neked is tudnod kellett, ha pedig ennek ellenére leírtad akkor az egész írás hitele borul.

2. A hitel költsége MINDEN nem EUs forrású beszerzésnél van, így ez az összehasonlíthatóságot rontja, hogy az egyik esetben hozzáadod (Orosz opció) másik esetben nem (Alstom). Ezt neked is látnod kellett. Ha mégis tudatosan írtál félrevezető információt akkor gond van.

3. Laprugó = Összes elérhető forrás tekercsrugót ír...

4. Élettartam = Kevered az élettartamot és a garanciát. Nyugodj meg, az újhoz sem jár 25 év garancia. Ellenben nem számolsz azzal a problémával,hogy mennyi idő után lenne gazdaságosabb mindkét esetben cserélni, mint tovább üzemeltetni. :)

5. Légkondi = Ne feledd el, hogy nem felszíni közlekedésről van szó. A hőmérsékletet többnyire az alagút hőmérséklete befolyásolja. A metró alagútját a "nyári melegben" erősen *fűteni* kell, mert az ott lévő állandó hőmérsékletre bemenve megfázol. A mélyállomások, az alagút hőmérséklete is szabályozott, és a rövid felszíni szakaszon árnyákban nem melegszik túlzottan fel. Nem egy "felszínen közlekedő üvegház".

6. Átjárhatóság: Veszély esetén átjárható. Ellenben az, hogy az átjárhatóság megszüntethető, a szerelvény *bármikor* szétszedhető és a biztonságos része a veszélyessé vállt résztől "elválasztható" érzésem szerint a biztonságot NÖVELŐ tényező.

7. A korrupt és törvénytelen húzás c. felvetésednél korrupciót nem látsz. Seggnyalást feltételezel. Ellenben gondolkodni nem gondolkodsz. Az EUban pályáztatni kell: Ha pályázat van, nem könnyű az "oroszoknak nyerniük". Az oroszok pénzt jó ideje nem adnak és tartoznak nekünk. De abban benne lehetnek, hogy amit meg tudnak csinálni mi "fizetünk a cégnek" orosz hitelből. Majd az oroszok felé lévő magyar és a magyarok felé lévő orosz adósságot szépen csendben kicseréljük. Azaz a számunkra behajthatatlan orosz adósságból lesz áramunk, metrónk, stb. És kevesebbet bukunk rajta, mint egy adósság átstrukturáláson.

8. A készülő kocsik felújítottak / átépítettek. Mint sok olyan dolog is amit a MÁV épít át. És mégis azt látjuk, hogy azokban is van olyan, hogy "kb minden fontosat cserélnek". Itt is minden fontosat cseréltek.

De a vezetőfülke ajtaján, a pályaszámon kívül sokminden marad. Pl. nem akartuk lecserélni a teljes AVR rendszert, mert ahhoz nem csak a szerelvényeken kell csere, hanem a teljes infrastruktúra repül.

Ha csak olyan lehet ahol az AVR marad, és az ehhez való kompatibilitás érdekében a "szabadalmaztatott működési mód" marad, akkor vagy orosz megoldás jön, vagy olyan amit utólag "úgy-ahogy" tettek kompatibilissé.

A Flirt motorvonatok újabb generációit a gyártó szerint mi vesszük meg a legdrágábban, mert eltérő logika szerint működő rendszereket EVM és ECTS is akarunk bele.

Az Alstom eddig egységes vonatbefolyásolás mellett tudott szállítani, de ahol nem ők építették a hálózat infrastruktúráját ott komoly bajok voltak. Nos ezeknek a szerelvényeknek az alagút felújítatlan szakaszain is kell menniük. Azaz az AVR kötelező.

Ugyanakkor az AVR "élettartamának a végén" egy új rendszerre átállás során sok mindent így is / úgy is cserélni kell. Ez pedig a járművek élettartamát korlátozza.

fifibá55 2016.06.03. 21:21:27

Ezzel is csak baj van? Nem kell megvenni, meg kell szüntetni a vonalat, és mindenki oldja meg a közlekedését saját költségén.

Ivan Ketler 2016.06.03. 21:23:25

Teljesen hülyének akarnak már megint nézni.

1. Legutóbbi hírben az volt (tegnap? tegnapelőtt?) hogy 30 év a "garancia".
2. Gombnyomással átjárhatóvá tehetők a szerelvények.
3. Ha a 65 milliárd 15-tel több, mert hitelt vettünk fel hozzá, akkor a 92 milliárd miért is nem több nagyjából 21 milliárddal? Ahhoz is hitelt vettünk volna fel...
4. A "mi lett volna ha" nem egy tudományos kategória, de a 85 mrd úgy jött ki, hogy a legutóbbi Alstom árából indul ki. Azt már elfelejti hozzátenni, hogy a pályaátalakítás további +15 milliárd, ha nem oroszt veszünk.
5. és 6. színtiszta baromság, megalapozatlan vádaskodás.
7. a blog.hu egyik fő támogatója az Alstom, a másik meg egy észt metrócég, amelynek egyetlen metrója sem üzemel sehol, de ezen a pályázaton.

