B1 blogcsalád



Büntet a NAV, mert használhatatlan a honlapja?

2015. szeptember 25. - Spectra

Az ember azt hinné, egy évben csak egyszer kell megküzdenie a NAV-val, az adóbevallás elkészítésekor. Nemrég azonban ismét arra kényszerültem, hogy meglátogassam honlapjukat, mivel be kell jelentenem egy adatváltozást. Konkrétan azt, hogy mostantól egyénileg, csekken szeretném fizetni a TB-met.

Naivan azt hittem, hogy nem gördülnek akadályok az utamba, pláne, hogy nem kapni, hanem adni akarok nekik pénzt. Nem így lett.

A NAV elavult honlapja olyan használhatatlan, hogy végül feladtam. 

file-9.jpg

Alapból nem értettem, hogy miért kell külön bejelentenem a szándékot, hogy mostantól én fizetek. Pláne, hogy korábbról maradtak is a nevemre kiállított NAV-os csekkek.

Miért nem elég nekik, hogy a továbbiakban is fizetve van a TB-m?

Mindegy, ez a szabály.

  1. Felmentem a NAV honlapjára - amit csak azért nem linkelek be, mert azon sem lepődnék meg, ha vírusos lenne. Nem vagyok hülyegyerek, számtalan adatbázisban és honlapon kiigazodtam már. A NAV honlapjával viszont azért megküzdöttem. Már azt is furcsának tartom, hogy egy ilyen viszonylag gyakran használt űrlapra nem villogó piros betűk mutatnak a kezdőlapon. Ehelyett egy teljesen más almenü almenüjének az almenüjében találtam meg, miután kikerestem a többszázas listából a betűkódja alapján. (Ne kérdezzétek, hogy a betűkódot honnan derítettem ki, annyit mondok, hogy nem a NAV honlapjáról).
  2. Sima kinyomtatható, kézzel kitölthető PDF viszont nem volt. Csak egy nyomtatvány-kitöltő program, amit le kellett töltenem, amihez viszont le kellett töltenem a nyomtatványkitöltő keretprogramot is, amihez le kellett töltenem a JAVA-t. Mert a keretprogram csak JAVA-ban fut. Mindent megtettem, hogy elinduljon, de teljesen szétfagyott tőle a laptopom. Folyton elakadt, újraindult. És nem azért mert elavult (vadiúj Asus laptopom van Win 8-cal). Egy egész délelőttös makacs harc után itt feladtam.
  3. Nagy nehezen töröltem az összes NAV-os, JAVA-s programot, és felhívtam a NAV ügyfélszolgálatát. Megkérdeztem, lehet-e postán igényelni nyomtatványt. Nem, nem lehet. Viszont minden NAV-irodában ki vannak rakva, nyugodtan lehet venni belőle. Szóval létezik a kézzel kitöltős verzió, csak éppen a honlapra nem teszik fel.

De miért nem teszik fel a PDF-et, ha a programok nem működnek? Gondolom azért, hogy mindenki szépen befáradjon a NAV-hoz, és ne feleslegesen üljön az ügyfélszolgálaton az a sok-sok alkalmazott. De akkor legalább lennének dupla annyian, hogy ne egy félnapos procedúra legyen a személyes ügyintézés.

El vagyok keseredve, hogy a 21. században, képtelenség megugrani az online ügyintézést a Nemzeti Adóhivatalnál. Azóta még nem voltam benn a NAV-nál, valószínűleg le is telt a 15 napos bejelentési határidő.

Még az is lehet, hogy megbüntetnek.

A bejegyzés trackback címe:

https://b1.blog.hu/api/trackback/id/tr307806144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manager2008 2015.09.26. 17:51:09

Igaza van. Az a weboldal egy szégyen. Bármit megtalálni rajta őrület lassú. A felhasználó barátságról még nem hallottak.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.09.27. 10:12:19

Én a rendszer indulása óta használom a NAV-os nyomtatványkitöltő programot és soha semmi gondom nem volt vele, pedig a céges és magán adóügyek intézése mellett EU-s TAJ-kártyát is igényeltem vele.
Ha beküldöd postán, akkor szerinted nem kell a hivatalba Mancika, aki átveszi a postástól, kinyitja a borítékot, iktatja, beszkenneli?

