Nem felújított, hanem új metrókocsikat szállított le az orosz partner - legalábbis ezt állítja a 444 és a Népszabadság is szakértőkre hivatkozva.
- Elsőre azt gondolnánk, jól jártunk, hiszen az új jobb mint a felújított.
- Akkor mégis mi a gond, miért hőzöng mindenki?
Az alábbiakban mutatunk 6 ok, amiért nem jártunk jól az új (és nem felújított) metróvagonokkal.
Úgy tűnik, a kákán is csomót keresnek egyesek, hát már az is baj, ha - tételezzük fel - jobb metrót kapunk a pénzünkért, mint számítottunk rá?
- nyilatkozta maga Tarlós István főpolgármester az Origónak. Hozzátéve, hogy egyébként nincs olyan információja, miszerint nem felújított, hanem teljesen új kocsikat szállítana Budapestre a 3-as metróra az orosz járműgyártó Metrovagonmas.
Játékból tételezzük fel, hogy valóban újak ezek a kocsik, most akkor a város mikor jár jobban: ha a pénzéért felújítottakat kap, vagy ha teljesen újakat?
- tette fel a kérdést Tarlós. Mi pedig válaszolunk rá:
Nem jártunk jobban, mert:
- Csak 25 év garancia jár: Bár a régi kocsikat korszerűsíteni olcsóbb, ez kompromisszumokkal jár. A felújítás utáni garantált élettartam csupán 25 év, szemben egy új jármű 30 évével.
- Nem lesz biztonságos és komfortos: A régi szerelvények a felújítás után sem lesznek egyszerűen végigjárhatók, ami veszély esetén a menekülést segítené. Sem légkondicionáltak. Sőt, nyitógombok csak az ajtók egyik oldalán lesznek, ráadásul az ülő utasok feje fölött. A laprugóknak köszönhetően pedig a kocsik és a peron szintje folyton változni fog, ami főként a kerekesszékeseknek és a babakocsisoknak lesz gond.
- 15 milliárddal többet fizettünk érte: Az orosz cég mintegy 69 milliárd forintért “újította fel” a szerelvényeket. A 69 azonban valójában kb. 84 milliárd forint.Ugyanis Budapest euró alapú devizahitelt vett fel a felújításra, aminek kamata 15 éves futamidő alatt plusz 15 milliárd forint. Ráadásul az árfolyamkockázattal is szembe kell nézni.
- Ha eleve új vagonokra pályáztatnak, jobban megérte volna: Ha új vagonokra írtak volna ki pályázatot, akkor a BKV becslései szerint a teljesen új járművek 90 milliárd forintba kerültek volna. Ám ha a 2-es és a 4-es metróvonalra gyártott Alstom kocsik árából indulunk ki, akkor is csak 85 milliárd lett volna a fizetendő összeg. És ebbe még nem számoltunk bele, hogy a versenyeztetésnek is valószínűleg további árcsökkentő hatása lett volna.
- Az oroszok seggét nyaljuk: Az üzletet egyébként állítólag az oroszok kezdeményezték. A szóbeszéd szerint a 3-as metró járműcseréje a magyar–orosz-gázszállítást és Paksot is tartalmazó „alkutorta” egyik szelete volt. Ha a tendert azonban új szerelvényekre írták volna ki, akkor az orosz cég - messze nem a legkorszerűbb modelljei - valószínűleg alulmaradtak volna a versenyben. A megoldás így egy szűkebb, felújítási tender lett, amiről végül a Metrowagonmash egyetlen riválisát, az észteket is kizártuk.
- Korrupt és törvénytelen húzás: Ha a kocsik valóban újak, akkor a teljesítés maximálisan ellentmond a fővárosi közgyűlés felújításról szóló határozatának, a szerződésnek, de még a támogatást rögzítő - felújításról szóló - kormányhatározatnak is. Ez pedig a DK szerint felveti a korrupció, a csalás illetve a megtévesztés gyanúját. A kormány úgy döntött a felújítás mellett, hogy még a főváros is inkább az új járművek beszerzését támogatta. A DK szerint azonban az új szerelvényeket nem "ezzel az álságos és botrányos tenderrel” kellett volna megszerezni.
A legfelháborítóbb az egész ügyben azonban az, ahogy
nem lesz vizsgálat annak kiderítésére, hogy végül is milyen kocsikért fizetünk több tízmilliárd forintot.
Tarlós ugyanis azt nyilatkozta, hogy újságcikkek és találgatások alapján nem fog vizsgálódni. Lázár János pedig korábban elintézte annyival, hogy a kormánynak nincs köze ahhoz, hogy melyik megoldás miért lenne jobb vagy rosszabb, és nem szólnak bele, végül milyen technikai megoldás születik.
Tehát hazudnak, sunyin titkolóznak és még vizsgálatot sem indítanak.
Bezzeg, ha a szocik tették volna ugyanezt 2010 előtt, akkor már
máglyán égették volna el az előző városvezetést.
Hagyó Miklós volt főpolgármester-helyettes 9 hónapot töltött előzetes letartóztatásban, többek közt azért, mert a 4-es metró-projekttel kapcsolatban mintegy 60 millió forint vagyoni hátrány okozásával vádolták.
A botrány kirobbanása után Hagyót meghurcolták, karaktergyilkosságot követtek el. A peráthelyezések és az évekig tartó jogi hercehurca után azonban a bíróság megállapította első fokon, hogy - a nokiás dobozhoz hasonlóan - ez a vádpont is légből kapott volt, hiszen az ügyészség egyetlen említésre méltó bizonyítékot sem tudott felmutatni.
Megjegyzésképp: az AAM-vádpontban Hagyó terhére rótt - majd ejtett - 60 millió forint kevesebb, mint egytizede a most szóban forgó összegnek.
(Kép: AFP/RIA Novoszti)