B1 blogcsalád



Miért katasztrófa a budapesti olimpia ötlete?

2015. június 23. - nickgrabowszki

Nézzük, mit tudunk.

  1. A magvalósíthatósági tanulmány 774 milliárd forintra becsüli a költségeket.
  2. Ez a duplája a 4-es metróénak, amelyik több mint 10 évig épült, és amelybe majdnem belerokkant Budapest.
  3. A valódi költségek viszont 5000 milliárdnál is többre tehetők.

De azért a Közgyűlés, meg az emeritus bajnokok egyként állnak ki a terv mellett, hogy Csepel rendezze a 202-es olimpiát. Hiszen hol lesznek ők már akkor? Terveink szerint mi viszont még itt leszünk.

Ami érdekes, hogy Orbán ezúttal nem veszi a vállára az ötletet, noha a legutóbbi terv éppen az övé volt. (2001-ben Lausanne-ban, Samaranch elnöki szobájából kijövet dobta be a 2012-es budapesti olimpia ötletét, anélkül hogy - talán az egy Szájeren kívül - bárkit megkérdezett volna.)

Előtte Rákosi elvtársnak volt még ilyen ötlete,

de csak Sztálin halála után, mert a nagy tanítót csak nem előzhettük meg ilyen fontos dologban.

Ezek a monumentális, megalomán ügyek három dologra alkalmasak:

  1. valamelyest forgatják az adott város nevét a világ turistáinak tudatában,
  2. az adott diktátor emlékművet állít magának a népnemzet elméjében,
  3. csődbe viszik a nem elég nagy országokat.

Orbán ezúttal csendben várja, hogy kész tények elé állítsák: ha majd rábólint a tervre, akkor ő egyáltalán nem egy megalomán, voluntarista autokrata, csak a népnemzet nyomásának engedelmeskedik, amikor majd beáll az olimpiai mögé. A MOB közgyűlése, meg a székesfővárosé már beállt, és bár olimpiát még mindig város rendez,  a kormánynak garanciát kell vállalnia a költségekre, szóval a végső szó az Orbáné.

És ő majd kegyesen rábólint a nép kívánságára.

guardathen.jpeg

(A 2004-es athéni olimpia létesítményeinek állapota 10 év után. Érdemes ránézni a többire, és fölmérni, mit láthatunk Budapesten majd a 30-as években.)

Ami pillanatnyilag zajlik, az a közvélemény megdolgozása (hasonlóan a bevándorlásügyi álkérdőívhez és teljesen igazi plakátkampányhoz), miközben a dolgok már eldőltek. 770 és a több mint 5000 milliárdos költségbecslések közötti eltérést az magyarázza, hogy

az infrastruktúra kiépítése fű alatt már zajlik.

Az persze váratlan volna, ha a nominális 774 milliárd nem emelkedne két, esetleg a háromszorosára. A vizes VB büdzséje például egyetlen nap alatt tudott megduplázódni, és és hol van még a vége. Remek lehetőség ez az építőipar meglódítására (lásd még: átmeneti GDP-növekedés), valamint a kormányközeli vállalkozók felhizlalására (lásd még:a nemzeti oligarchák rendszere).

Pici szépséghibája a dolognak, hogy mindez az állampolgár adójából történik. Voltaképpen semmi más, mint a jövedelmek konvertálása adók útján az egyik szociális rétegtől a másik felé. Mint az oligarchia szóból és Matolcsy 27 százalékos áfájából egyaránt következik,

ez aggregáció, a sokak felől a kevesek irányába történik.

Az orbanomics dübörög, Magyarország gond nélkül megengedhet magának egy olimpiát, hamár a nép (meg Csepel) olyannyira követeli. Ez pl. abból is jól látszik, hogy az olimpia támogatása után a Fővárosi Közgyűlés járatritkításokat helyezett kilátásba, ha nem fizeti ki valaki (főleg a kormány, tehát az állami költségvetés, tehát az adófizetők) a BKV 25 milliárdos adósságát.

