B1 blogcsalád



Szoptatós anyák, lincseljetek!

2015. május 29. - Csák Gergely

Provokatív cikk volt, végre valaki felháborodott valamin, én pedig szándékosan öntöttem a tűzre még egy kis olajat. 

Apatikus a magyar társadalom, szótlanul tűri, hogy megalázzák, megpofozzák, belenyomják az arcát a sárba. Végre történt valami, még ha nem is egy lényeges ügyben, de emberek összejöttek és együtt tiltakoztak, közösségileg érdekérvényesítettek. Bravó. 

Amikor megírtam a fenti blogbejegyzést (cikknek nem nevezném, irodalmi értéke nulla, maga a téma sekélyes, istenkém, ez van), másnap kisebb tömeg gyűlt össze, random ismerőseim hívtak fel és írtak nekem, hogy a kurvaanyámat mostmár, hogy írhatok ilyet, amikor libsi, buzivédő, zsidóbérenc lakájmédia-munkás vagyok. Aki mindig a gyengék mellé áll, mert úgy gondolja, ez a baloldaliság. 

Ezzel a blogbejegyzéssel nem mosakodni akarok, inkább csak jelezni szeretném: a szoptatás-téma túl van izgulva. Senkinek nem vitatom el a jogát a szoptatáshoz ott és akkor, amikor akarja.

Anyukák, szoptassatok bátran és tüntessetek érte! 

Teljesen szolidáris vagyok minden ilyen kezdeményezéssel. Helyeslem. Támogatom. 

De: nem igazán fogta fel a művelt közönség az üzenetet. Nézzük újra, immáron direktebben, vicceskedés nélkül (lásd a 444 cikkét, ami elviccelte a dolgot: borzalom! Felháb!), mit értettem én azon, amit leírtam.

1. A hangsúlyok.

Millió ennél fontosabb joga van az anyukáknak, pl. az egészséges környezetben való szülés, amit naponta megsértenek durván. Ennek ellenére nem gyűlnek össze tömegek tüntetni. Ismétlem: ezeket a jogokat naponta ezerszer durvábban sértik meg, mint egy bunkó biztonsági őr a mekiben a szoptatáshoz való jogot. 

Mindennapos sztori: Gézuka azért született két nappal korábban, mert a doktor úrnak más dolga akadt és nem akarta megvárni, amíg Gézuka magától, természetesen megszületik. Gézukát kikapták anyukájából. 

Ahogy ma a kórházak állapota áll, én leendő apukaként inkább azon aggódom (és ezt javaslom a tüntetőknek, engem kurvaanyázóknak is): talán össze kellene gyűlni azért,

  1. hogy a gyerek normális körülmények között szülessen meg.
  2. Hogy legyen orvos.
  3. Hogy az orvost ne kelljen kitömni hálapénzzel.
  4. Hogy az orvos ne legyen idegbeteg, frusztrált és kialvatlan.
  5. Hogy a nővérnek legyen tisztességes fizetése,
  6. hogy ne öt ember munkáját végezze el egyedül.
  7. Hogy legyen tisztaság. Hogy legyen modern a kórterem. 

Ahogy ma az oktatási rendszer áll, az a gyerek milliószor rosszabb tudástőkét kap meg, mint az ún. "fejlett nyugati államok" polgárai. Össze kéne gyűlni,

  1. hogy ne bezárják az iskolákat.
  2. Hogy legyen kötelező iskolába járni 18 éves korig.
  3. Hogy kapjanak a pedagógusok rendes fizetést és alkalmat a rekreálódásra.
  4. Hogy legyen hangsúlyos a nyelvtanulás, a gondolkodásra nevelés,
  5. nem pedig a náci írók dicsőítése. 

(...és akkor ott vannak a szegények, a civilek, a cigányok, a zsidók és a homoszexuálisok, akiket ugyanúgy naponta elnyomnak, megkülönböztetnek, megaláznak, satöbbi, satöbbi, satöbbi, mégis, egy anyuka sem áll ki értük. Dögöljenek meg, ahol vannak...?)

Ezért nem tüntettek az anyukák. Miért nem? 

Anyukák, a gyereketek egészségét és jövőjét milliószor jobban befolyásolja ez a környezet, amiben felnő. Az, hogy ti szoptathassatok a Mekiben, ennek töredék részét képezi: lényegtelen kis momentum a gyerek létezése szempontjából.

