B1 blogcsalád



Tarlós és a fideszes képviselők fülbe dugott ujjal láláláztak, hogy ne kelljen meghallgatniuk a szakmai érveket

2017. szeptember 28. - Mr Flynn Rider

Tegnap megint kiderült: egy három éves szellemi-érzelmi színvonalán álló alak vezeti Budapestet. Ideje lenne kinőni a dackorszakból! fak_a_romain.jpeg

Sem a szakmai vélemények, sem a Lányi Andrásék-féle alternatíva nem érdekelte a Fővárosi Közgyűlés fideszes tagjait, élén Tarlós Istvánnal. A Római-parton építendő gátról a pártfegyelem szerint szavaztak tegnap a képviselők. 

A képviselők 19 igen vokssal, 9 nem szavazat ellenében, 3 tartózkodás mellett döntöttek arról, hogy a Fővárosi Közgyűlés változatlanul fenntartja az április 5-i határozatát, amelyben kimondta, hogy "a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmét szolgáló árvízvédelmi létesítmény a Duna-part menti nyomvonalon, továbbá a Barát-patak és az Aranyhegyi-patak mentén kerüljön megvalósításra".

A testület nem támogatta a Lányi András író, filozófus által készített, a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmére vonatkozó, a védmű part menti változatát ellenző javaslatot, és kimondta azt is, hogy változatlanul fenntartja a korábbi, a part menti nyomvonalat támogató határozatát. A Lányi-féle javaslatot 9 igen és 19 nem szavazattal, 3 tartózkodás mellett utasították el. Kitalálhatja, kik szavaztak nemmel.

A közgyűlési teremben jelen voltak a part menti változatot támogató és az azt ellenző civilek, akik – jobb híján - molinókon és magasba tartott táblákon fejezték ki véleményüket. Az ellenzéki képviselőket sorra leszavazták azzal kapcsolatban, hogy hallgassák-e meg a szakértők véleményét.

A legviccesebb Óbuda polgármestere, Bús Balázs és maga a főpolgármester volt, akik valóságos sztepptáncot mutattak be, csak hogy ne kelljen meghallgatni a szakmai érveket.

Bús Balázs előhozakodott egy harmadik nyomvonal-ötlettel, saját magára cáfolt rá és láthatóan fogalma sem volt, hogy most mit kezdjen a kialakult helyzettel. Félve a népharagtól, olyan nyilatkozatokat tett, amik sejtetik, hogy rájött: a mobilgát a polgármesteri székébe kerülhet. Kimondta ugyan, hogy népszavazást a kerület nem írhat ki a nyomvonalról és a gátépítésről, mert ez nem a III. kerületi képviselő testület hatáskörébe tartozik.

Tarlós István valóban felvetette a népszavazás lehetőségét, ahogy azt korábban ígérte, aztán szavazás nélkül, gyorsan vissza is vonták az erről szóló javaslatot. Az indoklás szerint azért, mert jelenleg ugyanebben a témában már beadtak egy kezdeményezés, amely jogerős bírósági döntésre vár. Bár több ellenzéki próbálta rávenni Tarlóst, hogy mielőtt szavaznak róla, beszélhessenek a szakértők is (Az LMP-s Csárdi Antal felkérésére Bogárdi Istvánt és Tímár Gábort), ám a főpolgármester erre rettenetesen ideges lett, és kijelentette, ez nem lakossági fórum.

A 444 beszámolója szerint a főpolgármester maga kezdett el random idézgetni a hatvanoldalas anyagból, és cáfolgatott benne összefüggéstelenül részleteket, miközben olyan számításokat hiányolt az augusztusban ingyen, civil kurázsiból megszületett tanulmányból, amelyeket több tízmillió forintért szoktak megrendelni (talajvíz, kockázatelemzés, hidrodnimaikai számítások etc.), és amelyek továbbra is hiányoznak a hivatalos tervekből is.

