B1 blogcsalád



E-jegyrendszer: a BKK vezérigazgatója hülyét csinált magából a sajtótájékoztatóján

2017. július 19. - Mr Flynn Rider

Elkúrták a BKK-nál az e-jegyrendszert, ezért lehülyézték az utasokat és feljelentik azokat, akik a hibára figyelmeztették őket. Ha egyszer könyvet kellene írni a vállalati kommunikáció csődjéről, a BKK és a T-Systems e-jegyrendszeres kommunikációja lenne az esettanulmány.daboczi_kalman_bkk_vezerig.jpg

Januárban még úgy volt, hogy legkorábban jövőre vezetik be az e-jegyrendszert, aztán jött egy hirtelen bejelentés: még az idén. Aztán még egy: a jövő héttől. Borítékolhatóan ez a kapkodás okozta azt, hogy triviális informatikai hibákat találtak a felhasználók a BKK és a T-Systems termékében.

 

 

Nevezzük nevén a dolgokat:

  • az e-jegyrendszer egy termék,
  • a BKK (T-Systems) pedig a szolgáltató;
  • az utasok fizetnek, ők a felhasználók, vagyis a termék fogyasztói.

Minden kapitalista országban a termék fogyasztójának maximális kielégítéséért dolgozik a terméket előállító vállalat. Mindenfajta javítás, visszajelzés a vállalat számára hasznos, ezért a legtöbb cég kínosan ügyel arra, hogy a sajtóban mi jelenik meg róla és a termékeiről, illetve mik a fogyasztók visszajelzései.

Magyarországon, a BKK-nál és a T-Systemsnél nem.

A fenti cégek sajtótájékoztatóján úgy szúrta tökön a modern vállalati kommunikáció és az ügyfélkezelés alapelveit, hogy a fal adta a másikat. (Képzavar.) Az eseményen Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója ahelyett, hogy megköszönte volna a sajtó és a felhasználók tesztjeinek eredményét (a jelek szerint az e-jegyrendszert úgy dobták piacra, hogy nem tesztelték rendesen), lehülyézte a fogyasztókat és feljelentette azokat, akik a biztonsági hibára hívták fel a figyelmet.

„Az okos megoldások az okos embereknek való. Aki nem érte el azt a szintet, hogy egy okostelefont tudjon kezelni, annak ez nem egy kényelmes megoldás”

– mondta a sajtótájékoztatón Dabóczi. Később hozzátette: 

„Picit úgy érzem magam, hogy ahogy a focihoz is általában mindenki ért Magyarországon, most hirtelen mindenki etikus hacker lett itthon, legalábbis annak vallja magát. Felelőtlennek érzem azt, amikor valaki azt állítja, hogy bárki feltörheti a rendszert.”

Takács József, a BKK új online értékesítési rendszerét fejlesztő T-Systems Magyarország IT-biztonsági igazgatója kénytelen volt azért enyhíteni:

"Örömmel vesszük a hibajelentéseket"

-mondta.

Aztán saját magát cáfolta:

személyesen tett büntetőfeljelentést az egyik súlyos hibát kimutató és azt bejelentő felhasználó ellen.

Az eset nyomán tehát a T-Systems a rendszert ért visszaélés miatt büntetőfeljelentést tett, mivel azt rosszindulatú támadásnak tartja. Tehát a BKK és a T-Systems is úgy viselkedik az ügyben, mint a harci elefánt a porcelánboltban: kommunikációjukkal elképesztően aláásták a cégeik hírnevét, gyakorlatilag a saját vállalatukat károsították meg.

Szakmai körökben és a médiában már magában is általános megbotránkozást keltett a T-Systems által fejlesztett rendszer műszaki színvonala. Ennek oka egyszerű: nem lehet a rendszert az egyik hétről a másikra működőképessé tenni. A felmerült hibák között olyan amatőr bakik fordultak elő, mint a sima szövegként tárolt jelszavak (és azok megküldése kérésre a jelszót elfelejtő felhasználónak), vagy a mód, ahogyan a rendszer átadja a banki megbízást a fizetőkapuként használt OTP banki rendszerének - utóbbi ugyanis triviálisan, a kérés átírásával megváltoztatható. Egy átgondolt és letesztelt rendszerben erre egészen egyszerűen nem lenne lehetőség. Az említett hibák létezését egyébként a BKK és a T-Systems is elismerte.

