A világ egyik legnagyobb utazási oldalán már szabadulós játékként tüntetik fel a budapesti 3-as metrót - az oroszok által felújított szerelvényeket pedig kivonták időlegesen a forgalomból. A kormány reakciója: "a felújított szerelvények megfelelnek a vasúti közlekedésbiztonság követelményeinek."
Bohózatba illő, amit a főváros vezetése és a kormány művel a 3-as metró körül - legyen szó akár a felújított, orosz szerelvényekről, akár a vonalat érintő felújítás odázásáról. (Nagyon nehéz mindebben nem a kormány részéről kézzel fogható Budapest-ellenességet feltételezni.) Legalább annyit sikerült elérnie az utasok életéért aggódóknak, hogy időlegesen kivonják a forgalomból azokat a szerelvényeket, amelyek Tarlós szerint még annál is jobbak, mint amiért fizettünk eredetileg. (Erős mellékszál, hogy a BKV épp most követel a folyamatos meghibásodások miatt 800 millió forintnyi kötbért az orosz beszállítótól. Vajon mit fog ehhez szólni Putyin? Orbánnak nem elég jó a szovejt orosz mérnökök munkája?)
De ennél is érdekesebb a kormányzati reakció a helyzetre. A fejlesztési minisztérium közlekedésért illetékes államtitkára, Fónagy János írásba foglalta gondolatait a 3-as metró kocsijaival kapcsolatban. A dolgozatban ilyeneket olvashatunk: "Az eddig közel 80 ezer kilométeres próbaüzem és az utasforgalomban elért futásteljesítmény alapján megállapítható, hogy a felújított szerelvények megfelelnek a vasúti közlekedésbiztonság követelményeinek." Fónagy szerint tehát közlekedésbiztonsági követelmény az, hogy az utasok feszítsék fel a metró ajtaját, ha le akarnak szállni. Elképzelhető, hogy mostantól ez is része a mindennapi testnevelésnek. És orientációs játékként is felfogható, amikor a szerelvények mindkét oldali ajtaja kinyílik. Hulljon a férgese alapon - aki nem találja el elsőre a jó oldalt, másodjára már nem próbálkozhat.
De Fónagy nem áll itt meg: "A tesztüzem ideje alatt a prototípus járműveken számos működési próbát hajtotta k végre. E próbák és tesztek során a vezérlőrendszer nem érzékelt olyan zavarjeleket, amik befolyásolták volna a járművek működését." Értjük: a hiba az utasokban van. Ugyan ki másban is lehetne? Hiszen személyi felelőse nincs mindennek - tudjuk meg az államtitkártól. Nem is kell. Ugyan. Ez nem egy következmények nélküli ország - ez lassan már nem is ország.
Abban biztosak vagyunk, hogy addig semmiféle érdemi előre lépés nem történik a 3-as metróval kapcsolatban, amíg Mészáros Lőrincz nem vesz egy metróépítő céget.
Az utolsó 100 komment: