Szinte megszokottnak is tekinthető, hogy Magyarország legnagyobb támogatottságú pártja úgy fordul rá a választási kampányra, hogy nem mondja meg, mit tenne győzelme esetén. De azért pontosan lehet tudni, milyen idők jönnének Orbán újabb országlása alatt.
"Folytatjuk" – szólt a Fidesz kidolgozott, szofisztikát programja 2014-ben. Ennyi. Pontosabban: ennyike. Ennél részletesebb választási program megalkotását nem tartották fontosnak az állampárt vezetői. Tegyük hozzá: ezt legalább betartották. Valóban folytatták a klientúraépítést, oligarcháik kitömését adószázmilliárdokkal, a nekik nem tetszők dehumanizálását, az ellenségkeresését és kijelölést. 2018-ban talán már ennyit sem kapunk az állampárttól – persze nincs is rá szükség: pontosan látjuk, mik Orbán szándékai egy újabb győzelem esetén.
Például a neki nem tetsző civilek teljes és totális likvidálása. Természetesen kizárólag a választások után. Egy győzelem ugyanis – szerintük – legitimálja majd a jogállami normák újabb semmibe vételét. Márpedig az a kodifikációs okádék, amit a kormány beterjesztett a parlament elé, épp ezt készíti elő.
Lássuk, kiket venne le a térképről a Stop Sorossal Orbán:
– minden szervezetet, amely "érdekérvényesítő tevékenységet, kampányt folytat, vagy ezek szervezésében részt vesz,
– a jogalkalmazói gyakorlat befolyásolására törekszik,
– Magyarország területének a személyek határátlépésére irányadó szabályok uniós kódexéről szóló, 2016. március 9-i (EU) 2016/399 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. cikk 2. pontjának megfelelő külső határ szerinti határvonalán, illetve határjelénél határmegfigyelést tart, határmegfigyelést szervez,
– információs anyagokat készít vagy ilyenre megbízást ad,
– hálózatot épít, illetve önkénteseket toboroz,
– közvetlenül vagy közvetve külföldről származó pénzbeli vagy vagyoni jellegű juttatást használ fel,
– pénzbeli vagy vagyoni jellegű juttatást nyújt."
Az idézet a most benyújtott törvénytervezetből származik.
Lássuk részletesebben, kire-mire is terjedne ki a szankcionálás.
Az ugye eddig is egyértelmű volt, hogy nincs olyan civil szervezet, amely bármely módon támogatná, szervezné az illegális migrációt. Ez ugyanis embercsempészetet jelentene, amelyet a törvények most is szankcionálnak. Épp ezért kellett finomítani, pontosítani a normaszövegen. Most már olyan tevékenységek is büntethetőek lesznek Magyarországon, amelyeket, ha nem menekültekkel kapcsolatban végeznek, kifejezetten támogatandóak:
– büntetendő lesz a menekült anyanyelvén tájékoztató anyagot készíteni a magyar jogrendről, a menekültügyi kérelem beadásáról, az eljárások lefolytatásáról. Ha ugyan ezt hajléktalanoknak, vagy mélyszegénységben élőknek adja valaki, még talán segíti is az állam.
– Érdekérvényesítő tevékenységet végez: csak sejtjük, de nagy valószínűséggel ebben az esetben a jogi segítségnyújtást akarja a kormány ellehetetleníteni. Ez az egyik legmeredekebb ötlet az egészben, ugyanis ha a civil jogvédő szervezetek nem adnak ingyenes jogi védelmet menekülteknek, akkor majd az állam. Ugyanis alkotmányos kötelessége, az adófizetők költségén. Ám ha jogvédő civil szervezet az ellenzék vezérét segíti a bíróságon, az nagyon is rendben van.
– Jogalkalmazót befolyásolni – erős gumiszabály, ha nem itt élnénk, nem is értenénk, miről van szó. Így azonban tudjuk: az Európai Unió és az ENSZ által társfinanszírozott programok szervezése a bírák felvilágosítására. Ilyet eztán Magyarországon nem lehet majd csinálni. Már persze, ha menekültekről van szó. Ha másról, akkor hajrá.
– Bármennyire is itt élünk, a határmegfigyelés szervezése és tartása még számunkra sem világos fogalmak. El sem tudjuk képzelni, magyar állampolgárok miként figyelhetik meg a magyar határt a magyar oldalról illegálisan.
Bár ezek is joggal verik ki a jogállamiság biztosítékait, még sem ez a legordítóbb az egészben tervezetben, hanem a bírósági jogorvoslat lehetőségének kizárása. A törvény mindössze annyit tenne lehetővé, hogy az illegális migráció támogatásával megvádolt szervezetek a belügyminiszteri eljárással szemben, ha abban eljárásjogi aggály merül fel, a kormányhű emberekkel feltöltött közigazgatási bírósághoz forduljanak. Ám ez a gyorsított eljárás sincs halasztó hatállyal a belügy döntésére. Az alapállítással, majd az esetleg szankciókkal bírói felülvizsgálatnak helye nincs. Az egészet pedig Polt Péter narancsos ügyészsége vezényli le.
A legárulkodóbbak azonban a tervezettben szereplő dátumok. Bármikor is fogadja el a jogszabályt – bármilyen formában – a parlament, az első csapás a civilek legkorábban nyár közepén-végén kapják. A tél kezdetére pedig Magyarország Orbán számára nem kívánatos civilektől mentes övezet lesz.
Na akkor lesz igazán haddelhad, akkor lesz hangos minden nemzetközi fórum Orbán nevétől és Magyarországtól. Talán még egy másfél ezres tüntetést is összehoz idehaza az ellenzék. Csak akkor már nagyon késő lesz mindehhez. A felszámolt, meghurcolt civileken aligha segít majd némi hasztalan óbégatás. Magyarország egyre jobban belesimul az orosz és török mintába.
Ez ellen pedig a választásokon lehet tenni bármit is – kizárólag. Nem utólag sopánkodni.
Az utolsó 100 komment: