B1 blogcsalád



Palkovics: a pedagógusok túl sokat keresnek és túl szabadok

2016. december 14. - Mr Flynn Rider

Ismét nagyot ment az oktatási államtitkár a közmédiában. A propagandaműsorban Palkovics László védte a védhetetlent és olyanokat mondott, hogy "túl nagy szabadsága van a pedagógusoknak", meg "a pedagógus pálya vonzó" és a Pisa-teszt amúgy sem releváns a sikeresség szempontjából.  

palkovics_balog_czunyine.jpg

 

Tegnap is nyilatkozott az államtitkár, korábban Hoffmann Rózsa az oktatás csődjét meg azzal magyarázta, hogy a magyar diákok a Bibliából sokkal jobbak, mint a társaik. 

- Az elmúlt években növekedett a tanárképzésbe jelentkezett és felvett hallgatók száma - mondta Palkovics a Kossuth rádióban. 

Palkovics László szerint ez többek között annak is köszönhető, hogy "számos támogatást, ösztöndíjat adtak". Ezek mellett az életpályamodell kidolgozása nyomán is vonzóbbá vált a pedagógusi pálya: már máshogy "pozícionálják" ezt a szakmát - értékelte az államtitkár.

Tudta? 

A legfrissebb, kedden megjelent Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint Palkovics a vezető nélküli, valamint az elektromos hajtású járművek fejlesztésében és gyártásában való magyar részvétel koordinálásáért, tovább az ELI Science Park projekt oktatási, kutatási és gazdaságfejlesztési koncepciójának kialakításáért felelős kormánybiztosa lett.

Beszélt arról is, hogy a tanárok továbbképzését is szeretnék továbbfejleszteni,

az ugyanis nem jó, hogy a pedagógusok maguk döntik el, milyen tanfolyamra tudnak, akarnak menni.

Az adott iskolaközösségnek kell eldöntenie, hogy a tanárnak milyen kompetenciákra, és azokhoz milyen továbbképzésre van szüksége. 

Értelmezzük a mondatot: túl nagy a szabadság, elvtársak!

Palkovics László korábban az M1 aktuális csatorna műsorában aztán jól ellentmondott magának és a fideszes párttársainak, akik eddig a homokba dugták a fejüket és másokra mutogattak (főleg a pedagógusokra, pl. Lázár János): a PISA-felmérés eredményeit komolyan veszik, s a köznevelési törvényben meghatározzák azokat elemeket, amelyeket módosítani kell. Ugyanakkor megjegyezte: a PISA-felmérés eredményei nem feltétlenül állnak korrelációban a társadalom sikerességével.

A MTI híradásából megtudhattuk azt is, hogy az államtitkár úr nagyon kompetens ember és nagyon sikeres is, illetve vannak neki "nemzetközi vezetői tapasztalatai", amelyek alapján azt okosságot mondta: nem szükségszerűen azokból az országokból származnak a legjobb mérnökök, amelyek a PISA-teszten jól szerepeltek. Megjegyezte továbbá, hogy Izrael jóval többet költ oktatási rendszerére, mégis egyre rosszabbak a PISA-felmérésen elért eredményei.

Különösen izgalmasak ezek a szavak attól a kormánytól, amely Mészáros Lőrincnek többet pénzt juttatott ebben az évben, mint a teljes hazai felsőoktatás büdzséje. 

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr5012046949

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lobo Marunga 2016.12.14. 11:30:17