Ivan Ketler 2016.06.03. 21:24:05

A 7. természetesen nem bizonyítható és valószínűleg nem igaz, de pont annyira valószínű mint az 5. pont.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.06.03. 21:29:18

@Szzzz: A 80-90% nem jön ki. Az egyik esetben a költségek:

69 milliárd + finanszírozás költségei

A másik esetben 85 milliárd + infláció + finanszírozás. Vagy 90 milliárd +finanszírozás.

Kocsik szintjén. Ez 76.666%. Azaz a 80% alatt van, pláne a 90% alatt.

Hogy miért olcsóbb a "felújítás" címszó alatt "kicserélni a balta nyelét és a fejét", mint azt mondani, hogy az egy új balta? Mert "hasonlóan felújítani az Alstom is tudott volna".

Az egésznek a trükkje az, hogy ahol szabadalmaztatott megoldások vannak, ott létezik egy egész vicces kis szempont: A szabadalmakra, és a softwarekre vonatkozó licencek kérdése.

Ha nem orosz metró lett volna "felújítva", hanem ugyanez újként, akkor sok "legyártott járművenkénti licencet" újra meg kell venni. Ha felújítás *és* az a gyártó újít fel akitől vettük, akkor a "licenc maradt" és az azzal elvégezhető frissítés a csere.

VAGY a teljes rendszert (pályán lévő dolgok, központ, stb) cseréljük, ez alatt sehol nem jár a metró, a buszos pótlás költsége és káosza sokkal drágább...

Vagy kifizetjük az Alstomnak azt, hogy integráljanak mindent a meglévő rendszerrel, és ahol erre kell licencet venni (sokszor pont a ruszki gyártótól) ott ennek a költségét az ő hasznukkal megemelve. Na itt a ruszkik a saját technológiájukat nem olcsón adták volna az Alstomnak.

Ez a kocsik megvásárlásán túli költség.

patkányarcúáginéni 2016.06.03. 21:44:46

Hazugság, hazugság és hazugság minden szó amit leírtál, mint azt többen részletesen kifejtették. Ezek után mész a pénztárba és felmarkolod a zsozsót? Megérdemled!

Jossarian 2016.06.03. 22:31:57

Ha az eggyik felujitott metrokocsi eluti a blog szerzojet akkor mar megerte a beruhazas. Ha nem akkor ez a hetedik ok...

Pobjeda elvtárs 2016.06.03. 22:43:11

1 Az Oroszok 30 év garit adnak nem 25 öt. Ráadásul a 30 éves alstom szerelvény atomjaira hullik.

2, Igen fapadosabb cserébe 100 misivel olcsóbb, per kocsi.

3, Új vagy felujitott finanszírozni mindenképpen kell.

4,Ez netto hülyeség az Orosz kocsik 100 millióval olcsóbbak per darab.

5, Ez teljesen értelmezhetetlen, csak a szerző prekoncepciós indulatairól szól nem érv.

6, Ahogy azt Móriczka elképzeli. A többlet teljesítés teljesen legális. A vevő jobban jár ha teljesen ujat kap a felújított helyett, sőt a polgári jog mindenhol megengedi hogy a gyártó felújítás címén új berendezéssel teljesítsen.

Tanulság:

Ne írj olyasmiről, amihez lövésed sincs.

Szzzz 2016.06.03. 23:19:11

@Válasszunk: legyen 76% 80 helyett...így már bomba üzlet...
Ami licenszeket illeti, nem vagyok benne biztos, hogy egészen pontsan tudod, hogy miről is beszélsz... Hogy a licenszelt bizbaszokat a bkv-s Tóni bá a saját kis sufnijában is tudja majd javítgani? A Hitachi meg CAF fődarabokra gondolunk?
Vagy a bizbert kevered ide, vagy a vonatbefolyásolást?
Mert előbbinek nagyjából mindegy, hogy milyen vonatok mennek. Utóbbinál meg nyugodtan ki lehetett volna írni úgy is a tendert, hogy AVR-rel kell felszerelni. Más is tud ilyet, sőt, más is megveheti a muszkáktól.
Csak ezzel vane gy kis bibi. Az AVR, bár elképesztően magas műszaki színvonalú cucc, azért ma már kissé korszerűtlen, egyrészt, másrészt maga a kiépített rendszer is a dinoszaruszokkal egy idős. Ugye a 3-as metrónak az is a baja, hogy rohad az egész, füstölnek a kábelek, le van pusztulva az infrastruktúra is, márpedig az AVR nagy részét egy nagyon esedékes felújítás soráncserélni kell. Nekem ne próbálja senki azt mondani, hogy milyen királyság lesz majd akkor, hogy az 50 éves orosz technológiát építjük be újra, merthogy gombhoz a kabátot. Arra meg pláne semmi garit nem látok, hogy milyen olcsó lesz az majd nekünk, ha valamit kizárólag az oroszoktól veszünk, mintha cserélnénk a picsába, és akkor akár hozhatná a saját szarjait a Siemens, Thales, Ansaldo, akárki, az Akármilyen metrókocsihoz...

