B1 blogcsalád



Rugalmas elszakadással úszta meg Orbán a tragikus vereséget

2015. január 29. - nickgrabowszki

A jelek arra utalnak, komoly esélye volt, hogy Angela Merkel német kancellár februári látogatásán egyáltalán nem találkozik a magyar miniszterelnökkel, mert a kormány nem tudja teljesíteni a Berlinből szabott egyik feltételt, hogy simítsák el a vitás ügyeket az RTL-csoporttal.

A reklámadó jelentős csökkentése kétségkívül kínos Orbán Viktor számára. Egyfelől azért, mert ő maga nevezte a méltányos közteherviselés nélkülözhetetlen elemének. Másfelől meg azért, mert elismerten politikai fegyver volt (erről Deutsch Tamás beszélt például). Ám legalább elkerülte a megaláztatást, amit a Merkellel való találkozó elmaradása jelentett volna.

Ami tény:

  • A magyar kormány kezdeményezte a kancellár látogatását még tavaly szeptemberben (Lázár János nyilatkozott erről)
  • A berlini kancellária nyilvánosan nem reagált, ami arra utalt, hogy Merkel nem fogadta el a meghívást
  • Novemberben viszont elfogadta a Szegedi Egyetem díszdoktori címét, és annak ürügyén jön Budapestre
  • A német külügy csak január 28-án erősítette meg, hogy Merkel találkozik Orbánnal

Ez (ti. hogy nem a magyar kormány meghívására érkezik) jelzésértékű abban a tekintetben, hogy a német kancellárnak feltételei voltak, és amennyiben ezeket nem teljesítik, arcvesztés nélkül tudja elutasítani - mondjuk a feszes programra való hivatkozással -, hogy tárgyalnia kelljen Orbán Viktorral február 2-án.

orbanmerkel.jpg 

(fotó: hungariandailynews)

A feltételek egyike, a reklámadó és a programdíj ügye miatt azonban csaknem meghiúsult a budapesti Merkel-Orbán találkozó.

A kormány és a médiacég közötti tárgyalások sietős volta arra is enged következtetni, hogy ez nem a tévétársaságnak volt fontosabb. A nemzetközi RTL-csoport először szóba sem akart állni a magyar kormány képviselőivel. Információnk szerint ehhez a reklámadó azonnali megszüntetését szabták feltételül, mivel biztosak voltak abban, hogy az Európai Bizottság (ahol novemberben tettek panaszt, azzal az indokkal, hogy ők fizetik az adóvolumen 80 százalékát) nekik ad majd igazat, és kamatostul kapják vissza a pénzüket a magyar költségvetéstől.

A budapesti miniszterelnökség ezután a berlini kancelláriát kérte a közbenjárásra, mondván, nem tudják teljesíteni a megegyezésre vonatkozó feltételt, ha az ellenérdekű fél még csak tárgyalni sem hajlandó. (Itt kevéssé elegánsan nem említették, hogy nem is volna miről tárgyalni, ha a második kétharmados győzelme után a Fidesz-hatalom nem érzi úgy, hogy következmények nélkül mindent megtehet az akkor még csak mérsékelten kritikus magyar RTL-lel.)

Andreas Rudas alelnök és Guillaume de Posch vezérigazgató ezután találkozott Budapesten és Berlinben is Lázárral, és részben elérték, amit eredetileg akartak.

  • Nem szűnik ugyan meg, de szimbolikussá mérséklik a reklámadót: a tavalyi 4,5 és az idei várható 5 milliárd forint helyett körülbelül félmilliárdot kell fizetniük évente
  • Ismét engedi a kormány a programdíj szedését a kábeltársaságoktól, ami 6-8 milliárd forintos tétel
  • Cserébe visszavonják az EB-hez benyújtott keresetet
  • Ezzel eltekintenek a tavaly beszedett 4,5 milliárdtól
  • "Tárgyalóképesebb" magyarországi vezetést delegálnak
  • A vezető politikusok családtagjairól nem közölnek híreket

Ez utóbbi volt a legvitásabb pont: komoly presztízsveszteség nélkül az RTL Híradója nem vonulhat vissza a fél 7 utáni 10 perces aktuálpolitikai blokktól. Ma, Magyarországon azonban lehetetlen úgy beszámolni politikai hírekről, hogy ne említsék a családi összefogással megvásárolt Szijjártó-villát, Lázár János Boldizsár komoly ingatlanját vagy a miniszterelnök vejének önkormányzati pályázatokon fölpumpált cégét, amiből Orbán Ráhelnek saját lábra (15 milliós tandíjra és balatoni kikötőre) telik.

A politikai hírekkel az RTL alig fél év alatt megduplázta a Híradó nézettségét. Tavaly júniusban félmillió nézőt értek el vele, majd a politikai hírek okozta átmeneti visszaesés után idén januárra már stabilan egymillió fölötti számokkal a heti top3-ba került a műsor.

Ennek dacára az alku miatt a belga Dirk Gerkens menesztése a vezetésből biztosra vehető, a nehéz feladvány ezután az lesz, hogy a többi vezető követi-e a magyarországi vezérigazgatót, és távoznak-e majd a nézők is.

Az RTL Group eddig csak mindenesetre annyit közölt: 

clear statement from us: yes, there are talks. but rtl will continue its independent news reporting.

Eddig a kormánytól volt független, kérdés, hogy ezután a valóságtól lesz-e.

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr417120919

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Emiksz 2015.01.29. 18:11:52

Megszereztük a felvételt a tárgyalásról:
emiksz.blog.hu/2015/01/27/122_arnyalas_technika

"- Pontosabban hiányoljuk azokat a híreket, amiben egy politikusunk sincs korrupt szélhámosként, vagy láncfűrészes pszichopataként ábrázolva.
- Múlt kedden volt az a snitt a beteg komodói varánuszról, miniszter úr."

nagyvaradi 2015.01.31. 06:40:43

Kérdés: Mennyire hiteles a tárgyalás eredményeiről szól közlés. (Forrás?)

Andráska8 2015.01.31. 20:41:06

szóljon aki érti az első mondatot?
süti beállítások módosítása