B1 blogcsalád



A Fidesz összeomlása

2015. február 23. - nickgrabowszki

Akadnak tanulságai vasárnapi veszprémi eredménynek azon túl is, hogy megszűnt a Fidesz-KDNP kétharmados parlamenti többsége, így az alkotmányozó hatalma az Országgyűlésben.

Tulajdonképpen éppen a rövidtávú következmény számít a legkevésbé jelentősnek. Egyfelől, mert a kormányok arra tervezettek, hogy feles többség támogatásával működjenek. Másrészt a személyi döntéseket és az alaptörvény-módosítást leszámítva a kétharmados többség a jelenlevő képviselők kétharmadát jelenti, és ebben a kormánypártok bizton számíthatnak egy-egy jobbikos távolmaradására, és esetleg Gyurcsányéra, aki hol gyesen van, hol nyulat ugraszt.

Amiben viszont sem Vona, sem Gyurcsány nem fog parírozni, az a számukra létkérdés választási törvény módosítása. Ekként úgy tűnik, a Fidesznek most már a jelenlegi szabályozással kell nekivágni a következő általános országgyűlési választásnak is.

Innen nézve lehet még érdekesebb a veszprémi eredmény, az ellenzéki jelölt sima győzelme, illetve a fideszes veresége.

keszkamp.jpg

Az adatokból kitűnik, hogy a kormánypártok tavaly áprilishoz képest elveszítették szavazóik felét, körülbelül egymillió embert. Ebben elvileg nem sok újdonság kellene legyen, ezt mutatják a közvélemény-kutatások is, amelyek azon mégiscsak jobb eredményt vetítettek előre a Fidesznek, mint ami a fejek veszprémi összeszámlálása után adódik.

Ezt a körzetet szokás a billegők, de méginkább a kétpólusú, jobboldali többségűek közé sorolni. Emiatt az itteni eredmény releváns lehet egy általános országgyűlési választásokra extrapolálva is. Eszerint a teljes népességben a Fidesz a választók csak mintegy 15 százalékának szavazatára (mintegy 1,2 millió emberre) számíthat, szemben a felmérések által jelzett 21-27 százalékkal

Bármilyen groteszk is, a két manifeszt kétharmados választáson aratott győzelme után, a  Fideszt a közvélemény-kutatók tendenciózusan fölülmérik: a kormánypártok esetében a pártszimpátia nem konvertálódik automatikusan szavazatokká. (A kormány által közpénzekből milliárdokkal kistaffirozott Századvég és Nézőpont méréseit nem sorolnák ebbe a körbe: azok nem statisztikai-szociológiai okok folytán reprezentálják fölül a kormánypártokat.)

Innen nézve még érdekesebb az ellenzéki eredmény. Mi áll amögött, hogy a független Kész gyakorlatilag ugyanannyi szavazatot kapott Veszprémben, mint az ellenzéki összefogás 2014 áprilisában?

Ugyan állhatna az, hogy a városban ismert, aktív és népszerű jelölt grass-root kampánya megszólította a bizonytalanokat, a nem túl támogatott ellenzéki pártok távoltartották magukat a választástól, és nem riasztották el Kész potenciális választóit. Ennek azonban ellentmond, hogy egyfelől a jelöltről Veszprémben mindenki tudta, hogy az ellenzéki pártok támogatják (a közmédia minden igyekezet dacára sokkal kevésbé ismerték nem túl balos nézeteit), másfelől pedig a a kampányhajrában, a választás hétvégéjén mégiscsak elárasztották a várost a pártaktivisták, hogy mozgósítsák a törzsszavazóikat.

Ennek eredménye lehetett a gyakorlatilag ugyanakkora eredmény, mint egy éve, ami akkor vereséget, most viszont a Fidesz összeomlása miatt már győzelmet ért.

Elvileg lehetne ezt úgy tekinteni, hogy ha a tavalyi részvételi adatokra extrapoláljuk az ideit, akkor a baloldali ellenzék még erősebb a megyeszékhelyen, mint az eredmény mutatja. Ez azonban kevéssé valószínű, mert semmi nem akadályozta a további ellenzéki szimpatizánsokat, hogy az urnákhoz járuljanak, valamint a pártok mozgósítási kapacitása sem lesz lesz bővebb, ha nem egy, hanem 106 körzetben kell ugyanezt megtenni.

Az ellenzéki pártok a helyi felmérés jelezte gyengesége nem mond ellent annak, hogy a törzsszavazóik juttatták Kész Zoltánt a Házba. Ezek a szavazók alkalmasint csak abban bizonytalanok, hogy melyik pártot támogassák, melyiknek lehet a legtöbb esélye, de abban már nem, hogy az ellenzékre, illetve - ha nem látszik sansztalannak - akkor az ellenzéki jelöltre adják a voksukat.

Az időközi választásokhoz képest magas, de az általános választással összevetve alacsony részvétel arra is rámutat, hogy a proteszthangulat dacára még mindig jelentős azoknak a száma, akik nem döntöttek kormányoldal és ellenzék között, illetve nem bíznak az ellenzék esélyeiben. A bizonytalanok a teljes népesség mintegy 20, legfeljebb 25 százalékát teszik még egy választási szituációban is; ez országosan 1,5-2 millió ember. Közöttük a Fidesznek (a szimpatizánsok és szavazók közötti differenciából adódóan) még jelentős tartalékai lehetnek, viszont az ellenzék (koherens politika hiányában) még meg sem próbálta szólítani őket.

Újpest és Veszprém után az is világos, hogy az ellenzéknek csak közös jelöltekkel lehet leváltani az Orbán-kormányt, és hogy a Jobbik és az LMP kiélezett helyzetben továbbra sem képes beleszólni a versenybe, csak az elvett szavazatokkal gyengíteni a küzdő feleket.

Áprilisban, Tapolca után majd tisztábban látunk már.

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr37208975

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tudományos Iibsizmus 2015.02.23. 22:31:56

Hol a birca? A KGB-nél leépítés van? Vagy letelt az elévülése? Csomagol és jön haza?

zila5 2015.02.23. 23:13:44

@Tudományos Iibsizmus:
Bircánál nem a fidesz a hívószó hanem a kelet-nyugat illetve a homoszex.

bouwo 2015.02.23. 23:23:54

LOL
Mi ez a számolgatás?
Ez csak egy veszprémi választás volt, azt se tudom merre van...

Tényleg a köpönyegforgató majomképűn múlna a kétharmad?
Hamarabb bomlik el a fidesz belülről, minthogy ez a kispályás gombot nyomna.

nnnnnnnn 2015.02.23. 23:34:00

álmodoznak a ballibák. 2018-ban újra fidesz. én szóltam.

bouwo 2015.02.23. 23:49:56

@$$$=$$$:
Szóltál, de hát mit is veszítenél pannellakó? A nickedet max. :D

Nzoltan 2015.02.24. 05:18:37

2018- ban ismét a Fidesz fog nyerni. Baloldalon még mindig nagy az ötlettelenség, el fogják kúrni ismét.

anyo05 2015.02.24. 06:26:38

Mit jelenthet vajon a fidesz ÖSSZEOMLÁSA???? Ha ne adj Isten nem győzne 18ban a fidesz, akkor az új, feltehetően nagyon liberális kormány mit csinálna??? Kezdene eladogatni mindent??? Megint??? Cserébe lenne demokráciánk???? GONDOLKOZZ EMBER!!!! A fidesz nem omlott össze, csupán elvesztett 1 időközit, ja, győzött 1 föggetlen!!! Mint már sokszor!!!! A baolodal nimbuszát nem a hangzatos, hazug címek hozzák vissza!!!!! SSOHA TÖBBÉ BALOLDALI KORMÁNYT!!!!!:))))))

apro_marosan_petergabor 2015.02.24. 07:37:49

Igen, egyetértek.
Többé-kevésbé megszűnt a 2/3. Ami maradt, a nyugodt, hatékony kormányzáshoz elég. Tanulságok is vannak.
De:
Ettől még nincs a tizen darabra hullott, össze-vissza szadaldgáló, károgó ellenzéknek sem jobb, sem egységes, egyáltalán semilyen használható programja. Csak hihetetlen hatalomvágya.
A 3%-nyi, de a médiában túl reprezentált libero (nem liberális) banda csak nyüszíteni, ajvékolni tud, egy épkézláb gondolatuk nem volt.
A gazdaság megy előre, a demográfia javul, a bakszektor normalizálódik, a rezsi csökken - ezt újra tönkretennék?
Köszönük, nem kérünk belőle, s azt gondolom, a választók sem fognak 2018-ban!

nu pagagyí 2015.02.24. 07:46:42

@apro_marosan_petergabor: Kétharmaddal sem volt képes nyugodtan kormányozni az ismeretlen tettesek pártja. A "bakszektor" valóban normalizálódik, nyilván az új faszpumpák hatására, a gazdaságból viszont eltűnt a tőke, legalább is az a része, ami produktívnak mondható. Ami még működik, az csak azért van, mert még nem sikerült tönkretenni és talán már nem is lesz rá idő.

Rav Antal 2015.02.24. 07:56:42

@anyo05: jaja, ez a mostani kommunista fidesz is kifacsarta az országot, Putyin karmai közé taszította Mária országát. Soha többet fidesz!

Rav Antal 2015.02.24. 08:00:01

@apro_marosan_petergabor: A bakszektor még hagyján, a bankokkal annál inkább bajban vagyunk. Az első titkár elvtárs államosítja a veszteséges bankokat, kitömi adóforintokkal, majd átjátssza haveroknak. Persze, hogy mérsékelni kell a bankadót, ha azt már a tolvajbandának kellene fizetni.

toportyánzsóti 2015.02.24. 08:01:34

@apro_marosan_petergabor: Észre sem vetted hogy Veszprémben nem kértek az ilye ánusztamponokból,akkorát buktatok mint putingazdátok moszkovita hazaárulók,hiába virítol példaképeid neveivel.

toportyánzsóti 2015.02.24. 08:07:16

@anyo05: Sajna jelenleg moszkovita szélbalos kormány van aki ráadásul putinszinten lopja szét az országot narancsvakegere a jóistennek.Nem ártana hagyni a 2 agyféltekéd összerakni az információkat.

gigabursch 2015.02.24. 10:24:38

Csak én nem látom az összeomlást?

Szűtté mamá? Szűjjé! 2015.02.24. 10:32:04

@gigabursch: Nem. Nincs összeomlás, nem is kell, hogy legyen a Veszprémi választás miatt. Ez nem a temetés, csak egy újabb koporsószög. A baloldali média és blogok megint túltolják a biciklit.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2015.02.24. 10:41:37

intő jel ez a fidesznek, de azért összeomlásnak nevezni erős túlzás...
a magadfajta bloggerek 2010 óta hetente vizualizáltátok OV bukását, nem ciki ez kicsit?

martineden 2015.02.24. 10:45:17

@anyo05: ,,Mit jelenthet vajon a fidesz ÖSSZEOMLÁSA???? Ha ne adj Isten nem győzne 18ban a fidesz, akkor az új, feltehetően nagyon liberális kormány mit csinálna??? "....vagyonelkobzas,felelosegrevonas,kikapcsolodas hosszu evekre Szegeden a Csillagban

martineden 2015.02.24. 10:48:06

@gigabursch:,, Csak én nem látom az összeomlást?"....igen

Bobby Newmark 2015.02.24. 11:02:29

Nem csoda, hogy felülreprezentált a Fidesz a közvélemény-kutatásokon, mert ugye "aki nem velünk van, az ellenünk", mindenféle rossz dolgok érhetik az embert a NERben, ha nem tapsol elég hangosan.

Én meg elvből hazudok közvélemény-kutatáson (ha megtalálnak ilyesmivel) az aktuális kormánypárt javára, hogy bízzák csak el magukat. Senkinek sem jó, ha a kormánypárt tisztában van a saját valós népszerűségével.

lavór 2015.02.24. 11:38:02

Én a függetlenekben látnék esélyt, hogy kikecmeregjünk ebből a politikai fertőből. Egy teljesen új és vállalható párto(kat)t és politikusi réteget kell megszülnie a magyar társadalomnak. Amíg csak a szahart forgatják, büdös marad.

Darth_Vader 2015.02.24. 11:45:19

Hülye, buta, primitív poszt. Ilyen toportyánzsóti féle szellemi tolókocsisoknak való.

kayaibrahim 2015.02.24. 12:29:43

Az nem lesz elég programnak 2018-ban sem, hogy mindegy csak ne Fidesz legyen. Nem látom a baloldali összefogást. Abból hogy most egy függetlennek álcázott kétes hovatartozású egyén nyert, nem vonnék le messzemenő következtetéseket.
Acsarkodás helyett közösen kell élhető országot építeni. A jelen választási rendszerben a Fideszt nehéz lesz leváltani. De érdeklődve nézném, ahogy a baloldal a Jobbikkal szövetkezik, mert más esélyük szerintem nincs. A Fidesznek bőven elég a következő győzelemhez, ha némi megújulást mutat, éppen csak annyit, hogy nehezebben támadható legyen. Simicska akár kapóra is jöhet.

fotelfasiszta 2015.02.24. 12:53:44

Szertinem Orban ejszaka telesirta a parnajat, hogy azok a csunya gonosz ballibek odabasztak a rendszernek, es elvettek a jatekszeret (2/3-ad)...

(A beszedeben elmondta ezelott egy par hettel, hogy nem izgatja, hogy lesz-e 2/3-ad, mert mar eleg neki az egyszeru tobbseg is ahhoz, hogy meg mindig azt csinaljon, amit akar. A puding probaja az eves, majd kiderul hogy ez az arc mire lesz kepes a Parlamentben. )

Khonsu 2015.02.24. 12:54:36

@kayaibrahim: Pont hogy sokkal könnyebb lenne leváltani a Fideszt a jelen választási rendszerben. Oly mértékben jutalmazza a győztest, hogy elég lenne épp csak egy kicsivel több szavazat is egy elsöprő győzelemhez. Az már más kérdés, hogy szerintem nem a jelenlegi baloldal fogja leváltani.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2015.02.24. 14:03:44

@$$$=$$$: @Nzoltan: Jó lenne észrevenni, hogy ennek a suttyó stílusnak a szavatossága lejárt. Ha fideszdrukkerek vagytok, akkor gondolom nem akartok ártani a saját csapatotoknak. Én szóltam.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2015.02.24. 14:04:47

@fotelfasiszta: És neküönk az jó, ha Orbán Viktor azt csinál amit akar? Vagy mit akarsz ezzel mondani?

Tidal Wave 2015.02.24. 14:38:12

A Nézőpont Intézetet sokan fikázzák, de tény, hogy 2014-ben ők találták el a legkisebb hibaszázalékkal az országgyűlési választások eredményét (a második lett a Medián), 2010-ben meg a Nézőpont volt a második a Medián mögött.

Úgyhogy ezek után nem írnék ilyeneket, hogy náluk a korménypártok szándákosan vannak felülreprezentálva, pláne, hogy nagyjából a többiekkel azonos eredményt hoznak.