A fenti hibák a cégek szerint nem adtak lehetőséget a rendszerben tárolt személyes adatok kiolvasására, a BKK-vezér szerint pedig visszaélésre sem került sor. A vállalat álláspontja szerint a beépített visszaélés-figyelő rendszer kijelzett, a próbaképp vásárolt bérletet pedig gyors ütemben érvénytelenítette, így igazából nem lehetett 50 forintért 10 ezer forintos bérletet váltani. Mások szerint még ez a rendszer sem működött, tehát szó sem volt érvénytelenítésről, míg a sajtóban meg nem jelent az történet.

Az még megbocsájtható lett volna, hogy kidobnak a piacra (milyen piacra, a BKK ráadásul monopolhelyzetben van, nincs is igazi verseny!) egy hibás terméket, tesztelés nélkül.

De ebbe, amit a szakemberek válságkommunikációnak hívnak, a két cég teljesen belebukott. 

Amikor rájönnek, hogy hibáztak, normális esetben a cégek bocsánatot kérnek és kijavítják a termék hibáit. Megköszönik a tesztelőknek a visszajelzéseket. Ez lett volna a normális viselkedés. Ehelyett feljelentették azt a férfit, aki megírta a BKK-nak, hogy átverhető az új jegyrendszerük. Az illető az RTL Klub Híradójában elmondta, nem is tervezte kihasználni a hibát, épp azért akarta figyelmeztetni a céget, hogy rossz szándékú felhasználók ne tudjanak visszaélni a lehetőséggel.

A BKK vezérigazgatója, Dabóczi Kálmán kikelt azok ellen is, akik videón mutatták meg, hogy az ellenőrök nem tudják ellenőrizni, hogy valódi-e egy digitális bérlet, tesztjük során 10 alkalomból 10-szer tudtak hamisított bérlettel utazni. A vezérigazgató szerint viszont felelőtlen ez a magatartás, szó nincs tesztelésről, súlyosabb és durvább esetről van szó.

Aztán kikelt a rendszert próbálgatók ellen, hitetlenkedve mesélte, hogy 150 felhasználót kellett törölni a rendszerből, mert azonosítóként vulgáris vagy gyalázkodó szavakat és kifejezéseket használtak. Emellett kijelentette, hogy a cég csak a megbízással rendelkező, szerződéses viszonyban álló etikus hackerek tevékenységét tűri el, mindenki más, aki hibát keres a megoldásban, a törvény szigorával találja szembe magát.

Ezen a begyepesedett, hetvenes évekbeli gondolkodásmódon az informatika és a vállalati kommunikáció hosszú ideje átlépett.

A nagy cégek (Google, Facebook) ún. „bug bounty-program” keretében hívnak mindenkit az aktív hibakeresésre (bizonyos korlátok között), a hibát bejelentőket pedig busásan meg is jutalmazzák. Hasonló programot a hazai startupok is üzemeltetnek.

De erről a BKK vezérigazgatója és a T-Systems nyilván még soha életében nem hallott. Saját maguk csináltak hülyét magukból a sajtótájékoztatójukon. 

A HWSW.hu riportere a beszámolójában még hozzátette: a sajtótájékoztató visszatérő motívuma volt, mind a BKK, mind a fejlesztők konzisztensen rosszindulatú támadásokról beszéltek (amibe amúgy a sajtó is bekerült), azt a benyomást keltve, hogy a vezetők a webre egy jóindulatú, vagy legalábbis semleges közegként tekintenének, nem pedig egy alapvetően ellenségesnek. Az újság hozzátette: egészen szürreális belegondolni, hogy a legnagyobb hazai rendszerintegrátor az internetet nem potenciális támadási felületként kezeli és váratlanul éri, hogy ott esetleg rosszindulatú szereplőkkel érdemes számolni.