Mikor lesztek végre olyan tudatosak, hogy azért tüntettek, ami valóban fontos? Hol a felháborodás, hogy a gyerekek elől elzárják a felemelkedés útját? Mennyi is egy szülés, 100 ezernél kezdődik a hálapénz? 

szoptatas444.jpg

(Kép: 444.hu)

2. Mit keres egy szoptatós anyuka a Mekiben? 

Erre a kérdésre nincs válasz. A meki kajái műanyagból vannak, úgy is nevezik a művelt, kifinomult nyugaton, ahol lehet szoptatni bárhol: trashfood. Anyuka ne egyen mekis kaját, és ne is etesse a gyerekeivel. Legyünk ennyire igényesek. Akármekkora bunkó, hímsoviniszta disznó is lehetek: de kérem, ez az anyuka és a gyerek érdeke. 

3. Miért teher egy gyerek?

Forog egy ilyen narratíva manapság: anyukák panaszkodnak, hogy mekkora teher a gyerek. A gyerek nem teher. A gyerek öröm. Akkor is, ha pelenkázás közben arcon pisili az embert. Én is megtettem, szegény jó apukám jót röhögött, inget váltott és folytattuk. 

Csak ez a frusztrált, idegbeteg és önző magyar közélet teszi ezt az emberekkel, hogy névtelenül őrjöngjenek, meg írjanak blogot arról, hogy mennyire rossz, hogy valakinek gyereke van és mennyire szenved.

  1. Mert nem mehet el fodrászhoz.
  2. Mert nem mehet be a mekibe.
  3. Mert kialvatlan. 

Igen, kérem, ez ezzel jár. Fel lehet fogni humorral és optimizmussal, meg fel lehet fogni nyafogva, hisztériázva, hörögve, fog-összeszorítva, szitkozódva. Kinek mi. 

4. A prüdéria.

Van, aki előveszi a mellét a mekiben, van, aki azt mondja: inkább félrevonulok, mert én prűdebb vagyok ennél. Ez teljesen magánvélemény. Én prűdebb vagyok, bocs. Nem vetkőzöm le a Városliget közepén, kutyasétáltatáskor, mert melegem van. Pedig rengetegen ott fekszenek fecskében, sőt, hatvanéves emberek félpucéron. Őket nem zavarja. Engem zavarna, ha ennyien néznének közben. 

Végezetül:

előbb tessék alaposan elolvasni  a dolgokat.

Nem átfutni rajta, aztán hörögve bekommentelni marhaságokat, meg trágárkodni. Tessék szépen elgondolkodni. Végigmenni a gondolati íven. Felfedezni benne azt, ami nincs leírva explicite. Sajnos, ez egy melós, időigényes módja annak, ha az ember olvas. Még akkor is, ha egy kis pimf blogbejegyzésről van szó. 

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr207502498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hrita 2015.05.29. 15:35:12

Ezt írtam a FB-ra május 22-én: "Azért kicsit jobban örülnék, ha a szoptatós - vagy nem szoptatós - anyák a pedagógusok vagy az ápolónők tüntetésére mennének el ilyen lelkesen. A gyerekük jövője, az egészsége legalább olyan fontos, mint az, hogy adott pillanatban hol szoptathat." Nagy szellemek, ha találkoznak!

Koszper Gábor 2015.05.30. 10:14:11

"A nők is beleszólnak mindenbe, a férfiak miért ne szóljanak bele?"

Persze, végül is semmi különbség nincs a kettő közt, nem mondták meg a férfiak évszázadokig, évezredekig, hogy mit csináljanak a nők. Mi lenne, ha a nők véleményeit olvashatnánk inkább?

zs58 2015.05.30. 12:46:49

Még mindig az a véleményem, hogy egy négy hónapos babával
nem kell órákon át kóborolni. Etesse meg otthon, büfiztesse, miután jól kibüfizte- magát olyan kellemes illatú - cserélje ki a telerakott pelust, és indulhat a séta. Ha valakinek nem elég a séta egy négy hónapos gyerekkel 2-3 órán keresztül, sajnálom. Nekem is van 2 gyerekem, ez a sorrend volt betartva. Az hogy a biztonsági őr bunkó volt, ( ha már a meki dolgozója megengedte az anyukának hogy szoptasson ) az biztos. Mondhatta volna, hogy hölgyem most az egyszer szoptassa meg a baát, de többet nem fordulhat elő.

[c] 2015.06.01. 17:04:57

Attól, hogy leírod ugyanazt mégegyszer, még nem lesz igazad.

"Igen, kérem, ez ezzel jár. Fel lehet fogni humorral és optimizmussal, meg fel lehet fogni nyafogva, hisztériázva, hörögve, fog-összeszorítva, szitkozódva. Kinek mi."
Semmilyen racionális oka nincs annak, hogy egy anyuka miért nem mehet fodrászhoz vagy "mekibe" azon kívül, hogy másoknak nem tetszik, és leszarják az igényeit. Ha van egy normális társa, aki részt vállal a gyerekpesztrából, máris mehet. Jééé.

"Anyuka ne egyen mekis kaját, és ne is etesse a gyerekeivel. Legyünk ennyire igényesek."
Nem járok mekibe, de anélkül is tudom, hogy ott sem csak hambit kapni, hanem pl. salátát is. Egyébként az anyuka NEM hambizni ment. Valahol írták, hogy egy ismerősével találkozott, ha akarod, megkeresem.

[c] 2015.06.01. 17:05:31

@[c]: "Ha van egy normális társa, aki részt vállal a gyerekpesztrából, máris mehet. Jééé."
De, teszem hozzá, a gyerekkel is mehet. Ugyan miért ne mehetne?

[c] 2015.06.01. 19:34:52

"Forog egy ilyen narratíva manapság: anyukák panaszkodnak, hogy mekkora teher a gyerek. A gyerek nem teher. A gyerek öröm."
Nem a gyerek teher, hanem az, hogy az általad is vázolt és erőltetett elváráshalmaz sokkal jobban megnehezíti az anyák dolgát a kelleténél. Itt van például ez az "anyuka ne menjen sehova, hanem rohadjon a négy fal között" izé.
Miért rohadjon? Ugyan kinek árt, ha eljár - akár a "mekibe" - beszélgetni egyet egy baráttal? Mert a gyereknek nem, ha az anyja alapvetően odafigyel az igényeire.
Az anyának nem, neki jó - és ha az anya elégedett, abból a gyerek is profitál.
Jóskapistának, mert nem bírja elviselni, ha egy anya diszkréten szoptat a sarokban? Nos, ez Jóskapista problémája.

Pelenkáztál, arconpisiltek és nem szúrtad tökön magad? Remek, buksisimi. De amíg nem voltál az az ember, aki sok évet tölt gyesen, a négy fal között, felnőtt-társaság illetve -téma híján, anyagi függésben, miközben a párja élete az övénél jóval kevesebbet változott, addig nem tudhatod, hogy mindez mivel jár, akármilyen segítőkész apa is vagy.