tremoló 2016.06.03. 23:41:39

Ember! Ilyenkor sajnálm, hogy nincs cenzúra. Műszaki, gazdadági kérdésekben tudatlan, ám önmagát rendkívül tájékozottnak vélő ember ne nyilatkozzon! Roppant veszélyes! Félretájékoztatják az országot, lenullázzák az építőnérnöki teljesítmébyek társadalmi értékét. Egész egyszerűen ezekben s dolhokban olyan sok és annyira komplex összefüggések vannak, hogy azt egy átlagember nen képes a maga valójában megérteni. Ennek következtében viszont folyanstosan almát hasonlítabak körtévek és fals következtetéseket ültetnek el az emberekben. Csak ez nem polizika. A tények makacs dolgok. A probléma az, hogy valódi szakmaisággal és tudással rendelkező mérnök nem nyilatkozik a témákban. Ennek két oka van szerintem:
1. Nem ér rá ilyenekkel fogkalkozni.
2. Az enbereket nem érdekli a reális információ csak az ilyen nyakatekert varomság, amin lehet hőzöngeni.
Ennél a ténánál maradva. A nagytudású blogoló vajon gifyelemve vette a szerevény árak összevetésekor, hgy a 4-es metró peronjai 80, a 3-as metróé viszont 120m-esek? Azért itt már összejön egy laza 50% szerelvényár többlet, amit nem tetszettek kalkulálni...
Mást már nem is említek...

Amúgy a hozzászólókban tök pozitívan csalódtam!

tremoló 2016.06.03. 23:44:12

Ja, bocsi a félrenyomásokért. Mobilról írok és egyszerűen nem tudom normálisan használni ezt a billentyűzetet.

tremoló 2016.06.03. 23:45:54

De tényleg egyszerűen nem világoa, hogya túlteljesítés mitől lenne probléma?
Amúgy meg az észtek ajánlata nem volt jó. Teljesen reális volt meneszteni őket...

hdnctrl 2016.06.03. 23:49:47

Amellett, hogy igaz a poszt, a Hagyó ritkanagy tetű, a mostani bandába simán beillene

dr. pretender 2016.06.04. 00:09:22

@Válasszunk: ez a légkondis dolog elméletben persze jól hangzik, de ha valaki utazott már augusztusban a hármas és a kettes metrón, akkor az pontosan ÉRZI a különbséget. ne mondd, hogy szerinted egyforma a kettő.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.06.04. 00:47:25

@Szzzz: Ha AVR-t kérsz akkor az ott lévő szabadalmakat az Alstom használja, ha AVRes metrót épít. Ergo kell rá licence :)

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.06.04. 00:54:52

@dr. pretender: Ne feledd a 3-as metró szerelvényei pluszban ráfűtenek erre a hőmérsékletre műszaki okokból jelenleg. Felújítás után ez kimarad

monddazigazatmar 2016.06.04. 01:05:00

A jelenlegi metrók 45 évesek, szerintem akkor sem adtak ennyi garanciát.
Istenem, 25 év múlva ha baja lesz, akkor fizetni kell a szervizért...

45 évig nem kellett végigjárni. Nyitógombok? Komolyan nyitógombok hiányoznak? Ajtónként 3 ezer forint.
A kocsik és a peron magassága eddig is be volt lőve rendesen, nem? Légkondi biztos nagyon jó zárt térben..

Ha veszel valamit és arra nincs pénzed, akkor nyilván lesz hitel, ami pénzbe kerül. Ha 69ből 84 milliárd lesz, akkor a 90 milliárdból mennyi?

Biztos is, hogy alulmaradtak volna a ruszkik. Az új, korszerű alstom 90+kamatok lettek volna. Plusz 20 milliárd kicserélni az egész szakaszon a vezérlést, mert nem kompatibilis.

2016.06.04. 03:21:16

@DR. Smit Pal: Demszkyt Tarlósék egy meleg kézfogással engedték útjára. A Demszky-Tarlós hatalomváltás pont olyan előre leegyeztetett kutyakomédia volt, mint a rendszerváltás.
Hagyón se tudtak fogást találni, vagy nem is akartak. Pedig ha valakiből, akkor belőle kinéztem, hogy lopott.

@_zahnrad: "Az újjal nyilván jobban járnánk, de az még többe került volna." - nem tudjuk mennyi lett volna a tényleg új, mert direkt úgy ügyeskedték ki a tendert, hogy csak az oroszok indulhassanak. Ha új merókocsikat szereztek volna be és rendes verseny van, akkor olcsóbb is lehetett volna a dolog. Simán. Mert nem egy zárt ajtók mögött lebonyolított maffiaüzletről lett volna szó. Attól még nyerhettek volna az oroszok... ha műszakilag és árban is versenyképesek. Azonban itt semmilyen verseny nem volt.
Az oroszok nyugati fődarabokat aggattak a régi kocsikra. Gyakorlatilag nem sok mindent tettek hozzá saját kútfőből, ezt meg tudta volna csinálni más cég is. Új kocsikat meg versennyel kellett volna beszerezni, műszakilag és árban is jobban jött volna ki.