Persze ettől még a Veszprémi eredmény rosszabb lett a várakozásoknál

Lordmotor 2015.02.24. 14:46:44

Isméelten egy fizetett politikai hírdetést olvashattunk. Persze az ilyen pártblogoknál ez nem meglepő. Összeomlik a fidesz? Te jó ég ember! 2 százalékos ballibsi pártocskák gyilkolják egymást, a valóban összeomlás szélén álló MSZP pedig az elmúlt 5 évben program gyanánt addig tudott eljutni, hogy "Orbán takarodj". Az mszp-szdsz koalíció 2/3 nélkül is gyönyörűen ki tudta rabolni az országot, a fidesznek sincs rá szüksége. Amit akartak a 2/3 al, azt már 2014 előtt lenyomták. Feltűnt, hogy már egy ideje új választási törvények vannak? A Kész gyerek meg semmi mást nem ígért, csak hogy majd nagyokat fog hőzöngeni a kényelmes parlamenti székecskéjéből. A Veszprémieknek ebből mi a konkrét hasznuk?
Mikor vesszük már észre, hogy az egész politikai csűrhe éppen arra játszik, hogy egymást öljük a párthovatartozás miatt, hogy emiatt az éppen megválasztott hatalom szinte összes bűnét is elnézzük puszta önigazolás gyanánt? Ez az ország "ballibsikből" és "jobbosokból" áll, holott politikusokból és népből kéne, hogy álljon.

raz sierpem raz mlotem czerwona holote · http://redisbad.pl 2015.02.24. 15:08:48

Tegyük fel, hogy ma is bukott a Fidesz, mint azt naponta lehet itt olvasni. Ez rendben van, nézzenek tükörbe. De mellé javasolnám a ballib orbánozóknak is tükörbe nézést: mennyit kapott volna Kész Z. ha a neve mellett ott virítanak a mélydemokrata pártok/civilek/stb.
A helyükben ezek után írnék ilyen magabiztosan.

♔bаtyu♔ 2015.02.24. 15:25:51

Ez jó, ahogy az összes indexes ballibsi blogger leírja, hogy miért bukott meg a Fidesz jelöltje, Az ember azt hiszi, ez attól függ, ki zsoldjában áll.

1. Az orosz kapcsolatok miatt
2. A multiadók miatt

Pedig a valós indok az útadó, ez Veszprémben különösen gáz, kisebb mértékben bejöhet a vasárnapi zárvatartás.

Mondanám még a mutyit is, de ez annyira (sajnos) nem veri ki a biztosítékot, az emberek nem hülyék, pontosan tudják, hogy ez nem pártszín kérdése.

2015.02.24. 15:31:31

@anyo05: Nem, drága , nem libero kormány jön. Gondolom, hallottál már az inga elvről? Minél jobban kilendíted, annál jobban kitér majd a másik irányba....

Khonsu 2015.02.24. 15:38:01

@♔bаtyu♔: Azért bukták a választást, mert a mérsékelt és/vagy nyugatos beállítottságú szavazóiknak mostanra lett elege és inkább nem mentek el szavazni, mivel még nem döntöttek a hogyan továbbról. A többi párt így se nem erősödött, se nem gyengült. A jövőt az fogja eldönteni, hogy ez a Fideszből kiábrándult tömeg végül merre indul el.

Ami most az országban van, az egy politikai időzített bomba.

bnyuszi 2015.02.24. 15:52:57

@♔bаtyu♔: Dehogy ez a valós indok! Azért "hagyták" elbukni a kétharmadot, hogy ne lehessen az EU miatt a jelenlegi kétharmados törvényeken változtatni!
Ugyanis ehhez már valaki(k)nek együtt kellene szavaznia a fidesszel. A jobbik biztos nem fog, marad a magát demokratikusnak nevező ellenzék. Ki vállalja be?

Khonsu 2015.02.24. 16:02:46

Szóval azzal magyarázod a vereséget, hogy valójában nem is akartak győzni, ezért a vereség tulajdonképpen győzelem? :D

Ez már a hivatalos álláspont? :)

♔bаtyu♔ 2015.02.24. 16:12:17

@Khonsu: Ugyan már mi az hogy nyugatos?Mindenki pontosan tudja, hogy az oroszoktól a gáz kell és a turista. Na meg az export.