Az LMP-s és a DK-s képviselőt, meg Pokornit leszámítva ettől még mindenki azt gondolta, hogy a magyar nemzet egységét nagyon jól szolgálja majd az olimpia.

A szerb határra tervezett kerítés nyilván nem viszi csődbe az országot, váratlan módon Matolcsy jegybankelnöksége se volt elég, Paks2-nek viszont már komoly esélye van erre. Az olimpiai ötlet minden bizonnyal nagy segítség lesz ehhez. De ha még így se menne, akkor tervezhetnénk Mars-expedíciót vagy egy újabb Kheopsz-piramist is.

De Paks2, meg az olimpia bizonyára önmagában megteszi majd,

Görögország utat mutat.

Valójában a Fidesz-féle politikai elitnek ez az utóbbi ötlete is annyira irracionális és komolytalan, hogy foglalkozni se volna szabad vele. És mivel ez nem netadó, hogy közvetlenül zsebbe vágóan érintse a magyar polgárokat (hiszen csak közvetve és hosszútávon érinti), át fog menni a terv, téphetjük mi a szánkat bármennyire.

Bízni, már csak abban lehet, hogy a NOB-ban nem ülnek az Orbánnak olyan cimborái, mint Blatter volt a FIFÁ-nál, és kiröhögik a magyar pályázatot. Az UEFÁ-nál vagy három EB-kandidálást röhögtek ki, így csak a vesztegetési pénzt bukta el Magyarország.

Ha itt is csak a korrumpálási költségeket kellene fizetni, és nem a teljes rendezés árát, akkor még

olcsón meg tudnánk úszni Orbán és az arrogáns, megalomán, voluntarista Fidesz-elit igen drága hobbiját.

Nem biztos, hogy jobban járnánk, ha a katonásdi volna a hobbijuk, mert a háború igen költséges dolog. De valószínűleg rosszabbul sem.

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr967566878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyorgy Nagy 2015.06.23. 17:32:37

Nemzeti konzultációt olimpia ügyben! Sokkal fontosabb dolgokra kéne ezt a pénzt elkölteni! Azèrt kell rendezni hogy a TAPLÓ videki fiuk még több lakást vegyenek a svábhegyen vagy a Pasa parkban? Vidèki fiuk takakatodjatok és a össze grundolt saját pènzetekből szorakozzatok ne a mi adó forintunkból !

Trackers 2015.06.23. 17:35:40

Az MSZP házi blogjának illene tudnia, hogy a teljes MSZP-s frakció Budapesten támogatta az Olimpia ötletét.

Vagy csak ravaszul azért támogatták, hogy utána szidhasság a bloggereik a blog.hu-n.

Gulyo 2015.06.23. 18:08:40

Nem kapjuk meg...remélem

Tudományos libsizmus 2015.06.23. 18:54:49

Hány népvándorlót lehetne ebből a pénzből kistafírungozni!

Exploiter 2015.06.23. 18:55:20

Remélem ez valami vicc

vackor1 2015.06.23. 18:57:50

Bocsánat , de ez annyira ideillik, ugyanerről szól , ugyanilyen tényekkel alátámasztva, jól megírva.
Kíváncsi vagyok kik kommentelik ide is ugyanazokat majd.. :))

europakavezo.blog.hu/2015/06/22/nem_kell_budapesti_olimpia#comment-form

paráznabillegető 2015.06.23. 19:10:08

fel kell rakni magyarországot a térképre!
olimpiát budapesten!
vagy bélapátfalván...

Furusina 2015.06.23. 19:51:00

A '90- es évek világkiállítását, annak elnyerése után menet közben visszamondtuk, igaz a Horn kormány tette ezt. A mostani, Orbán Pajtás lelkét melengető fölbuzdulásnak a szokásos komplex haszna van a Fidesz számára. Legfölül, a propaganda erő, alatta a látens pszichológiai effektusok, amelyek a kormány és a nép eggyé válását segítik, ezek alatt az állami megrendelések által növekedő gazdaság és munkahely teremtés, ami fogyasztás növekedést eredményez, majd legalul az építkezéseken keresztül kiosztható-ellopható rengeteg-rengeteg Huf. A Gyurcsányék annyit loptak, amennyit az eszük fölért, de hála Istennek, nekik nem volt ennyi eszük hozzá, de választói támogatottságuk sem. Egyetlen olyan ügybe belebuktak volna, amik ezt a 'kormány' tucatjával jellemzik, és ez sajnos a nemzeti-keresztény országlakosok számára nagyon súlyos kritika.

Szalay Miklós 2015.06.23. 20:32:55

Én is írtam egy frappánsat a témáról:

egyvilag.blog.hu/2015/06/23/egyeb_a_magyar_olimpiarol_roviden

Plusz van benne egy link, amelyen összeszedtem, hogy milyen érdekek keringenek az olimpia ügye körül.

Netuddki. 2015.06.23. 20:49:33

Olimpiát ide! Egyszer élünk, csuhajja, utánunk a vízözön...

Le Orme 2 2015.06.23. 20:55:23

'"770 és a több mint 5000 milliárdos költségbecslések közötti eltérést az magyarázza, hogy" semmi nem magyarázza. 4230 milliárd forint többlet? Mindkét szám támadható. Az ilyen megarendezvények pénzügyileg nem nyereségesek, de ez a poszt ócska, tényszerűtlen fröcsögés.

2015.06.23. 20:56:37

@Trackers: "Az MSZP házi blogjának illene tudnia, hogy a teljes MSZP-s frakció Budapesten támogatta az Olimpia ötletét."

Ez értelemszerű: a maszop ugyanolyan nemzetrontó kommunista ivadékokból alakult, mint a fidesz. Aki az olimpia ötletét támogatja, az Görögország sorsára akarja juttatni az országot, ezért jó lenne, ha legalább a fidesztolvaj maffia figyelne egy kicsit: ha a görögök sorsára juttatják az országot, már nem lesz honnan lopni. Egyszerű logika, a képzettebb tolvajok ebből értenek.

2015.06.23. 21:11:10

Amúgy ez az olimpiai mizéria a szokásos Habony-művek féle figyelem eltérítés az ország fideszesek által való teljes kirablásáról. Dehogy lesz itt bármikor is olimpia: ennyi erővel Luxemburg, Andorra, Vatikán vagy Monaco is pályázhatna, mert kb. ugyanolyan nézőszámot hozna. Egy átlagos hazai szavazó túl ostoba ahhoz, hogy ezeket a dolgokat felmérje. Holnap meg lehet védetni az olimpiát a retkes kommunista cöf bagázzsal.

Weißkopf 2015.06.23. 21:33:01

Egyetértek Furusinával, Hornék egyik első (és jó) döntése volt a világkiállítás lemondása. Abba is belerokkantunk volna, az olimpiába is belerokkannánk (persze a fideszes csókosokat kivéve, akik vastagra keresnék/lopnák magukat a bizniszen). Csak abban bízom, hogy a döntéshozók komolytalannak ítélik Bp. pályázatát, így csak valóban a kenőpénzt bukjuk el.

Le Orme 2 2015.06.23. 21:49:20

@Weißkopf: A világkiállítás valamennyi helyszíne megépült és üzemel ma, az ELte lágymányosi campusaként és a körülötte kiépült infocégek irodáiként . Az éppenséggel nem lett volna veszteséges, hanem hozott volna a konyhára.

gizmo26666 2015.06.23. 22:03:37

Persze, ha a baloldal támogatná az olimpiát, akkor fantasztikus üzlet lenne mi?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.06.23. 22:04:46

Csatornafedelet szintbe? Olimpia helyett engem ez tenne boldoggá.

Tudományos Iibsizmus 2015.06.23. 22:37:12

@Le Orme 2: Hülye vagy gyerek. Az ELTE ottani északi és déli tömbje is az ELTE megbízásából készült, köze nem volt a világkiállításhoz.