"Azt pedig megnézném, ha a felújított szenvedne balesetet egy ki nem cserélt alkatrész miatt, abból milyen botrány lenne. Tessék elhinni, hogy attól márpedig jobb a felújítottnak mondott új." - most egy felújított vagy új metrókocsiról beszélünk?
Ezek szerint tényleg nem felújított, hanem új kocsikat kapott a főváros?

2016.06.04. 03:28:01

@monddazigazatmar: külföldön élek. Igen, a metrón itt is van légkondi. Ez ma már alap.
A nyitógombok hiánya primitív dolog. Ha ennyire semmiség, 3000 forint pótolni, akkor miért nem voltak képesek előre megcsinálni?

nem véletlenül könyököltek az oroszok, hogy ezt a felújítást megcsinálhassák
verseny nélkül ekkorát kaszálni, ez a szép EXTRAPROFIT

nu pagagyí 2016.06.04. 04:53:01

Már megszokásból csalnak és hazudnak.

chrisred 2016.06.04. 06:04:21

Végülis volt versenyeztetés, nem? Versenyeztünk a a Metrovagonputyin raktárban álló eladhatatlan szerelvényeiért. Aztán egyedüli versenyzőként, felüllicitálva magunkat, sikerült megnyerni a metrócsatát is.

midnight coder 2016.06.04. 06:22:31

Eleve nem értem, mi a fenének kell egy metróba nyitógomb, miért nem nyílik automatikusan ahogy régen ? A felszíni közlekedésnél, ahol van fűtés és légkondi (már ha van, lásd ezer éves Ikarus bontószökevények ahol már fűtés sem mindig van, és légkondi nélkül beszerzett újabb villamosok, buszok, aminek a beszerzésekor senki nem kérdezte hogy miért nincs rajtuk légkondi, pedig a felszínen közlekednek) ott van értelme az ilyesminek, de egy metróban csak az utast szívatja.

chrisred 2016.06.04. 06:37:09

@midnight coder: A CAF villamosokon van légkondi. Melyik új buszokon nincs? Azt hiszem, hogy a Széles-féle Citaro buszokon van, bár azok nem a főváros tulajdonában vannak.

altimus 2016.06.04. 07:59:52

@ursus artos: kivetelesen ebben az ugyben meglehetosen jol indokolt es kulturalt az ellenzek velemenye.

altimus 2016.06.04. 08:07:05

@monddazigazatmar: - a laprogok atlagos utasszamra vannak beallitva a peronmagassaghoz. kevesebb utas eseten feljebb lesz, tobb utas eseten lejjebb lesz a szint a peronhoz kepest. raadasul gondolom megallonkent eltero mertekben.

- a legkondicionalasnak _kizarolag_ zart terben van ertelme, a szerelvenyek belul.

- az eredeti orosz metrokocsik nem nyerik vissza az energiat a fekezeskor ezert baromira futik az alagutat es a metrot. az ujak allitolag igen, de ezt talan meg nem erositettek meg hivatalosan?

- ezekbe a szerelvenyekbe 2 vezeto kell! nem tudom osszesen ez mennyi, de 200 metrovezeto biztos van, ezek eves bere szazmillios koltseg, maris mulliardokrol beszelunk 25 ev alatt

stb stb

altimus 2016.06.04. 08:13:39

aki mar latott a mostani m3-as szerelvenyekbol egyet is es van nemi realitaserzeke annak vilagos, hogy nem eri meg ezeket felujitani, egy uj szerelveny olcsobb. a felepitmeny szarra rohadva, rozsdasodva, azt lehetetlen hegesztgetni, berhelni, barkacsolni. a forgozsamolyokat eleve ki kell cserelni a felujitas soran, a motorokat is. magyarul nincs mit felujitani.

amugy konnyu kerdes eldonteni, hogy az erkezett szerelveny uj-e, vagy felujitott. a felujitast vegzo ceg kepviseloje mutassa meg mi eredeti a szerelvenyben. oszt jonapot.

**

nem az a gond szerintem, hogy szar felujitott helyett ujat kapunk, hanem az hogy ez az uj eleve elavult egy alternativ megoldashoz kepest, pl. alstom, nem legkondicionalt, ketvezetos, zajos, laprugos ... es ehhez kepest nem is annyira olcso. (van aki szerint egyenesen dragabb mint a versenytars ajalnata.)

mindenesetre a felujitas barom otlet volt, mar akkor lehetett tudni hogy trukkozes az egesz.

Reszelő Aladár 2016.06.04. 08:18:27

Tehát ha beviszem a lerongyolt Suzukit a szervízbe, ők meg javítás helyett kicserélik, akkor azonnal perelni kell, hiszen ennyi pénzért lehet hogy újat vettem volna. Ha kapok.
Úgy tudom a 30 gari itt is játszik, és nyilván mindenki akkora bazi nagy műszaki szakértő, hogy minden rozsdás vasrúdról kapásból megmondja látatlanban, hogy pontosan hány hónap van még benne.
Tipikusan libsi dolog azt mondani, hogy te nem vagy demokratikus és így elvből nem üzletelek veled. A libsiknek lehetnek elvei és barátai, de a hatalmaknak érdekei vannak. Putyin is ilyen, Obama is ilyen Cameron is ilyen.
Egy ideális technokrata világban mindig az nyer a tenderen aki műszakilag és pénzügyileg a legelőnyösebb ajánlatot teszi, csak a világ nem így működik.
Ment az ajvékolás minden egyes apró pici amerikai és brüsszeli bírálatra: velük nem szabad összerúgni a port, tőlük kapjuk a pénzt, de Oroszországgal szabad sőt kell is, majd a nyugat ad gázt ha kell. Anno is mindig segítettek tatár, török, Habsburg, komcsi ellen is.
Kis ország vagyunk, szelet fújni túl nagyot nem tudunk, marad a mások szelén-farvizén lavírozás. Ez is egy ilyen dolog.