Lángharcos 2015.09.27. 10:18:24

Én is évek óta használom az ABEV programot, mert mindig úgy jött ki, hogy önbevallanom kellett. Nem egy világvége.

Lehet lesz valami gond azzal a szuperlaptoppal...

Netuddki. 2015.09.27. 10:35:42

@Lángharcos: Az a baj a laptoppal, hogy nem XP fut rajta. Na, azon probléma nélkül működik...

Muad\\\'Dib 2015.09.27. 11:17:59

@bértrollbosszantó_kovi1970:
XP-Win10+random Linux körben, ráadásul mindenféle HW konfigurációban használtam már a NAV programját. Ha nem működött annak igen minimális esetben volt maga a program az oka. Többnyire máshol volt a gond. Lehet azon vitázni mennyire jó a javas környezet, de ez messze túlmutat a NAV-on.

Sunny Days 2015.09.27. 11:32:14

ahogy a kódot kigugliztad, biztosan feltöltötte már valaki korábban valahova azt a pdf-et is, és le tudod tölteni

stonefree 2015.09.27. 11:32:49

Az Abev 15 eves technologia. Mukodik, de informatikai tavlatokban olyan mintha trabanttal szaguldanek az autopalyan

Majd 15 ev mulva lecserelik...

hatar.comment 2015.09.27. 11:38:34

@Lángharcos: Nem a világ vége, de egy átlag felhasználó nem fog nekiállni JAVA-t meg keretprogramokat telepíteni. Sokkal egyszerűbbé kellene tenni ezeket a tevékenységeket. Én mint IT-s intenzíven használom és bizony nem tetszik, amit tapasztalok. XXI. században vagyunk, illene nagyon egyszerűvé és felhasználó baráttá tenni ezeket a nyomtatványkitöltő felületeket. A másik pedig, amiről a blogger is ír, hogy nagyon sok felesleges dolgot kér a hivatal. Át kellene nézniük a folyamataikat. LEAN szakértőt fogadni ... ügyfélhangra odafigyelni. Más: ügyintézők segítőkészsége, modora - nem általánosítok, de egyik-másik megdöbbentő.

Emília Röszkei 2015.09.27. 13:06:59

Hiszti. Egy tudatlan hisztije. A jogszabály egyértelmű, a NAV honlapján nem kunszt eligazodni, az ABEVJAVA "fejjel lefelé" is működik.
Kivéve, ha a "felhasználó" egy wannabe zseni ...

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2015.09.27. 13:37:47

Á, van olyan is, amikor az ember szeretne valami adatot megigényelni, majd az erre szolgáló lap követeli egy olyan kitöltését is, amelyen meg kell adni azt, amit éppen igényelnénk:
jacint.blog.hu/2015/07/30/hogyan_fakasszunk_adokartyat_gyermekunknek

devan 2015.09.27. 13:59:46

A honlapon szerintem is nehéz keresni, sok lényeges dolgot elrejtenek a 28. almenü alá.
A keretprogram működik, de szakembert biztosan nem látott, aki felhasználói interfészt tervezett volna hozzá.
Kőbaltával faragták és kipipálták, hogy kész.

Annak jó aki napi szinten használja és tudja, hogy mit, hol, hogyan...

HgGina 2015.09.27. 14:03:21

@stonefree: egy maira. Ami akkor lesz 15 éves.
Az egész NAV egy nagy trágyadomb. És van még néhány másik is állam bácsi kezelésében.