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr3212674375

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wolfgabriel 2017.07.19. 16:22:22

Azért kiírhatnád, hogy a hwsw cikke nyomán.

hatar.comment 2017.07.19. 16:27:36

„Az okos megoldások az okos embereknek való. Aki nem érte el azt a szintet, hogy egy okostelefont tudjon kezelni, annak ez nem egy kényelmes megoldás” --- Ilyen arrogáns, gusztustalan megnyilvánulást.
Akkor jelezném - és mehetnek feljelenteni! - , hogy mostmár többedszerre fordul velem elő, hogy nem tudom kezelni a jegyem a járatokon! Egyszerűen nem működnek a jegykezelő automaták. Van, hogy az egész trolin végig kell tülekednem, hogy érvényesítsem a jegyem. Okos ember vagyok! Nem velem van a baj! Dabóczi meg szégyelje magát.

mikimackó 2017.07.19. 16:33:36

az ilyen monyorrúakat páros lábbal rúgja ki a piacgazdaság...., sőt, a közelébe sem kerülhet ilyen pozíciónak !

hatar.comment 2017.07.19. 16:35:17

T-Systems meglepett. Azt el tudom képzelni, hogy nehéz volt nekik együtt dolgozni ilyen Dabóczi típusú lényekkel, de azért a "tesztelők" felé óriási nyitottságot vártam volna el tőlük. A helyükben meghívtam volna a "tesztelőket" brain storming-ra, mi több egy közös sörözésre is! 2017-et írunk és BKK még mindig a 70-es évek szintjén - meg sem lep; de egy T-Systems .... ah ...

FayRodisz 2017.07.19. 16:42:10

Magyarország jobban teljesített, és 7 év orbándúlás alatt elérte, hogy állami és nagyvállalati szinten kizárólag csak orbánhoz lojális, hosszúnyelvű tudatlan rokon és haveri tetvek üljenek a vezető pozíciókban.

MIÉRT NINCS.MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN 2017.07.19. 17:03:14

Ez így megy itt Abszurdisztánban az ötvenes évek óta. Nincs itt semmi látnivaló, kéretik továbbmenni...

A hetvenes években sose volt nyáron elég sör.

Augusztus huszadika eljövetele mindig meglepetésként éri a honvédelmi tárcát.

Sosincs elég hókotró, mikor kellene, az első havazás a Főkefét mindig váratlanul éri, egy napig meg vannak akadva.

Mindig valaki más a hibás, a felhasználók, az időjárás, bárki más, csak nem a döntéshozók.

Ramil Safarov 2017.07.19. 17:16:01

Tul sok a duma. A lenyeget kellett volna irni, hogy akkor most megbukott az orbarezsim, vagy nem ? Mert hogy szerda van, es mar tegnap buknia kellett volna a sikertelen vizesvb miatt. Ezzel szemben, tegnap meg javaban nyalta az izraeli miniszterelnok a fasisztanacirasszista Orban segget. Szoval semmi bukas nem volt.
HOGY LEHET EZ ??????

Duplaxiii 2017.07.19. 18:08:18

Elsőre csak a kis szagértő tóthbalázsunk témába illő napi ostobaságáról akartam említést tenni (zsinink most egy klasszikus hibakóddal nem tudott mit kezdeni...), de a poszt több gondolatot is indított bennem.
A bkk egy állami közszoláltató, a T meg egy nemzetközi mamut.
Aki fejlesztéssel foglalkozik és van némi szakmai háttere, az atudja, hogy egy ilyen projektre kizárólag pár kiválasztott jelentkezhet, a szándékosan definiált feltételek miatt.
Egy ilyen kaliberű pojrkthez számos dokumentum megléte is szükséges a pályázáshoz, ilyen a roppant fontos szoftvertesztelési módszerek, metódusok valamely szabványos változatának az ismerése is. Ezt egyébként egyetemen oktatják és nemzetközi sztenderdeket jelentenek!
https://inf.mit.bme.hu/sites/default/files/materials/category/kategória/oktatás/msc-tárgyak/szoftverellenőrzési-technikák/12/SZET-2012_EA06_teszteles_alapjai.pdf
aries.ektf.hu/~gkusper/SzoftverTeszteles.pdf
Ha megnézzük a felderített hibákat vagy a tótbalázs által a cimlapra fosott kihakódot, vajon megtörténtek-e ezek a kötelező lépések?
Most ne beszéljünk a tervezés alapvető hibáiról (jelszókezelés... még a C64-es időkben is lekódoltuk az ilyen adatokat), koncentráljuk arra, hogy a T hogyan végezhette a fejlesztést és vajon megtörténtek-e a tesztelések?
Mert itt egy riport, ami jelzi, a T-nél ez már bevezetett elv...
www.tesztelesagyakorlatban.hu/keres_cikk.php?mit=25
Én arra gyanakszom, hogy ez a projekt nem is látta a T céget, az csak egy fedőnév most.
Az Educatio kht.-nál is előkerült pár éve egy ismeretlen fejlesztőcég, milliárdos díjért csináltak pár milliós melót, azaz csak csináltak volna, mert egy alap SQL adatbázist nem tudtak létrehozni. Vagy egy másik állami cégnél a nagytudású rendszergazdák csak egy 32 bites Oracle divert voltak képtelenek feltelepíteni egy 64 bites Windows Serverre, még az MS magyar nyelvű lépésenkénti leírása alapján sem...
Ez a e-jegy is erre utal, megint csináltattak valamit olyan haverokkal, amihez azok nem is konyítottak. És a védés miatt kellett egy kamu partner, ezt a T gondolom jó pénzért bevállalta.