Tudományos Iibsizmus 2015.06.23. 22:38:19

Budapesti olimpia nem lesz. Felcsúti lesz!

Furusina 2015.06.23. 22:42:26

@Le Orme 2: Ha minden kész volt, már csak a nyereség bekasszírozása volt hátra, akkor miért is mondtuk vissza?

Le Orme 2 2015.06.23. 22:57:39

@Tudományos Iibsizmus: "köze nem volt a világkiállításhoz" mert nem volt világkiállítás, így kicsit később épült meg
"miért is mondtuk vissza?" a Szadesz koalíciós kritériuma volt, azért

isapur 2015.06.23. 23:01:54

Sose fognak nekünk olimpiát ítélni. De 1. gumicsontnak jó; 2. tanulmányokat jópénzért lehet gyártani hozzá, pláne hogy sosem kell majd azokat megvédeni, hiszen ld. első mondat. Pénzszivattyú professional.

Punxsutawney Mormota 2015.06.24. 00:27:40

@Tudományos libsizmus: És hány elmeroggyant kommentet írhatnál ennyi pénzből, ugye?

Krio.Me.Tu (törölt) 2015.06.24. 03:36:21

@isapur: reméljük Budapest sose kap olimpia rendezési jogot, kész csőd lenne
A modern, 21. századi világsportesemények csak nagy országokban rendezhetők úgy, hogy akár halvány esélye is legyen a megtérülésnek.
Magyarországon totál irreális. Persze előtanulmányok, mindenféle tervek elvisznek majd pár tízmilliárdot.
a stadionokra sincs semmi szükség... Én sportolok a magam örömére, az állam ahhoz semmivel se járul hozzá. A profi sportoknál visszataszítóbbat keveset tudok. Ha multik pénzelik a klubcsapatokat, azt se értem miért jó (ilyen multik termékeit nem is veszem meg), de ha állami pénz megy el sportokra, sportrendezvényekre, azt meg egyenesen bűncselekménynek tartom.

lobster thermidor 2015.06.24. 07:21:23

@Trackers:

Azok pont olyan gazemberek, mint a fidesznyik tolvajok! Nyilván nekik is csurran - cseppen valamicske, egy ekkora tömegű elköltendő közpénzből. És persze ha már korrupció, hát nyilván van az a pénz, amivel a fidesz megveszi őket is.

bandiras2 2015.06.24. 07:54:14

Nos, hosszú idő óta ez a blog első értelmes megnyilvánulása, viszont van egy olyan érzésem, hogy @kopasz barmok országa:
Megmondta a tutit.
Csak aztán nehogy véletlenül elnyerjük a pályázaton, mert Irgalmatlan nagy lebőgés lenne ahogy rápörögne a teljes magyar PR ipar, majd a fővállaklozók al-al-al-al-al-al-al-al-alvállalkozói láncolatain elfolyna az egész pénz 10x-ese, és még csak az alapok lerakásánál tartana az egész hülyeség mire megkezdődnének a játékok. Megmondták az előttem szólók, még egy francos futball EB-hez is kevesek vagyunk a francos stadionjainkkal is.

Alick 2015.06.24. 08:16:06

@Trackers: "a teljes MSZP-s frakció Budapesten támogatta az Olimpia ötletét."

A színfalak mögött - zsebre dolgozva - mindig is működött a Fidesz-MSZP nagykoalíció. A sanda szándékok, belsős érdekek iránti gyanakvást érdemes mindig a teljes politikai elittel szemben fenntartani...

Muad\\\'Dib 2015.06.24. 09:06:56

Ide kívánkozik, hogy KIZÁRÓLAG a teljes ellenzéki oldal által folyamatosan fikázott lmp szavazott az olimpia ellen. Még a dk is csak tartózkodásig jutott. Szóval illene az ehhez hasonló megmondomatutit blogoknak a saját házuk táján söprögetni. Mondjuk az egyik kedélyes levélváltás során rákérdezni a pártközpontban, hogy akkor most miafasz?
Mert az olimpia megrendezésének ötlete - az ország jelen helyzetét figyelembe véve - baromság, tehát aki nem ellene szavazott nyilvánvalóan hülye, populista, vagy mutyizós.

