B1 blogcsalád



Régi munkatársa, egy Kossuth- és Jászai Mari-díjas dramaturg állt ki Marton László mellett

2017. október 23. - Mr Flynn Rider

Radnóti Zsuzsa, Örkény István özvegyének írása a színház.org-on jelent meg; ebben azt írja: az évtizedes közös munka során "Soha semmit a mostanában felbukkanó vádakról nem hallottam."

radnotizsuzsa.jpg

Korábban írtunk arról, hogy Schilling Árpád felesége, Sárosdi Lilla színésznő azzal vádolta meg Marton László rendezőt, hogy 20 évvel ezelőtt szexuálisan zaklatta. Marton tagad, viszont másik hét áldozat is jelentkezett, hasonló történetekkel a rendezővel kapcsolatban. Ennek látszik ellentmondani Örkény István özvegyének írása.

Az alábbiakban a Kossuth- és Jászai Mari-díjas dramaturg, Radnóti Zsuzsa sorait olvashatják:

Természetesen tudom, hogy elfogultnak látszom, de az is vagyok Marton Lászlóval kapcsolatban.

Hosszú évtizedek személyes munkakapcsolata és barátsága köt össze minket. Évtizedek alatt, mint dramaturg sokszor dolgoztam vele együtt bemutatásra váró szövegeken. Ott ültem mögötte a próbáin, olyan előadásokra készülve, amelyek kiemelkedő értékekké váltak a színház repertoárjában, és gyakran ott ültem mögötte bemutatókon is az igazgatói páholyban. Próbavezetéseiben, instrukcióiban, próba utáni megbeszélésekben mindig a legkulturáltabb hangnemet használta, a másik ember, a másik alkotó-személyiség integritása, érzékenysége iránti tisztelettel. Így mondta el legtöbb esetben konkrét és segítő tanácsait, amelyek segítették a színészeket a szerepformálás személyes folyamatában, a partnerekkel való kapcsolattartásban. Tudtommal akár tanítványai, akár a társulat tagjai fordultak hozzá szakmai, egzisztenciális, érzelmi gondjaikkal, tanácskéréssel, mindig szolidáris volt velük. Próbált segíteni, ahol tudott, színházvezetőként is emberi és konstruktív légkört teremtett. Kiállt emberekért, akkor is, ha az éppen kockázatos volt.

Soha semmit a mostanában felbukkanó vádakról nem hallottam. Én magam – se idősebb, se fiatal társulati tagoktól, se nyilvános, se elsuttogott – súlyosabb panaszt emberi minőségéről sem hallottam.

Most, amikor mindenki eddigi életének kizárólag negatív eseményeiről értesülhet, úgy, hogy ezáltal akarva-akaratlan egy egész élet, egy egész életmű nullázódhat le, úgy érzem – mélyen tiszteletben tartva minden megszólaló fájdalmas, negatív és traumatikus emlékeit, és velük együtt érezve –, szólnom kellett az általam ismert és tapasztalt személyes életút másik aspektusáról, az értékteremtő oldalról is.

Az én soraim tehát most másról szóltak. De ha egy életút teljessége ilyen széleskörű megmérettetés elé kerül, az én személyes tanúságom is hozzá kell, hogy tartozzon a képhez.

Radnóti Zsuzsa

Színház.org

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr6113060364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

taga20 2017.10.23. 13:37:47

na itt valaki kurvára kamuzik.

én konkrétan össze vagyok zavarodva.

Okos Tóbiás 2017.10.23. 14:18:58

Ha a vádak igazak, és úgy tűnik egyre többen merik elmondani, akkor a munkájában lehet bármekkora szellemi óriás az illető, emberileg nulla, egy lelki toprongy.

legeslegujabbkor 2017.10.23. 18:40:31

Nem hallott és nem is látott.
Ezt most miért kellett leírnia kedves Radnóti Zsuzsa?

2017.10.23. 18:41:23

Ahhh... a magyar Roman Polański.. ;)
süti beállítások módosítása