Gondolom önöknek is feltűnt, hogy karácsony körül egyszerűen összeomlott a posta. Azóta viszont egyre több olyan hír érkezik, hogy minden rendben, a posta helytállt, kézbesített minden csomagot időben. Nem is ragadtattam volna magam arra, hogy leírjam a saját tapasztalataimat, de egyszerűen kiverte nálam a biztosítékot az Origo cikke, ami szerint a posta állta a sarat a karácsonyi csomagrohamban.
Nos, nem. Nagyon nem.
Nem akarok ítélkezni, de bemutatnám az érem másik oldalát, és elmesélem, hogy én mit tapasztaltam a posta csomagszállításából karácsonykor és azóta:
nyolc novemberben rendelt csomagból négyet még
mindig nem kaptam meg.
Tavaly november elején elkezdtem azon gondolkozni, hogy jó lenne megvenni most már a karácsonyi ajándékokat, nehogy az utolsó pillanatokban kelljen valamelyik plázában, a tömegen átverekedve megvennem idén is a meglepetéseket a családnak. Személy szerint nem vagyok azon szkeptikus vásárlói csoport tagja, akik nem mernek interneten vásárolni. Eddig nem volt semmilyen kellemetlen tapasztalatom, és megkaptam a kívánt terméket kb. 10-20 napon belül.
Ebből kifolyólag november elején azzal számoltam, hogy legrosszabb esetben is karácsonyra meg kell érkeznie a nyolc ajándéknak.
Külön figyeltem arra, hogy ne olyan oldalról rendeljek, ami 30 napon túli postázást ígér.
Ezek mind 2-3 ezer forintos termékek, hogy ne kelljen a vám miatt aggódnom. A 8 csomagból 7 kapott nyomkövetési számot, mert sajnos az egyikre nem kértem ilyen szolgáltatást.
Két csomagom megérkezett tíz nap múlva november közepén. Gondoltam, szuper, hogy nem kell sorban állnom, kínlódnom, hanem szépen otthon kiválasztom, amit szeretnék, és a posta gyönyörűen kihozza.
Időközben jött képben a nyugdíjasok 10 ezer forintos Erzsébet-utalványának kiszállítása. Ezt még karácsony előtt akarták kivitelezni
Kitérőleg: ezt már akkor sem értettem, mivel alapvetően majdnem 3 millió ember részesül nyugdíj ellátásban. Erre kitalálták, hogy az amúgy is kiemelkedő bérezésben részesülő kormányhivatalnokok fogják kiszállítani az utalványokat. Ezen jót mosolyogtam, egyrészt az ötlet abszurditásán, másrészt zseniális a politikai cél, hogy karácsonykor becsönget a nagyszülőkhöz az önkormányzatról egy hivatalnok és pár kedves szó, vagy valamilyen rezsicsökkentős, „Magyarország jobban teljesít” szórólap kíséretében átadja a pulykapénzt.
Aztán gyorsan rájöttek, hogy ez mégsem lesz jó, mert nem fogja tudni logisztikailag egyik önkormányzat sem ezt kivitelezni, illetve hatalmas terhet róna a hivatalnokokra, és iszonyat többletköltséget vonzana maga után egy ilyen akció. Semmi gond végül karácsony előtt kb. két-három héttel bejelentették, hogy a posta mindenkihez kiszállítja az utalványokat legkésőbb az ünnepekig. Ekkor már sejtettem, hogy fennakadások lesznek a csomagszállítások terén.
Karácsony előtt két héttel már elég türelmetlen voltam, és sokszor próbáltam telefonálni a postának, de hiába, mivel az ügyintézők a megnövekedett hívások száma miatt elérhetetlenek voltak. Vártam egyébként még két tértivevényes belföldi levelet is. Szóval bementem a postára, ahol kisebb tömeg várakozott a csomagjaira, leveleire. Két ügyintéző foglalkozott a tömeggel, és két ügyintéző kizárólag az utalványokkal. Csak olyanokat láttam utalvánnyal, akiknek valamiért értesítőt dobtak be, és elkeveredett az utalványuk. Két és fél óra várakozás a postán lévő embereket is összehozza, és elmondásaikból tudom, hogy
volt olyan, aki ötödik alkalommal volt benn a postán az utalványa miatt,
és már inkább érezte, hogy keserédes lesz az ebből vásárolt karácsonyi szaloncukor, pulyka, minthogy hálás lenne az utalványért (amit amúgy nem lehet bárhol elkölteni).