banurr 2015.09.27. 14:10:10

telefonszám 1818 és segítenek

Egyébként a Java telepítése + abevjava (a keretprogram telepítése) plusz a nyomtatványok telepítése kb fél óra ....
Mondjuk teljes körű engedélyt adni minden abevjava könyvtárra ... igen a Documents\Public és a Documents\User alkönyvtár alatt is, meg a Program Files könyvtárban a Java alkönyvtárra is, és nem árt a Java könyvtárból felülírni az abevjava-ban levő java.exe-t, mert összeakadhatnak ... Csak azt nem értem miért nem olassa el előbb a telepítési információkat ... Bár szó ami szó, a NAV okmánykitöltői néha nagyon random dolgozik, felhasználói ellenőrzés nincs, csak a problémák összegyűjtése a betelefonáló ügyfelek által, és egy frissítés ... :(

kungfupanda 2015.09.27. 14:35:56

Tragédia a NAV honlapja, egy szégyen... persze a kínai verzió az kell, de hogy a magyar felhasználó könnyen eligazodjon rajta, az nem... Vicc, 10 éve foglalkozok honlapokkal, webáruházakkal, online marketinggel stb. szóval nem vagyok az a "heti egyszer leülök a géphez pötyögni" típus, de a NAV honlap már sokszor kihozta belőlem az állatot... :)

ProhiOtti (törölt) 2015.09.27. 16:13:54

ha nem megy a nyomtatványkitöltő, akkor meg kell fizetni egy sarki számtechboltost hogy telepítse.
Nekem ha kellett, akkor mondjuk végigmentem a next-next-next bonyolultságú telepítőn, és elsőre működött...

Az egy teljesen más kérdés, hogy elavult szar. De működik, az tuti.

Ruszin Zsolt 2015.09.27. 16:36:54

Szerintem SPECTRA-nak igaza van. Az olyan nyomtatványokat, kell tenni PDF-ben, amelyeket a magánszemélyek, akik jelenleg nem kötelesek elektronikusan az adóhatósággal kapcsolatot tartani.
Ezzel a NAV is megspórolhat egy sor sületlen kérdést és több tucatnyi elégedetlen adózót.

Az viszont gond, hogy egy felkészültnek látszó felhasználó írhat egy olyan cikket, amivel az adóhatóságot alázza és az is gond, hogy ez széles nyilvánosságot kap. Nekem is a legutóbbi JAVA frissítés is előzetes jelzés nélkül újraindította a gépem. Na ez ám a tragédia.

Egyébként a NAV abból indul ki (legalábbis ahogy én tudom), hogy a nyomtatványokat azért ne lehessen beküldeni papíron, mert a feldolgozásukra a hivatalra nem rendszeresít munkavállalókat, irodát, infrastruktúrát. Teszi mindezt közérdekből. A papíralapú, de az ÁNYK által elkészített nyomtatványokon szereplő 2D kódokkal a beolvasás néhány tized másodperc alatt megvan. Az, hogy ez így van, az is közérdek.

udvaros · https://udvar.wordpress.com 2015.09.27. 17:45:05

Nehézkes a nyomtatvány kitöltése? Létezik ennél vadabb történet.
Bejelentkezek a megfelelő nyomtatvány kitöltésével. Ügyintéző vette át, érkeztette, aláírta. Hónapok óta fizetem a díjat, amikor egy orvosi rendelőben kiderül, hogy nem vagyok jogosult. Nosza, érdeklődöm. A befizetéseim rendre megérkeznek, de az adóhivatalnál ezt túlfizetésként könyvelik. Jelzem nekik az anomáliát, és kérem intézkedésüket. Hónapokkal ezután még mindig nem vagyok jogosult (tehát csak életmentő beavatkozást végeznének) az EÜ intézményekben lekérdezhető adatbázis szerint. Megint jelzem a rendszerhibát, és megint csak egy semmitmondó választ kapok - továbbra sem vagyok jogosult. Berágtam. Megírom búcsúlevelemet a hivatalnak, és a továbbiakban nem fizetek, mondván úgy szeretnék "nem jogosult" lenni, hogy ez ne kerüljön pénzembe.
Évek óta nem fizetek.
Nemrég eltávolíttattam egy szemölcsöt a talpamról. Számlát kértem, kifizettem volna. Erre nézi az asszisztens a monitort, hogy miért akarok azon felül fizetni, hogy fizetem az EÜ hozzájárulást? A rendszer ugyanis ellátásra jogosultként tart nyilván.
Ezt magyarázza meg valaki.

Ruszin Zsolt 2015.09.27. 18:25:21

Magyarázat helyett írd meg nekem az adóazonosító számodat, kinyomoztatom, hogy mi történt, amiről Téged értesítenek, nem engem.

Persze, ha érdekel a saját sztorid, akkor írd meg itt és láss csodát, néhány héten belül elmondják, hogy mi történt: nav.gov.hu/nav/e-ugyfsz/levelkuldes

2015.09.27. 19:57:16

Mert a magyar kormanynak nem az a celja, hogy az ugyintezest elosegitse, hanem, hogy minden kisembert ott szivasson, ahol tud. Mert csak.
A mestersegesen fenntartott felesleges munkahelyekrol nem is beszeljunk. Mert, ha minden felesleges munkavallalot elkuldunk az allami kezelesu hivatalokbol, akkor a munkanelkuliseg felugrana 20%-os orszag-atlagra.

has 2015.09.27. 21:07:50

@Ruszin Zsolt: Nem a felhasználó alázza a hivatalt, hanem saját maga.

tlantos 2015.09.27. 21:37:53

A nav honlapja egy tragyadomb.
Logikatlan, nem lehet megtalalni semmit rajta.
Az abev is egy fos.
Viszont az legyen mar user error, ha nem birja feltelepiteni.
Egyszeru, mint a faek.

különvélemény2 2015.09.27. 21:57:00

Keress egy informatikust.
Nem olyat, amiket megbíztatok, amikor kormányon voltatok és a tényleges munkát a 23. alvállalkozó csinálta gombokért szarul, lásd maszop alatti félreszámolós nyomtatványkitöltő 100 milka körül...

qwertzu 2015.09.27. 22:16:21

Vazze ez a nyomtatványkitöltő pont ugyanaz, mint amikor ti adtátok a kormányoldalt. Ja nekem akkor is ment, meg most is.

Mondjuk az biztos, hogy egyetlen UX-os önéletrajzában se tűnik fel, de én tudom értékelni a robosztus stílusát.

@stonefree: Miért, mit találtak fel az elmúlt 15 évben nyomtatványkitöltés témakörben? Sharepoint + Infopath? :)

prometheus_X 2015.09.27. 23:37:35

A NAV gyakorlatilag az átlag (értsd: nem könyvelő, nem adószakértő, nem csilliárdos mutyizseni) magyar ember ellensége. Fenekétől a tetejéig. Ettől függetlenül sem értem, mi okozhatta a technikai problémát az ABEV-vel, amikor azt még - csodák csodája - a Linuxomon is sikerült már használnom korábban. Ettől még persze: a NAV egy dinoszaurusz, ki kéne már halnia és átadnia a helyét az emberiségnek - értem ez alatt a közérthetőséget, az egyszerűséget és az ügyfél központú szellemiséget. Persze, a mai és az elmúlt évekbeli politikai palettán egy ilyen programpont vagy nincs, vagy kamu. Pedig szerintem megtöbbszörözné az adóbevételeket a NAV és az adójogszabályok teljes átalakítása. Ha pedig új alkotmányra futotta pár hónap alatt, akkor ugyanezt a NAV+adók esetében max 2 hónap lehetne megoldani. Jól.

udvaros · https://udvar.wordpress.com 2015.09.28. 01:19:41

@Ruszin Zsolt: Feltételezem, hogy nekem ígértél nyomozást a történtek után. Nem kell nyomozni, mert jelentős hátralékom gyülemlett fel, és túl vagyok már egy sikeresen kivédett végrehajtáson is. Közben valaki volt olyan kedves, és a rendszerhiba eredendő okát is kiderítette: csak papír alapú adathordozón tárolták a bejelentkezésemet az adóhivatalban, a számítógépes rendszerükbe nem került rögzítésre, amit a hivatal persze utólag nagyon sajnál. Hál’ Istennek, a következő végrehajtós akcióig semmi dolgom a NAV-val. Most már maradjon is így.

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2015.09.28. 06:38:50

@tlantos: Ja, egészen addig, amíg nem kap az ember egy zaftos hibaüzenetet, hogy mi mivel nem kompatibilis... Aztán csak néz szomorúan, elvégre ő egy "egyszerű" magyartanár, nem javaguru.

bekbórd! 2015.09.28. 08:12:14

Működik-működik, csak mire rájövök, hogy hogyan is csináltam ezt a 10 perces műveletet tavaly ilyenkor, kihullik a hajam. Keretprogram letöltés, frissítés, utána azon belül megtalálni, hogy milyen számú űrlap kell, meg egyáltalán hogy működik az egész katyvasz. Annak, aki évente 1x használja, egy agyrém.