Duplaxiii 2017.07.19. 18:10:02

A hacker meg szokás szerint buta és ostoba.
Egyszerűen törje fel, dokumentálja a hibákat és tegye egy nemzetközi oldalra. majd jelezze a tórthbalázsnak, aki rácuppan és jelentgethetnek ezek, soha nem tudják, ki volt a feltörő.

Punxsutawney Mormota 2017.07.19. 18:10:49

@Ramil Safarov: Használhatod ugyanazt a nicket is büdösparaszt, takonygerincű éhbértroll. Tudom, hogy négy elemiddel csak ennyire futja a habonypincsik csapatában, mert az értelmesebbje már tőletek is Angliába ment szart lapátolni.

Punxsutawney Mormota 2017.07.19. 18:21:53

Miért kellene egy állami cég vezetőjének bármihez is értenie Magyarországon úgy 70 éve? Ez soha nem arról szólt, hanem arról, hogy ki kinek a kije? A BKV, MÁV és Volánbusz mindig is állatorvosi lova és egyben kiállítóterme volt a korrupciónak, az állami kifizetőhelyeknek és a hozzá nem értésnek.
Vitézy próbált némi szakmaiságot csempészni az elmeroggyantságba, de aztán Orbán inkább Tarlós választotta a szegény rokon helyett, így a srác a mozdonyokat polírozza mostanában.
Egyébként az történt, hogy valamelyik korszakos zseni kitalálta, hogy meg kell lepni a Fényességes Padisahot pont a vb nyitányra, illetve a Fidesz-gyengélkedését ellensúlyozandó jó volna a rebellis pestieknek valami világszinvonalút az orruk alá dörzsölni... Ha pár ezer forintos ún. rezsicsökkentés választási győzelmet hozott (utánunk a Vízözön!), akkor egy elektronikus bérlettől is befogják a pofájukat néhány hónapig - így gondolkodtak a Habony-csapat think-tankjai.
A T-Systemsnél kézzel-lábbal tiltakoztak az elején, mondván az egész projekt még finoman szólva is béta-verzióban van, de ugye többször bebizonyosodott a multik rugalmassága, ha megfelelő volt a nyomás.
A vezető fejlesztők felálltak, mert nem akarták a nevüket adni a csúfsághoz. Akik maradtak, azokban meg nem volt az akarat, hogy bármit is csináljanak, mert tisztában voltak azzal, hogy halott az ügy.

Beer Monster 2017.07.19. 21:17:26

A MÁV-nak öt ellensége van. A négy évszak és az utas.
Ez ugyan nem a MÁV, de szemmel láthatóan semmi különbség nincs.

has 2017.07.19. 22:15:44

@hatar.comment: Mi ezen a meglepő. Lánykori nevük, magyar posta.

morph on deer 2017.07.19. 22:29:24

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
"Sosincs elég hókotró, mikor kellene, az első havazás a Főkefét mindig váratlanul éri, egy napig meg vannak akadva."

Útinform jelentés (féle) a hetvenes évek elejéről:
"Hazánkban minden út járható! Kivéve amelyik egyenes..."

morph on deer 2017.07.19. 22:40:35

@Duplaxiii:
"a T hogyan végezhette a fejlesztést"

Meg mikor?
Hol a bánatban fejlesztenek mobil alkalmazást böngészőre alapozva 2017-ben? Ráadásul, ha igaz az, hogy az iPhone csak a Chrome böngészőn keresztül képes kezelni ezt a ... hmm ... ezt, akkor még "érdekesebb" a dolog!
Különösen, mivel a "Wallet" pont ilyesmikre van kitalálva, mint biztonságos megoldás!
Az meg, hogy egy E-jegyhez kell a személyi, ha ellenőrzik, az valami óriási!