Fekete Szurok 2016.06.04. 09:39:43

Jobb lett volna kipróbálni már a 2-es metró felújítása idején ezt a konstrukciót, de akkor éppen "francia kapcsolat" volt. Addig amíg pl. az Alstrom ügyet nem vizsgálják ki, mert nem akarják kivizsgálni, addig egyik kutya a másik eb! A hülye pórnép meg nem tud elszakadni a bal és a jobb oldaltól. Az elvtársak meg néha a vadászat közben annyira be vannak babszcsizva, hogy egymást lövik le. (Balos a jobbost vagy fordítva. Nyilván ősellenségek, azért járnak együtt szórakozni.)

megmondomatutit 2016.06.04. 09:42:56

Mellesleg minek a metrókocsiba a légkondi, ha az egész alagút temperált? Na jó a kispesti végén besüt a Nap, de talán nem fog annyira felmelegedni vagy lehűlni azon a rövid távon. Egyébként meg telerakták nyugati alkatrészekkel, Na jó, a Hitachi motor nem nyugati...

Büntetném aki nem használja az indexét 2016.06.04. 09:45:09

a BLOGOLÁS ITT KEZDŐDIK....inkább itt végződik... :((((

bloglegelő 2016.06.04. 09:48:28

Érdeklődve olvastam a tények, érvek sorolását egész addig, amíg Hagyó tiszta szűzies sziluettje felsejlett.

Onnantól az egész ment a kukába.

Aranyi Gábor 2016.06.04. 09:49:20

Nyomorult, hazug globálkufár bérblogger! Arra sem vagy méltó, hogy a dinókarommal tűzött v.-gú nőági felmenődhöz küldjelek. Tini is jobban tenné, ha nem pöngetne Kuncz-e Grabéliusznak, hanem úgy vágná hókon a libeánusz/csártista gitárjával, hogy TÉGED is leverne a lábadról - így téve valóban a győlölet ellen, ami belőletek, ballibbant cionbérenc büdös...zsiráfokból árad több ezer éve!

bloglegelő 2016.06.04. 10:06:03

Arról azért érdeklődve olvasnék az igen tisztelt bloggerrobottól arról, hogy a ballib kormány és városvezetés idején miért kellett méregdrága nyugati cégekkel kifúratni a 4-es alagútját, amikor az oroszok ingyen megcsinálták volna.

bulista 2016.06.04. 10:20:37

@bloglegelő: Az nagyon emberi, hogy ti, narancsbőrbe bújt komcsik egyszerűen nem bírjátok abbahagyni az oroszok gátlástalan imádatát. Ingyen, mi? Ja, mert a rassen haverok 1849 óta folyamatosan bizonyítják, hogy micsoda önzetlen és igaz barátai a magyaroknak. Csak aztán Népünk Bölcs Vezérének nehogy baja legyen abból, hogy '89-ben egymaga kergette ki őket...

bloglegelő 2016.06.04. 10:35:47

@bulista: gyermekem, gugli a barátod

fidesz maszop dk egykutya 2016.06.04. 10:48:17

@monddazigazatmar: "Ajtónként 3 ezer forint." ami állami dolognál ajtónként 3 millió lesz a szokásos ezerszeres árszorzóval...

"Plusz 20 milliárd kicserélni az egész szakaszon a vezérlést, mert nem kompatibilis."

Nem plusz, mert amúgy is mindent ki kell cserélni, tudod lesz is felújítás, mert szétrohadt minden az alagútban.