Pilotax 2015.06.24. 09:31:51

A talán leglényegesebb kérdésről meg mindenki hallgat és lapul, mint sz…r a fűben. Az elmúlt ide s tova 150 évben az ország adófizetőinek pénzéből mindig Budapest kapta a legtöbbet – nem én találtam ki, hanem gazdaságtörténészek bizonyították -. Minden lényeges fejlesztést a főváros kapott, messze a gazdasági teljesítőképességének határain, és létszám arányán túl . Ha megvalósul az olimpia, a vidéknek annyi. Ötszáz év sem lesz elég, hogy visszakapaszkodjon. Épeszű állampolgár, aki csak egy kicsit is figyelemmel kíséri az ország állapotát nem akarhatja, hogy az - többek között Paks 2., értelmetlen és teljesen kihasználatlan stadionok, négyes metró stb.- az olimpia vigye el azt a pénzt amit a vidék felzárkóztatására is lehetne fordítani. Népszavazást követelek az olimpia ügyében, hogy akarjuk-e a vidékiek vérének teljes lecsapolását?! A vidékieknél pl. a tömegközlekedésből szinte csak a tömeg van meg. Elképzelhetetlennek tartom, hogy majd tíz éven keresztül az ország erejének szinte minden szabad – de más értelmesebb célokra is fordítható - forrását egy presztízsrendezvényre költsük. Nincs épeszű politikusunk, aki belátná, hogy egy hazánk méretű és gazdaságú országnak, még ha jól is élnénk – de nem élünk jól – nincs elegendő ereje egy ilyen rendezvény finanszírozására?
Meg kell kérdőjeleznem mindazok realitás érzékét, akik minden tisztán látható érv ellenére egy ilyen az országot teljes romlásba vivő álommal - a vidékiek részére rémálom - akarnak maguknak örök emléket állítani.

igazi hős 2015.06.24. 09:46:44

@Muad\\\'Dib: Ahogy a Fidesz is mindent megszavazott Medgyessy 100 napos programjából (pedig ők adták át a kasszát, tehát ők tudták a legjobban, hogy kész csőd a terv), ugyanúgy a maszop is beáll minden látványos néphülyítés mögé, pláne ha ilyen távoli jövőbeli dologról van szó. Tehát a 3 lehetőségből (hülye, populista, vagy mutyizós) a 2. vagy a 3. jöhet szóba.

bsand 2015.06.24. 10:19:16

Jó lenne, ha minden magyarnak lenne egy földgömbje otthon és amikor valami hihetetlen nagynak gondolja nemzetünket, akkor rápillantana a gömbre és megpróbálná megkeresni rajta ezt a "minden nemzet által ismert országot" és akkor rájönne hol a helyünk.

Netuddki. 2015.06.24. 10:22:38

@bsand: Ó, az orbán gondoskodott róla, hogy ismert legyen Magyarország. Csak sajnos inkább hírhedt mint híres...

Alekinyo 2015.06.24. 10:34:51

@bsand: Igaz! Azért mert Közép Ejrópában vagyunk, az nem jelenti azt, hogy a világ közepén is :)
Szeretném mondani a tanulmányok megrendelőinek, hogy hihhetetlen tanulmányokat tudok írni, főleg papírfecnikre. (vasárnapi zárvatartás) Ja, és utólag, ha nagyon firtatják :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2015.06.24. 11:06:36

- Zolim, nincs egy pohár tinta?
- Parancsoljál Jolim, pia!
Jól hánytat és olcsóbb, mint a
Butapesti olimpia!
:)

cselaxi 2015.06.24. 11:57:16

@Trackers: Az "elmúttnyócévben" mindent megszavazott a Fidesz, amiből bukta volt várható q:-)

Trackers 2015.06.24. 11:59:24

@kopasz barmok országa: @lobster thermidor: @Alick:

Értem, de ez nem ad magyarázatot arra, hogy az MSZP háziblogja erről semmit sem tud.

kosztarovics bácsi 2015.06.24. 12:18:30

Akkor lenne ez tök jó buli, ha gyurcsótány et. találta volna ki ugyi?