Szóval ez viccnek tényleg elég rossz!

halaloszto 2017.07.19. 22:42:34

biztonsági igazgató. azonnal feljelent. mibe fogadunk hogy egy volt rendőr?

morpho 2017.07.19. 23:11:55

@morph on deer:
"Az meg, hogy egy E-jegyhez kell a személyi, ha ellenőrzik, az valami óriási!"

Ez engem is teljesen begyalult! Mi van?????? Személyi??? Hogyan???

2017.07.20. 06:12:59

@Beer Monster: Egyetértek, bár egy apró kiegészitést engedj meg nekem. Talán a legnagyobb ellenség a cég vezérkara maga és azok akik az ilyen embernek hatalmat adnak a kezébe.
Az ilyen emberek vezessenek kecskét, vagy magasfeszültségű villanyoszlop helyett --áramot. Arra még talán jók. De ha végképp nem megy semmi, akkor kapát, kaszát nekik !!

terrormaci 2017.07.20. 10:05:06

itthon nem tudással lehet pénzt keresni, hanem óriási arccal, amin kellően vastag a bőr. Nincs következménye semminek, ezt el kell fogadni.

Beer Monster 2017.07.20. 10:21:16

Ha egy tisztességes bíró elé kerülnek ezek az ügyek, az meg kellene vizsgálja a hamis vádat, és amennyiben felmerül, akkor feljelentést tennie miatta.

Zebu Lon 2017.07.20. 10:35:55

@morph on deer: Nincs igaza. A webalkalmazás jó irány - csak böngésző kell hozzá. A BKK biztonsági problémái nem platformfüggőek.

antisystem 2017.07.20. 10:42:24

Aki rossz minőségű terméket jó minőségű termékként forgalomba hoz, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
A büntetés egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekményt
a) jelentős mennyiségű vagy értékű rossz minőségű termékre,
b) bűnszövetségben, vagy
c) üzletszerűen követik el.
acton.hu/hu/adozas/jogkovetkezmeny/btk/91-verseny/696-415

morph on deer 2017.07.20. 12:04:59

@Zebu Lon:
"A webalkalmazás jó irány"

Az okostelefonokon?
És miért, ha szabad kérdeznem?

Minden normális, hasonló funkciókkal rendelkező egység, üzlet, hivatal, stb., saját applikációkat fejleszt a mobilokra, a weben futó - alapvetően a nem zsebben hordható méretű berendezésekre gyártott - alkalmazása mellett!
Mert így nem iktat be még egy - rendszszerint máshonnan származó - lépcsőt a kapcsolatba, ami többek közt biztonságosabbá teszi a használatot!

Elvben kehetséges, hogy ők mennek mind szembe a forgalommal, a BKK meg a helyes irányba, de én erősen hajlok ennek az ellenkezőjére.

Master Jmos 2017.07.20. 16:32:09

@jános515: Földművelő parasztjaink tiltakozni fognak!!

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2017.07.20. 16:55:22

@morph on deer: "Mert így nem iktat be még egy - rendszszerint máshonnan származó - lépcsőt a kapcsolatba, ami többek közt biztonságosabbá teszi a használatot!"

Ezért lehet az, hogy amikor az OTP appot letiltották a rootolt telefonokról a biztonságra!!! hivatkozva akkor az OTP javaslata az érintett készülékekre a weboldalas belépés alkalmazása volt :)

Érdekes egyébként, hogy desktop rendszereket az istennek nem jut senkinek az eszébe nativ appokkal telebaszni, hanem éppen a böngészőbe költözés az irány.

morph on deer 2017.07.20. 18:05:21

@eßemfaßom meg áll:
"... letiltották a rootolt telefonokról"

Ahogy mondod!
De ahhoz először bele kellet piszkálnod, ugye?
A root hozzáférés kb azt jeleni, mintha teszem azt az ajtózárat úgy alakítanád át, hogy csavarhúzóval nyíljon kulcs helyett, - végül is biztonságos, mert nincs mindenkinél csavarhúzó...