Ezen kár is rugózni, a legtöbben nyugatról éppúgy mint keletről azt tartják fontosnak ami nekik és az országnak fontos. Attól, hogy az oroszok megcsinálják paksot, vagy tőlük vesszük a gázt még nem kell kilépnünk az EU-ból, ez mindenki számára tiszta, az index csinálja a hisztit, mert az oroszokat az ő tulajdonosaik szerint most éppen utálni kell.

♔bаtyu♔ 2015.02.24. 16:15:50

@bnyuszi: Szerintem nem hagyták. Csak simán elbukták.

Az a helyzet, hogy ezért nem érdemes az indexet olvasni, mert nem egy reális világ bontakozik ki, hanem egy olyan, ahol mindenki stratéga, Orbánék nyugatellenesek és hasonló baromságok.

Orbánék szerintem meg voltak arról győződve, hogy a jelöltjük nyer. Én azt mondom, ez be is jött volna, ha az útadó nem érintené kifejezetten szarul a veszprémieket. Ha megnézzük, szinte pár száz szavazaton múlott a dolog, ezt nem lehet tervezni.

bnyuszi 2015.02.24. 16:17:46

Sokkal jobban túlmantrázzák a magukat demokratikusnak nevező pártok ezt a győzelmet, mint a fidesz a veszteséget. A fidesz győzni akart, de a szavazóik nem mentek el.

Nem értem, ha valamire nincs saját válaszod, akkor miért kell egyből a pártközpontban hallottakat harsognod? :)

apanna 2015.02.24. 16:49:54

@toportyánzsóti: "akkorát buktatok"-Mekkorát? Te is szeretsz a számokkal játszani ugye?
A választásra összesen 72 929 ember kapott levelet, ebből elment és szavazott 32 646 fő. Kész Zoltánra 13 872 szavazat érkezett. Szerinted ez akkora bukás a jobboldalnak?

apanna 2015.02.24. 16:53:04

@bnyuszi: " de a szavazóik nem mentek el."- Most komolyan veszem amit leírtál:) Ezek szerint több mint 40 ezer ember nem szavazott a fideszre.
Akkor az ellenzéknél kurva nagy a bukta. Nincs párt akire jó szívvel szavaztak volna több mint 40 ezren.
tényleg nincs miért örülnie az ellenzéknek.....

zobod 2015.02.24. 17:32:28

Időben jött a pofon. Ha legközelebb (2018-ban) tétmérkőzés lesz, mindenki legyen vele tisztában, hogy minden szavazat számít, nem szabad elbizakodottnak lenni. A másik tanulság, hogy a "független" sajnos továbbra is azt jelenti, mint a 90-es és 2000-es években, aki a függetlenekre szavaz, a baloldalra szavaz.

fotelfasiszta 2015.02.24. 19:31:27

@Vállalhatatlan fordulat: Szerintem nem jo. Ezzel csak annyit akarok mondani, hogy teljesen felesleges ezt az egeszet hatalmas gyozelemkent beallitani igazi verseny nelkul...

toportyánzsóti 2015.02.25. 07:44:59

@apanna: Narancsbircák fele elszéledt mióta van tudomása mindarról amit a narancs g e c i k művelnek,csúfos történet.Demokrata szót illetlen használni választási csaló narancsvakegérnek.

toportyánzsóti 2015.02.25. 07:53:24

@♔bаtyu♔: Nagyon buta vagy illibsi orálmuzsik,fajtád ügyeletes bértollnoka,kopekot sem ér trollkodásod.

apro_marosan_petergabor 2015.04.05. 10:12:29

Libero mantrák a tényekkel szemben nem állnak meg.
A kutyák ugatnak, a karaván halad, remélem, még jó sokáig.
süti beállítások módosítása