KissGecihuszár 2016.06.04. 10:50:16

2 némileg SZAKMAI szempontot ha szabadna megemlítenem a teljesen irreleváns politikai sárdobáláson túl:
1, azért lett volna jobb az Alstom, mert egy tök egységes flotta üzemelt volna, így az a kovács II tizedes géza, aki az M4 Kelenföldi garázsában szerel, minden gond nélkül helyettesíthette volna gipsz 13 jakabot a Kőér u-i M3 telepen, amíg ő nyári szabadságát tölti Burgaszban. Nem is beszélve arról a csöppöt nem mellékes tényről, hogy csak az Alstomhoz kellett volna a BKV-nak egy jóféle konszignációs raktárat kialakítani, mely egy ilyen kocsiszám esetén bőven megérte volna minden félnek, leginkább a BKV-nak, hiszen a konszi raktár esetén csak azért kell csengetni, ami 1-e és 31-e (vagy 30-a) közt kikerül onnét.
2, a XXI. században már a teljes hosszban bármikor átjárható villamosok, metrók, S-bahnok és normál vonatok korát éljük, nem pedig a vagonokból összekapcsoltakét! Hogy miért? Hát csak azért, mert ez történelmileg így alakult ki, márpedig a történelemben ritkán megyünk "visszafelé", legábbis civilizált országokban...
El kéne már végre jutni odáig, hogy 1-1 beruházás esetén CSAK ÉS KIZÁRÓLAG a szakmai vélemények döntsenek és ne a mindig feneketlen mélységű zsebbel rendelkező politikusok kisdedjátéka legyen az adott beruházás kimenetele! Ehhez azonban egy olyan rendszerre lenne szükség, melyben megszüntetjük -akár erőszakkal- a párt alapú politizálást és helyette az ú.n. népszuverenitás jön, azaz az Istenadta Nép egyszerű, az adott közösség által messzemenőkig megbecsült és általuk támogatott, kiemelkedő teljesítményt nyújtó dolgozóját éri az a MEGTISZTELTETÉS, hogy képviselheti az adott közösséget a Parlamentben! Na, ekkor jön el az a jó világ, melynek keretén belül valóban gyarapodhatik, gazdagodhatik szeretett Hazánk!
Ezen tessen 1 csöppöt elmerengeni...

bloglegelő 2016.06.04. 10:55:43

@KissGecihuszár: a riposztod első fele érthető, és hidd el, másnak is eszébe jutott.

sajnos a második, "népszuverenitás" stb. része nevetséges, szenilis merengés

bulista 2016.06.04. 11:13:27

@bloglegelő: Gyerekem??? Akkor te közel 100 éves vagy, így máris érthető a szenilitásod...
Azért annyit elmondanék, gogy a gúgli lehet, hogy a baráod, de nem a megfellebbezhetetlen igazságok tárhelye, bár te ezt aligha érted. A konkrét esetről pedig annyit, hogy az alagutat lehet, hogy "ingyen" ásták volna ki, de ezt aztán vastagon felszámolnák a 60 éves technológiájukért, amikor a szerelvényeket és a többi szükséges kelléket eladják nekünk. Vagy szerinted ebbe az "ingyen alagútba" egy közbeszerzési pályázat nyertese szállíthatta volna a cuccot?

2016.06.04. 11:19:54

@Reszelő Aladár:
"Tehát ha beviszem a lerongyolt Suzukit a szervízbe, ők meg javítás helyett kicserélik, akkor azonnal perelni kell, hiszen ennyi pénzért lehet hogy újat vettem volna."

Ha a "javítás" 3 millióba került, és ezért kapsz egy régi típusú Suzukit, miközben ha körbenézel a piacon, ennyiért vagy kicsit többért modern autót kapnál, akkor bizony rosszul jártál. Ha mindezt a választók pénzéből tetted, akkor pedig felelősséged is van, elvileg.

"Tipikusan libsi dolog azt mondani, hogy te nem vagy demokratikus és így elvből nem üzletelek veled. A libsiknek lehetnek elvei és barátai, de a hatalmaknak érdekei vannak. Putyin is ilyen, Obama is ilyen Cameron is ilyen."

Tehát akkor az újkomcsiknak (Fidesz) Putyin a barátjuk. Te legalább nem hatudsz, beismered.

Lehet üzletelni féldiktatórikus államokkal, csak akkor ne csodálkozz, ha ez sokaknak nem tetszik. Egyébként a fő gond pontosan az, hogy nem ez történt:

"Egy ideális technokrata világban mindig az nyer a tenderen aki műszakilag és pénzügyileg a legelőnyösebb ajánlatot teszi, csak a világ nem így működik."

Pedig ehhez nem kell ideália technokrata világ. Vagyis persze mindig akadnak korrupciós ügyek, de alapvetően kapitalista országokbab ez működik. Csak nektek újkommcsiknak pont a kapitalisták az ellenségeitek.

Egyébként ha versenyeztetés lett volna, és az orosz ajánlat a legjobb, és mégis rinyálnának az EU-ban, hogy az oroszok nyerték, akkor teljesen igazad lenne. Azt viszont te is tudod, hogy nem erről van szó. Látszik, hogy nektek hová húz a szívetek.

tarara 2016.06.04. 11:20:41

Elolvastam a 6 okot, mert érdekelt mire nem jöttem rá esetleg, eddig. A cikk kiindulóppontja ugyebár az, hogy a fődarbok felújítása helyett miért újakat kap a főváros .

1, Ki hiszi azt el józan paraszti ésszel, hogy egy 30 + éves korában felújított szerelvénynél jobban jár a vásárló, mert a 25 helyett, 30 évvel tovább lenne használható ? Ennek megítéléséhez aligha kell műszaki egyetemet végezni.

2, Nem lesz biztonságos attól, hogy a fődarabokat nem felújítják, hanem újat tesznek be ???? A teljes hosszában akkor sem lenne átjárható, ha felújítás lenne, új fődarabk helyett. Miféle érv ez már megint ?

......