A Lányiék-féle anyag mellett egyébként felbukkant egy másik szakmai szöveg a mobilgáttal kapcsolatban. Pár napja ebben 6 neves vízépítőmérnök is bírálta a Tarlós-gátat, mondván

  1. Megengedhetetlenül nagy biztonsági kockázatokat hordoz,
  2. Jelentősen rontja a part természetes jellegét.

Tárgyilagos mondatokban, pontról pontra szedték ízekre a fővárosi közgyűlési előterjesztés állításait. A szakvélemény földbe döngölte és szó szerint megsemmisítette a Szeneczey alpolgármester által benyújtott iratot és bemutatta az eddig elkészült szakértői anyagok valós tartalmát. Az anyagból kiderül, hogy egyáltalán nem igaz a főpolgármesternek az a korábbi hangzatos állítása, miszerint a civilek tanulmányát megelőzően minden vízügyi szakvélemény az ő pártján volt.

Október 1-re a Fák a Rómain civilekből álló csoportja újabb tüntetést szervez a gát ellen, ma pedig közmeghallgatást is tartanak Óbudán az ügyben.

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr212905024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.09.28. 10:57:23

Talán kompromisszumos megoldásként a Nánási út és a Duna közti területen élők között fel lehetne osztani a védmű megépítésének költségeit. Az ott ingatlannal rendelkezők vagyonvédelmét szolgálná a létesítmény, hát nyúljanak a zsebükbe, de mélyen ám, vagy fogadják el, hogy hullámtérbe építkeztek és ennek folyománya az időnként élményfürdővé alakuló földszint :)
A régebbi épületek pont emiatt cölöpökre épültek, legfeljebb a bátor tulaj a múltbéli vízmozgások alapján megszakértette a jövőben várható vízállásokat és beépítette az alsó szintet is. Hááát... így járt. Most építsen gátat magának... akár..

Andras J Fazekas 2017.09.28. 11:40:25

"csak hogy ne kelljen meghallgatni a szakmai érveket"

Mintha a "szakmai" érvlés csak ellenzéki kiváltság lenne, és a jelenlegi tervezetet nem "szakemberek" készítették volna, hanem valamiféle zug-tevékenységet folytató"szakmaiatlan" társaság.

Ezt komolyan gondoltátok, balf@szok ?

2017.09.28. 13:26:10

@Andras J Fazekas: Jó hülyén van megfogalmazva a cikk, inkább a hangulatkeltésre helyezi a hangsúlyt, de ha elolvasod a 'másik' oldal érveit, te is gondolkodóba fogsz esni. Nem csak az a lényeg, hogy meg lehet-e valósítani az egyik, vagy a másik elképzelést, hanem az, hogy mi ennek a teljes költsége és melyik mekkora kockázatot hordoz (amit nem feltétlenül lehet a tervezési fázisban előre látni ) Azokat is megértem, akik a környezeti következmények miatt sóhajtoznak. Aztán ha élesben bekövetkezik valami katasztrófa, ki viszi el a balhét? Azért brutálisan fest egy három méter magas arasznyi fal , melynek a túlsó oldalán másodpercenként 0.8 km3 víz hömpölyög le másodpercenként... csak egy pár méteres szakaszon találjon utat. Én láttam a Tisza mentén a tetőzés idején 1 méterrel arrébb tolt rézsűt. 500méter hosszban egyszerűen a mentett oldal felé tolta a víztömeg az egyébként jelentős tömegű és jó geometriájú töltést. Nem vagyok vízépítő, csak saccolni tudom, mekkora nyomás terheli a mobilgátat. Minden egyes centiméternyi magasítás egyre nagyobb plusz terheléssel ját a gát alapjára, tövére nézvést. Ha csak 1-2méterrel lehet alacsonyabb, mert a Nánási út elvileg magasabban fekszik, már hatalmas biztonságnövekedés a jutalom. De itt úgyis a vízparti ingatlantulajdonosok lobbiereje fog határozni az észérvekkel és a gazdaságossági megfontolásokkal szemben.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.09.28. 14:37:12

RÓMAI-PARTI MOBILGÁT
„Aki az árvíztől az árteret védi, az rosszabb, mint aki a fogsort védi a pandasülttől.” /ősi kínai mondás/

Azért létezik az ártér,
Hogyha folyó szintje árt ér,
Ott folyjon a fölös lé le,
S tompuljon az árvíz éle.

