Erősen dolgoznak a kormányzati források: a politikai tekintetben totális kudarcnak tekinthető német kancellári látogatás után után annak gazdasági diplomáciai hozadékát hangsúlyozza a miniszterelnökségi whisper-team.
A gazdasági sikerek kommunikációjának a vs.hu adott felületet, azt állítva, hogy Orbán és Merkel
konkrét iparpolitikai megállapodásokat kötött
a következő ügyekben:
- a Siemens technológiával és eszközökkel vesz részt Paks2 megépítésében
- a magyar szállítóhelikopter-flottára kiírandó tendert a német-francia Airbus nyerheti el
- a BMW Magyarországon ruház be egy összeszerelő üzemre
- a Mercedes a kecskeméti mellé új gyárat épít
- a magyar állam átveszi a visontai Mátrai Hőerőmű felét (a negyede már az övé), cserébe, hogy 20 évig ne zárják be a lignit-kitermelést
Ezek a nagy dolgok. Ebből három (az atomerőmű, Visonta és a helikopter-beszerzés) olyan, ami csak viszi a pénzt, néhány ezek közül nem a magyar kormányon múlik, illetve ami igen, az meg bizonytalanabb, mint Szijjártó Péter helyzetkihasználása idegenben.
Paks2 tekintetében meg kell még várni, mit mond a cár két hét múlva: az oroszok jelenlegi költségvetési helyzetében egyáltalán lehet mérget venni arra, hogy továbbra is forszírozzák az üzletet. És ha forszírozzák is, akkor belevennék-e a németeket. Ráadásul azt a céget, amelyik ugyan komoly atomerőmű-építő kapacitással rendelkezett, de három éve leépítette azokat. Ez erősen blöfffgyanús.
A helikopter-beszerzésre nyilvánvalóan szükség van, évek óta esedékes, de eddig - az obligát lobbizáson túl - gyakorlatilag semmi sem történt az ügyben. Ehhez nyilván kormánydöntés kell (ez az, ami évek óta nincs), de mivel ez Orbánnak csak veszteség (értsd: szükséges ugyan, de semmit nem nyer rajta), minden bizonnyal össze próbálja kötni egyéb ügyekkel. Nem látszik, hogy a németek mit adnának cserébe. Már a szokásos hadiipari illetéken túl.
(Kép: mert.hu)
Mert a Mátrai Erőművet biztosan nem: az egyszerűen pénzkérdés. Meg lehetett próbálni kifúrni onnan az RWE-t, de nem most ígérte meg Merkelnek, hogy kiszámítható lesz a gazdasági környezet? A kiszivárgott hírek alapján okkal lehet arra következtetni, hogy a magyar állam a tulajdonjog negyedének árával megtámogatja a német energiaóriást, amelyik így nem kényszerül bezárni az erőművet és bányáit.
Az előzőekkel szemben az autóipar éppen nem viszi a költségvetési pénzt, de nem is hozza. Egyik említett beruházásának sincs köze a kancellári látogatáshoz: mindkét cég eldöntötte már az invesztíciót, ha sikerül hozzá megfelelő kormányzati támogatásokat és adóengedményeket kiküzdeni.
A Mercedesnek már a telke is évek óta megvan a bővítéshez, bár korábban egy mexikói beruházás kedvéért elhalasztotta az új gyár építését. Ezt a tervet újítanák föl, mivel ugyan az amerikai piacra a mexikói gyár tökéletes, de az európaira már annyira nem. Ugyanakkor - bár munkahelyeket kétségtelenül teremt - a költségvetésnek komoly haszna nem származna a beruházásból: a Daimler nyilván megkéri az árát adóengedményekben az itteni fejlesztésnek.
Ugyanez a helyzet a BMW-vel, amelyik évek óta tervezgeti, hogy Miskolcon vagy környékén épít összeszerelő üzemet, ha már a beszállítói kapacitása évek óta rendelkezésre áll Magyarországon.
Summázva: az ötből három tétel viszi a pénzt, kettő nem visz, de nem is hoz. Az utóbbiak megdobhatják a magyar GDP- (és talán a foglalkoztatási) adatokat, de ebből a költségvetésnek nem lesz haszna. Ehhez a kettőhöz a kormánynak amúgy sincs sok köze, csak rábólintani az adóengedményekre, ez a két német cég piaci várakozásain múlik.
Ezek Orbán nagy üzletei.