Miután sorra kerültem, közölték, hogy a csomagok kiszállítás alatt vannak, és fáradjak be egy másik napon az értesítővel, legyek türelemmel, vannak csúszások. Nem értettem, mert a csomagok egy része a nyomkövetés alapján már az illetékes postafiókban volt, és több napon keresztül is azt jelezte a rendszer, hogy kiszállítás alatt van, holott nem kaptam semmit, értesítőt sem. A postán azonban, azt mondták, hogy nincsenek bent a küldemények, és nem tudnak mit tenni, higgyem el, hogy megkapok mindent.
Időpontot azonban már nem mertek ígérni.
Visszamentem két nappal később és végig álltam a sort még egyszer, mivel nem vagyok olyan ember, aki azonnal konfrontálódik az ügyfélszolgálatokon. Megkérdeztem ismét, hogy mit tudnak, és ugyanazt a választ kaptam. Mivel már közel volt a karácsony, ezért én is erélyesebben jeleztem, hogy szükségem van az ajándékokra, mert halál ciki, ha nem tudok senkinek semmit adni. Mondták, hogy rendben utána néznek, és addig is várjak. Kedvesek voltak az ügyintézők, úgyhogy vártam még egy órát nagyjából, mire megjelent az ügyintézők főnöke, és személyesen adta át a tértivevényes levelek egyikét, ami majd két hete állt a postán. (Emiatt az elkésett levél miatt nekem egyébként plusz költségem keletkezett, de ebbe most ne menjünk bele.) Mondtam, hogy legyen kedves még pár csomagnak utána nézni. Mondta, hogy persze, adjam az azonosítókat.
Vártam 20 percet, és megkaptam még egy csomagot. Ezek voltak elvileg „kiszállítás alatt”.
Mondta a hölgy, hogy sajnos iszonyatos csúszások vannak, és a többi csomagomnak is utána járt, de azok még valószínűleg a ferihegyi elosztóközpontban állnak a vámon. Mivel hálás voltam, hogy valamit sikerült megszereznem, ezért megköszöntem és hazamentem.
Karácsony előtt két nappal, már tudtam, hogy semmi más nem fog megérkezni,
ezért mint az őrült vásároltam egy plázában és idegeskedtem egy sort (pont ez az amit amit el akartam kerülni).
- Két ünnep között próbáltam még intézni valamit a csomagokkal kapcsolatban, de nem jártam sikerrel.
- Nincs ugyanis személyes ügyfélszolgálata a Magyar Posta vámügynökségének. (Ezt először el sem akartam hinni.)
Aztán e-mailen keresztül sikerült még kiderítenem, hogy vámkezelést rendeltek el egy amúgy nem vámköteles 1000 forintos telefontöltőre és egy 3000 forintos füllhalgatóra. (Amennyiben vámot kell fizetnem, úgy 3000 forintos plusz költségem keletkezik a vámeljárás miatt, plusz a vám és áfa. Kezdtem aggódni, de megnyugtattak, hogy ha kitöltöm a papírokat és bizonyítani tudom számlakivonattal, hogy tényleg kisösszegű vásárlás volt, úgy nem kell fizetnem. Január elején így még kézhez kaptam két csomagot.
Január közepe van, és már csak 4 csomagot várok, ezek közül kettőről semmit nem tudok.
(Arról, amelyiknek nincs nyomkövetési száma, már lemondtam teljesen.) Kettő pedig a feladó szerint Ferihegyen áll a vámon, a posta szerint még nem érkezett be az országba, de az is lehet, hogy még nem kapott érkeztető kódot.
Úgyhogy ennyit a postáról.
Arról is sokat hallani, hogy alig van munkanélküliség. Sőt. mindenhol munkaerőhiánnyal küzdenek. Ezt is az okok között tüntették fel, amiért csúszás volt a megnövekedett csomagszám miatt. A munkaerőhiányra csak azt tudom mondani, hogy kevésbé gondolkodnánk a külföldi munkalehetőségeken, ha a cégek a mai albérletárakhoz képes nem ilyen alacsony bérért kínálnának munkát, ráadásul nem olyat, ahol két, három ember feladatát kell elvégezni egy embernek.
A megnövekedett csomagszámra való hivatkozás a posta esetében meg egy vicc. Egyszerűen számítaniuk kellett volna arra, hogy karácsonykor több csomag lesz, mint az év többi részében. Sőt már most borítékolható, hogy jövő karácsonykor is megnő a levél- és csomagküldések száma.
Lehet arról cikkezni, hogy rendben lezajlottak a kiszállítások és nincsenek csúszások, de ez nem igaz. Ma beszéltem egy ügyintézővel, és ő mondta, hogy semmivel sem jobb a helyzet, mint karácsonykor.
(Kép: 24.hu)