Nőhet fű-fa s békanyál is,
Ám, ha mint itt, illegális
Kastélyokkal van az telve,
Fejre áll az alapelve.

Gép kéne, mi mindent gyalul;
Szállodahallt vágna alul,
Palotátlanítva magát
Az ártért s nem kéne a gát!

Ám itt politikushad ír
Rendeletet s agyi radír
Küzd a józanésznek háttal:
Ártért védünk mobilgáttal!!!

Így duzzasztjuk vissza az árt
Folyón föntebb, ahol az árt,
S közpénzből a Római-part
Űz ártéri mutyi-ipart.

„Ne hőbörögjön, költőkudarc úr! Mi maga, építőmérnök?! Az ártérre épített szállodám jogosságát az a tényállás is mutatja, hogy az építkezéseket jóváhagyó kerületi polgármester a jó munkája jutalmaként azóta már főpolgármesterként viselheti a szívén a sorsunkat! Teljesen reálisnak érzem, hogy a köz pénzéből mobilgát épüljön a köz javát szolgáló magánszállóm védelmére.” /Pénzes Petúr, a római-parti Hitel Mentol tulajdonosa/

„Támogatom a mobilgát bevezetését! Szabjunk gátat a parttalan mobilozásnak! Már itt a színházban sem vagyunk biztonságban! A múltkor épp Hamletet játsz’tam, midőn a monológom közben úgy zúgott fel egy okostelós Darth Vader hörgés a nézőtérről, hogy ijedtemben hozzávágtam az illetőhöz a kezemben tartott koponyát!” /Orgánum Ottó, a Nemzeti Színház kiérdemesült művésze/

„Szolgálok és védek! Közpénzből a köztől elzabrált területre illegálisan épített magántulajdont a közvíztől. Ahogy a költő mondja: Előttem van észak, hátam mögött dél, jobbra zúg az árvíz, balra űrártér.” /a mobilgát/

„Brühühü! Elveszik az életem értelmét azzal, hogy megfosztanak az árvíztól! Brühühü! Jaj, még sírnom sem szabad, mert vizes leszek és megdorgál az a szigorú arcú főpolgármester úr!” /az ártér/

„Mi az, költő elvtárs?! Áltudományos óbégatással abajgatja a gazdaságpolitikai döntéshozókat, akik éjt nappallá téve csak a közjót akarják?! Illetve a köz javát, de hát a közös jónak túróst! Na, hátra arc! Mobilgátépítésre, lépés iiin-dulj! Egy-kettő-egy-kettő! Nóta! Aki nem lop egyszerre, az vessen a zsebére!” /Csávás Kálmán árparancsnok, a Gazokat Átnevelő Táborban Őszítő Rendszerv (GÁTŐR) nótafaéke/

„Bármely Frady Endre kötet olvastán a zokogó kritikusnak egy József Attila parafrázis jut eszébe:
Valami nagy-nagy tüzet kéne rakni,
Hogy könyvégetnének az emberek!
Sajnos Frady Endrében no para, no költészet, csak sok kipufogó frázis! Anyám szerint szellőztetni kéne utána, szerintem inkább az özönvíz! Frady-álló mobilgátat minden magyar családba!” /Puzsér Róbert, kritikus/

„Hitetlenek máig kételkednek abban, hogy Noé bárkája alól olyan hirtelen eltűnhetett az özönvíz, pedig így volt. Megittam. Hogy miért tartott hónapokig? Nem voltam szomjas.” /Chuck Norris/

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2016/08/romai-parti-mobilgat.html

Andras J Fazekas 2017.09.28. 14:38:00

@Dorottya Veres RLDD: @ !

Elolvastam …

Lehet vitatkozni ezen, még a szakértők is vitatkozhatnak, de vitát egyszer be kell fejezni.

Ez nem változtat azon, hogy a mostani gát teveit szakértők készítették.

Az én beszólásom a cikkíró ama sanda felvetésére vonatkozott, ami rosszindulattal azt próbálta sugallni, hogy itt szakértők csak a gát ellenzői között vannak, és azon túl mindenki hülye, nem "szakember", nem ért hozzá.