Na figyelj, magyarázom. Az a baj, hogy politikusok közelítik meg politikusan. A jelenlegi NAT és kerettanterv 2012-ben lett hatályos, a 2012-2013-as tanévtől kezdték bevezetni felmenő rendszerben, ami nagyon leegyszerűsítve azt jelenti, hogy először az 1. 5. és 9. évfolyamon volt csak, a többin ment tovább a régi tanterv. Aki tehát 2015-ben 15 éves volt, az - attól függően, hogy mikor kezdte az iskolát - jó eséllyel egy napot sem tanult a Hoffmann Rózsa (és tegyük hozzá, sokan mások) nevével fémjelzett tantervből. Szóval ha kicsit hajlandóak vagyunk túllépni a kötelező elmútnyócévezés miatti felháborodáson, akkor kiderül, hogy ebben az érvben van valami. Aki számol, nem mondhat mást: Ez a mérés az előző tanterv sikerét mérte. Csak persze kicsit sántít is az érv, mert azt mérés nélkül is tudjuk, hogy semmi nem változott az új tantervvel. Ugyanis hiába sírnak a politikától túlfűtött érdekvédők, hogy elvesztették a szakmai szabadságukat az iskolák, ez bizony egy nagy marhaság. Egyetlen olyan egyedi vonást, tevékenységet sem tud felmutatni egyetlen iskola sem, amit a régi tanterv keretei között megtehetett, meg is tett, most pedig ne tudja megtenni. Tehát nem elrontani sikerült az oktatást, sokkal inkább nem sikerült megjavítani, de ez a mérés akkor sem ezt mutatja még. Abban viszont meg HR-nak van igaza, hogy egy 2012-es változás hatását még 2016-ban sem lehet kimutatni, talán majd 22-ben.
A Lázár-féle érv megint csak jogos, de ahogy minden politikai megnyilatkozás, ez is csúsztat. Való igaz, hogy más módszertani hozzáállással lehetne jobb eredmény. Csakhogy ez egyrészt képzés, másrészt eszköz, és nem utolsó sorban ember emberi erőforrás kérdése. A minősítés és ellenőrzés rendszere deklarálta azokat az elvárásokat, értékelési szempontokat, amik kellenének a jó tanításhoz. Ezek az OH honlapján lévő kézikönyvekben elérhetők. Ha ezeknek mindenki megfelelne, szuper lenne minden. Az eddigi ellenőrzések szerint a nagy többség meg is felel. Jaja, azon a két órán, ami az ellenőrzésben szerepel. Arról persze már nem szól a fáma, hogy aznap csak ezt a két órát tartotta a pedagógus, és egy órára egy órát készült. Vagyis megvan a szakmai tudása, csakhogy ezt heti 22-26 órában képtelenség megvalósítani. (Merthogy a tanár munkája nem órák tartásából áll, és nem tud rutinból tanítani mint sokan hiszik, mivel nem tananyagra, hanem osztályra, sőt a mostani elvárások szerint tanulóra kell készülnie). 22-26 órában (plusz még egy rakás egyéb feladat, amit jogszabályok írnak elő, és a tanításhoz csekély közük van) az anyagot lehet leadni. Hogy mondjak magyarázatul egy párhuzamot: Ha van egy gyáram, ami mondjuk kávéfőzőt gyárt, akkor megnézem, mennyi munkával állítható elő egy jó kávéfőző, és annyi munkást veszek fel, amennyi kell a kitűzött mennyiséghez. Ha kevesebbet veszek fel, vagy még turmixgépet is csináltatok a munkásokkal, akkor vagy kevesebb vagy rosszabb kávéfőzőm lesz. Na ilyesmi megy most az oktatásban humán erőforrás fronján. És teszem hozzá, ez se most kezdődött, megy ez már legalább 20 éve, szóval megint nemokoztak egy problémát, sokkal inkább nem oldották meg.
Aztán Palkovicsnak is igaza van, mert pl. nem erre vannak képezve a pedagógusok, és igen, nem ez megy az iskolákban. Az ok fentebb.... Ami viszont itt hiányzik, az az, hogy ki kellene már végre tűzni, mi a közoktatás célja. Lehet ez sok minden, akár az is, hogy jobb eredményünk legyen a PISA mérésen. Akkor viszont azzal kéne foglalkozni, hogy ehhez mi kell, milyen képzettségű pedagógus, milyen tantárgyak, milyen eszközök, hány ember, mennyi idő... És majd talán 10-15 év múlva fog is valami mutatkozni, előbb kizárt. Olyan nincs, hogy Palkovics vagy Lázár, vagy bárki azt mondja, hogy gyerekek mostantól másképp, azt jövőre már lesz is jó eredmény. Ezt csinálták Hillerék is, az eredmény pedig érdekes módon nem lett jobb. De kehet a cél az is, hogy adjunk nemzeti, vagy biblikus, vagy akármilyen műveltésget. Ez is oké, de sietek hozzátenni, hogy ennek sincsenek meg a normális feltételei. De ha ez a cél, és a PISA nem ezt méri, akkor viszont hagyjuk a fenébe a PISÁ-t.
Nem tudom, világos voltam-e, a lényeg, hogy itt bármelyik oldal politikusai ugyanúgy hibáztathatók, és persze a tanárok is, de az is biztos, hogy egyikük se a megoldásról beszél, de ami még nagyobb baj, hogy senki nem tisztázta még, mit is akarunk megoldani.

pucros 2016.12.14. 12:36:59

Tény, hogy jó alkalomnak tűnhet a PISA ütni egyet a kormányon, de sajnos nem olyan okok állnak mögötte, amik akár egy 180°-os jellegű kormányváltással kiküszöbölhetőek lennének.

Miközben az oktatási rendszerünk eleve, szemléletében alkalmatlan a feladatára, a társadalom - amely szintén ilyen oktatást kapott annak idején - önelégült vele kapcsolatban, és megelégedne finomhangolásokkal.

nahi 2016.12.14. 15:49:51

@Lobo Marunga: Azért ezt érdemes kicsit szétszálazni. Utána kellene számolni annak, hogy vajon tényleg igaz-e, hogy a PISA tesztet megírók még mindannyian a régi tantervek szerint tanultak. Jó tudni, hogy a PISA tesztet májusban olyan gyerekek írják meg, akik már elmúltak 15 évesek és három hónaposak, illetve még nem töltötték be a 16 éves és két hónapos kort. Ha részletesebben utána számolunk, kiderül, hogy a PISA tesztet megíró gyerekeknek kb. a fele még valóban a régi tanterv szerint tanult, de a másik felük (ez is persze kb.) már az új tantervek szerint. Ugyanezt a számítás érdemes elvégezni a TIMSS-re is, ahol kiderül, hogy a 2015-ös TIMSS teszteket viszont csupa olyan tanuló írta meg, aki még a régi tanterv szerint tanult. A formális következtetés egyszerű lenne: A TIMSS-ben csak régi tanterv szerint tanulók voltak, az eredmények némileg jobbak lettek az előzőnél, a PISA teszteket megírók kb. fele már az új tanterv szerint tanult, rosszabbak lettek az eredmények, ergo: az új tanterv rosszabb. Persze felköpnék a magasba, és aláállnék, ha én ilyesmit mondanék, ilyen egyszerű összefüggések az oktatásban nincsenek, de azért azt szerettem volna jelezni, hogy egy téves premisszából kiindulva pláne nem szabad ilyen következtetési hibát elkövetni. Vagyis én semmiképpen nem írnék le olyasmit, hogy ez az eredmény még az előző tanterv következménye, de azt sem írom le, amire azért egy picivel több okom lenne, hogy az új tantervek hatására alakultak így az eredmények. Továbbá: az új tanterveket a 2013/2014-es tanévben vezették be, nem a megelőző tanévben. De folytassuk: Már hogy ne akadályozta volna meg az új rendszer az önállóság érvényesülését? A hatalmas mennyiségű tananyag tanításának előírása éppen azt jelenti, hogy nem érvényesülhet semmi, amit a pedagógus önállóan szeretne csinálni, ami éppen annak az osztálynak, ami éppen annak a pár gyereknek lenne jó. Igaz, ez is túlzás, nyilván nem végletesen érvényesül ez a hatás, de igen nagy mértékben. Lenne még más is, de igazán nincs nagy kedvem kitérni minden tévedésre a kommentből. Talán csak az az érdekes, hogy ... újrafogalmazom: engem az érdekel igazán, hogy a komment által jelzett nagyképűség és arrogancia mekkora szerepet játszik abban, hogy ez az ország ma itt tart, ahol.

NemodaBuda 2016.12.14. 19:14:54

Nem érdekes, tudjuk, hogy seggnyalonc. És ezt mindenek elé is helyezi ! Ennyire nem lehet hülye (vagy mégis ?) !

Ba BalKat 2016.12.14. 19:18:24

Sajnos, ez majdnem igaz, annyira van túllihegve, mint a dokik fizuja, a kunyerálástól már dolgozni sem tudnak, tisztelet a kivételnek.

1bitang 2016.12.14. 19:21:15

Nem jelentéktelen a tanterv. Az eredményt azonban nagyobb mértékben befolyásolja az Tsims02
Nem lényegtelen a tanterv. De fontosabb az AKARAT. Az, hogy valaki akar-e tanulni, vagy a kényszerből (tankötelezettség), vagy/meg a társaság kedvéért tölti idejét az iskolában. A tanulók (iskolába járók) a tanítási órá(ko)n többet foglalkoznak egymással, a mobiljukkal, mint az ismeretszerzéssel. Ezt MINDEN -nemcsak a rahedli(ilyen is van, de nem több, mint pl. orvos)- gyakorló pedagógus tudja, átéli. Túlnyomó TÖBBSÉGÜK nem tud tenni semmit ellene. Ezt megerősítik azok a (kisszámú) tanulók, akik szeretnének eredményesen tanulni, de azt mondják, a fentiek (társak, eszközök) miatt. nem tudnak. Nem kevesen közülük EZÉRT kénytelenek magánórát igénybe venni.

1bitang 2016.12.14. 19:22:17

Bocsi a "szerkesztés" bakijáért.

Lobo Marunga 2016.12.15. 07:33:26

@nahi: Nincs mit szétszálazni rajta. Akár hogy csavarom, egy 15 éves 3 évnél többet nem tanulhatott az új tanterv szerint, de ez sem valószínű. De ha még tanult is ennyit az új szerint, akkor is 5-6-ot tanult a régi szerint, ráadásul pont az alapkészségek fejlesztése szempontjából legfontosabb korszakban. Ami meg a tananyag mennyiségét illeti, tény hogy azzal baj van, de hogy nőtt-e, azt könnyen ellenőrizni lehet az iskolák helyi tantervének ellenőrzésével. És ha megnézünk egy 2012 előtti és utáni tantervet, az iskolák döntő többsége esetében nem látszik érdemi változás. Tehát fenntartom: Nem elrontották, sokkal inkább nem javították meg. És ezzel nem akarok senkit védeni, mert ez pont akkora bűn, mintha elrontották volna. Csak ne azért vonjunk valakit felelősségre, amit nem követett el...

szg54 2016.12.15. 09:13:13

Szerintem meg az a baj, hogy politikusaink keresnek túl sokat és (túl vagy még) szabadok (pártállástól függetlenül). Az egész bandát elküldeném a sóbányába, csak az a baj, hogy akkor még só se lenne többé.

montmartre 2016.12.15. 14:59:25

Nagyon örömteli, hogy tovább akarják fejleszteni a továbbképzést. Kezdésnek mindjárt biztosíthatják rá azt a pénzt, amit kormányra kerülésük után úgy vontak el teljesen, hogy a hétévenként összegyűjtendő 120 kreditpontos kötelezettséget megtartották közben. Utóbbi nagyon helyes döntés volt, de mivel a forrást a fenti módon kivették mögüle, ezért a tanár vagy saját zsebből fizette a továbbképzését a piaci béreknél lényegesen alacsonyabb fizetéséből, vagy az államilag meghirdetett, ám sokszor silány ingyenes továbbképzésre kellett elmennie - már ha beindult, mert ennek ellenkezője is megesett többször. Ez a jelenleg is élő rendszer, aminek a hibáiért a tanárokat hibáztatni és a kormányzati felelősségről hallgatni utolsó, aljas gerinctelenség.

Szilva Cseszkó 2016.12.18. 23:16:01

Én aztgondolom hogy ezek a negatív, sőt velős és vagy vulgáris véleményekre is felvannak készülve kezdettől fogva, ezért ha nekünk nemtetszik valami, és még netalán igazunk is van, sőt bizonyítva van, észérvekkel, de leszarják mert nem az érdekük, könnyedén lepereg róluk. Ördögfattyak! !! Vörösszőrű randa Patkányok! Mérgesgáztól Bűzlő Kátrányok! !! BB? IGEN.

Bárdos Lilla 2016.12.21. 09:42:30

A Kossuth téren elmondták mennyire elégedettek és miért:

www.youtube.com/watch?v=J0wP2M4NpfY
süti beállítások módosítása