B1 blogcsalád



Etele út és Városliget: újabb tömeges fakivágásra készülnek Budapesten

2017. október 28. - Mr Flynn Rider

Soha, senki nem fogja tudni megfejteni, miért ellensége Budapest vezetése és a Fidesz a tiszta levegőnek és a városi fáknak.

fakivagas_felujitas_varosliget.jpg

Míg a múlt héten 10 ezer fát ültettek Bécs környékén, addig Budapesten a jövő héttől újra felbőgnek a láncfűrészek. Élesedik az Etele úton a villamosépítés miatt, illetve a Városligetben a fakivágás. A Római-part a masszív tiltakozás hatására egyelőre megúszni látszik a környezetpusztítást. 

A Magyar Nemzet adta hírül, hogy a BKK-nál aláírták azt a szerződést, ami meghosszabbítják az 1-es villamost az Etele térig való meghosszabbításáról szól. Az új vonalat a francia hátterű Colas Alterra és a német Siemens együtt építi, ők nyújtották be ugyanis a legkedvezőbb ajánlatot.

A villamosvonal hosszabbítása munkálatok 13 hónapig tart, és legkorábban 2019 nyarán lehet használni az új vonalat. Az új vonal kiépítéséhez az Etele úti fák kivágását tervezi a BKK, hiába van más megoldás és hiába tiltakoznak a helyi lakosok is –hívta fel a figyelmet a Magyar Narancs. 

A Városligetben a jelek szerint megint útban vannak a fák: most sportpályákat építenek (a korábbiak helyére ugyanis az egyik múzeumot építik fel).

A Városligettel foglalkozó weboldal híre szerint ugyanis új fejezetéhez érkezett a Liget projekt. Számos kanyar és kitérő után a jövő héten elkezdődnek -a hogy az ingatlanfejlesztéssel megbízott Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. hívja -  "a parkrehabilitációs munkálatok". Az első ütemben 4 terület "újul meg" a Városligetben - fogalmaztak  a közleményükben.

A Liget projekt - lánykori nevén Múzeumi Negyed projekt - első három évében a park megújításáról szinte alig esett szó, a közbeszédet a Városligetbe kerülő új épületek körüli diskurzus uralta. A növekvő lakossági elutasítottságra 2015 késő őszén reagált a kormány. Bár Baán Lászlóék úgy gondolták, a parkot majd csak az épületek elkészülte után hozzák rendbe, a miniszterelnök állítólag személyesen utasította a Városliget zrt-t, hogy írják ki a parkfejlesztési pályázatot. Eredményt 2016 májusában hirdettek, a nyertes a Garten Studió lett, akik Nebbien Henrik 200 éves terveit is figyelembe véve rehabilitálnák a Városligetet.

A Városligettel foglalkozó blog nagyon elegánsan fogalmaz:

„Vélhetően a budapestiek részéről jelenleg is mutatkozó, épületekkel kapcsolatos ellenérzések miatt kerültek előtérbe a parkfejlesztés egyes elemei.”

(Vagy azért, mert rájöttek, hogy a költségek sokkal nagyobbak, mint azt az elején gondolták.) Az Ingatlanfejlesztő Zrt. most úgy döntött, négy elemmel kezdi a parkrehabilitációt, 1 milliárd forintért.

A négy fő építkezés most a Ligetben:

  • Szépművészeti Múzeum környezetének megújítása
  • Zárt kutyafuttató létesítése
  • Vakok kertjének megújítása
  • Új sportpályák létesítése a közeli oktatási intézmények kiszolgálására

A Ligetvédők máris riadót fújtak a fák kivágása miatt. A munkálatok ugyanis a jövő héten indulnak, összesen 39 fát fognak kivágni, 19-t átültetni, és 67 új fát ültetnek.

Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt.-nél már legalább a pr-részleg fejlődik és nagy csinnadrattával közölték, előre konzultáltak a helyi iskolákkal és a tornaórákat majd a Ligetben tarthatják meg. Így újabb sportpályák épülnek (a régiek nagyon rossz állapotban vannak, ráadásul múzeum épül a helyükre). Igaz, a volt Közlekedési Múzeum területe a veszélyes, azbesztes romokkal még közelebb is lenne az iskolákhoz, üres és rehabilitálandó. 

