A B1 blogcsalád



Szövegértési problémák mutatkoznak a köznevelésért felelős államtitkárságon

2018. szeptember 14. - kkerenyi

Maruzsa Zoltán valószínűleg fejjel lefelé tartva olvashatta a legutóbbi OECD-jelentést, mert fordítva értelmezte a grafikonokat.20180911_bga_1356.jpg

Miközben a Sargentini-riport körül forgott minden az utóbbi napokban, egy másik jelentés méltatlanul kevés figyelmet kapott. A Gazdasági és Együttműködési Fejlesztési Szervezet, az OECD kiadta rendes évi értékelését tagországainak közoktatási helyzetéről Education at a Glance címmel.  A közoktatásért felelős helyettes államtitkár ezt a következő szavakkal kommentálta sajtótájékoztatóján: 

Pozitív jelentést adott ki az OECD a magyar oktatás helyzetéről, a jelentésben foglalt megállapítások nem okoztak meglepetést az oktatási kormányzatnak

Azért a pontosság kedvéért érdemes megjegyezni, hogy az elemzés valójában nem a mi országunk oktatásának helyzetéről szól, hanem az összes OECD-tagországéról,  egymáshoz képest és az uniós átlaghoz képest is vizsgálva őket. Érdekes módon a helyettes államtitkár által felfedezni vélt

elismerő szavakat nehéz megtalálni benne

még annak is, aki az elejétől a végéig lelkiismeretesen végigböngészi a több mint négyszáz oldalas jelentést. Amiben pedig erősnek találtattunk, arra sem lehetünk annyira büszkék. 

Kiugróan jók vagyunk például abban, hogy mennyit fordít az állam a kisgyemekkori nevelésre a többi oktatási formához képest. Ez praktikusan viszont csak annyit jelent, hogy az összes oktatási intézmény közül az óvodák vannak a legnagyobb arányban állami fenntartásban. Azonban az, hogy a gyerekek eljutnak-e ezekbe a remekül fizetett ovikba egyáltalán, attól függ, hogy milyen környezetbe születnek. Az elmaradottabb térségekben élőknek sokkal kevesebb esélyük van arra, hogy a gyerekeik színvonalas ellátásban részesüljenek az állami rendszerben, választási lehetőségük pedig, hogy hova íratják be a kicsiket, szinte alig van. 

Maruzsa Zoltán szerint az eredményeken jól látszik, hogy a pedagógusok életpálya-modelljének bevezetése milyen csodálatos hatással van a rendszer egészére, hiszen a pedagógusbérek folyamatosan emelkednek ,és ettől mindenki sokkal boldogabb és elhivatottabb, mint  korábban.  Bár azt ő is kénytelen volt megjegyezni, hogy ezek a szárnyaló bérek kissé még elmaradnak a nemzetközi szinttől. A helyettes államtitkárral ellentétben a jelentés eredeti szövege erősen hangsúlyozza, hogy az oktatás egészére fordított összegek a GDP-hez mérten Magyarországon messze alulmaradnak a nemzetközi átlaghoz képest, és olyan országok is megelőznek minket ebben, mint Brazília vagy Litvánia. 

20180911_bga_1381.jpg

A jelentés aggályosnak tartja

továbbá, hogy a diplomás  nők és a férfiak fizetése között mennyire aránytalanul nagy a különbség Magyarországon. Egy nő mindössze 67 százalékát viheti haza egy férfi fizetésének ugyanazzal a felsőfokú végzettséggel. A helyettes államtitkár úr, lévén a szerencsésebbik nem képviselője, valószínűleg ezt nem érzékeli problémaként. Neki végülis tényleg nem az. És még mindig jobban keresnek nálunk a nők a statisztika szerint, mint Mexikóban. Különben is, a családok éve van, miért nem szülnek inkább néhány leendő diplomás férfit, akik aztán majd több pénzt vihetnek haza?

Maruzsa Zoltán azzal zárta sajtótájékoztatóját, hogy bár ez a mostani OECD-jelentés hihetetlenül pozitív, de nem teljesen naprakész, hiszen két évvel ezelőtti adatokkal dolgozik. Azóta minden még sokkal jobb lett, és a friss adatok ismeretében ennél is csodálatosabb eredményekkel büszkélkedhetnénk. 

Na, majd jövőre. Már ha addigra marad itt még valaki, aki a szárnyaló oktatási rendszerünkben nevelkedve el tud olvasni úgy egy elemzést, hogy meg is értse. 

Kerényi Kata

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr4414239313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.09.14. 19:13:11

Az angolok is kiakadtak ezen a jelentésen, mert náluk óriási az egyetemi tandíj, de kétszer akkora a diplomások alulfoglalkoztatottsága, mint máshol, mert sok egyetemistának gyenge az alapvető matematikai és szövegértési képessége.

legeslegujabbkor 2018.09.14. 21:07:37

@Online Távmunkás:
Ha ráérek sajnálom az angol tandíj és ösztöndíj rendszert, de most ez foglalkoztat:

"az oktatás egészére fordított összegek a GDP-hez mérten Magyarországon messze alulmaradnak a nemzetközi átlaghoz képest, és olyan országok is megelőznek minket ebben, mint Brazília vagy Litvánia."

látjátok feleim szümtükkel 2018.09.14. 22:41:42

@legeslegujabbkor:

Mi a bajod? Hiszen a sportra kiamagslóan nagy összegeket ad tao formában a kormányzat, ami az oktatásra is jó hatással van.;D

törppicur 2018.09.16. 00:24:13

"Egy nő mindössze 67 százalékát viheti haza egy férfi fizetésének ugyanazzal a felsőfokú végzettséggel. "

Hol, az oktatásban? Viccelsz?

