Természetesen a kétfarkúak egyik passzivistája dolgozik rajta.
Innen letölthető az egyelőre csak tesztüzemben futó origósító Google Chrome-kiegészítő, amelynek segítségével
minden internetes oldal szövege azonnal van migráncsozásba, sorosozásba és gyurcsányozásba, vonázásba kezd.
A poén apropóját mindenki ismeri: az Origo, főleg a választás előtti hetekben, hónapokban olyan fideszes propagandát folytatott, hogy a végére már önmaga paródiájává vált.
Nemrég az Indexen írt két migrációs szakértő az origós hisztériakeltésről, amelyből kiderül a nyilvánvaló: a fideszes propagandalap
- nyílt erőszakra buzdított,
- tényeket ferdített el,
- félelmet és gyűlöletet keltett
a menekültek, bizonyos politikai szereplők és politikai oldalak, illetve kisebbségek ellen. (Azóta is ugyanezt csinálják.)
A kampány alatt március hónapban az Origón
- A hazai hírek 12%-a foglalkozott migrációval (161 darab);
- A külföldi hírek 30%-a (233 db);
- Az összes hír 19%-a (394 db).
A választás utáni két hétben
- A hazai hírek 1,3%-a foglalkozott migrációval (7 darab);
- A külföldi hírek 20%-a (68 db);
- Az összes hír 8,5%-a (75 db).
A szerzők húsz jellemző cikket elemeztek is az Origóról. Megnézték, különböző állítások a cikkek hány százalékára illenek.
- 100%-ban anonim szerzőtől származtak.
- 100%-ban negatív tartalmúak voltak a migráció kapcsán.
- 85%-ban bűnözés témakörében születtek.
- 80%-ban álhírre épültek, mert a cikkek jelentős része nem felelt meg a valóságnak.
- 60%-ban nem volt forrása az írásoknak.
- 35%-ban az integráció témáját írták le.
Ezek az adatok önmagukban jól bemutatják, hogy az Origo nem hírszolgáltatást végzett márciusban, hanem kampányt folytatott. Az ott dolgozók pedig nem újságírással foglalkoztak, hanem kötött témájú fogalmazási munkával. A teljes elemzés itt olvasható.
Az Origónál annyira komolyan veszik a propagandát, hogy egy Hollandiából érkező turistacsoport prágai összetűzését egy pincérrel heves migráncsozásnak állították be; aztán elővettek egy 2004-es francia hírt, amiben egy kómában fekvő magyar lány képét használták fel. (Hogy 2018-ban milyen aktualitása van egy 2004-es hírnek, az a legkisebb probléma az alapvetően etikátlan, csúsztatásokkal és gyűlölettel teli cikkel kapcsolatban.)
Mindezek a visszajelzések leperegnek az Origóról:
fullba tolják a kretént,
de annyira, hogy a Kétfarkú Kutyapárt egyik passzivistája passzióból nekiállt külön Chrome-kiegészítőt fejleszteni, amellyel minden internetes oldal szövegéből azonnal Origo készülhet.
Az Origónak ugyanis megjelent az 1984 című könyvből ismert „újbeszél” nyelvezete.
Ez a nyelvnek egy olyan verziója, amely azonnal megmondja, hogy az olvasónak egy-egy kifejezés kapcsán minek kell az eszébe jutnia.
(Többek között a propagandát attól lehet megkülönböztetni a hírektől, hogy ahírek nem akarják megmondani, ki mit gondoljon az adott eseményről, csak közvetítik az eseményt. Ha eszerint nézzük az Origo politikai „híreit”, akkor tulajdonképpen egy sincs már köztük: mindent a Fidesz torzító szemüvegén keresztül közvetítenek és a szavakat is úgy használják, hogy az olvasó egyből tudja, mire kell gondolni.) Az origósító kiegészítő is ezt a célt szolgálja: innen az olvasó bármelyik hírportálra kattint, a kiegészítő lecseréli a szavakat az origós megfogalmazásra, az "újbeszélre". Így bármelyik médiából azonnal fideszes propagandaoldal válik:
Természetesen, akit idegesít a fideszes propaganda, az le is állíthatja a kiegészítő működését. Kár, hogy az ország egyik fele arra szavazott: nekik szükségük van az állandó fenyegetettség légkörére, az állandó politikai propagandára, hogy mindig legyen valaki, aki megmondja, mire kell gondolni. Ez elvégre elég kényelmes, nem?