A Ligetvédők arra hívták fel a figyelmet: a fákat azért vágják ki, vagy ültetik át horror áron, mert kell a hely a múzeumoknak (vagyis, a betonnak). Így a Városliget különböző funkciót ellátó részeit is kénytelenek voltak a mérnökök áttervezni. Így kerül a régi sportpályák helyére múzeumi épület, a fák helyére pedig sportpálya. Kérdés, hogy a Városligetnek így hol marad hely.

„Talán mondanunk sem kell, hogy teljességgel nonszensz egy amúgyis fahiánnyal küszködő nagyvárosi közpark „megújítását” invazív fák kivágásával kezdeni. Különösen annak türkében, hogy tavaly télen a Hungexpo területen milliós nagyságrendű költséggel ültettek át éppen ilyen kategóriába eső fákat is! Vajon mennyi a 39 kivágandó fából a valóban beteg és balesetveszélyes egyed (tehát a nem útban lévő...), és mennyi a nem őshonos voltuk miatt halálra ítélt? Mindezt ki dönti el, mikor fognak nyilvános tájékoztatást adni az érintett fákról, és mikor indítanák be a láncfűrészeket?”

A Ligetvédők mellett a parkba látogatók is szomorúan tapasztalhatják majd, hogy „rehabilitáció” címén sportterületté alakítják a Liget egyik legnyugodtabb, kutyások által is előszeretettel használt területének egy részét (a júniusi tervek szerint pontosan 3710 m²-t). Ennek a zöldterületben kifejezett ára: 13 fát kívánnak átültetni kizárólag az ide tervezett sportpályák miatt (emellett ki tudja, hogy a 15 itt kivágandó fa közül hány halálának lenne ugyanez a valódi oka...) Ennek a helyén épül a 200 m hosszú „kis” futókör által körbevett két sportpálya és az azt kiegészítő létesítmények.

 

A Ligetvédők szerint joggal merül fel a kérdés, hogy 

miért pont erre a nyugodt, madarak által is sűrűn lakott, érintetlen parkrészre akarnak sportpályákat elhelyezni? Miért nem a jóval tágasabb, hatalmas épületek lebontásával visszanyert helyszíneket hasznosítjuk ilyen célra? Vagy miért nem újítjuk fel és bővítjük a már évtizedek óta lebetonozott és sportolásra használt, magas fákkal körülvett régi pályákat?

Netán azért, hogy ne kelljen feladni a jelen állás szerint Kőbányára költöző néhai Közlekedési Múzeum kb 1 hektáros helyére tervezett felesleges, 65 méteres kupolájával giccsesen historizáló épületet? Tényleg annyival jobban mutatna a Nemzeti Galéria monstruma az elbontott Petőfi Csarnok kb. 1,6 hektárjának helyén, mint egy részben akár új sportpályáknak is otthont adó visszaparkosított terület? (az arányok szemléltetését lásd borítóképünkön!)

Naiv kérdés... Jól tudjuk, hogy a tájépítészeknek sincs választásuk: a szakmaiság és racionalitás úgy tűnik el lassan a múzeumnegyed parkba szorított épületei közt, mint szeretett Városligetünk – elhanyagoltsága ellenére is gyönyörű – pótolhatatlan zöldje...

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr6213111332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ráérek 2017.10.28. 10:34:37

Egybites sötétzöldek!

Az Etele úton sokkal jobb lesz a levegő, ha a pöfögős buszok helyett villamos jár.
Arról nem is beszélve, hogy egy főváros közlekedésében igenis fontos, hogy ne "sehonnan sehová" járjanak a villamosok/buszok, hanem legyen logikus és sokrétű átszállási lehetőség, fontos csomópontok megközelítése.

Ha 200 évvel ezelőtt is itt sötétzöldültek volna, egyetlen híd vagy nagyobb beruházás nem épülhetett volna meg...

Eklatáns példa a tevékenységükre az elb.cott összeköttetés a Rákóczi-híd és M1/M7 között. :-((((((((( Pár száz méteres összekötés helyett lehet kanyarogni és hosszú km-eket autózni. Csak azért, mert a Levegő munkacsoport prominensei a Fadrusz utca környékén laktak (-nak?), és nem szerették volna ha a 30-as évek óta (!!!!!) meglévő útvonal-kiszabályozás alapján épült volna meg az észszerű út. :-(((