Az egész cikk egy kötekedés, aminek mögöttes sanda szándéka van.

chrisred 2016.06.04. 11:39:17

@Reszelő Aladár: "A libsiknek lehetnek elvei és barátai, de a hatalmaknak érdekei vannak. "

Ezt a mondatot lefordítom NER-ből magyarra: az adófizető polgároknak lehetnek érdekei, a hatalmon lévő politikusoknak viszont barátai vannak. Libsi az az ország, ahol az első számít, az illibsiknél viszont a második.

bloglegelő 2016.06.04. 11:49:45

@bulista: tájékozódj már, te hülyegyerek

bulista 2016.06.04. 11:55:32

@bloglegelő: Lehengerlőek az érveid, komcsikám

baldoc 2016.06.04. 12:19:12

Szóval minden rendben van, jobbosok??
Az ellenzék külön kérte, hogy inkább újakat vegyenek és ne felújítottakat!
DE, Tarlósék lesöpörték őket!
Fideszesek, komcsik!
Végül is ti MIT képviseltek????

PomberMaci 2016.06.04. 12:20:01

Csodálatos a blogger memóriája... amikor a maszop-szadesz demszkij-horngyula seggfejek az orosz államadósságot szépen ellopták tokkal vonóval, arra valahogy nem emlékszik a bloggerke, pedig abból a pénzből a ruszki kifúrta volna hosszában a várost a 4-es metróhoz.:-)))

PomberMaci 2016.06.04. 12:20:59

@baldoc: " Az ellenzék külön kérte, hogy inkább újakat vegyenek és ne felújítottakat!"

Ja... hátha leesik nekik abból is egy kis jatt mint az Alstom kocsikból. Lassan Megyónak is érik a magánzárka a baksis miatt.:-)))

baldoc 2016.06.04. 12:27:37

@PomberMaci: Valami konkrétabb nincs???

BéLóg 2016.06.04. 13:45:29

@Válasszunk: Szívemből szóltál.
A nyaff-nyaff-nyaff poszter meg menjen demszkáájsegget nyalni a 4-esmetró ügyében. vagy csak úgy.
Balfaxok!

monddazigazatmar 2016.06.04. 13:46:59

@altimus: A régi száz éves metró is mindig szintben volt.
A metró zárt tér, ha a légkondi hűti a metrót, akkor fűti az alagutat meg az állomást. Valaki mintha említette volna, hogy a metrót fűteni kell nyáron.
A 200 vezetőt ugye nem gondolod komolyan? :D:D (20 állomás van) A hármas vonalán nem kell segédvezető, automata a rendszer.

monddazigazatmar 2016.06.04. 13:51:46

@baldoc: Figyelj már kicsit!
Újat vesznek- közbeszerzés. Lehet ott is lopni, viszont sokkal drágábban jön ki. Plusz a fél vezérlést le kell cserélni, mert nem kompatibilis. Persze baromi korszerű lesz- mint az alstom ami nem ment át a vasúthatóság vizsgáján. Ja, meg próbálgathatták hungarocellel, hogy elfér-e az alagútban.
Felujitás: a vezérlés, az alagút minden marad, csak a kocsik lesznek felujítottak.

fidesz maszop dk egykutya 2016.06.04. 14:16:33

@monddazigazatmar: nem marad semmi. Már meg is van az ütemterv, hogy mikor mit zárnak le. Novembertől indul a 3-mas metróvonal felújítása. Már megint azt sem tudod miről beszélsz.

@BéLóg: tehát megint azt mondod, hogy ugyanolyan balfaszok vagytok mint a demszkájék? :D Ebben egyetértek veled. Loptok, csaltok, hazudtok, mutyiztok, hazát árultok, pont úgy mint ők.

columbia 2016.06.04. 16:43:10

Hát a cikk nem győzött meg. Nem is ez volt a célja a megrendelőnek. Vajjon hogy lehet megélni blogírásból? Ilyenért biztos jól fizetnek. Az egész szánalmas.

monddazigazatmar 2016.06.04. 17:34:30

@fidesz maszop dk egykutya: Te hülye, attól, hogy felújítják még nem kap új vezérlést, Jujj, de sötét vagy. Több millárdos cuccról beszélünk.

zsoci 2016.06.05. 00:38:32

Vannak kisebb bökkenők a cikkel:

1: a 60 milló nem az egytizede a 60 milliárdnak. Kicsit sem
2: a szerződés szerint az orosz cég szállíthat teljesen új metrót, tehát nincs törvénytelenség, vagy szerződésszegés
3: Szó sincs sem 25 sem 30 év garanciáról. Az az élettartam. A garancia 2 illetve 3 év.
4: az egyterű jármű nem biztonságosabb, és nem kényelmesebb Az csak egy divat.

zsoci 2016.06.05. 00:40:35

@monddazigazatmar: Keveritek a fogalmakat. A Jármű vezérlése teljesen új lesz, viszont a bitosítóberendezés ami a vonatok forgalmát szabályozza, és az automatikus vonatvezető rendszer valóban a régi marad.

chrisred 2016.06.05. 04:42:36

@baldoc: Ez nem egészen így volt. A városvezetés új járműveket szeretett volna, a kormány döntött a felújítás mellett. Mármint hogy csak azt volt hajlandó támogatni.