©________ 2015.09.28. 09:10:46

túl röviden írtad a szopáshoz képest.

a nav honlapon megtalálni valamit képtelenség. én mindig guglival keresem kívülről, nem belül
az ányk-t meg aki kitalálta és engedélyezte, azt meg hozzákötném egy szír városházához.

©________ 2015.09.28. 09:12:25

@Muad\\\'Dib: azt mivel magyarázod, hogy az ányk két ikont rak ki, a sajátját, és valami jart, és random dönti el, hogy éppen aznap melyikről indul el??

©________ 2015.09.28. 09:13:49

@Lángharcos: @Emília Röszkei:

az abev lehet,
csak hogy már nem abev van, hanem ÁNYK.

jó reggelt.

©________ 2015.09.28. 09:16:20

@Ruszin Zsolt:
"NAV abból indul ki (legalábbis ahogy én tudom), hogy a nyomtatványokat azért ne lehessen beküldeni papíron"

biztos ezért van, hogy amikor bemész az ügyfélszolgálatra, akkor az ánykból kinyomtatja a papírt, kitölti kézzel, majd beküldi a központba, ahol berögzítik gépbe.

©________ 2015.09.28. 09:18:29

@különvélemény2: most mit mondjak neked ehhez, svédországban sms-ben lehet szja-t bevallani.
a hanyatló ynugaton

Lángharcos 2015.09.28. 09:42:45

@Csupacsí: Adobe Vallásnak kéne hívni, és akkor sose felejteném el. A lényeg nem változott: nyár elején nekem még működött az a szar.

Jónapot.

Aranyi Gábor 2015.09.28. 10:13:16

@vanvelemenyem: Töröld ki a véleményeddel. Ha nem elég, a Gyiurcsányét is. Bár azt ki is nyalhatod. Örülni fog neki.

©________ 2015.09.28. 10:21:12

@Lángharcos: :)

nézd, nem mondom, hogy nem működik, de hogy mekkora kalap szar, azt akkor se tudnám zongorázni, ha tudnék zongorázni.
hát hogy két szám beírása két óra legyen minden áldott évben, az nonszensz.
most már gyakrabban használom a vállalkozás miatt, és a léte jó(!), nem kell minden szarral berohangálni.

csak én folyamatokkal és szoftvertervezéssel (felhasználói oldalról) is foglalkoztam, és ez sírnivaló.

ugyanitt említeném meg az OEP nyugdíjkiszámoló oldalát is, azokat afgán iskolát kötném ki.

Klown 2015.09.28. 14:45:59

Szép jószág ez az ÁNYK! Desktop-ra kiteszi a parancsikont, de el nem indul már vele. A könyvtárában kell kikeresni az xy_start.bat-ot, ami elindít egy command line ablakot, ami meghívja a jar-t. Természetesen a háttérben ottmarad a cmd. Legalább lehet keresni az exception-öket valós időben... Priceless cucc nah!