Többek között az egész főpolgármesteri hivatal.

Bye !

Andras J Fazekas 2017.09.28. 14:44:25

@Dorottya Veres RLDD: @

Kis kiegészítés:

Itt csoportérdekek feszülnek egymásnak, azt kell eldönteni, hogy melyik megoldásnál a legoptimálisabb, a kár-, ár-, és értékarány.

Üdv.!

2017.09.28. 15:21:16

@Andras J Fazekas: Pontosan így van. A sejtésem az, hogy a Nánási út-Duna által közrezárt ingatlanok tulajdonosainak simán nagyobb az érdekérvényesítő képessége, mint az ezen körzeten kívülieknek és ez bezony nem függ össze a két csoport létszámával... Az érdekük egybevág a jó drága gátat építeni szándékozó fővárosi képviselőkével is, ami szintén sokat fog nyomni a latban. Aztán ha beüt a ménkű, persze mindenki mossa kezeit, szarnak, bajnak nincs gazdája.
(Nem mintha nem lenne lényegtelen a laikus véleményem, én bezony a partot hagynám békén, a gát meg menjen oda, ahol már vannak kezdeményei.. )

bogyu 2017.09.28. 15:40:27

@Andras J Fazekas: A kár és értékaránynál azt azért figyelembe kellene venni, hogy az ártéren jogszerűen nem épülhettek volna lakóingatlanok. Ezeket a hatályos jog értelmében el kellene bontatni.
Messze nem a jelenlegi ártéri ingatlantulajdonosok kára itt a mértékadó. Őket gálánsan kártalaníthatná az állam a két gátmegoldás közötti árkülönbözetből, és még spórolna is a költségvetés.
A valódi harc a most még ártéri, de a mobilgát megépülte esetén törvényesen beépíthető területést folyik. Lehet találgatni, ez vajon kinek lesz az érdeke?
Felkészül péztáros Lőrinc és Garancsi klubtulajdonos.

sas70 2017.09.28. 15:48:17

@Dorottya Veres RLDD: Ha egy m3-es vízkocka tömege 1 tonna és három méter magasra tervezik a gátat, akkor annak nagyjából méterenként nyugalmi állapotban 6 tonnának kell ellen állni. Csakhogy ez a rohadt folyó még folyik is, az áramlások miatt szívó és nyomó hatás is lesz. Mert ugyan a víz sebesség nem merőleges a gátra, de a turbulens áramlás miatt, lehet olyan rész, ami lökést kap. Ha jól emlékszem a Tisza gátnál nem csak a víztömeg miatt mozdult el a gáttest, hanem az átázás és a turbulens áramlás együttes hatása okozta. Ezt persze egy vízépítő mérnök elég jól ki tudja számolni, csak az a kérdés, hogy mennyivel növeli a költségeket, ha a egy-két méterrel nagyobb áramló vízoszlopot kell a gátnak megtartani? Az a gyanúm, hogy itt nem lineáris összefüggés van.

Medgar 2017.09.28. 16:12:47

@sas70: Ezt a 6 tonnát fejtsd ki bővebben, mert az ált. iskolai fizika alpján sehogy sem jön ki....

sas70 2017.09.28. 16:25:52

@Medgar: Pascal F=vízoszlop magasság x sűrűsség x gravitáció, és minden irányba gyengítetlenül terjed. Tehát leegyszerűsítve minden vízszintes méterre, az alját 3 tonna, a közepét két tonna, a felső részt meg egy tonna nyomja. Persze ennél nyilván nagyobb, mert ez áramlásmentes, tiszta vízre vonatkozik.

sas70 2017.09.28. 16:33:09

@Medgar: Bár lehet elbasztam a nagy agyalásomban most, hogy végigolvastam.

axolotl77 2017.09.28. 16:53:19

O.V. évértékelő beszéde (2008. febr. 13.):
"A népszavazás jogát és lehetőségét nem megkaptuk, hanem kiharcoltuk......Ne tartóztassuk vissza magunkat, ne ijedjünk meg a magasztosnak tűnő szavaktól: az igazság úgy áll, hogy a népszavazás az erőszakmentes népi mozgalmak legfejlettebb formája, és ezt sikerült valóra váltanunk Magyarországon."

Duplaxiii 2017.09.28. 17:02:51

Ok, ezt eddig is tudtuk.
De mi ez a lalala meg fülbe dugott ujj?
Ezt nem találtam a cikkben.

Medgar 2017.09.28. 17:08:41

@sas70: Hát igen. A teljes nyomás 3 t de ez a kis erőkar miatt nem probléma. Két méter magasan csak 1000 kg/m2 a nyomás, de ezeket nem szab összadni.

Gabor Jeges 2017.09.28. 17:08:58

@Andras J Fazekas:

Egyszerűen csak arról van szó, hogy ma senki más véleménye nem számít, kizárólag a jobbf@szoké. Minden más vélemény hazaárulásnak számít, és Soros találta ki. Igaz, Jobbf@sz?

Gabor Jeges 2017.09.28. 17:12:10

@Duplaxiii:
Nyilván jelképesnek szánták a lalalázást. Azt jelenti, hogy minden döntés egyoldalú, semmilyen ellenvélemény nem számít, az lesz, amit kitaláltak, és mindenki más véleménye süket fülekre talál.

2017.09.28. 17:25:29

@Duplaxiii: www.youtube.com/watch?v=3O1_3zBUKM8
(a dalban elmesélt történetnek El Tio legendája az alapja, ami bolíviai eredetű de szerintem ez itt teljesen indifferens :) )

medium size devil 2017.09.28. 17:36:38

@Frady Endre: Oriasi koponya vagy. Bontsuk le meg a partfalat a teljes belvarosi szakaszon - hiszen az is arter. Ne alljon semmi mesterseges akadaly a viz termeszetes utjaba!

2017.09.28. 17:37:36

@Medgar: A teljes nyomás 45kN/m és a 1/3-nál(aljától számítva)
Vagyis az oldalfalak minden 1 m-es szakaszára 45 kN koncentrált erő hat. Nyilván nem a "lehetelen küldetés" kategóriája, de elbagatellizálni sem hiszem, hogy szabad lenne, főleg, hogy emberéletet is véd, nem csak két kerti budit meg egy halsütő bódét két sörpaddal.
A koncentrált erő támadáspontja a felszínről számítva 2/3 mélységben van. (Persze ez nyugalomban lévő vízre vonatkozik, de szerintem jól mutatja, mekkora különbség van egy 1m-es és egy 3 m-es fal terhelése és azt azt ellensúlyozni/megtartani képes szerkezet között.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.09.28. 17:47:43

@medium size devil: De álljon, a Nánási úton! És akkor az illegálisan beépített ártér valóban ártérként funkcionálhat. Nehogy azért rontsuk el a Római partot, hogy Tarlós mutyiban építő haverjait közpénzből megvédjük! :)

Andras J Fazekas 2017.09.28. 18:36:07

@Gabor Jeges: @ !

Szerinted mit kéne tennie egy olyan hatalomnak, akinek az ellenzéke csak szemétkedik, hazudozik, külföldön-belföldön hazugságokat terjeszt, és trollkodik ?

Andras J Fazekas 2017.09.28. 18:44:31

@Dorottya Veres RLDD:

Figyu, ha a sáját egyéni véleményemre vagy kíváncsi, az az, hogy egyáltalán nem kell gát, legyen perelhető, és vigye el a balhét az, aki engedélyt adott korábban az ártéren való építkezésre.

Nem most a kármentőkkel kéne szemétkedi …

Bye !

VaradiJanos 2017.09.28. 18:51:32

Szerintem bisztosan anak a derék Lànyinak van igaza mer a filozofusok mind vizügyi szakemberek

taga20 2017.09.28. 18:56:39

@VaradiJanos: jani, szerintem az egészet le kéne térkővezni a picsába, nem picsogni itt!

2017.09.28. 18:57:24

@Gabor Jeges: "Egyszerűen csak arról van szó, hogy ma senki más véleménye nem számít, kizárólag a jobbf@szoké. Minden más vélemény hazaárulásnak számít, és Soros találta ki. Igaz, Jobbf@sz?"

Nem erről van szó. Csak arról, hogy az elmúlt sok év alatt az ellenzéktől semmi konstruktív ötletet nem hallottál, egyetlen motivációjuk annyi volt, hogy ahogy csak lehet, keresztbe kell tenni a 'jobbfaszoknak'... hogy a te elmés kategoriálásodat használjam. Ráadásul a legpiszlicsárébb ügyekben is olyan ordenáré agresszív és hangos módon teszik mindezt, hogy néha már az is elfordítja a fejét, aki mellé történetesen odaálltak. Semmit nem akarnak, nincsenek terveik, öleteik , egyedül annyi, hogy meg kell akadályozni a jobboldalt, hogy a saját elképzeléseit keresztülvigye. Ezzel együtt most én is azon az oldalon állok amin ők, de nem ugyanazon okoból kifolyólag.

Trackers 2017.09.28. 20:47:51

A ballibek minden Budapesti fejlesztést gátolnak ahogy tudnak.

Ez az egyetlen esélyük, hisz Demszky semmittevését, Budapest lerohasztását nem nehéz űberelni.

Csak akkor ha minden fejlesztésnek keresztbe tesznek, ahogy most.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2017.09.28. 20:51:38

@Dorottya Veres RLDD: bocsánat a nyers stílus miatt, de a faszomat nem érdekli a dolog költsége. Az se érdekel, ha az ott lakó és folyton síró-rívó ügyeskedők a saját kezükkel akarnák megcsinálni, egyszerűen NE basszák szét a Római partot. Ennyi.

Legeslegalja · http://berrettegok.blog.hu 2017.09.28. 20:57:12

@Before:

Senki nem bassza szét..
Politikai cirkusz.
A mobilgát a legjobb dolog ami történhet a Rómaival.

EZ pont olyan mint az atomerőmű esete az egyszeri Gyurcsány csicskával.
Amíg a főnök találkozik Putyinnal, és tervezik meg közösen Paks2-őt, majd a részleteket titkosítják, addig lelkes atompárti.

Aztán mikor Gyurcsány megparancsolja neki, az ellenkezőjét, akkor az atom legnagyobb ellensége lesz az egybites szerencsétlen marhájából.

Akarata nulla a ballib gyűlölködőknek, csak azt nézik kibe és mibe lehet belerugni, mit parancsol a kis gazdi.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2017.09.29. 05:38:11

@Legeslegalja: persze, természetesen. Köszönöm a megalapozott helyreigazítást, így most megváltozott a véleményem és már lelkes híve vagyok az egésznek!

2017.09.29. 05:54:06

@Before: Szerintem te nem olvastad, amit leírtam ezzel kapcsolatosan... vagy nem értetted, amit leírtam. Alapvetően a Római part jelenlegi állapotának megőrzését tartanám ÉN a legfontosabbnak. Ám azzal is tisztában vagyok, hogy sajnos ennek a valószínűsége kicsi. A kisemberek vágyait felül fogják írni azok érdekei, akik az ingatlanjaik védelmi költségeit rá akarják tolni az egész városra, akik további értéknövekedést várnak a gát felépültét követően, akik kiügyeskedték, hogy olyan helyre épített ingatlanjaik is fennmaradhassanak, ahová józanul gondolkodó ember(hatóság) csak nagyon speciális feltételekkel ad engedélyt. Ők azok, akik ha aBalaton partján élnének, simán feltöltenének 50m-t a tóból és oda építenék a nyaralóikat... ők azok, akik a trambulinról pis@lnak a medencébe és most még belépőt is szednének a performanszukhoz.

@Legeslegalja: "A mobilgát a legjobb dolog ami történhet a Rómaival."

A mondat így helyes: a mobilgát (mások költségvállalása mellett..) a legjobb dolog, ami történhet a Római parton engedély nélkül a hullámtérbe építkező ingatlan tulajdonosokkal...
Nos, akkor finanszírozzák is ők, ha úgyis az ő ingatlanjaik értéke fog megugrani, mihelyt elkészül a létesítmény. (Akkor már lehet rá biztosítást kötni..pl... )
süti beállítások módosítása