Pont az az egyik probléma, hogy a másik felsőfokúra nem vesznek fel, leszek tanár típusú és a lekiismeretes, jó pedagógus között sem lehet ekkora különbséget szándékosan sem kihozni, nem még a nemek között.

lüke 2018.09.16. 06:51:53

Hogyne mutatkoznak, nyilvánvalóan látszik:
sárgával kihúzzák a lényeget( a többit vsz el se olvassák!)

Krutzifix 2018.09.16. 06:59:53

@törppicur: "Pont az az egyik probléma, hogy a másik felsőfokúra nem vesznek fel, leszek tanár típusú és a lekiismeretes, jó pedagógus között sem lehet ekkora különbséget szándékosan sem kihozni, nem még a nemek között." Ez most azt takarja, hogyha nem vesznek fel a kiválasztott felsőfokúra, akkor tanár-, vagy tanítóképzésre jelentkeznél? Mert ugye aki így választ pályát, az nem is nagyon marad ott - vagy legfeljebb csak rövid ideig, hogy valamiből fizethesse a diákhitelt -, hanem továbbképzés keretében mozdul a kiválasztott irányba. (Ez nyilván nem azt jelenti, hogy a pályán csak lelkiismeretes, jó pedagógusok vannak.) Valószínűsítem - nem olvastam -, hogy a jelentés fizetésről szóló része nem csak az oktatásban lévő helyzetet elemzi , hisz való igaz, hogy ott bértábla van, legfeljebb a jövedelem terén mutathatók ki nagyobb különbségek.
Egyébként meg ennek a hűbéresnek - maruzsáról van szó -, nem az a dolga, hogy megértse azt a szöveget, amit talán el sem tud olvasni, hanem az, hogy visszaböfögje azt, amit elé tesznek a felejtés homályába merülő Habony Művek termékei.

$pi$ 2018.09.16. 08:34:49

"Egy nő mindössze 67 százalékát viheti haza egy férfi fizetésének ugyanazzal a felsőfokú végzettséggel. "

Nem, nem "ugyanazzal a felsőfokú végzettséggel", hanem csak "felsőfokú végzettséggel". Mármint a cikk által hivatkozott adatok alapján.

Az, hogy mennyi fizetést visz haza valaki függ:

1) Attól, hogy mennyire sikeres a cég, ahol dolgozik, hogy hol dolgozik.
2) Hogy mennyire jó az illető, mennyi a teljesítménye.
3) Hogy mi a szakma, amiben dolgozik.

Erre a cikk azt mondja, hogy "de ugyanúgy felsőfokú végzettsége van". Nos igen, a mérnök jobban keres mint a tanár, a programozó jobban keres mint a titkárnő. Az egyik diploma többet ért, mint a másik.

Azt javaslom a szerzőnek, hogy képezze át magát programozónak és többet fog keresni.

$pi$ 2018.09.16. 08:46:50

"aki a szárnyaló oktatási rendszerünkben nevelkedve el tud olvasni úgy egy elemzést, hogy meg is értse"

Nos, az "ugyanazzal a felsőfokú végzettséggel" fiaskó után én nem lennék annyira büszke arra, hogy mennyire sikerült megérteni a jelentést. Annak ellenére, hogy nyilván sikerült

"az elejétől a végéig lelkiismeretesen végigböngészi a több mint négyszáz oldalas jelentést"

Jómagam csak mintegy 30 másodpercet fordítottam arra, hogy leellenőrizzem mit állít a nemek közti fizetéskülönbségről, mégis megértettem, hogy ez az "ugyanaz a felspfokú végzettség" egy óriási kamu. Akkor most én is ugyanazt a fizetést érdemlem mint a szerző, vagy mivel tízezerszer gyorsabb voltam kaphatok pár százalékkal többet? :D

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2018.09.16. 18:06:06

@$pi$: Angliában a legutóbbi esélyegyenlőségi jelentés után szapulták a légitársaságokat, hogy náluk kimagaslóan magas a fizetések különbsége. Aztán erre annyival válaszoltak, hogy pilótának és mérnöknek férfiak jelentkeznek, sztyuvinak és ügyfélszolgálatosnak nők...

@Krutzifix: Sajnos a pedagógusi pálya kontraszelektált és teli vannak az iskolák pedagógiai pályára alkalmatlan tanítókkal és tanárokkal. A legtöbb képzésre minimum ponthatár van, minden hülyét felvesznek a pedagógus karokra, nincs már értékelhető pályaalkalmassági szűrés se, a skizofrénia és a diszlexia nem akadály...