walter77 2015.06.02. 13:28:41

Az a baj veled Gergő, hogy nem érted.
Alapszabály: gyerektelenül ne kezdd el osztani a bölcsességet a szülői lét sajátosságairól. "A gyerek öröm. Akkor is, ha pelenkázás közben arcon pisili az embert. Én is megtettem, szegény jó apukám jót röhögött, inget váltott és folytattuk." - Hát igen, ehhez csak annyit fűznék, hogy attól, hogy boncoltál már békát, még nem vagy biológus. Kétlem, hogy első kézből emlékeznél az esetre, amikor lepisilted apukádat, aki nevetett ezen, majd folytattátok.
A másik baj, hogy úgy vagy sértő, hogy észre sem veszed - ennyiben sajnálatos módon éppen a jelen politikai rendszer hozzáállását veszed magadra: arrogáns, lekezelő, kinyilatkoztató, értékeket meghatározó hozzáállás ez. Éppenséggel ez a szemellenzős hozzáállás az, ami miatt a szemben álló értékvilágok képtelen egymáshoz szólni.
A hangsúlyok kérdését hozod fel, ami rendben is lenne, de komolyan összeveted az egészségügyet, az oktatáspolitikát és finanszírozást egy olyan kérdéssel, mint a nyilvános szoptatáshoz való jog kérdése? A kettőnek nyilván nem ugyanaz a társadalmi súlya, de a te mondandódban éppen az jelenik meg, hogy vannak fontos és nem fontos kérdések. Szerinted ez nem fontos, emiatt ezért nem érdemes háborogni, inkább majd Te megmondod, hogy mi a fontos és minek hogyan kell lennie. Már bocs' de akkor miért is lennél te más, mint Semjén vagy Orbán vagy Vona vagy Kádár, vagy Sztálin? A séma ugyanaz.
Persze sokakat ér hátrányos megkülönböztetés. Mások mellett az anyukákat is. Talán a nyilvános szoptatás akció nem csak erről szólt, hanem arról, hogy egy férfiközpontú társadalomban - mert ez az - megint egy férfi akarja megmondani a nőknek, hogyan oldják meg az életüket. Az, hogy ennek a társadalomnak igen fura az ingerküszöbe nem azok hibája, akik most elmentek erre a flashmobra. Miért gondolod, hogy egyébként nem voltak ott egy megmozduláson sem, amik az általad említett témák kapcsán szerveződtek? Ja, talán mert szoptattak. Otthon, a 4 fal között, emiatt nem tudtak elmenni. Megaztán ha elmentek volna, vajon nem váltottak-e volna ki ellenérzést, amiatt, hogy tüntetésre mennek gyerekkel?
"Mit keres egy szoptatós anyuka a Mekiben?" Erre tényleg nincs válasz. Komolyan számodra ez egy kardinális kérdés? Mondhatnám, hogy akkor amikor az oktatás, az alapjogok, a fékek és ellensúlyok rendszere, a közmédia és még ezer egyéb dolog romokban hever, neked tényleg az zavaró, ha egy ember úgy dönt, hogy eszik egy olyan kaját, ami szerinted nem jó? Ennél tisztábban még Semjén se mondhatná meg, hogy mi a jó, mi helyes.
Ezek után komolyan azt gondolod, hogy valaha még elhiszem neked, hogy tényleg érdekelnek az emberi jogok és a társadalom épülése és a közjó? Komolyan nem látod, hogy amit mondasz csak megválasztott értékekben tér el attól, amit a most uralmon levők szajkóznak, de az elv ugyanaz? És ezek után még szemére veted az olvasóknak, hogy nem olvasnak a sorok között?
Teher-e a gyerek? Persze hogy igen, és persze, hogy nem. Sok-sok munka és fáradság és lemondás, és ugyanennyi öröm és mindennapi csoda, aggodalom és büszkeség. Hidd el 3 gyerek után - lehányva, lepisilve, 1000 pelenka után - tudom miről beszélek, még ha nem is általános igazság az, amit mondok. Teher, mert rengeteg lemondással jár és igen, sokaknak hiányzik néha hogy végre önmagával is lehessen. Ez nem önzés, ez természetes. Öröm, mert ez az egyetlen dolog, aminek valóban van értelme. Ez az egyetlen ami minden addigit felülír, és amiért képes az ember mindent megtenni. Még azt is, hogy ha valakit szülői mivoltában becsmérlik, lenézik, akkor kimegy egy kis tüntetésre, hogy jelezze: megetetem a gyerekem, ha éhes! Ha tetszik ez a másnak, ha nem. A gyerek puszta léte olyan motiváció, amivel kevés dolog ér fel, ha egyáltalán. Ezért mennek ki az anyukák tüntetni. Nem pedig azért, mert nyafognak.
Végezetül, tessék alaposan elolvasni a dolgokat. Igen, ez így van, még akkor is, ha számodra érdektelennek tűnő dolgokról van szó, még akkor is, ha úgy véled az igazság kulcsa a kezedben van, még akkor is ha azt gondolod az egyetlen helyes értékrendszert - mert nyilván csak egy Igazság van - ismered és képviseled is. Mondd csak, miben különbözik ez mindattól, amit egy elvakult kormánypárti állít, vagy az inkvizíciótól? Sajnos semmiben. Tudod, ez azért nagyon szomorú, mert ez azt jelenti, hogy ebben az országban mindenkinek inkább fontos az, hogy neki legyen igaza, mint az, hogy jó irányban haladjunk.
Ps.: Sok sikert és örömet a majd megvalósuló - egyelőre csak leendő - apukaságodhoz. Jó lesz. Meg fárasztó is. De ez ez így van rendjén. Meg úgy van rendjén, hogy erről lehessen beszélni, anélkül, hogy valaki azt mondaná: Hallgass, te akartad!

walter77 2015.06.02. 16:43:45

@[c]: Őt nem, csak ő pisilte le az apukáját: "Én is megtettem, szegény jó apukám jót röhögött, inget váltott és folytattuk." Szóval annyira mindegy, nem érti, csak érteni véli.

[c] 2015.06.03. 11:42:05

@walter77: Tényleg, ezt benéztem.
süti beállítások módosítása