Ilyen esetben a böngésző valóban védhetőbb, a kérdés viszont az, hogy miért eleve a meghekkelt telefonokra kell alkalmazást tervezni?
Mert szerintem nem ez a normális megközelítés.
Ahogy az sem, hogy manapság nem támogatja egy alkalmazás az alapértelmezett (default) böngészőt, a Safarit ai iPhone-on!
Ez enyhén szólva is dilettáns megoldás, akárhonnan nézzük is!

Beer Monster 2017.07.21. 09:01:31

Ti miről beszéltek?
Ez egy komoly társadalmi zavar, nem egy számtech házi feladat.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2017.07.21. 09:04:10

@morph on deer: "De ahhoz először bele kellet piszkálnod, ugye?"

Nem feltétlen, n+1 telefonrol száműzték csak mert nyitott bootloaderrel jött ki a gyárból vagy mert épp olyanja volt az appnak. De ezek szerint nem értetted meg amit irtam. Az OTP szerint biztonságosabb rootolt/nyitott bootloaderes telefonnal a webes felületet használni mint ugyanezen a telefonon az appjukat.

"Ilyen esetben a böngésző valóban védhetőbb" Miért is?

"miért eleve a meghekkelt telefonokra kell alkalmazást tervezni?" Miért kell az appfejlesztőnek foglalkozni azzal, hogy a juzer a saját!!444!!! készülékén rendszergazda vagy nem rendszergazda?

Pilotax 2017.07.21. 16:46:04

Na most hol vannak a nagypofájú jogvédők? Az ilyen nyilvánvaló ügyek esetében lenne dolguk, és nem a bűnözők az antiszociális elemek védelmével kellene hergelni a polgárokat.

Zebu Lon 2017.08.03. 15:34:36

@morph on deer:
> És miért, ha szabad kérdeznem?"
> Minden normális, hasonló funkciókkal rendelkező egység, üzlet, hivatal, stb., saját applikációkat fejleszt a mobilokra, a weben futó - alapvetően a nem zsebben hordható méretű berendezésekre gyártott - alkalmazása mellett!
> Mert így nem iktat be még egy - rendszszerint máshonnan származó - lépcsőt a kapcsolatba, ami többek közt biztonságosabbá teszi a használatot!"

Mobil appal sem lehet megkerülni az adatbázis szervert, tehát ezt eleve be "kell iktatni" a rendszerbe. A mobil appal semmilyen "még egy lépcsőt" nem takarít meg senki. Pontosan a mobil app iktat be felesleges szereplőket a rendszerbe, hiszen fejleszteni kell olyan programokat, amiket aztán az alkalmazás boltokban el kell helyezni. Ráadásul a két nagy mobil oprendszerre teljesen külön kell fejleszteni, mert azok nagy mértékben eltérnek. Továbbá, ha ezek a mobil appok megvannak, akkor még nem érték el a nem-mobilos szereplőket (windows, linux, stb.), Viszont egy webes alkalmazás különösebb kinlódás nélkül minden platformon megy. Ha jól van megcsinálva, akkor igazodik a mobil képernyőhöz is és a 27 colos monitorhoz is.
A webes alkalmazás egyetlen feltétele lehetne probléma, mégpedig hogy mobilnet vagy wifi kell hozzá, de ez egy ilyen internetes alkalmazáshoz eleve szükséges - függetlenül attól, hogy mobil app vagy webes alkalmazás. A mobil appok nagyrészt az apple és a google profitja miatt "szükségesek".

morph on deer 2017.08.03. 16:39:11

@Zebu Lon:
Igen, alapvetően ez így van, egyetértek.
Ami engem zavar, hogy a webes megoldás sem működik mindenen, csak a Chrome a megfelelő neki.

Én pl iPhone-t használok, azon a jegyek és például a beszállókártya offline is elérhető a "Vallet" appban. A vásárláskor általában választható, hogy akarom-e, hogy ott elérhető legyen, és ennyi.
Tehát többször nem kell hozzá internet-kapcsolat, hogy használjam!

Lehet, hogy nem ártana egy ilyen, vagy hasonló megoldást bevezetni a BKK-nál is, sokkal egyszerűbb így az élet!
Szerintem.
süti beállítások módosítása