Agyrém: véletlenül belecsúszhatott a kormányzati propaganda koronaékszere, az Origo egy olyan programba, amely a minőségi újságírás fejlesztését célozza.
Végül is, lenne mit fejleszteni, nemde?
A technológiai óriáscég, a Google csatlakozik Orbán Viktorék szélsőjobbos-nacionalista propagandájához és alaposan megtámogatja annak egyik zászlóshajóját, az Origót – vette észre a Medium egyik médiafigyelő blogja.
Nem is kevés pénzt kapnak: 50 ezer eurót.
Pontosabban a New Wave Media Group, az Origo kiadója kapja ezt az összeget, amely 16 millió forintnak felel meg. Elenyésző összeg ahhoz képest, hány milliárdot öntenek bele naponta közpénzből, mondhatnánk, de akkor is elég szép summa. Főleg, ha megnézzük, hogyan és miért kapta mindezt az Ori
A propagandalap ugyanis tagja a Digital News Innovation (DNI, Digitális Hírek Innovációs) Alapnak, amely a cég európai pénzügyi programja a „magaszintű újságírás finanszírozására jött létre a technológián és innováción keresztül”. A DNI-t a Google News Initative hozta létre, egy olyan szerveződés, amit ma reggel Szijjártó Péter „világméretű fake news-gyárnak” hívott. A Google News Intitative saját megfogalmazása szerint egyébként arra jött létre, hogy „segítse az újságírókat a digitális korban”. Ahogy a Medium is megjegyzi: hogy a kormány seggét nyaló propagandistákkal feltöltött propagandaszenny hogyan segíti a minőségi magyar újságírás fejlődését, azt nehéz elképzelni.
A cikk hosszasan ecseteli a szebb napokat látott lap szomorú végét: az Origót az 1990-es években a Magyar Telekom alapította, amely állami kommunikációs cégként működött. 2005-ben a Deutsche Telekom szerzett benne többségi részesedést. Az eredetileg marketing-szempontok alapján indított portál elkezdett híreket adni, később ismertté vált arról, hogy Orbán Viktor és bandája korrupciós ügyeit leplezte le, tényfeltáró-oknyomozó cikkekkel.
Fake news, a kifordított vlóság: az Origo így "ünnepelte", hogy felfüggesztették a Fidesz néppárti tagságát
2013 után viszont az Origót elfoglalta a kormányzat, miután a tulajdonosa, a Magyar Telekom kénytelen volt meghajolni Orbánék előtt, hogy megújíthassa a távközlési licenszét Magyarországon. A cikk megemlíti Sáling Gergőt, az Origo akkori főszerkesztőjét, aki 2014-ig irányította a lapot és akit kirúgtak egy politikai háttéralku alapján. (Erről a 444 írt itt.)
2015-ben a Deutsche Telekom eladta a lapot a New Wave Media Group-nak, 13,2 millió euróért. Utólag kiderült: a lapot közpénzből vette meg Száraz István, egy kormányközeli üzletember. Az egész ügyletet ugyanis a Pallasz Athéné Alapítványok finanszírozták, vagyis Matolcsy György és a Jegybank. (Ők adtak pénzt a vs.hu kinyírására is, amely azóta megszűnt.) Később, 2017-ben Matolcsy fia kaparintotta meg a lapot, amely idén olvadt bele a fideszes propaganda-birodalomba.
A Medium azt írja: ezek a gyanús, korrupciós ügyletek rendszerszintűvé váltak az Orbán-kormányok működése alatt, hogy Orbán oligarchái megkaparinthassák a független magyar sajtótermékeket.
A Medium hozzáteszi: az Origo az auditáló honlapok szerint még mindig „nagyon megy”. Az MTVA honlapjait is ők működtetik, nem beszélve az időjárási, e-mail-es, blog- és videós platformokról, így összesen 1,5 millió felhasználójuk van. Maga az origo.hu a nyolcadik legnépszerűbb honlap Magyarországon, csak az Index népszerűbb híroldal nála. A kormányzat pedig bőkezűen tömi bele a közpénzt: 2015 óta megháromszorozódott az állami hirdetések nagysága az orrba-szájba migráncsozós, rasszista lapnál.
A Medium megpróbált utánajárni, hogyan kaphatott pont az Origo milliókat a Google-től; a lap egy volt újságírója szerint véletlenségből történhetett.
A cégóriás nem válaszolt a Mediumnak azzal kapcsolatban, miért adtak a kormányzati propagandának pénzt.
2015 óta a DNI-programban 150 millió eurót osztottak szét egész Európában, összesen hat alkalommal. Az utolsó körbe került bele az Origo is, ennek pont március elején lett vége. Az adományozott pénzek nagysága 50 ezer eurótól 1 millió euróig terjed. A DNI-programban egyébként tényleges újságok vesznek részt, de kapnak pénzt újságírók által indított önálló projektek is. A Google nem hajlandó elárulni, folytatja-e a programot. A kritikusok szerint a techóriásnak ez csupán egy PR-program, amellyel nyugtatni próbálja az újságírókat. A Google ugyanis óriási károkat okozott a hagyományos médiának azzal, hogy a hirdetők nála és nem az újságokban hirdetnek, így a hirdetési pénzek nagy részét ő nyeli le (akárcsak a Facebook). Az Európai Bizottság a gazdasági verseny-törvények megszegése miatt 8,2 milliárd euróra bírságolta a techóriást 2017 óta.
Ráfér a fejlesztés: amikor a Fidesz rövid távú politikai céljai határozzák meg a híreket
Az Origo-epizód egész bizonyosan jó darabig foltként éktelenkedik majd a Google becsületén.
Érdekesség, hogy Szijjártó Péter pont ma reggel fejtette meg a világot a Kossuth Rádió egyik alákérdezős interjújában:
„Világméretű liberális álhírgyárak működnek, amelyek világméretű hazugságokat terjesztenek, s úgy támadnak meg embereket minden alap nélkül, hogy azt igazságnak állítják be”
- mondta Szijjártó. (Ha bővebben kíváncsi a miniszter agymenésére, a 444-en elolvashatja.)
Totál agyrém: pont a Google, Szijjártó szerint az egyik „világméretű álhírgyár” finanszírozta a kormányzati propagandát. Így most vagy a Google nem liberális álhírgyár, hiszen miért adna pénzt az orbánista propagandának, vagy Szijjártó beszél ökörségeket.