2015.06.24. 12:21:17

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Egyetértek. Hozzátenném még az északnyugati M0-t, ha megengedtetik.

csak egy néző 2015.06.24. 12:57:15

@kosztarovics bácsi:
Tata egyszerű vagy, mint a faék.
Olvasgass egy kicsit.
2008-ban
"A másik nem kevésbé fontos kérdés persze az, hogy mindez mennyibe kerülne. Nyilván sokba, nagyon sokba. Sőt, az elmúlt 15 év elegendő volt arra is, hogy azt, hogy mi az a nagyon sok, azt némiképp precizírozzuk: 2009-es áron számolva ez majd 4000 milliárd forint, ami nyilván nem annyi lenne, mert még soha senki nem tudta annyiból megrendezni az olimpiát amennyiből tervezte."

2010-ben
"E szerint az ötkarikás játékok több mint 3800 milliárd forintot emésztenének fel."

2014-ben
"Mivel a Nemzetközi Olimpiai Bizottság a nemzetközi társrendezést is lehetővé teszi, Budapestnek érdemes lenne összefognia Béccsel és Pozsonnyal a 2028-as olimpiáért – mondta a Napi Gazdaságnak a TriGránit elnöke, Nyúl Sándor, aki a Budapesti Olimpiáért Mozgalom egyik alapítója és kuratóriumának tagja. Úgy véli, 5000 milliárd forintba kerülne"

2015-ben
"Magyar Olimpia, csak nettó 774 milliárdért"

Tatus, ha csak egy lakásfelújítást megtervezel még ott is szorozni kell 2-vel a végösszeget és akkor még nem is loptál magadtól.

recommented 2015.06.24. 13:02:35

@Gyorgy Nagy: vidékizni kb. ugyanannyira faszság, mint olimpiázni, ezzel nem jutsz előre. A te őseid hány generáció óta élnek Budapesten?

recommented 2015.06.24. 13:03:52

Az Olimpiához: 0 esélyünk van rá, hogy megkapjuk a rendezés jogát, ez inkább csak jó ürügy néhány milliárd elsíbolásához.

♔bаtyu♔ 2015.06.24. 14:09:59

Szerintem több százezer IMF hitelből finanszírozott munkanélküli cigány jóval nagyobb pénztemető mint a stadionok.

csak egy néző 2015.06.24. 14:19:35

@♔bаtyu♔:
Abból az 1 millió munkahelyből adjál nekik is.

csak egy néző 2015.06.24. 14:27:49

@♔bаtyu♔:
Ha ez ekkora pénztemető, akkor tényleg kellene még minden faluba egy pancsó aréna.

♔bаtyu♔ 2015.06.24. 14:29:15

@csak egy néző: Mi a gondod, már a megyei jogú városoknál tartanak.

csak egy néző 2015.06.24. 17:00:33

"A Kőgazdag Azerbajdzsán megfontolja, hogy versenybe szálljon a 2024-es olimpia rendezéséért.
Ezt Azad Rahimov sportminiszter nyilatkozta kedden, hozzátéve, az azeri rendezéshez szükség lenne arra, hogy a NOB csökkentse a rendező országra rótt terheket.

“Pillanatnyilag túl nagyok az elvárások, lehetetlen, hogy Azerbajdzsán olimpiát rendezzen anélkül, hogy további óriási beruházásokra kényszerülne azokon túl, amelyek a jelenleg Bakuban zajló Európa Játékokra megvalósultak.”

Példaként a nyitó- és záróceremóniára előírt 80 ezres stadiont hozta fel. Az új bakui stadion 68 ezer fős."
süti beállítások módosítása