kgl · http://hobbiasztalos.blog.hu 2015.09.28. 22:32:30

El sem hiszem, hogy ennyi tudatlan kretén van ebben az országban, akiknek fogalmuk sincs a számítástechnikáról és mégis éltetik ezt az elbaszott java szart. Arról ugyanis nincs tudomásuk hogy a böngészők nem engedik már alapból használni a java programokat amikor már itt van a HTML5 szabvány, és az összes böngésző kezelni is tudja már. A java használata ellen tiltakozik minden számítástechnikához értő ember az egész világon, mert a java tele van biztonsági résekkel. A google chrome kezdte el kitiltani a böngészőjéből emiatt a java futtatását, utána szép sorban az összes böngésző fejlesztő beállt a sorba a google mögé mert ők is tudják, hogy milyen nagy kockázatot jelent egy gépre feltelepített java. Csak az nem töri fel aki nem akarja az ilyen gépet. A mai böngészőkben már csak úgy lehet például megnézni a nav álltal küldött üzeneteket, hogy a böngésző külön felhívja a figyelmünket erre és külön engedélyezni kell a java futtatást, különben nem tudom még azt se megnézni, hogy milyen levelet küldött nekem a nav. Csak persze senki sem olvassa el azt a szöveget amit a böngésző az engedélyezéshez feldob, mindenki azonnal okézza. Az is külön röhely, hogy a nav leveleket csak úgy tudom elolvasni, hogy telepítem a keretprogramot, a javat, majd elmegyek a nav oldlara és ott kijelölöm, hogy mely leveleket fogom letölteni a gépemre, de ehhez telepítenem kell egy pdf olvasó porgramot is, hogy a pdfből megtudjak mit is akar a nav. Ez egy elmebeteg ember volt aki ezt így kitalálta. Számítástechnikához nem értet, de a rendszer szervezéshez sem. A biztonsági kockázatokról is beszélni kell. A pdf olvasó és a java is biztonsági kockázat. Minden program amit külső fejlesztő fejleszt az egy biztonsági kockázat. Tele van mindegyik biztonsági résekkel, de a nav mégis ezek mellett kardoskodik, a biztonság címszóval. Az SSL titkosított levelezésről amit például a google mail is használ nem is hallottak. Pedig azzal sokkal egyszerűbben meg lehetne oldani a levelek kezelését, küldését, olvasását. Nem 500 db pdf-el végignyitogatva kellene visszanézni hogy mit is küldött nekem egy éve a nav. A nav nyomtatvány kitöltő program is egy nagy rakás elavult szar, illene már túllépni a hibakódos hibaüzenetekről és lehetne online help is a kitöltő programba ami konkrét segítséget ad egy adott hibára. A mostnai help szintén egy nagy rakás szar. Órákat kell olvasni ahhoz, hogy megértsen belőle valamit az ember és rájöjjön, hol rontotta el a kitöltést. Pár éve megakadtam az szja kitöltéssel, bementem az egyik nav kirendeltségbe és megkértem ott a hölgyet, segítsen kitölteni mert nem értem. Többféle jövedelem és kedvezmény volt, amit be kellett rögzíteni. Az apehos hölgynek is meggyűlt vele a baja, végén már hárman álltak mögötte és adták a tippeket, tanácstalanul, hogyan kellene kitölteni. Végre sikerült, a rendszer elfogadta. Pár hét múlva kapom a levelet a navtól, hogy hibásan van kitöltve az szja bevallás és nyújtsak be egy pótbevallást. A tavalyi adóbevallásnál hibát találtam a kitöltő programba, fél napig telefonálgattam a navhoz, hogy mi ilyenkor a teendő. Mondták, hogy semmi probléma küldjem be így. Persze ezt sem fogadta el a nav, jött az önellenőrzés, majd utána a pótbevallás de egy napig tartó telfonálgatás után kb a 20. ember tudta csak megmondani hogy tényleg szar a programjuk. Végül nagykegyesen odakapcsoltak egy hölgyhöz aki 2 perc alatt átlátta a hibát, és kézzel kijavította a rendszerben az adatokat. Ezt a söralátétes bevallásban lévő hibát nem tudom mikor fogják kijavítani. Ahogy ismerem a navot, soha. Mindenki félti az állását, nem meri jenelteni a hibát a főnökének, inkább szar, félrevezető információval elzavarja a reklamáló ügyfelet, mert ezzel ő már letudta a dolgot.

kgl · http://hobbiasztalos.blog.hu 2015.09.28. 22:39:19

Még valami amit kihagytam. Közel 40 éves gyakorlatom van ügyviteli rendszerek szervezésében és programozásában, így nagyon is átlátom hogy milyen szar az egész nav rendszerük.

©________ 2015.09.29. 06:44:46

@kgl: +1
Sajnos tipikusan kormanyzati a megoldas, valoszinuleg kozbeszerzes volt, esaz egyik ssmesz kisfia olcson vallalta sufnituningban.
Normalis szakceg ilyet nem ad a kezebol.
süti beállítások módosítása