fidesz maszop dk egykutya 2016.06.05. 10:41:48

@monddazigazatmar: persze "elvtárs" felújítás közben csak úgy otthagyják a programszőnyeget, hozzá sem nyúlnak mi? Ott balettoznak majd körülötte a sínszálakkal. Ahogy egy putyinbuzi elképzeli...

monddazigazatmar 2016.06.05. 12:48:51

@fidesz maszop dk egykutya: Ez e két opció van, te nyomorult?
A teljes cucc cseréje egy teljesen másik rendszerre, vagy hogy hozzá sem nyúlnak?
Segítek: nem balettoznak a sínszálakkal, hanem szépen leszerelik, aztán a végén visszarakják. Még az is lehet, hogy le is porolják. Tetszik érteni? De nem cserélik le.

fidesz maszop dk egykutya 2016.06.05. 13:14:59

@monddazigazatmar: ez a baj, hogy egy elavult szart szerelnek vissza jó sok pénzért, ahelyett hogy lecserélnék. Csak azért mert a büdös kommer vezéred megállapodott putyin elvtársával...

Szzzz 2016.06.05. 14:11:49

@Reszelő Aladár:
rosszul teszed fel e kérdést.
Tehát van egy 25 éves Swifted, aminek szarrá van rohadva a kasztnija, és teljesen rottyon van mindene.
Egy új 2016-os swift mondjuk 3,5M.
Te elvinnéd-e 3 millióért felújítani a sajátodat inkább?
teljesen kilakatolják, sőt cserélik a kasztnielemeket, minden részegysgéekt feljítanak, a szétkopott blokkot cserélik inkább, spőt, a 8 szelepes hmegerfej helyett feltesznek egy szelepeset, minden segédberenedezést kicserélnek...
Te neked ez jó üzlet lenne? 3millióért lett egy zsír új, csillivilli 25 éves swifted, még garit is ad rá a műhely! évszázad biznisze, nem?

19540511 2016.06.05. 14:24:00

@DR. Smit Pal: Te tényleg olyan (buta) vagy, mint a smittpali.

19540511 2016.06.05. 14:24:52

@columbia: a "vajon" szó nem két j.

columbia 2016.06.05. 18:39:58

@19540511: De. (még ha újabban nem is ez a szabály)

BéLóg 2016.06.15. 20:15:27

@fidesz maszop dk egykutya: Nem. nem azt mondtam. Aztat te mondtad.

atpijkamo112 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.06.16. 01:29:04

@altimus: "a forgozsamolyokat eleve ki kell cserelni a felujitas soran"

Nem kell. Az az egésznek a legidőtállóbb része.

atpijkamo112 · http://bestofhomar.blog.hu/ 2016.06.16. 01:38:36

@bloglegelő: "Arról azért érdeklődve olvasnék az igen tisztelt bloggerrobottól arról, hogy a ballib kormány és városvezetés idején miért kellett méregdrága nyugati cégekkel kifúratni a 4-es alagútját, amikor az oroszok ingyen megcsinálták volna."

Nem nevezném az antalkormányt ballibnek. Akkor kifúrták volna az oroszok az államadósságért cserébe. Ehelyett az államadósságot elkótyavetyélték.

bkz60 2016.07.12. 22:23:40

@DR. Smit Pal: te igazán korlátolt nagy barom vagy.

Nzoltan 2017.06.27. 18:45:08

@bulista: És akkor sorold, mit kaptunk a nyugattól? Elnyomást? Megszállást? Az ország háromnegyedének elcsatolását? Gazdasági csōdöt? Megbélyegzést?

Mikor egyoldalúan kinyilatkoztatsz, gondolj a serpenyō másik oldalára....

MIÉRT NINCS.MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.06.27. 19:05:05

@Nzoltan: "mit kaptunk a nyugattól? Elnyomást? Megszállást?"

Ebben igazad van, a Nyugat beletörődött, hogy az oroszok megszálljak, elnyomjanak minket negyven évig.

fbal02 2017.09.28. 01:27:11

Engem az sem érdekel, hogy a régit felújították és nem újat vettek, dehogy a 21.század elején, ennyi pénz elköltése után képesek voltak légkondi nélkül felújíttatni őket az már közröhej. És majd így megy még 25 évet, amikor köztudott, hogy a 3-as metróban még télen is 30 fok van, nyáron meg 40 huzat nélkül.

Svegacomp 2018.12.25. 11:39:48

Egy kis szakmai: minden más ajánlat váltóáramú kefe nélküli motorokról szólt, ami már mindenhol általános. Ezzel szemben az oroszok kefés, egyenáramú motoros rendszerrel szerelték a kocsikat. Mert nekik még ott tart a technológiájuk. Hátrányok: sokkal nagyobb fogyasztás, sokkal nagyobb melegedés, szikrázás és beégés a kefe kommutátor körben, a kefék kopása miatt folyamatos karbantartás és csere kell, a kopó szénkefék pora szennyez és mocskol (fekete por) és mérgez. Ezért nem használják már szinte sehol. Ennyit orosz barátainkról.
süti beállítások módosítása